Vraag voor Treinbegeleiders

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Sver1

Vraag voor Treinbegeleiders

Bericht door Sver1 »

Hallo iedereen,

ik ben aan het kijken om te solliciteren voor treinbegeleider, de meeste info heb 'k al maar ik zit nog met een paar vragen.

1) Ik kom uit Gent maar ik heb geen auto, aangezien ik lees dat begeleiders meestal in Antwerpen of Brussel beginnen vroeg 'k me af wat voor opties er zijn als je te laat of vroeg moet beginnen om er met de trein te raken? Een vriend van mij werkt als begeleider en zegt dat er normaal in beide depots mogelijkheid is om te overnachten, klopt dit nog?

2) Hoe goed moet je Frans zijn voor deze opleiding? Ik heb ASO gedaan, maar mijn studies liggen toch al een paar jaar achter mij.

Dank bij voorbaat !
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Vraag voor Treinbegeleiders

Bericht door Eimai »

Je kan enkel dagdiensten doen, of toch diensten tussen bepaalde uren, zodat je met de trein kan komen, er zijn er wel een aantal treinbegeleiders die het zo kunnen regelen tot ze hun overplaatsing beet hebben. Maar ben zelf bestuurder en geen begeleider, weet niet hoe makkelijk die diensten te krijgen zijn. Waarschijnlijk gaat er wel heel wat gewisseld moeten worden met collega's, en komt het wel samen met een hoop gevraag bij collega's.

Mogelijkheid tot slapen: in Antwerpen is die er, maar faciliteiten daarvoor moet je niet erg geweldig inschatten, 't is een klein kamertje met twee bankjes. Het kan als er geen andere oplossing is, maar erg aangenaam is het er ook niet.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vraag voor Treinbegeleiders

Bericht door groentje »

Mocht je toch in Antwerpen belanden, zou ik een pied-à-terre in Antwerpen overwegen. Een auto is natuurlijk ook een optie...
Hoe groot de kans is om in Gent te mogen beginnen is mij niet bekend, er zijn vacatures op heel wat plaatsen, maar hoe ze de nieuwe kandidaten verdelen... Een overplaatsing kan snel gevraagd worden, maar of ze ook snel doorkomt, is nog een ander paar mouwen...
Sver1

Re: Vraag voor Treinbegeleiders

Bericht door Sver1 »

Bedankt voor de snelle reacties! Ik heb ondertussen ook eens de uren opgezocht van de vroegste/laatste trein en op zich zou het wel te doen zijn om naar een (super)late shift door te doen tot de eerste trein of met de laatste te komen en te wachten op de vroege shift, dus dat komt zeker wel in orde!
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Vraag voor Treinbegeleiders

Bericht door jens123 »

Het is ook mogelijk dat je in 1 van de satellietdepots van Gent moet/kan beginnen zoals Dendermonde, Sint-Niklaas of Oudenaarde. Ik heb 2 jaar moeten wachten voordat ik mijn overplaatsing naar Gent kreeg.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vraag voor Treinbegeleiders

Bericht door groentje »

De tbg's hier zullen me wel verbeteren, maar tussen het begin van je dienst en de eerste trein, of de aankomst van je laatste trein en het einde van je dienst kan nog behoorlijk wat tijd zitten, 3 kwartier of zo? Daarom zou ik zeker overwegen om een kleine studio te huren mocht je niet in Gent kunnen beginnen. Verhuizen is wellicht niet aan de orde...
Dat heb ik toch gedaan, toen ik in Brussel begon (als Ostch, we begonnen ten vroegste om 6u, meestal om 6u30 toen nog), heb ik enkele maanden een kamer gehuurd vooraleer definitief te verhuizen. Het verschil tussen om halfvijf of halfzes opstaan was me dat waard, ik woonde natuurlijk wel nog bij mijn ouders en had vrouw noch kinderen.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Vraag voor Treinbegeleiders

Bericht door Terminus »

Taalkennis: je moet een kleine basis hebben, maar er is sowieso 10 dagen taalles voorzien na je basisopleiding.

Over de standplaatsen: indien je een kleinere depot vraagt (Sint-Niklaas, Dendermonde, Oudenaarde) kan je er mogelijk meteen naar toe, anders wordt het waarschijnlijk eerst Antwerpen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Vraag voor Treinbegeleiders

Bericht door dekooiker »

Dat laatste heb ik nog al gehoord.
Hoe komt dat?
Ik zou er net de voorkeur aan geven om dicht bij huis te werken en kan me dan niet voorstellen dat er mensen zijn die een verplaatsing bovenop verkiezen.
Tenzij...ik een aantal zaken niet weet.
De trein.
Alleen voor durvers.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Vraag voor Treinbegeleiders

Bericht door Terminus »

Moeilijke vraag. Ik weet wel b.v. een aantal mensen uit het Mechelse die liever naar Antwerpen gaan i.p.v. "elke dag dezelfde stoptreintjes op dezelfde lijn te doen" (niet mijn woorden!). Mogelijk geldt dat nog voor andere kleinere depots.
Sver1

Re: Vraag voor Treinbegeleiders

Bericht door Sver1 »

Bedankt voor de info iedereen!

Ik heb vandaag mijn online solicitatie gedaan en ik heb nog een vraagje: Bij mijn huidige werkgever is het door werkdruk vaak moeilijk om verlof te krijgen, moest het zijn dat ik onmogelijk kan verlof nemen voor een deel van de procedure (hetzij medisch, psychotechnisch of het jurygesprek), is het dan mogelijk om deze uit te stellen of moet ik dan sowieso opnieuw beginnen?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Vraag voor Treinbegeleiders

Bericht door dekooiker »

U neemt contact op met de persoon die onderaan de brief vermeld is.
Dan kan u een andere datum voorgesteld worden.
Let wel, als u de infosessie niet mee kan volgen moet u hoe dan ook opnieuw inschrijven.
De trein.
Alleen voor durvers.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Vraag voor Treinbegeleiders

Bericht door Robin »

Sver1 schreef:Bedankt voor de info iedereen!

Ik heb vandaag mijn online solicitatie gedaan en ik heb nog een vraagje: Bij mijn huidige werkgever is het door werkdruk vaak moeilijk om verlof te krijgen, moest het zijn dat ik onmogelijk kan verlof nemen voor een deel van de procedure (hetzij medisch, psychotechnisch of het jurygesprek), is het dan mogelijk om deze uit te stellen of moet ik dan sowieso opnieuw beginnen?
Een dag "ziek" zijn is ook altijd een oplossing he :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vraag voor Treinbegeleiders

Bericht door groentje »

Naar wat ik heb begrepen, is men redelijk flexibel, maar het lijkt me toch ook best om het te laten weten. Ze weten ook dat een deel van hun sollicitanten mensen zijn die reeds werk hebben, het zijn niet allemaal schoolverlaters of werklozen...
Berna
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 okt 2022, 08:32

Re: Vraag voor Treinbegeleiders

Bericht door Berna »

Ik heb gisteren 2 x de psychotechnische proeven gedaan voor treinbegeleidster Gent/Sint-Niklaas en was niet geslaagd. Een enorme teleurstelling dus....Nu kan ik volgens hen niet meer solliciteren voor deze regio maar ik kan wel nog solliciteren voor een andere regio. Maar is het niet zo dat je regio pas beslist word aan het einde van je opleiding?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vraag voor Treinbegeleiders

Bericht door groentje »

Dat was vroeger zo, maar sinds enige tijd wordt er aangeworven per regio, waardoor vermeden wordt dat mensen afhaken omdat ze vanuit de Westhoek in Antwerpen moeten gaan werken, of omgekeerd.
Plaats reactie