Vervoersvoordelen

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door Steven »

zover ik me niet vergis is dat zo vanaf rang 4, mensen zoals ondersectorchef instructie ....
groentje
Berichten: 7262
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door groentje »

Of Eerste OSTCH, die hebben ook een vrijkaart eerste klasse.
Sommige tbg doen niet moeilijk voor iemand van 'het huis', maar aangezien de fietskaartjes ons toch niets kosten, zou ik een stapeltje gaan vragen bij een loket naar keuze, dan ben je altijd gerust. Je wil immers geen moeilijkheden op weg naar het werk of naar huis. Ik neem regelmatig de fiets mee op de trein, en heb een tiental dagtickets voor die gevallen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door Steven »

Je kan inderdaad een stapel van die kaartjes vragen, ze zijn een jaar geldig vanaf moment je ze gaat afhalen. Zo kom je voor een tijdje toe.
poxer

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door poxer »

ik denk technicus mecanicien of Elm ook 1ste klas
twist297
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:59

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door twist297 »

poxer schreef:ik denk technicus mecanicien of Elm ook 1ste klas
Vanaf 1e technicus of hoofdtechnicus vrijkaart 1e klasse
deathproof

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door deathproof »

Steve schreef:Tiens, wie heeft eigenlijk recht op een vrijkaart eerste klas? Hoe hoge piet moet je daarvoor zijn binnen de spoorgroep?

Vanaf rang 4
marklintrein

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door marklintrein »

Een vraag ivm het gebruik van de vrijkaart in NL:
Vorige week was ik in Breda (vanuit BE via Roosendaal) en daar is men bezig het station te vernieuwen inclusief een hele batterij van die toegangspoortjes.
Nu vind ik op zich die poortjes een prima idee (waar men zich in BE beter ook eens over zou bezinnen op sommige plaatsen.)

Het probleem was dat ik mij niet kon legitimeren via de scanner aan het poortje. Ik had vroeger al eens ergens gelezen dat je je vrijkaart niet mag plastificeren omdat de scanner van het poortje anders die QR achtige code op je vrijkaart niet kan lezen. Maar met die code lukte het dus ook niet. Ik kreeg telkens de boodschap dat ik een OV chipkaart of zoiets nodig had.
Ik ben dan bij een dame aan de infobalie raad gaan vragen, maar zij kon mij niet verder helpen. Haar oplossing was van gewoon door te lopen vermits de poortjes op dat moment nog allemaal open stonden. (Ik veronderstel dat het een soort overgangsfase was naar volledige ingebruikname)

Mijn vraag dus: Weet iemand wat dan wel de correcte procedure is om door zo'n poortje te gaan ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door Steven »

De qr code zou moeten werken. Doch ik hoor ook verhalen van problemen met stations waar alles nog niet optimaal werkt. Zorg er wel voor dat er niets anders bij uw vrijkaart zit van kaarten.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door rvdborgt »

marklintrein schreef:Mijn vraag dus: Weet iemand wat dan wel de correcte procedure is om door zo'n poortje te gaan ?
Als de QR-code niet werkt, is er altijd nog de assistentieknop (bij het brede poortje, minstens 1 per groep poortjes). Daarmee kan een poortje op afstand worden geopend. En als niets helpt: ze gaan ook open als je er een beetje tegen duwt.

De verstrekker van je kaart moet je overigens kunnen uitleggen hoe je door die poortjes komt. Ze hebben daarover voldoende informatie gekregen.

Dat je een chipkaart nodig hebt is overigens niet waar. Met name (maar niet alleen) internationale reizigers zullen tot in lengte van dagen papieren tickets hebben. Vaak met maar soms ook zonder QR-code.

Groetjes,
Rian
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door Bordensteker »

marklintrein schreef:Mijn vraag dus: Weet iemand wat dan wel de correcte procedure is om door zo'n poortje te gaan ?
Ikzelf had in februari op het station in Roosendaal al eens gekeken of het intussen al werkte. Daar waren van ongeveer de helft van de poortjes de standaard chipkaartlezers toen namelijk al vervangen door de voor Vrijkaarthouders belangrijke gecombineerde barcodescanners / chipkaartlezers.

Ik heb toen dus geprobeerd of die barcodescanner netjes zoals het hoort reageerde op de nieuwe vierkante barcode (dat lijkt op een QR code, maar heet blijkbaar een Aztec code) op mijn (2015) Legitimatiebewijs voor de vrijbiljetten (ik heb namelijk geen Vrijkaart meer omdat ik tot aan mijn pensioen geen tien NMBS-dienstjaren heb kunnen opbouwen).

Maar ... inplaats van "Ingecheckt" of zo reageerde het apparaat met een door mij niet verwacht attentiesignaal en werd er een opvallend rood gekleurde achtergrond zichtbaar op het beeldschermpje van het poortje, met daarin de tekst: "Uw OV-Chipkaart is verlopen".
Omdat de poortjes net als bij u in Breda nog niet dicht stonden kon ik toch doorstappen, en nu komt het: pas later thuis realiseerde ik me dat ik in hetzelfde plastic hoesje áchter mijn Legitimatiebewijs (zelf niet geplastificeerd, maar wel los in een hoesje gestoken) óók mijn weinig gebruikte Nederlandse anonieme OV-Chipkaart heb zitten, die een vervaldatum had van 1 januari 2015. Dus de snelwerkende chipkaartlezer heeft doorheen het papieren Legitimatiebewijs razendsnel de vervallen chipkaart gedetecteerd en meteen zijn bezwaar kenbaar gemaakt, en ik denk dat het niet onlogisch is dat de kennelijk wat trager werkende barcodelezer hier niets meer tegenin heeft weten te brengen.

Intussen heb ik de proef op een ander station herhaald: ik ben in maart met de trein op stap geweest en heb daarbij de werking van de poortjes kunnen uitproberen in de stations Amsterdam Zuid én Amsterdam Lelylaan.
Daar reageerden de poortjes met gecombineerde barcodescanners / chipkaartlezers wél correct op de vierkante Aztec code op mijn Legitimatiebewijs, en het is logisch dat het dan ook ook correct zal werken met een Vrijkaart.

Over deze ervaring kan ik nog melden dat het normaal donkergrijze beeldscherm na een merkbare korte "nadenk"vertraging oplichtte met een ineens witte achtergrond waarop in zwarte letters stond: "Passage OK". En het poortje ging daarbij dus open zonder het anders kenmerkende piepje dat klinkt wanneer een reiziger op de normale manier met zijn OV-Chipkaart incheckt.
Maar je moet er dus rekening mee houden dat je de code echt even op het verlichte ronde ruitje laat rusten, liefst zonder hem nog te bewegen, want het optisch aflezen van de Aztec code en het nadenken van het apparaat duurt zo te zien duidelijk langer dan het reageren op de 'swipe' met een radiografisch uitleesbare OV-Chipkaart.

Uiteraard steek ik mijn intussen vernieuwde OV-Chipkaart voortaan niet meer in hetzelfde hoesje als het NMBS-Legitimatiebewijs! Zoals Steven ook al opmerkte: als je dit systeem teveel en onverwachte input tegelijk geeft, kan het natuurlijk op tilt slaan.
marklintrein

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door marklintrein »

Dank aan iedereen voor een antwoord ivm de vrijkaart in NL.
Ik zal het volgende keer nog eens proberen en zeker die kaart volledig uit mijn portefeuille halen.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door Bordensteker »

Poortjes in Roosendaal gisteravond 22 uur nog eens gecheckt.

Sommige poortjes waren dicht (d.w.z. volledig in functie, want ze reageerden dus correct op de vierkante Aztec code op mijn Legitimatiebewijs) en sommige stonden nog open (zodat de klanten kunnen gewoon raken aan het systeem, zonder dat er al reizigers in de problemen kunnen komen door een poortje).

In mijn post hier van 11 april noemde ik nog de indruk dat de poortjes niet heel vlot waren met het lezen van de Aztec code, maar deze keer viel me dat toch niet tegen. En het leek eveneens (toch) niet zo heel kritisch of je de kaart echt mooi vlak op het ruitje drukte; als ik het de kaart er net niet helemaal goed tegenaan hield werd de code ook correct gelezen.
En nu merkte ik op dat het poortje tegelijk met het tonen van "Passage OK" (én het openen van het poortje) wél een "incheck"geluidje laat horen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door dentheo »

Gaat ook zo met de afprint van mijn internetkaartjes
Theo
Groeten vanop de Heide
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door Bordensteker »

Vanaf vandaag zijn de toegangspoortjes op Rotterdam CS dicht.
Rotterdam Centraal is het eerste grote treinstation waar de poortjes worden gesloten. Vandaag (1 mei) zet NS alle poortjes op dit station dicht.

Op Amsterdam CS gaan de poortjes pas in oktober dicht, maar dan alleen die bij de middentunnel. Vanwege de verbouwing volgt de afsluiting hier in stappen.
Op stations als Leiden, Haarlem, Gouda en Eindhoven zijn de poortjes uiterlijk dit najaar dicht.

NS heeft de poortjes momenteel al dicht op 30 stations met 190.000 in- en uitstappers.
Op 1 juli moeten dit volgens de bijgestelde planning 49 stations zijn, met 530.000 in- en uitstappers.
In december zullen de poortjes dicht zijn op 58 stations met in totaal 830.000 in- en uitstappers.

Meer details over de planning leest u op: http://www.vvmc.nl/sluiten-van-toegangspoortjes/ (met kaartje waar stations dichtgaan of al dicht zijn).
audken

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door audken »

Even een vraagje ivm de tickets voor eurostar.
Mijn schoonvader werkt bij NMBS en heeft 4 tickets voor eurostar , maar hij weet nu niet wie deze juist kan gebruiken.
Kan ik deze ook gebruiken samen met het legitimatiebewijs dat er bij zit ? Of is dit enkel voor eigen gebruik door hem ?
Plaats reactie