Benelux Vrijkaart 1ste

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Meesterpeter »

In Nederland is het zo bij NSR dat een controleploeg (van Service en Veiligheid) toestemming vraagt bij "chef trein" om zijn/haar trein te mogen controleren.
Geeft de "chef trein / hoofdconducteur" toestemming, dan gaat de controle ploeg er door heen. Voor de duidelijkheid hierbij, niet het werk van de "chef trein / hoofdconducteur" wordt hierbij gecontroleerd, maar natuurlijk de vervoersbewijzen van de reizigers.
Iedere conducteur / lid controleploeg werkt volgens dezelfde duidelijke regels, dus daarover kan weinig discussie over zijn op de trein. Simpel gezegd, een kaartje is geldig of niet, een reizigers heeft wel of geen vervoersbewijs.
Een onmenselijke manier van controleren komt op mij dan ook vreemd over, heb je als reiziger gewoon een geldig vervoersbewijs dan zal er niets aan de hand zijn.......

gr Peter
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Steven »

Inderdaad menselijke controle is eenvoudig, zorg dat je in orde bent met je vervoersbewijs en de controle is dan altijd menselijk. Als de rest hoort thuis in de lijst met excuses. Het is nooit leuk om betrapt te worden, je fout inzien is dan het enige wat rest. Die fout kan met opzet zijn of door slordigheid, maar het blijft een fout.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door kika »

Die fout kan ook komen door defecte machines of foutieve informatie of kennis bij iemand achter het loket. Je kan ook een 'verdwaalde' reiziger zijn. 'Menselijk' controleren wilt bijvoorbeeld zeggen dat je aanbiedt om met 'uitstel van betaling' te werken. Dat je dat niet direct aanbiedt bij een irritante betweterige hufterige reiziger is begrijpelijk maar het simpelweg gedachteloos regeltjes opvolgen en ervan uitgaan dat die feilloos interpreteerbaar zijn zonder dat er ooit contradicties in zitten is toch ook weer een stap te ver. Menselijkheid bij controles is ook iemand de kans geven om z'n zakken ondersteboven te kieperen op zoek naar het kaartje zonder af te blaffen. Of reisinformatie te geven (in de mate van het mogelijke). Zelfs al staat het niet in je functieomschrijving kan je met zo'n vraag op verschillende manieren omgaan. Natuurlijk is het een wisselwerking tussen reiziger en controleur. En "onbeleefderiken" vind je overal, dat is niet exclusief voorbehouden. Voor mij is menselijk controleren het de reizigers de kans te geven zich te verontschuldigen :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Steven »

uitstel van betaling bestaat niet overal. In België is het voor alles hetzelfde document, een C170 genaamd. Dit kan zijn omdat je geen ticket had, een ongeldig ticket, een vervallen abo, .... kortweg voor iedereen die niet in regel is met een geldig ticket. Indien men geen gevolg geeft aan die C170 volgt een zwaardere straf (boete).

Afhankelijk van wat er aangeduid is moet de reiziger ofwel betalen of zichzelf bewijzen (bijvoorbeeld een vergeten abo de dag nadien tonen aan het loket van keuze).
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Asterix »

kika schreef:Menselijkheid bij controles is ook iemand de kans geven om z'n zakken ondersteboven te kieperen op zoek naar het kaartje zonder af te blaffen.
Dat lijkt mij gewoon een kwestie van beleefdheid. Maar het mag daarentegen heus wel eens tegen die reiziger worden gezegd dat wie een trein opstapt zich redelijkerwijs aan controle mag verwachten en zijn kaartje dus niet in de dubbele bodem van zijn valies met zwaar hangslot ergens ver weg in het bagagerijtuig moet gaan steken.

Meer globaal gesproken begin ik mij steeds méér te ergeren aan individuen in onze samenleving die elke vorm van gerichte controle als "onmenselijk" beschouwen, louter en alleen omdat het hen uit hun comfortzone haalt. En dat is dan weer het gevolg van het niet in orde zijn en het goed genoeg weten dat men niet in orde is. Dat men die mensen eens een jaar naar een werkkamp in Siberië stuurt en dan nog eens laat zeuren over de "menselijkheid" van zaken in het algemeen en controles op de trein in het bijzonder.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Steven »

Tja de moderne maatschappij, alles moet menselijk humaan of wat ook zijn. Maar gewoon plichten vervullen ho maar. Het is inderdaad een feit dat je controle mag verwachten en dat je bijgevolg uw vervoersbewijs bij de hand hebt.
Railrunner

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Railrunner »

Ik begrijp een aantal oprispingen/bezwaren i.v.m. dit topic.

Het gaat weliswaar om een Benelux Vrijkaart + Legitimatiekaart, maar ik had eerder het binnenlands gebruik ervan op het oog.

Zij die beschikken over de Legitimatie 1ste + couponnetjes, krijgen een aanzienlijk aantal van die biljetjes en houden er dikwijls over op het einde van het jaar.

In de praktijk, zal de bediende, in het woon- werkverkeer, de treinbegeleider vragen of hij in 1ste mag zonder een couponnetje te schrijven en zal de treinbegeleider een oogje toeknijpen. Dit meestal op die tijdstippen dat de treinen overvol zitten. Bij niet-verwittiging kunnen er zich menstergende scenario's voordoen, zoals een treinbegeleider die een collega-NMBS'er op de bon zwiert...
Als je een couponnetje schrijft, en de Legitimatiekaart 1ste erbij hebt, mag je natuurlijk sowieso in 1ste.
Het couponnetje gebruik je ook niet altijd op 1 dag of over een lang traject. Als je regelmatig naar je familie of je lief aan de andere kant van het land reist vandaag heen en op een andere dag terug, schrijf je (eventueel) twee coupons en zijn je coupons sneller op.
Op een lang traject zul je eerder de rust/het comfort van 1ste opzoeken - zeker in bijvoorbeeld de toeristentreinen tijdens de zomer.
Op korte trajecten zijn ze niet interessant, want dan zijn ze in verhouding te snel op volgens de trajectjes die je aflegt.

De lagere rangen ontvangen sowieso geen 1ste klas. Dat is jammer voor hen.
De 'middenklassers' onder de bedienden, die ook aan iets meer voorwaarden moeten voldoen qua diploma en studie, ontvangen de mengvorm.
En vanaf een bepaalde rang zijn alle kaarten eerste.

Ik had het in de eerste plaats over die mengvorm.
Als je dan toch een Legitimatiekaart 1ste (met bonnetjes) geeft, kun je evengoed een Vrijkaart 1ste geven.
Ter bemoediging gelieerd aan een aantal jaren dienst (en wat mij betreft mogen de lagere rangen en iedereen die zich lange jaren op voortreffelijke wijze inzet voor het spoorbedrijf een extraatje krijgen).
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door groentje »

Je zou ook naar een systeem kunnen evolueren zoals in Nederland: ik heb begrepen dat daar vrijkaarten en dergelijke als belastbaar loon worden beschouwd, en dus niet verplicht worden. Zij die dat wensen, kunnen voor een bijdrage wel nog steeds een vrijkaart krijgen, en afhankelijk van de bijdrage die ze daarvoor willen geven, wordt dat een kaart eerste, dan wel tweede. Er zijn genoeg bureauchefs die het gezelliger vinden in tweede, omdat daar hun kameraden zitten, of die meer op hun geld zitten, net zoals er rangeerders zijn die liever rustig willen zitten. Dus waarom zou eerste, dan wel tweede, afhankelijk moeten zijn van je graad? Nogmaals, eerste klasse moet geen NMBS-kantine worden, maar liever een plaats waar je rustig kan zitten (werken, lezen, slapen...), met iets meer comfort, waar de medereizigers ook bereid zijn om dat klein extraatje meer te betalen. Maar dat is eerder een discussie over het behoud van eerste klasse, waar ik voorstander van ben.
Railrunner

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Railrunner »

groentje schreef:Je zou ook naar een systeem kunnen evolueren zoals in Nederland: ik heb begrepen dat daar vrijkaarten en dergelijke als belastbaar loon worden beschouwd, en dus niet verplicht worden. Zij die dat wensen, kunnen voor een bijdrage wel nog steeds een vrijkaart krijgen, en afhankelijk van de bijdrage die ze daarvoor willen geven, wordt dat een kaart eerste, dan wel tweede. Er zijn genoeg bureauchefs die het gezelliger vinden in tweede, omdat daar hun kameraden zitten, of die meer op hun geld zitten, net zoals er rangeerders zijn die liever rustig willen zitten. Dus waarom zou eerste, dan wel tweede, afhankelijk moeten zijn van je graad? Nogmaals, eerste klasse moet geen NMBS-kantine worden, maar liever een plaats waar je rustig kan zitten (werken, lezen, slapen...), met iets meer comfort, waar de medereizigers ook bereid zijn om dat klein extraatje meer te betalen. Maar dat is eerder een discussie over het behoud van eerste klasse, waar ik voorstander van ben.
Dat met die bijdragen tot de vrijkaart in Nederland lijkt mij een vrij 'antipathiek' systeem...
Bovendien is het niet zo dat het spoorbedrijf grote verliezen lijdt door bepaalde werknemers permanent toegang tot eerste te geven - zonder bijdragentruuk!

Ik vind het koppelen van de Vrijkaart 1ste klas aan een aantal jaren dienst, aan bewezen diensten, en in zekere mate aan de rang een beter systeem. In zekere mate aan de rang, want de anciënniteit zou moeten primeren.
Bij wijze van motiverende factor.
Doordat je een leeftijdsbarrière creëert (15 à 20j dienst bijv.) voor de niet-kaderfuncties, beperk je de overbevolking van eerste door 'gewoon' spoorwegpersoneel.

Zij die vlotjes aan hun Vrijkaart 1ste geraken zullen wel altijd opperen dat ze niet graag met het voetvolk/plebs van hun onderneming samenzitten.

Sowieso vind ik de mengvorm, de vorm die zegt 'ah je mag in 1ste reizen maar lekker niet helemaal hoor', vreemd.

Ik ben verder eveneens absoluut voorstander om 1ste klas te behouden en vele reizigers waarschijnlijk met mij.
In het weekend en op feestdagen zie je het genoeg dat, dikwijls wat oudere, reizigers het extraatje willen spenderen om eens wat meer op hun gemak, proper en rustig te zitten.
En op de spitsuren op werkdagen biedt eerste, vooral op de langere trajecten, ook soelaas (aan zij die er kunnen van genieten) al zit het ook daar dan dikwijls goed vol.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Asterix »

Railrunner schreef:(...) want de anciënniteit zou moeten primeren.
Men zou eindelijk eens capaciteiten moeten laten primeren. Capaciteiten op een objectieve manier vastgesteld door audits. Het is geen verdienste om je 20 jaar lang weg te stoppen op een dienst, perfect misbaar te zijn en dan als beloning zoiets als een vrijkaart 1e klas te krijgen. Er zitten echter wel meer zaken mis, zoals de leeftijd die primeert bij bepaalde personeelsgerelateerde beslissingen of die 10% extra voor kandidaten van NMBS-kinderen.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door kika »

Railrunner schreef:Dat met die bijdragen tot de vrijkaart in Nederland lijkt mij een vrij 'antipathiek' systeem...
Bovendien is het niet zo dat het spoorbedrijf grote verliezen lijdt door bepaalde werknemers permanent toegang tot eerste te geven - zonder bijdragentruuk!
Waarom is het antipathiek? Bij mijn Nederlandse werkgevers waren er steeds verschillende systemen, afhankelijk van de specifieke situatie prima: de ene betaald gewoon kaartjes terug en met 2 verplaatsingen per week zijn dat geen bedragen waar je moeilijk over kan doen. De andere had als uitgangspunt dat er tot x kilometer OV-abbo werd terugbetaald: dan stimuleer je dat werknemers niet al te ver wonen en tegelijkertijd dus ook iets minder kans op laatkomen e.d. Ook is er tot een bepaald bedrag een belastingvrijstelling: m.a.w. het is een deel van het belastbaar loon maar pas vanaf een bepaald bedrag. Worden bedrijfswagens niet op een gelijkaardige manier belast? Tot x km voor privéritjes is in orde, als het een dikke bak is betaal je meer belasting etc.? Ik begrijp niet goed waarom het antipathiek zou zijn: een bureaumedewerker die met de fiets naar de Frankrijkstraat gaat heeft misschien niet zoveel aan vrijkaarten en waarom die persoon er niet voor laten opteren om iets meer in zijn loonzakje te krijgen? Iemand anders heeft misschien genoeg aan een trajectabbo. Valt vast nog wat op te bedenken met mensen die vaker op verschillende locaties moeten zijn.
Ik vind het koppelen van de Vrijkaart 1ste klas aan een aantal jaren dienst, aan bewezen diensten, en in zekere mate aan de rang een beter systeem. In zekere mate aan de rang, want de anciënniteit zou moeten primeren.
Bij wijze van motiverende factor.
Doordat je een leeftijdsbarrière creëert (15 à 20j dienst bijv.) voor de niet-kaderfuncties, beperk je de overbevolking van eerste door 'gewoon' spoorwegpersoneel.
Hoe zit het tegenwoordig met zogenaamde 2e carrière? Iemand van 39 die besluit TB te worden, jaartje opleiding en dan met 60 pas in eerste? Dat mag tegen dan wel een aardige beloning zijn, maar als je een personeelstekort hebt, ga je er maar weinig 39-jarigen mee overtuigen. Dikke kans dat over 20 jaar de regeling nog eens lichtjes anders is…
Zij die vlotjes aan hun Vrijkaart 1ste geraken zullen wel altijd opperen dat ze niet graag met het voetvolk/plebs van hun onderneming samenzitten.
Werknemers die zich te goed voelen om in hetzelfde treinstel te zitten als het 'voetvolk/plebs' lijken me niet echt de categorie of de mentaliteit die gestimuleerd of beloond moet worden.
Sowieso vind ik de mengvorm, de vorm die zegt 'ah je mag in 1ste reizen maar lekker niet helemaal hoor', vreemd.

Ik ben verder eveneens absoluut voorstander om 1ste klas te behouden en vele reizigers waarschijnlijk met mij.
In het weekend en op feestdagen zie je het genoeg dat, dikwijls wat oudere, reizigers het extraatje willen spenderen om eens wat meer op hun gemak, proper en rustig te zitten.
En op de spitsuren op werkdagen biedt eerste, vooral op de langere trajecten, ook soelaas (aan zij die er kunnen van genieten) al zit het ook daar dan dikwijls goed vol.
Dat van die mengvorm, daar snap ik niet goed wat je wilt zeggen. Als je 15-20-jaar anciënniteit wilt heb je geen eerste klasse maar een grijze klasse. Proper? Zou het overal moeten zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik neem ook af en toe eerste klasse, grijze of witte haren kan je ook op mijn hoofd vinden en jazeker die eerste klasse wil ik graag behouden en als het kan nog een stukje beter.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door groentje »

Het is ongerelateerd, maar in België worden dergelijke cadeautjes noodgedwongen gecreëerd om het hoge belastingtarief te verzachten. Dan vind ik de Nederlandse oplossing netter, minder belastingen, maar wel minder cadeautjes, zoals vrijkaarten, bedrijfswagens, maaltijdcheques, etc. Of de cadeautjes worden mee belast.
En sowieso snap ik niet goed wat je tegen die tussenvorm hebt. Het enige spijtige is dat je er geen bij kan krijgen, al dan niet tegen vergoeding, mocht je er tekort komen, of dat je, zoals gezegd, de keuze krijgt. Ik zie echt niet in hoe couponnetjes oneerlijker zouden zijn...
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Meesterpeter »

Wat betreft het "vrij-vervoer" in Nederland voor NSR-personeel is de Nederlandse Belasingdienst al jaren bezig de boel flink te bederven.

Enkele jaren geleden was het buitenlandse vrij-vervoer al aan de beurt. Over al het aangevraagde vrij-vervoer voor buitenlandse reizen moet nu belasting worden betaald. Nu gaat dit natuurlijk niet om honderden euro's, maar er moet dus wel aan de belastingdienst worden betaald. Nog altijd kan NSR personeel en gezinsleden zeer, zeer goedkoop door heel veel landen reizen.

Vanaf 01-01-2014 heeft de Nederlandse Belastingdienst het voorzien op het vrij-vervoer van NSR-personeel en gezinsleden binnen Nederland.....!
Hierdoor zijn grote groepen werknemers van NSR in één klap al hun vrij-vervoer kwijt geraakt ! Alleen personeel welke aantoonbaar woon<>werkverkeer hebben, hebben nog recht op vrij-vervoer (in heel Nederland).
Verder heeft de groep: Conducteurs, Machinisten, Service & Veiligheidspersoneel en hun leidingevenden hun vrij vervoer voor Nederland (voorlopig ....?) voor hun zelf en gezinsleden behouden. Niet alleen op lijnen van NSR, maar ook op de andere spoorvervoerders.
Hierover moet wel belasting worden betaald, dit is een vast bedrag per maand.
Hoe lang zij hun vrij-vervoer nog houden is nu afwachten, de belastingdienst is nog niet klaar met het verpesten van zaken welke al heel lang bestaan.
Ter compensatie heeft de zeer grote groep NSR-personeelsleden welke geen vrij-vervoer meer hebben, een "dalurenkaart" gekregen.............
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Railrunner

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Railrunner »

Jeroen schreef:
Railrunner schreef:(...) want de anciënniteit zou moeten primeren.
Men zou eindelijk eens capaciteiten moeten laten primeren. Capaciteiten op een objectieve manier vastgesteld door audits. Het is geen verdienste om je 20 jaar lang weg te stoppen op een dienst, perfect misbaar te zijn en dan als beloning zoiets als een vrijkaart 1e klas te krijgen. Er zitten echter wel meer zaken mis, zoals de leeftijd die primeert bij bepaalde personeelsgerelateerde beslissingen of die 10% extra voor kandidaten van NMBS-kinderen.
Wat die leeftijd betreft...

Op de werkvloer zie je het omgekeerde evenzeer: rijpere werknemers die opzij geschoven worden of geen kansen meer krijgen doordat nieuwkomers alles ineens beter schijnen te weten en gepusht worden.

Examens zetten daar een beetje een rem op doordat de niewelingen een paar jaar moeten wachten om er te kunnen aan deelnemen.

Net als de jongelingen zijn de ouderlingen ook ooit als jongeling binnengekomen daarnietvan.

Er zijn er die zich niet 20j verstoppen maar in dikwijls moeilijke en drukke omstandigheden met moeilijke arbeidstijden in het zweet werken. In sommige takken van de onderneming is het voor de ouderen (45 à 50+) soms zeer moeilijk om eens van tak te veranderen en het wat rustiger aan te doen.
Laatst gewijzigd door Railrunner op 06 jan 2014, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Railrunner

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Railrunner »

kika schreef: Hoe zit het tegenwoordig met zogenaamde 2e carrière? Iemand van 39 die besluit TB te worden, jaartje opleiding en dan met 60 pas in eerste? Dat mag tegen dan wel een aardige beloning zijn, maar als je een personeelstekort hebt, ga je er maar weinig 39-jarigen mee overtuigen.
Daar heb je wel een punt.
Het zou inderdaad jammer zijn voor betrokkenen en weinig stimulerend voor oudere nieuwkomers.

Vroeger moesten de jongere nieuwkomers ook meer dan een decennium wachten op die Legitimatiekaart 1ste + biljetjes 1ste + Benelux Vrijkaart 2de. Dat systeem is ook afgeschaft geweest (alles in tweede).
Nu krijgen ze de legitimatiekaart 1ste meteen vanaf een bepaalde graad.

Waarom die mengvorm? Ik weet het niet. En ik bedoel niet: alles terug tweede maken, maar wel van de Benelux-kaart 2de een 1ste kl maken voor zij die nu een Legitimatiekaart 1ste + Benelux-kaart 2de ontvangen.

Zo je wil losgekoppeld van het aantal jaren dienst maar gekoppeld aan de categoriën die nu reeds onder dat gemengd systeem vallen. Meer niet.

Een ramp is het allemaal niet. Met die biljetjes 1ste valt gerust te leven.
Het zou gewoon praktischer zijn ;-)
Plaats reactie