Benelux Vrijkaart 1ste

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Railrunner

Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Railrunner »

Spoorlieden hebben zeker niet te klagen over het vrij reizen met de trein. Maar, blijft het systeem van de Benelux Vrijkaart klasse 2 met een Legitimatiekaart klasse 1 die samengaat met vrijbiljetjes 1ste niet een beetje vreemd?

Vroeger bestond die Legitimatie 1ste reeds (als ik mij niet vergis ontving je hem vanaf een bepaalde rang na 12j dienst), maar anderhalf decennium terug had men dit systeem stilzwijgend afgeschaft om het enkele jaren terug, na protest, opnieuw in te voeren. De nieuwste lichtingen krijgen hem nu quasi onmiddellijk dankzij dat protest.

Toch lijkt mij het systeem van legitimatie 1ste + vrijbiljetten eigenaardig. Veel beter, praktischer en motiverender voor de werknemers ware gewoon een Vrijkaart 1ste. Gelinkt dan wel aan een bepaald minimum aantal jaren dienst/inspanning voor de spoorweg, bijvoorbeeld 15 à 20j, eerder dan aan rang of stand. Al was het maar als teken van appreciatie tegenover al die mensen die zich, dikwijls in lastige ploegenstelsels, inzetten. Bovendien komt er aldus meer plaats vrij voor gewone reizigers in klasse 2.
Laatst gewijzigd door Railrunner op 01 nov 2015, 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door groentje »

Laat ons wel vermijden dat de eerste klasse een personeelsklasse wordt, dan. Ik vind het eerlijk gezegd geen slecht idee om eerste klasse toch nog wat af te schermen, ook voor eigen personeel. We hebben sowieso recht op een klasverhoging aan halve prijs, dus zelfs zonder vrijbiljetjes eerste kan je eerste reizen. Maar Als de eerste klasse uitsluitend voor NMBS-personeel blijkt, zou het wel eens heel erg snel afgeschaft kunnen worden...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Steven »

Trouwens dat van die biljetten eerste klasse is niet voor iedereen van toepassing. Er zijn nog functies genoeg die enkel een tweede klasse vrijkaart krijgen.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Trouwens dat van die biljetten eerste klasse is niet voor iedereen van toepassing. Er zijn nog functies genoeg die enkel een tweede klasse vrijkaart krijgen.
tot jaren 70' treinbestuurder vrijbiljetten 1ste klasse voor hem en inwonende /ten laste familieleden. En voor het werkverkeer was er de kaart "beheer".
daarna tot 79 of 80 kaart "beheer" voor werkverkeer naar zijn werkzetel+ vrijbiljetten 2 de klasse.
tot begin jaren 80 hadden bv treinbestuurders vrijkaart 2 klasse + biljetten voor de familie 2 de klasse
daarna is de vrijkaart 2 de klasse gebleven maar met 1 klasse biljetten voor de treinbestuurder en zijn familie(vanaf 5 jaren dienst).

Wat dus enkel een regularisatie was van de eerst heersende situatie voor treinbestuurders of schaaal 54 als ik me niet vergis.Dus een verworven statutair recht. een statutair recht zoals zoveel andere die regelmatig verkracht worden als de vakbonden willen;
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Asterix »

Railrunner schreef:Vroeger bestond die Legitimatie 1ste reeds (als ik mij niet vergis ontving je hem vanaf een bepaalde rang na 12j dienst), maar anderhalf decennium terug had men dit systeem stilzwijgend afgeschaft om het enkele jaren terug, na protest, opnieuw in te voeren. De nieuwste lichtingen krijgen hem nu quasi onmiddellijk dankzij dat protest.
Niet quasi onmiddellijk maar gewoon vanaf de eerste dag :wink:
Wat trouwens echt bizar is in mijn ogen, is dat iemand die een vrijkaart 1e klas krijgt, ook nog eens een legitimatiebewijs en tickets 1e klas krijgt, beiden uitsluitend op zijn naam.
Railrunner schreef:Toch lijkt mij het systeem van legitimatie 1ste + vrijbiljetten eigenaardig. Veel beter, praktischer en motiverender voor de werknemers ware gewoon een Vrijkaart 1ste. Gelinkt dan wel aan een bepaald minimum aantal jaren dienst/inspanning voor de spoorweg, bijvoorbeeld 15 à 20j, eerder dan aan rang of stand. Al was het maar als teken van appreciatie tegenover al die mensen die zich, dikwijls in lastige ploegenstelsels, inzetten. Bovendien komt er aldus meer plaats vrij voor gewone reizigers in klasse 2.
Fijn dat je 20 jaar zou mogen gaan werken vooraleer je in een Desiro van 2e naar 1e klas mag verhuizen. Echt een motivator :wink:

Is de Benelux-vrijkaart trouwens ook geldig op Arriva-treinen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Steven »

Neen de benelux vrijkaart is er niet op geldig, vanaf 2014 staat er duidelijk vermeld dat deze kaart geldig is op alle lijnen van NMBS, NS en CFL. Dus de private treinen hoor er niet bij.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door groentje »

Vroeger was het onduidelijker, en toen ik het vroeg, maakte men er geen probleem van als ik op een Arrivatrein of Veoliatrein zat met mijn vrijkaart, maar goed, nu dus duidelijk niet meer...
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door The_Knitter »

Het probleem wat er in Nederland nu heerst: Als de Machinist tegen jou zegt dat je mee mag, en even later komt er een controleploeg de trein in, dan krijg je een prent.
De Machinisten bij de privaten mogen zich niet met de tickets bemoeien, vind het management van die privaten. En ja, bij die privaten lopen 'hufters' rond bij de controleploegen. Hoe eerlijk je ook bent, hoe geldig je reden ook is, als het niet geldig is, slingeren ze je zonder pardon op de bon. Want dat moet van hun baas.

En zie hier, die privaten krijgen niet meer betaald als jij met je Benelux Vrijkaart met hun meereist, dus accepteren ze jou ticket ook niet, zonder dat je een apart ticket koopt. Dat is gewoon een kat- en muisspelletje geweest tussen NS en de privaten. NS bood minder dan dat de privaten wilden zien, dus dan accepteren de privaten het niet meer.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door groentje »

Begrijpelijk, maar toch spijtig dat een compromis niet mogelijk was.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door The_Knitter »

Zo gaat het nou al tijden in Nederland, en dat was alles behalve in het voordeel van de reiziger :shock:

Eerst waren de 6 nieuwe NS-abonnementen ook niet geldig bij privaten, omdat NSR te weinig ging vergoeden (per check-in/out), maar uiteindelijk is het toch zover gekomen ...
En de actiedagkaarten van Kruidvat/Jumbo/Blokker/Albert Heijn of whatever hadden precies hetzelfde probleem. Prijzen zijn duurder geworden van de actiedagkaarten, omdat de privaten "te weinig geld" kregen. Prijzen zijn dan maar rond de 2/3 euro gestegen, en blijft het een koopje, maar toch.

Vroegah was alles overal geldig, maar sinds 2012 is het de trend om elkaar te dwarsbomen waar mogelijk :( En je dupeert de reiziger ermee, en dat wordt door de vervoerders vaak vergeten...
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Meesterpeter »

The_Knitter schreef:............... En ja, bij die privaten lopen 'hufters' rond bij de controleploegen. Hoe eerlijk je ook bent, hoe geldig je reden ook is, als het niet geldig is, slingeren ze je zonder pardon op de bon. Want dat moet van hun baas.
................
Dus controle personeel welke hun werk gewoon doen en de opdrachten van hun werkgever opvolgen zijn "hufters" ?.............
En een eerlijke, geldige reden om geen geldig vervoersbewijs te hebben zijn nagenoeg nihil volgens de geldende regels, dus dat je dan een bon krijgt, lijkt me tamelijk vanzelfsprekend ! Niet omdat de "baas" dat wil, maar omdat de regels zo zijn.
Dat is bij alle spoorvervoerders zo, niet alleen bij de zgn "privaten".

Tis me ook nog nooit gelukt gratis mee te vliegen naar een leuke bestemming, maar daar is het heel gewoon en vanzelfsprekend dat je wel een vliegticket hebt !
Helaas is dat bij treinreizen nog steeds een punt van discussie tussen personeel en reiziger, kan er boeken over vol schrijven......

Gr Peter
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door The_Knitter »

Peter,

Ik heb absoluut niks tegen dat streng controlerend personeel, vind het zelf goed. Daarom staat het woord "hufters" ook tussen haakjes. Misschien iets verkeerd omschreven, maargoed. Dat komt meer door het gedrag van het personeel. Op een menselijke wijze controleren ontbreekt vaak bij die controleploegen. Maar dat gaat te ver offtopic om het verder te omschrijven.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Meesterpeter »

The_Knitter schreef:........ Maar dat gaat te ver offtopic om het verder te omschrijven.......
Hé, jammer nou.............
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Asterix »

The_Knitter schreef:Op een menselijke wijze controleren ontbreekt vaak bij die controleploegen.
Wat is dan op een 'menselijke wijze' controleren? Reizigers die niet in orde zijn toch maar laten doen als het omaatje er maar sympathiek genoeg uitziet of het meisje haar rokje kort genoeg is?
franksken

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door franksken »

The_Knitter schreef:Het probleem wat er in Nederland nu heerst: Als de Machinist tegen jou zegt dat je mee mag, en even later komt er een controleploeg de trein in, dan krijg je een prent.
De Machinisten bij de privaten mogen zich niet met de tickets bemoeien, vind het management van die privaten. En ja, bij die privaten lopen 'hufters' rond bij de controleploegen. Hoe eerlijk je ook bent, hoe geldig je reden ook is, als het niet geldig is, slingeren ze je zonder pardon op de bon. Want dat moet van hun baas.

En zie hier, die privaten krijgen niet meer betaald als jij met je Benelux Vrijkaart met hun meereist, dus accepteren ze jou ticket ook niet, zonder dat je een apart ticket koopt. Dat is gewoon een kat- en muisspelletje geweest tussen NS en de privaten. NS bood minder dan dat de privaten wilden zien, dus dan accepteren de privaten het niet meer.
Is het niet zo dat de boordchef het laatste woord heeft bij een extra controle?
Plaats reactie