Benelux Vrijkaart 1ste

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door nighttrain »

groentje schreef:Het is ongerelateerd, maar in België worden dergelijke cadeautjes noodgedwongen gecreëerd om het hoge belastingtarief te verzachten. Dan vind ik de Nederlandse oplossing netter, minder belastingen, maar wel minder cadeautjes, zoals vrijkaarten, bedrijfswagens, maaltijdcheques, etc. Of de cadeautjes worden mee belast.
En sowieso snap ik niet goed wat je tegen die tussenvorm hebt. Het enige spijtige is dat je er geen bij kan krijgen, al dan niet tegen vergoeding, mocht je er tekort komen, of dat je, zoals gezegd, de keuze krijgt. Ik zie echt niet in hoe couponnetjes oneerlijker zouden zijn...
het is te zien wat u ziet onder cadeautjes en hoe:
als ik mij niet vergis betaalt elke spoorwegbeamte een KLEINE eenmalige bijdrage voor de vrijbiljetten alsook voor het magazine HET SPOOR(mmandelijks); maar dit zit allemaal in codes.
Maaltijdcheques: dit is een vergoeding voor zij die niet kunnen eten in een cantine. Eind jaren 80 is dit ingevoerd bij de NMBS, net voor het rijdend personneel die zich niet naar een gaarkeuken kon verplaatsen/benutten.. Maar ze zijn aan iedereen gegeven.Maar op dit moment zijn de prijzen in de gaarkeukens verdubbelt.
En de andere vrijbiljetten voor bv DE POST e.a. , die zijn niet gratis maar aangekocht door een sociale kas/dienst enz.
Railrunner

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Railrunner »

groentje schreef: En sowieso snap ik niet goed wat je tegen die tussenvorm hebt. Het enige spijtige is dat je er geen bij kan krijgen, al dan niet tegen vergoeding, mocht je er tekort komen, of dat je, zoals gezegd, de keuze krijgt. Ik zie echt niet in hoe couponnetjes oneerlijker zouden zijn...
Eerder 'onpraktischer' dan 'oneerlijker'.

Als couponnetjes 1ste geen bezwaar zijn, kan een Benelux Vrijkaart 1ste er evenmin één zijn ,)

Het bestuur moet maar weten wat ze ermee doet.
Het was maar een voorstel van mij - zonder overdreven verwachtingen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Asterix »

Railrunner schreef:Wat die leeftijd betreft...

Op de werkvloer zie je het omgekeerde evenzeer: rijpere werknemers die opzij geschoven worden of geen kansen meer krijgen doordat nieuwkomers alles ineens beter schijnen te weten en gepusht worden.

Examens zetten daar een beetje een rem op doordat de niewelingen een paar jaar moeten wachten om er te kunnen aan deelnemen.
En wat is daar nu positief aan? Dat men dan toch in zo een geval gewoon iedereen aan dat examen laat meedoen en dan de beste mensen selecteert, ongeacht leeftijd, afkomst, geslacht etc.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door dekooiker »

groentje schreef:Laat ons wel vermijden dat de eerste klasse een personeelsklasse wordt, dan. Ik vind het eerlijk gezegd geen slecht idee om eerste klasse toch nog wat af te schermen, ook voor eigen personeel. We hebben sowieso recht op een klasverhoging aan halve prijs, dus zelfs zonder vrijbiljetjes eerste kan je eerste reizen. Maar Als de eerste klasse uitsluitend voor NMBS-personeel blijkt, zou het wel eens heel erg snel afgeschaft kunnen worden...
Het veelvuldige gebruik (en ook veelvuldige misbruik van degene die zich onterecht er neervleien) van 1e door spoorwegpersoneel motiveert me net om in 2e te gaan zitten.
Na een werkdag heb ik echt geen zin meer om gezever te aanhoren, dan zijn de gesprekken in 2e toch wat meer ontspannen en interessanter.
De trein.
Alleen voor durvers.
historyboy
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 sep 2012, 22:29

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door historyboy »

Beste

Ik ben treinbegeleider bij de NMBS en vroeg me af of ik met mijn vrijkaart Benelux ook gratis kan reizen op de lijn Gouda-Wadinxveen-Triangel van R-Net. Die lijn wordt namelijk uitgebaat door de NS.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Steve »

Volgens de website wel:
Alle NS-abonnementen en kaartjes zijn te gebruiken op dit R-net traject. Ook de tarieven van NS zijn van toepassing.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef: 30 jul 2020, 09:43 Volgens de website wel:
Alle NS-abonnementen en kaartjes zijn te gebruiken op dit R-net traject. Ook de tarieven van NS zijn van toepassing.
"R-net" is maar een merknaam. Vervoerder (voor de treinen) is NS.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef: 30 jul 2020, 18:44
"R-net" is maar een merknaam. Vervoerder (voor de treinen) is NS.

Groetjes,
Rian
Niet alle treinen, de MerwedeLingelijn (Dordrecht-Gorinchem-Geldermalsen) behoort ook tot het R-net en wordt bediend door QBuzz.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef: 30 jul 2020, 19:43
rvdborgt schreef: 30 jul 2020, 18:44
"R-net" is maar een merknaam. Vervoerder (voor de treinen) is NS.
Niet alle treinen, de MerwedeLingelijn (Dordrecht-Gorinchem-Geldermalsen) behoort ook tot het R-net en wordt bediend door QBuzz.
Ah juist. Ik ben ben er blijkbaar te lang niet meer geweest...

Groetjes,
Rian
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Hagelander »

Waarschijnlijk een domme vraag, maar ik stel ze toch. Hoe herken je een vrijkaart 2de en 1ste klasse van elkaar? Is dat puur het grote cijfer in de linkerbovenhoek? Groeten!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Steven »

je geeft het antwoord zelf :wink:
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door Hagelander »

Bedankt voor de info! Op deze manier ga ik tenminste niet af als een gieter als ik in de verkeerde klasse een plaatsneem, richting de cursus over tickets en dergelijke :-)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door overweg13 »

De tijd dat je als een gieter afging omdat je in de verkeerde klasse zat, ligt al enkele decennia achter de rug. In de meeste gevallen word je met meer egards behandeld dan de reiziger die de moeite heeft gedaan om een eersteklasbiljet te kopen. In feite kun je in België bijna evenveel kilometers afleggen in eerste klas zonder dito biljet en dat je leven lang. Er worden toch nooit identiteitsgegevens genoteerd, laat staan dat je zou moeten bijbetalen.
Met vriendelijke groet

overweg13
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door nighttrain »

overweg13 schreef: 27 sep 2022, 16:51 De tijd dat je als een gieter afging omdat je in de verkeerde klasse zat, ligt al enkele decennia achter de rug. In de meeste gevallen word je met meer egards behandeld dan de reiziger die de moeite heeft gedaan om een eersteklasbiljet te kopen. In feite kun je in België bijna evenveel kilometers afleggen in eerste klas zonder dito biljet en dat je leven lang. Er worden toch nooit identiteitsgegevens genoteerd, laat staan dat je zou moeten bijbetalen.
Stijn Streuvels zou er een boek kunnen over schrijven, "De teleurgang van.....".
Inderdaad het algemeen verval gaat met rasse schreden vooruit, jammer!
En als je iets zou zeggen is de kans groot dat ze je verrot slaan ,denkend dat het een virtueel spelletje is van hun smartphone. En op de Belgische minister van justitie moeten we ook niet meer rekenen,die heeft zijn lesje geleerd.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Benelux Vrijkaart 1ste

Bericht door BlackEagle »

nighttrain schreef: 27 sep 2022, 17:32
overweg13 schreef: 27 sep 2022, 16:51 De tijd dat je als een gieter afging omdat je in de verkeerde klasse zat, ligt al enkele decennia achter de rug. In de meeste gevallen word je met meer egards behandeld dan de reiziger die de moeite heeft gedaan om een eersteklasbiljet te kopen. In feite kun je in België bijna evenveel kilometers afleggen in eerste klas zonder dito biljet en dat je leven lang. Er worden toch nooit identiteitsgegevens genoteerd, laat staan dat je zou moeten bijbetalen.
Stijn Streuvels zou er een boek kunnen over schrijven, "De teleurgang van.....".
Inderdaad het algemeen verval gaat met rasse schreden vooruit, jammer!
Een ander boek, 'Der Untergang des Abendlandes', viert dit jaar zijn honderdste verjaardag. Dit geheel terzijde.
Plaats reactie