De spoorwegen werven aan???

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Geen probleem hoor, Steven.

Heb vandaag Centrale Examencommissie gebeld. Daar wist men het ook niet. Jammer.

Voorts wist men mij te vertellen dat de selecties voor veiligheidspersoneel nog steeds aan de gang zijn, kandidaat-TB's weer mogen inschrijven en er binnenkort weer recrutering voor onderstationchefs zal plaats hebben.
Omarounalli

Bericht door Omarounalli »

Steven schreef:nicken, wil je aub niet veralgemenen, das heel slecht, elke functie hangt af van een andere directie en de ene werkt nu eenmaal vlotter als de andere, van de ene hebben ze er ook meer nodig als de andere
Spijtig genoeg moet ik Nicken hier volledig bijtreden. Wat wij en vele anderen daar hebben meegemaakt tart elke verbeelding.
Dat er bij de nmbs verschillende directies zijn, is geen excuus.
Het draait daar gewoon vierkant, op alle vlakken.
Vraag dat maar aan staatssecretaris Tuybens... :cry: Ook die had het systeem bij de nmbs gauw door.
Wat de job veiligheidsbediende betreft, volgens mij hebben ze er helemaal geen nodig. Anders zou men geen 1500 mensen aan het lijntje houden. Nochtans een heel aantal mensen met de juiste kwalificaties, dat kan ik je verzekeren. Het zou me verbazen dat ze er nu opnieuw zoeken nadat ze net 1500 mensen naar de k****n hebben gestuurd.
Men kan zich de moeite en de teleurstelling besparen.
Niet overtuigd? Lees dan dit Topic maar eens aandachtig door.
Het enige dat ik nog kan bedenken is dat men alleen familieleden van...
aanwerft of gaat het toch alleen maar om de overheidssteun. Die moet wel erg hoog zijn als men daar zo een enorme show voor opzet.
Al een hele tijd volg ik dit forum, alleen maar om eens iemand tegen te komen waarbij het wel is gelukt. Tot nog toe geen enkele effectief aangeworven veiligheidsbediende tegen gekomen :cry: Een andere functie trouwens ook niet :roll: Heel raar op zo'n groot aantal sollicitanten. Toch?
Spijtig dat dit log monster, dat nmbs heet met ieders belastingsgeld word gesteund.
Eigenlijk heel triest...
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik begrijp je frustratie, Omar, en voor een stuk is ze ook terecht. Maar je sleurt er een paar dingen bij, die onwaar zijn, of niet ter zake doen.
Ikzelf ben eerst geweigerd voor de job van TBG, maar wel aangeworven voor OSTCH. De aanwerving van OSTCH ging een heel stuk vlotter dan die van TBG, al verliep er toch ook nog meer dan 6 maand tussen sollicitatie en aanwerving. Ik kan me voorstellen dat de aanwervingen bij andere diensten ofwel sneller, ofwel net veel trager verlopen.
De opleidingscentra van Infrabel (voor seingevers, operatoren en OSCTH) zitten vol. Meer klassen kunnen ze niet aan, ze hebben er noch het personeel, noch de ruimte voor. Ik hoorde al, dat voor TBG en TB hetzelfde opgaat. Dit is toch een teken, dat er wél een ernstig aanwervingsbeleid is bij de Spoorwegen, ondanks alle mankementen.
Ikzelf ken niemand (behalve op dit en een ander treinforum) die voor de Spoorwegen werkt. Het is dus ook onjuist dat alleen maar familie wordt aangenomen.

Maar je hebt gelijk, als je zegt dat de Spoorwegen vaak eisen stelt aan haar personeel, die niet noodzakelijk zijn om de functie uit te oefenen. Ik denk maar aan een diploma hoger secundair onderwijs voor nagenoeg elke functie. Nochtans kan je met beroepservaring vaak meer geleerd hebben dan de eerste de beste pas afgestudeerde.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ik was medisch afgekeurd, ben in beroep geweest, een procedure die de nodige maanden geduurd heeft. heb geen rechtstreekse familie bij de spoorweg ben zelfs de enige van de familie die bij de spoorweg wil werken blijkbaar, ook ik ben binnen geraakt dus, verwachten dat je op dit forum alle mensen gaat zien die ooit een poging gedaan hebben om te werken bij de nmbs is ook overdreven.

er is op alle vlakken een personeelstekort, bij lesgevende mensen dus ook, men kan niet meer opleiding of aanwerving voorzien dan dat er mensen zich mee kunnen bezig houden, je kan moeilijk van die mensen ineens gaan verwachten da ze dubbele ploegen gaan kloppen voor de aanwerving, die mensen hebben daar zelf ook niet om gevraagd, het is gewoon een cirkel die elke keer weerkomt, de vorige massa aanwerving was voor treinbestuurders in de jaren 70, die mensen zijn nu ver op pensioenleeftijd en bijgevolg zal men die massaal moeten vervangen, wat echter niet zo vlot moet lopen, maar mondjesmaat komen er klassen binnen en is er dus nieuw bloed
nicken

Bericht door nicken »

........
Laatst gewijzigd door nicken op 21 feb 2007, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Omarounalli

Bericht door Omarounalli »

Beste,

Ik ben echt niet gefrustreerd. :lol: Ik had vaste job en wou me alleen maar verbeteren. Alleen was ik gek genoeg om te denken dat dit bij de nmbs kon. Nobody's perfect :lol:
Heb intussen een gelijkaardige job gevonden waar de kwalificaties zelfs nog hoger liggen. Het is me gelukt en ik ben er tenminste altijd als mens behandeld. Het ligt dus niet aan mezelf, bij de nmbs zou men je daar aan doen twijfelen :wink:

Maar wat ik erger vind is dat zoveel mensen bedrogen worden die deze job wel hard nodig hadden. En de nmbs dan verklaard dat zij één van de grootste werkaanbieders zijn maar ze niet de juiste mensen vinden en dat een heleboel jobs niet ingevuld worden.
Ook als de treinen weer eens vertraging hebben is het nooit hun schuld.
Dat was ook Tuybens zijn klacht.

Als men niet de capaciteit heeft om zoveel mensen op te leiden. Waarom vraagt men ze dan? Als men mensen vraagt met een hoger secundair diploma, waarom doet men dan geen voorselectie? Nee, iedereen mag zijn testen komen doen en op de koop toe nog zijn zegje voor een driekoppige jury. Wat als die personen dan slagen maar geen rijbewijs, goed gedrag en zeden en/of het juiste diploma blijken te hebben?
Dat is toch een absurd systeem?
Willen maar niet kunnen noemen ze dat bij ons.
Men brengt 1500 mensen voor een jury, mensen die nooit enige informatie hebben gekregen over wat de job eigenlijk inhoud???

Zelf heb ik een document ontvangen waarop stond dat de punten van het schriftelijk examen zouden opgeteld worden bij deze van het mondeling.
het gemiddelde van deze 2 moet minstens 12 op 20 zijn. Dan was men geslaagd. Toch krijgt men na 6 maand een eenvoudig briefje, U bent niet geslaagd voor het mondeling. Zoiets noem ik misdadig, vooral als het van een overheidsbedrijf komt. Want niemand heeft enig bewijs in handen van zijn werkelijke punten. Oneerlijkheid ten top.
Niet iedereen kan geslaagd zijn maar wat met al die mensen hun verloren tijd, afgezegde afspraken, zelf verlof op hun huidig werk?
Een gratis treinticketje kon zelfs niet af? Men moest ook een hele dag voorzien, zowel voor het schriftelijk als het mondeling. Eerst ging men beiden zelfs op dezelfde dag organiseren. Dat stond zo in de brief.
Toch is het telkens na een uurtje al opgelost, kan men weer naar huis een paar maanden wachten.

Op dit forum zitten een heleboel treinfreaks, die het blijkbaar niet kunnen hebben dat men over onze nmbs negatief doet.
Maar een heleboel sollicitanten zoeken vooral een job en verwachten dat ze eerlijk behandeld worden. Ook de nmbs moet eerst bewijzen dat ze wel degelijk die goeie werkgever zijn die ze zelf beweren te zijn.
Zoals ik al zei beweren ze ook dat er alles aandoen om de treinen op tijd te laten rijden... Vraag maar aan de dagelijkse pendelaar of dat ook zo is :cry:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Tja, toen ik enkele dagen geleden belde, was men nog altijd de selectie veiligheidspersoneel aan het verfijnen, waar ik uit afleid dat men nog altijd niet definitief gekozen heeft. De man aan de andere kant van de lijn zei me dat het zelfs mogelijk is dat er een nieuwe ronde doorgaat als men niet de juiste profielen vind. Maar goed, er wordt zo veel gezegd en gezeverd.... :roll:

Ondertussen heb ik gesolliciteerd bij de MIVB voor de functie van dispatcher. We zien wel, OSTCH lijkt mij ook wel boeiend, mijn grootvader heeft dat jààren in Leuven gedaan....

Just take it easy en dan word je nooit ongeduldig..... :lol:
nicken

Bericht door nicken »

......
Laatst gewijzigd door nicken op 21 feb 2007, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Je reageert anders wel behoorlijk gefrustreerd. En nog terecht, ook. Alleen al de traagheid waarmee de NMBS haar sollicitanten informeert, is tandenknarsend.
Kijk, de NMBS is een bedrijf als geen ander. Een moloch (naar Belgische normen toch), met procedures die vaak nog uit een andere tijd komen. Toch moet ik zeggen, dat ik niet zo hard het gevoel had als jij, dat men niet geïnteresseerd was om mensen aan te werven met de juiste vereisten.
Omarounalli

Bericht door Omarounalli »

Jeroen schreef:Tja, toen ik enkele dagen geleden belde, was men nog altijd de selectie veiligheidspersoneel aan het verfijnen, waar ik uit afleid dat men nog altijd niet definitief gekozen heeft. De man aan de andere kant van de lijn zei me dat het zelfs mogelijk is dat er een nieuwe ronde doorgaat als men niet de juiste profielen vind. Maar goed, er wordt zo veel gezegd en gezeverd.... :roll:

Ondertussen heb ik gesolliciteerd bij de MIVB voor de functie van dispatcher. We zien wel, OSTCH lijkt mij ook wel boeiend, mijn grootvader heeft dat jààren in Leuven gedaan....

Just take it easy en dan word je nooit ongeduldig..... :lol:
Ik wil hier geen reclame maken maar bij den MIVB zul je merken dat het ook anders kan :wink: Nochtans ook een overheidsinstelling.
Mss komen we elkander binnenkort nog eens tegen :wink:
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Inderdaad. Veel succes daar. De MIVB is ook streng, maar reageert wel een stuk sneller.
nicken

Bericht door nicken »

.......
Laatst gewijzigd door nicken op 21 feb 2007, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
nicken

Bericht door nicken »

......
Laatst gewijzigd door nicken op 21 feb 2007, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Omarounalli

Bericht door Omarounalli »

Zo zie je maar dat iedereen uiteindelijk op de juiste plek terechtkomt.
Alleen spijtig dat het eerst zo een hindernissenparcours moet zijn.
Een beetje duidelijkheid van onze overheid en zijn log systeem zou veel frustratie kunnen wegnemen.

Suc6 allemaal :wink:
nicken

Bericht door nicken »

Omarounalli schreef:Zo zie je maar dat iedereen uiteindelijk op de juiste plek terechtkomt.
Alleen spijtig dat het eerst zo een hindernissenparcours moet zijn.
Een beetje duidelijkheid van onze overheid en zijn log systeem zou veel frustratie kunnen wegnemen.

Suc6 allemaal :wink:
.......
Laatst gewijzigd door nicken op 21 feb 2007, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie