Re: Mondeling gedeelde Assistent Verkeersleider - Onderstati
Geplaatst: 12 aug 2013, 13:52
En normaal krijgt iedereen een kans om de tweede taal bij te spijkeren, het is alleen bevorderlijk als je niet van nul moet beginnen.
Zaterdag heb ik een infosessie voor eerste assistent verkeersleider, met daarna de de eliminerende proeven. Nu probeer ik al aan de volgende stap te denken, nl. het interview. Heeft iemand een pasklaar antwoord op bovenstaande vragenN Heb er zelf al wat proberen over nadenken, maar heb natuurlijk de ervaring niet wat het gepaste antwoord zou kunnen zijn.newtrain schreef:
- Situaties en stel-vragen: Stel:
.... een collega komt geïntoxiceerd op het werk aan. Wat ga je doen? Hoe ver ga je gaan? Wat als je goed met hem/haar overeenkomt?
.... een overste geeft een instructie die niet strookt met de veiligheidsprocedures. Wat doen?
.... een overste geeft een instructie die op zich wél mag maar waarmee je verderop op de lijn problemen voorziet. Wat doen? Initiatief nemen?
.... een seinoperator krijgt opeens zeer slecht nieuws te horen vanaf het thuisfront maar je kan echt niemand missen, het is veel te druk. Wat nu?
.... familieleden klagen over de stiptheid of de veiligheid (ongeval in Wetteren). Wat is je antwoord daarop?
Ik heb zelf niet de ideale antwoorden dus ik ga niets influisteren maar weet gewoon dat men op de infosessie heeft gezegd dat veiligheid prioriteit 1 is en denk al eens na over zo een zaken.
Drinken en werken gaan (niet) meer samen en daar is men zich op de werkvloer heel goed bewust van.walter12 schreef: .... een collega komt geïntoxiceerd op het werk aan. Wat ga je doen? Hoe ver ga je gaan? Wat als je goed met hem/haar overeenkomt?
.... een overste geeft een instructie die niet strookt met de veiligheidsprocedures. Wat doen?
.... een overste geeft een instructie die op zich wél mag maar waarmee je verderop op de lijn problemen voorziet. Wat doen? Initiatief nemen?
.... een seinoperator krijgt opeens zeer slecht nieuws te horen vanaf het thuisfront maar je kan echt niemand missen, het is veel te druk. Wat nu?
.... familieleden klagen over de stiptheid of de veiligheid (ongeval in Wetteren). Wat is je antwoord daarop?
dekooiker schreef:Drinken en werken gaan (niet) meer samen en daar is men zich op de werkvloer heel goed bewust van.walter12 schreef: .... een collega komt geïntoxiceerd op het werk aan. Wat ga je doen? Hoe ver ga je gaan? Wat als je goed met hem/haar overeenkomt?
.... een overste geeft een instructie die niet strookt met de veiligheidsprocedures. Wat doen?
.... een overste geeft een instructie die op zich wél mag maar waarmee je verderop op de lijn problemen voorziet. Wat doen? Initiatief nemen?
.... een seinoperator krijgt opeens zeer slecht nieuws te horen vanaf het thuisfront maar je kan echt niemand missen, het is veel te druk. Wat nu?
.... familieleden klagen over de stiptheid of de veiligheid (ongeval in Wetteren). Wat is je antwoord daarop?
In dat geval moet de collega aan de blaaspijp en zal niet mogen werken.
Een opdracht tegen de veiligheidsregels mag je weigeren uit te voeren; breng het zo aan dat de chef op een aanvaardbare manier op de gevolgen attent gemaakt wordt.
Het zijn ook mensen en een vergissing is nooit uit te sluiten.
Als er verderop problemen te vrezen zijn mag je iemand daar altijd op wijzen.
Het is dan aan de persoon in kwestie om daar op in te spelen.
Slecht nieuws van thuis heeft direkte invloed op het werk.
Naar huis laten gaan, personeel oproepen om te vervangen.
Hmm, collega alleen naar huis laten gaan terwijl hij/zij allesbehalve gefocused is...? Trommel maar de PAT op, laat die de collega veilig thuis afzetten.
Ongevallen zijn nooit uit te sluiten.
Een reactie op Buizingen is het versneld invoeren van TBL1+.
Handig om erbij te vertellen is dat er jaarlijks op de wegen meer doden vallen dan op de zovele jaren samen dat er treinen rijden.