Statutair vs contractueel

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
trein92
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 mar 2016, 15:50

Statutair vs contractueel

Bericht door trein92 »

Goedemiddag allen

Ik heb een aanbieding gekregen om te starten in een functie bij Infrabel, als contractueel. Nu heb ik ook het arbeidsreglement ontvangen, en bij het hoofdstuk over feestdagen viel me iets op. Ik quote even:

Voor elke officiële feestdag die op een zaterdag of een zondag valt, krijgt het statutair personeel dat tewerkgesteld is in een regelmatige arbeidscyclus een bijkomende verlofdag.
De niet-statutaire personeelsleden krijgen eveneens 11 feestdagen, maar met dien verstande dat geen enkele compensatierust wordt toegekend ingeval één van de feestdagen met een zaterdag of een zondag samenvalt.


Ik moest dit toch 2 keer lezen voor te beseffen dat dit weer zo'n belachelijk onderscheid is tussen statuten.

Zijn er, buiten pensioen en ziekte, nog verschillen tussen iemand die contractueel of statutair werkt bij de spoorwegen?

PS: ik dacht dat er eindelijk beslist was om steeds minder statutairen aan te werven, maar ik zie toch nog wel wat functies op de jobsites?
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Statutair vs contractueel

Bericht door Terminus »

Ik ben begonnen als contractueel, en enkele jaren later via een intern examen statutair kunnen worden.

Ik herinner me dat dat inderdaad positieve gevolgen had voor mijn verlofdagen. Als statutair sluit je ook automatisch aan bij de mutualiteit van de spoorwegen (wat niet enkel voordelen heeft...). Qua verkeersvoordelen zit je als statutair natuurlijk veel beter dan contractueel: je kan FIP-tickets aanvragen voor vele buitenlandse netten. Als contractueel medewerker heb je dan weer het voordeel dat je eventueel nog een extra job, of specifieke activiteit, kan uitvoeren zonder dat je daar 100 extra toelatingen voor nodig hebt...
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Statutair vs contractueel

Bericht door jan_olieslagers »

Enkel op basis van geruchten: zit het grootste verschil niet in de pensioenrechten? Waaraan toch volop gemorreld wordt, dezer dagen, en het zal niet minderen...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Statutair vs contractueel

Bericht door Tim »

jan_olieslagers schreef: 07 nov 2021, 14:36 Enkel op basis van geruchten: zit het grootste verschil niet in de pensioenrechten? Waaraan toch volop gemorreld wordt, dezer dagen, en het zal niet minderen...
Statutair rijdend personeel mag op 55 jaar al met pensioen mits 30 jaar dienst. Hun pensioen zal inderdaad ook hoger zijn dan de contractuele collega's.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Statutair vs contractueel

Bericht door nighttrain »

trein92 schreef: 07 nov 2021, 11:35 Goedemiddag allen

Ik heb een aanbieding gekregen om te starten in een functie bij Infrabel, als contractueel. Nu heb ik ook het arbeidsreglement ontvangen, en bij het hoofdstuk over feestdagen viel me iets op. Ik quote even:

Voor elke officiële feestdag die op een zaterdag of een zondag valt, krijgt het statutair personeel dat tewerkgesteld is in een regelmatige arbeidscyclus een bijkomende verlofdag.
De niet-statutaire personeelsleden krijgen eveneens 11 feestdagen, maar met dien verstande dat geen enkele compensatierust wordt toegekend ingeval één van de feestdagen met een zaterdag of een zondag samenvalt.


Ik moest dit toch 2 keer lezen voor te beseffen dat dit weer zo'n belachelijk onderscheid is tussen statuten.

Zijn er, buiten pensioen en ziekte, nog verschillen tussen iemand die contractueel of statutair werkt bij de spoorwegen?

PS: ik dacht dat er eindelijk beslist was om steeds minder statutairen aan te werven, maar ik zie toch nog wel wat functies op de jobsites?
Het zijn 2 verschillende arbeidsreglementen die de werkgever aan zijn werknemers overeen komen.
Statutair volgens de specifieke statuten van de HR rail voor spoorarbeiders.
En een apart arbeidsreglement voor contractuelen en freelancers.
Ik meen mij te herinnerren dat een "contractueel" meer salaris had dan een statutair bediende,gezien er verschillen waren bij de "afhoudigen" aan de bron voor bv pensioen.
Het HR rail pensioen is veel beter dan een pensioen van de federale pensioendienst (die wel beide uitbetaald). Dit is historisch zo gegroeid na de heropbouw van de oorlogsschade tweede wereldoorlog bij alle Europese spoorwegen (vergeten door velen).De staten hadden geen geld ,dus kwamen ze overeen om lagere salarissen te betalen,maar met betere sociale voordelen ,en later dit alles te compenseren met een beter pensioen.
Om te vergelijken: 1 HR railpensioen van 14 jaar statutaire dienst = 1 Frans basis privé pensioen voor 27 jaar(en die zijn al hoger dan een Bel.privé pensioen).Ik spreek niet van een tweede of derde peiler.
Plaats reactie