Het Generatiepact

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.

Voor of tegen het generatiepact?

Voor
11
38%
Voor, maar toch ...
6
21%
Tegen, maar toch ...
2
7%
Tegen
5
17%
Mij maakt het niet veel uit
5
17%
 
Totaal aantal stemmen: 29

Trainspotterke

Het Generatiepact

Bericht door Trainspotterke »

Maandag moet ik een scriptie indienen over het generatiepact. Ik kom er wel een beetje laat mee af ( :P ), maar ik zou graag wel eens jullie mening hierover willen weten! :wink:

Het generatiepact kort:
het is een feit dat het aantal 60-plussers, en bijgevolg het aantal gepensioneerden in de toekomst zal stijgen. Dit komt door de zogenaamde babyboomers, een heel groot aantal kinderen dat vlak na WOII geboren werd. Maar deze grote groep mensen nadert stilaan de pensioenleeftijd en in combinatie met het dalende geboortecijfer na de babyboom-periode, wordt de verhouding gepensioneerden/werkende bevolking groter en groter.

Nu, om de pensioenen betaalbaar te houden, zou de overheid zoveel mogelijk mensen aan het werk willen houden en oudere werknemers ook langer laten werken, zodanig dat een werknemer niet teveel zou moeten gaan betalen voor het onderhoud van meer gepensioneerden.

Nu mijn vraag: zijn jullie bereid langer te werken in de toekomst, om zo financieel minder belast te worden met de onderhoudskosten voor gepensioneerden? Er zou dan meer gestreefd worden om mensen meer vanaf de wettelijke pensioenleeftijd van 65 jaar met pensioen te laten gaan en het vervroegd en brugpensioen te beperken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

de mensen worden ouder dus is het maar logisch dat ze langer werken. Op de kap van de samenleving blijven leven blijft toch ni duren.
Ik zie mezelf tot men 80e moeten werken (daartege wordt toch iedereen 120 jaar), ik hoop alleen dat ze dan de omstandigheden ook aanpassen aan de oudere werknemers.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Ik ben voor, want hoe het nu verder moet, gaat het niet. Te veel vergrijzing, te veel oude mensen. Er moeten maatregelen komen, in andere landen bestaat het al.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef:de mensen worden ouder dus is het maar logisch dat ze langer werken. Op de kap van de samenleving blijven leven blijft toch ni duren.
Op de kap van de samenleving? Mijn vrouw en ik zijn beiden vijftigers; we hebben er allebei een loopbaan opzitten van meer dan 30 jaar. Ik zou eens de moed moeten hebben om uit te rekenen wat ik in die tijd betaald heb aan belastingen, sociale bijdragen, taksen op diensten en goederen. Ik denk dat ik zou schrikken van dat bedrag dat ongetwijfeld in de vele miljoenen loopt.
Ik ben bereid om langer te werken als men eerst ALLE jongeren aan een job geholpen heeft. Als dat nog niet volstaat om mijn pensioen te betalen, dan kan er gepraat worden, maar niet eerder. Men vergeet maar al te snel dat de verhoging van het aantal actieven ook aan de onderzijde kan gebeuren.
(En het zou tezelfdertijd ook het probleem van de rondhangende jongeren kunnen oplossen...)
Met vriendelijke groet

overweg13
Wover

Bericht door Wover »

ja maar, je hebt dus 30 jaar gewerkt, en je hebt je jeugd 1-20 jaar bv en dan nu je pensioen 50-90 bv ga je op kosten van de samenleving leven.

Dat maakt dus dat je 60 jaar op kosten van de samenleving leeft (gratis onderwijs, pensioen,...) en 30 jaar zelf iets aan de staat teruggeeft aan de sociale zekerheid.

En ok, ik ben 18 en ik versta er waarschijnlijk niks van, maar dat is dan maar mijn naïeve kortzichtige, doch in mijn ogen, logische mening ;)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Wover schreef:ja maar, je hebt dus 30 jaar gewerkt, en je hebt je jeugd 1-20 jaar bv en dan nu je pensioen 50-90 bv ga je op kosten van de samenleving leven.

Dat maakt dus dat je 60 jaar op kosten van de samenleving leeft (gratis onderwijs, pensioen,...) en 30 jaar zelf iets aan de staat teruggeeft aan de sociale zekerheid.

En ok, ik ben 18 en ik versta er waarschijnlijk niks van, maar dat is dan maar mijn naïeve kortzichtige, doch in mijn ogen, logische mening ;)
Ik denk inderdaad dat je er niet veel van snapt. Om te beginnen zal ik belastingen onder een of andere vorm blijven betalen; ten tweede heb ik toch ook mijn bijdrage tot die samenleving geleverd; ik heb mede ingestaan voor de opleiding van duizenden jongeren die nu hun rol in de maatschappij zouden moeten vervullen; ten derde behoor ik tot die generatie die beseft dat je ook zelf voor wat pensioen moet zorgen - op die manier (beleggen, pensioensparen) heb je nog eens een bijdrage geleverd, want met de geïnvesteerde centen hebben anderen dan weer voor welvaart in het algemeen gezorgd; ten vierde hebben we een groot stuk van dat pensioen zelf betaald via sociale bijdragen: als men dat geld ondertussen opgesoupeerd heeft, dan is dat niet onze fout, maar die van kortzichtige politici.
En ik herhaal mijn fundamenteel bezwaar, waar je angstvallig over zwijgt: zolang niet alle jongeren werken, moet je de ouderen niet langer doen werken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Jonathan

Bericht door Jonathan »

overweg13 schreef:
Shrek schreef:de mensen worden ouder dus is het maar logisch dat ze langer werken. Op de kap van de samenleving blijven leven blijft toch ni duren.
Op de kap van de samenleving? Mijn vrouw en ik zijn beiden vijftigers; we hebben er allebei een loopbaan opzitten van meer dan 30 jaar. Ik zou eens de moed moeten hebben om uit te rekenen wat ik in die tijd betaald heb aan belastingen, sociale bijdragen, taksen op diensten en goederen. Ik denk dat ik zou schrikken van dat bedrag dat ongetwijfeld in de vele miljoenen loopt.
Ik ben bereid om langer te werken als men eerst ALLE jongeren aan een job geholpen heeft. Als dat nog niet volstaat om mijn pensioen te betalen, dan kan er gepraat worden, maar niet eerder. Men vergeet maar al te snel dat de verhoging van het aantal actieven ook aan de onderzijde kan gebeuren.
(En het zou tezelfdertijd ook het probleem van de rondhangende jongeren kunnen oplossen...)
Er moet toch wel iets gedaan worden, want iedereen die logisch redeneert, weet toch dat het zo niet verder kan.
AM80
Berichten: 134
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:09
Locatie: Oostende

Bericht door AM80 »

Het is zoals overweg13 zegt:

Sleur de jongeren, en de mensen die nu onterecht niks doen naar de arbeidsmarkt en je krijgt al een heel ander beeld.

Ik vrees helaas dat daar durf voor nodig is, en dat die op sommige niveau's ontbreekt.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

AM80 schreef:Het is zoals overweg13 zegt:

Sleur de jongeren, en de mensen die nu onterecht niks doen naar de arbeidsmarkt en je krijgt al een heel ander beeld.

Ik vrees helaas dat daar durf voor nodig is, en dat die op sommige niveau's ontbreekt.
Op het Waalse niveau: In Vlaanderen hebben ze meer dan 5000 mensen (ik weet nu hoeveel het er percies zijn) hun werkloosheidsuitkering niet meer gekregen omdat ze niet intensief genoeg naar werk zochten, maar het waren er in ieder geval meer dan in Wallonië. Daar zijn er maar 2 :twisted: :twisted: Dit zullen dan nog mensen geweest zijn die voor FN (niet Antwerpen-Centraal maar Front National) waren.
AM80
Berichten: 134
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:09
Locatie: Oostende

Bericht door AM80 »

Jonathan schreef:
AM80 schreef:Het is zoals overweg13 zegt:

Sleur de jongeren, en de mensen die nu onterecht niks doen naar de arbeidsmarkt en je krijgt al een heel ander beeld.

Ik vrees helaas dat daar durf voor nodig is, en dat die op sommige niveau's ontbreekt.
Op het Waalse niveau: In Vlaanderen hebben ze meer dan 5000 mensen (ik weet nu hoeveel het er percies zijn) hun werkloosheidsuitkering niet meer gekregen omdat ze niet intensief genoeg naar werk zochten, maar het waren er in ieder geval meer dan in Wallonië. Daar zijn er maar 2 :twisted: :twisted: Dit zullen dan nog mensen geweest zijn die voor FN (niet Antwerpen-Centraal maar Front National) waren.
En wie zegt dat ik het niet over iedereen heb?
Als je kan werken moet je dat doen, zo simpel is het.

Vlaming, waal, allochtoon of autochtoon, dat doet niks terzake

AM80
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Bericht door KB »

Er zijn ook ouderen (gepensioneerden) die willen blijven werken. Ik ken een 70+'er die nog overal gaat bijklussen en hij doet dat niet uit noodzaak. Maar lang niet iedereen is nog in staat om tot die leeftijd te werken, zelfs al zouden ze willen, daar moet men toch ook rekening mee houden.
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

In pakweg Zweden, werken heel wat van de 50-plussers nog. En toch is de jongerenwerkloosheid er niet dramatisch hoog.
Het is natuurlijk wel vanzelfsprekend, dat de taken veranderen voor wie wat ouder wordt. Een 50-jarige zal misschien niet meer zo vlot met nieuwe apparatuur overweg kunnen, maar maakt dat natuurlijk wel goed door z'n ervaring. Ervaring die hij moet kunnen doorgeven, iets wat nu ook te weinig gebeurd.
En plantrekkers vind je overal, hoor, Jonathan. Ook in Vlaanderen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

In mijn concreet geval is de reden waarom ik liefst zou willen stoppen over enkele jaren gewoon dat ik in een andere wereld terechtgekomen ben. Toen ik destijds een licentie Germaanse haalde, kon ik als wetenschapper (want taalkunde is een wetenschap, voor wie het nog niet wist) in het middelbaar onderwijs terecht, en kon ik helemaal mezelf zijn: iemand die vurig en enthousiast over taal en literatuur kon spreken, en echt wel diep op de zaak mocht ingaan.
Nu, na 3o jaar onderwijs, voel ik me vaak een soort kampleider, ook in de zogenaamd sterke richtingen, die zo weinig mogelijk gestructureerde leerstof moet aanbrengen, maar voortdurend moet zorgen dat de leerlingen alles als een groot afwisselend spel beschouwen.
Welnu, die stap weiger ik te zetten en ik kan hem waarschijnlijk ook niet zetten. Niet dat ik vind dat lessen per definitie saai moeten zijn, want dat zijn mijn lessen - vermoed ik - zelden, maar laat ons a.u.b. terugkeren naar lessen met inhoud.
Wat voor mij geldt, zal ook wel voor vele andere van mijn leeftijdsgenoten in andere beroepen gelden. Men vergeet al te vaak dat de maatschappij en het leven in een loopbaan van 30 jaar, nu vele malen sterker gewijzigd is dan vroeger in een loopbaan van 50 jaar. En je wordt echt niet flexibeler als je ouder wordt. Dat zou een hoofdreden moeten zijn om loopbanen niet verder te rekken.
En wat dat doorgeven van ervaring betreft: ik ben leraar, mijn vrouw verpleegster, mijn oom garagist... we zijn het er allemaal over eens dat jonge stagiairs alles al vele malen beter weten dan de stagementoren, of althans denken dat ze dat doen. Waar zit je dan met al je ervaring?
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik heb veel respect voor je mening, Vic, en ik kan je garanderen, leerkracht worden, er komt wat bij kijken. Maar coaching door ervaren 'ouwe zakken' is noodzakelijk, nu meer dan ooit. Dat de manier van lesgeven is veranderd, ik zal het niet ontkennen. Veel vrijheid voor de leerkracht is weg, en dat is niet altijd een goede zaak. Maar of het zo negatief is als jij het ziet? Ik laat de vraag onbeantwoord, ik weet het zelf niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: zolang niet alle jongeren werken, moet je de ouderen niet langer doen werken.
Die ouderen die steeds langer leven en met steeds meer zijn moeten onderhouden worden. En in de toekomst verdwijnt met ons dalend geboortecijfer de jongerenwerkloosheid toch vanzelf. Als dan iederen redeneerd van: "ik heb 30 jaar gewerkt en das genoeg" is het sociale systeem eenvoudigweg onhoudbaar. De huidige pensioenleeftijd stamt nog uit de tijd dat de levensverwachtig 65 jaar was ofzo. Als je langer leeft moet je ook maar langer werken zeg ik dan :roll:
Plaats reactie