Het Generatiepact

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.

Voor of tegen het generatiepact?

Voor
11
38%
Voor, maar toch ...
6
21%
Tegen, maar toch ...
2
7%
Tegen
5
17%
Mij maakt het niet veel uit
5
17%
 
Totaal aantal stemmen: 29

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

OK, in de film "Soylent Green" is er een goede oplossing bedacht voor dit probleem. Doordat de aarde door de al te grote ijver van het mensDOM compleet onbewoonbaar is gworden, en evenmin nog voor de voedselvoorziening kan worden ingestaan, worden de "oudjes" uit de weg geruimd, en van hun lichaam worden dan proteïnerijke koekjes gemaakt voor de overlevenden, in afwachting dat hun moment gekomen is. En geef toe, als je de indruk hebt dat je toch maar in de weg loopt en profiteert van al die briljante jongeren dan kan dat niet eens zo veel pijn doen.
Laatst gewijzigd door overweg13 op 07 mei 2006, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

zo extreem is de situatie ook weer niet he :roll: we kunnen nog steeds voorzien in goederen voor de gepensioneerden, alleen kunnen we het niet meer betalen.
Vic, je moet toch toegeven dat jij veel langer van je pensioen kan genieten dan dat 50 jaar geleden het geval was. Daarom moet iedereen ook maar een paar jaartjes extra werken :roll:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef:zo extreem is de situatie ook weer niet he :roll: we kunnen nog steeds voorzien in goederen voor de gepensioneerden, alleen kunnen we het niet meer betalen.
Vic, je moet toch toegeven dat jij veel langer van je pensioen kan genieten dan dat 50 jaar geleden het geval was. Daarom moet iedereen ook maar een paar jaartjes extra werken :roll:
Dat valt natuurlijk nog te bezien. men schermt graag met de verlengde levensverwachting, en men gaat ervan uit dat je dus langer kunt genieten, maar ga dat maar eens zeggen aan al die 70'ers en 80'ers die voor vele jaren geïmmobiliseerd zijn, in tehuizen worden opgesloten, langzaam aftakelen... En wat met de pechvogels die nog voor hun pensioen, of kort erachter ziek worden en sterven?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

het gaat hier niet om langer genieten maar om langer te leven op kosten van de maatschappij :wink: en die pechvogels tellen niet mee om de som te maken, het gaat om het gemiddelde.
Als we nu niet allemaal een paar jaartjes langer blijven werken evolueren we naar een amerikaans systeem waar de ouderen door hun eigen kinderen onderhouden moeten worden. Als die dan toevallig dat niet kunnen betalen...
toch maar liever wat langer werken :wink:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Mooi,
Nu heb je dus gewoon toegegeven dat je houding geïnspireerd is door puur egoïsme. In plaats van dat jij voor je ouders zorgt, wil je de maatschappij dat laten doen, en om dat mogelijk te maken, moeten we allemaal wat langer werken. Voor mij is de discussie hier dan ook afgesloten. Ik kan alleen maar hopen dat de ouders die jou grootgebracht hebben minder egoïstisch geweest zijn, want ik zie HUN oude dag niet bepaald rooskleurig tegemoet.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22512
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

vic ik denk da ze hier vooral ook willen zeggen da de meeste beseffen da ze zelf ook langer zullen moeten werken, ik ben er nu 31 en besef maar al te goed dat tegen ik er 55 ben (de leeftijd waarop een huidige treinbestuurder met pensioen kan gaan) er totaal andere regels zullen zijn, we gewoon zullen moeten aanvaarden dat het zo is. uiteindelijk is er nog zoiets da zegt da we toch maar officieel met penisoen kunnen op ons 65 en als je dan ziet hoeveel mensen dit effectief doen? kortweg er zijn verschillende dingen scheef getrokken in onze maatschappij, waaronder de gedachte da iedereen heel vroeg kan stoppen met werken. en natuurlijk heb je gelijk met de jeugdwerkloosheid, maar de oudere langer aan het werk houden maakt er volgens mij ook een deel van uit. het is niet enkel die jongeren die moeten werken, het is iedereen, het klinkt volgens mij vrij logisch da als je minder jongeren werkloos hebt en de ouderen werken wa langer (en dan bedoel ik geen 10 jaar natuurlijk), da de sociale kas van belgie (die dus werklozensteun enzo betalen) minder geld nodig heeft, waardoor in een zekere zin ook de lookkost wat kan zakken (zover da laatste al ni eerder moet gebeuren om ons landje op zich al aantrekkelijker te krijgen), kortweg hier bespreken we 1 maatregel in een heel dozijn, waar de ene maatregel op zich maar een druppel is op hete plaat, maar alles te samen toch voor enige verbetering moet zorgen. kortweg en snel gesproken is geen van ons allen hier op het forum echt voldoende op de hoogte om een volwaardige uitspraak te doen over zulke dingen al zal iedereen er zijn visie wat op hebben :-)
Wover

Bericht door Wover »

Ik heb nog zo'n naiëf ideetje.

Als de BTW algemeen nu bv verlaagd wordt tot 19% ofzo ipv 21%, en de lonen gaan ook met 2% naar beneden, dan wordt het aantrekkelijker voor werkgevers om mensen in dienst te nemen, en een status quo voor consumenten en voor de regering op termijn.

Nee?
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

mijn bescheiden mening is, dat men 40-50-60 jaar geleden de fout heeft gemaakt de huidige werkende generatie de vorige te laten onderhouden, qua pensioenen: toen werkte zowat iedereen, waren er weinig gepensioneerden: dus rinkel kassa voor de overheid

nu daarentegen zijn er veel gepensioneerden en in verhouding minder werkenden, en dat doet pijn. Als iedereen zijn eigen bijdragen opspaarde voor zijn eigen pensioen, met nog wat geprul (schijven, percentages, ...) om de minder-bedeelden ook een deftig pensioen te geven, hadden we niet zo met de problemen gezeten.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

prahsharp schreef:mijn bescheiden mening is, dat men 40-50-60 jaar geleden de fout heeft gemaakt de huidige werkende generatie de vorige te laten onderhouden, qua pensioenen: toen werkte zowat iedereen, waren er weinig gepensioneerden: dus rinkel kassa voor de overheid

nu daarentegen zijn er veel gepensioneerden en in verhouding minder werkenden, en dat doet pijn. Als iedereen zijn eigen bijdragen opspaarde voor zijn eigen pensioen, met nog wat geprul (schijven, percentages, ...) om de minder-bedeelden ook een deftig pensioen te geven, hadden we niet zo met de problemen gezeten.
Daar zit het hem inderdaad. Als al die mensen die nu nog op pensieon moeten, hun in de loop van de jaren opgebouwd kapitaaltje zouden kunnen aanspreken, zou er geen enkel probleem mogen zijn, want dan zou het aantal gepensioneerden evenredig zijn met het aantal bijdragebetalers, zij het dan met een decalage van enkele tientallen jaren. Spijtig genoeg hebben onze politici dat geld al lang opgebruikt, en daardoor is er nu een discrepantie ontstaan tussen het aantal pensioentrekkers en het aantal bijdragers.
Om het wat te verduidelijken: als er in 2010 100.000 mensen op pensioen gaan, dan zou er geen enkel probleem zijn, mochten de betaalde bijdragen van die 100.000 er nog altijd zijn. Maar dat geld is al lang opgegaan in lucht.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gerolf

Bericht door Gerolf »

Wat een discussie! Even vreesde ik ervoor dat de communautaire of vreemdelingen-kaart zou getrokken worden, maar gelukkig zijn we hier verstandiger dan dat.
Ik kan verschillende meningen bijtreden, en ik heb hierover al vaak met mensen van gedachten gewisseld, zeker vanuit mijn eigen sector (verpleging).
Feit is (de cijfers zijn niet exact, maar mijn schattingen):
- de pensioenleeftijd werd indertijd vastgelegd op 65, een leeftijd die vele mensen toen niet haalden. Ik weet niet wat de gemiddelde levensverwachting toen was, maar laten we zeggen dat die 70 of 75 was.
- jongeren studeerden destijds niet lang, de leerplicht was vastgelegd op 16 of zelfs 14 jaar. we hadden het dus over loopbanen van pakweg 45 jaar, meer dan de helft van de levensduur dus.
- sinds die tijd is de pensioenleeftijd in vrijwel alle sectoren uitgehold tot 60, brugpensioenen vanaf 50 en 55 jaar, ... en studeren jongeren verplicht tot hun 18de, maar de meesten tot hun 22ste.
- de huidige levensverwachting bij geboorte ligt op zo'n 80 jaar
- de werkloosheid is toegenomen, maar ook de invaliditeit (dankzij onze verbeterde gezondheidszorg worden meer mensen "gered" van de dood, maar zijn ze daarom niet geschikt om te werken.
- we hebben zowat de beste sociale zekerheid ter wereld, die de moeite is om te behouden.

Oplossingen?
- (geleidelijk) optrekken van de pensioenleeftijd en verminderen van mogelijkheden tot prepensioen. Niet dat ik zelf zo graag tot mijn 70ste of langer zou willen blijven werken, maar we hebben helaas geen keuze.
- strijd tegen werkloosheid in het algemeen, maar er moet werk zijn voor iedereen. In sommige sectoren is er een over-aanbod, in anderen een tekort. Herscholing - eventueel verplicht?
- herschikken van de beschikbare jobs binnen een sector, zodat mensen een job kunnen doen die bij hun leeftijd past.

Dat laatste -summier- toegepast binnen de gezondheidssector:
- schoolverlaters: fysieke afdelingen waar niet teveel (levens-)ervaring vereist is: bepaalde afdelingen in RVT's, ROB's, niet-hypertechnische diensten in algemene ziekenhuizen, ...
- 30 à 50 jarigen: intensievere diensten, zoals in ziekenhuizen. Palliatieve, thuiszorg, zwaardere RVT's, ...
- 50+: minder fysieke jobs waar ervaring en levenswijsheid belangrijk is. ik denk aan sociale geneeskunde, leidinggevenden, opleiding van nieuwkomers, ...

Dit is mijn 50ste post op dit forum, meteen ook de langste :?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef:Mooi,
In plaats van dat jij voor je ouders zorgt, wil je de maatschappij dat laten doen
krijg jij dan geen pensioen van de staat of ziekenkas ofzo? :roll:
de maatschappij voor de ouderen laten zorgen noemt men ook wel eens solidariteit :wink: moeten volgens jou dan ouderen die hun kinderen verloren zijn of er geen hebben dan op straat leven? :shock:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef:
overweg13 schreef:Mooi,
In plaats van dat jij voor je ouders zorgt, wil je de maatschappij dat laten doen
krijg jij dan geen pensioen van de staat of ziekenkas ofzo? :roll:
de maatschappij voor de ouderen laten zorgen noemt men ook wel eens solidariteit :wink: moeten volgens jou dan ouderen die hun kinderen verloren zijn of er geen hebben dan op straat leven? :shock:
Berichten van mensen die bewust NIET lezen wat er staat, om gelijk te krijgen, beantwoord ik niet meer. Voor mij is deze thread hier afgelopen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Dit is een treinenforum.
De meeste mensen die op dit forum zitten hebben een passie of zijn tenminste geïnteresseerd in treinen.
Maar zelfs de meest gepassioneerde treinbestuurder die op alle uren van dag en nacht alle dagen van de week, feestdagen enzovoorts heeft rondgeredenwil er wel eens mee stoppen.
En dan zijn er mensen die, blijkbaar zonder goed weten waarover ze spreken eens gaan zeggen dat dat nog niet genoeg was.
Proficiat, welkom aan de nieuwe generatie.
Hoeveel jonge werklozen zijn er?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Gerolf schreef:Dit is mijn 50ste post op dit forum, meteen ook de langste :?
volgens mij is hij helemaal correct :wink:
ik ben het ook eens met steven; als je denkt "de vorige generatie mocht op 55 stoppe dus mag ik dat ook" kom je voor onprettige situaties te staan :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22512
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ik denk da we gewoon een beetje realist moeten blijven en moeten aanvaarden dat we ni alles hetzelfde kunnen hebben of krijgen dan de generatie die voor ons zit. ik ben van school gekomen op men 21ste en ben er nu 31 dus al 10 jaar werkzaam ( wa ga da weer snel), maar mijn ouders zijn maar tot hun 14 naar school geweest, dus voor mijn vader op zijn 31ste betekende dit al 17 jaar werken, kortweg we zitten met zoveel factoren dan we dit soort onderwerpen beter overlaten aan de fora van de sociale diensten of hoe die ook mogen noemen :-)
Plaats reactie