Tutorial: Foto's uploaden.

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Wover

Tutorial: Foto's uploaden.

Bericht door Wover »

Aangezien velen hier maar weinig foto's meer posten sinds de attachment functie niet zo best meer werkt, ga ik in de volgende paragrafen even uitleggen hoe je je foto's op een andere manier kan tonen.

Dit forum is een phpBB forum, die BB staat voor Bulletin Board en dit is een wijdverspreid medium waarvan verschillende varianten bestaan, maar allen gebruiken ze ook BBcode. Deze werkt met tags die geopend en gesloten moeten worden. De openingstag ziet er bv zo uit: [QUOTE] of met een argument [QUOTE="Wover"], en de sluittag zo: [/QUOTE].

Er bestaat ook een tag om afbeeldingen weert te geven, de image tag.
Deze wordt geopend met [IMG] en gesloten met [/IMG]. Tussen de tags moet de URL waar de foto te vinden is gezet worden.

Heb je zelf geen eigen webhosting, dan kan je altijd terecht bij websites zoals "photobucket" of "imageshack".

Normaalgezien heb je voorgenoemde sites wel niet nodig, aangezien bij elk internetabonnement normaalgezien een webruimte is inbegrepen. Deze bedraagt meestal ongeveer 50MB, of ongeveer een 100-200 foto's, afhankelijk van de resolutie natuurlijk.

Als je nog nooit van deze webruimte gehoord hebt, ga dan naar je control panel van je internetprovider. bv voor telenet: http://www.telenet.be/mijntelenet .

Daar log je in met je inloggegevens (voor telenet bv t123456). Er zal dan links een menu "Website" te vinden zijn. Daar kan je het adres van je webruimte (http://users.telenet.be/gewenstenaam) ingeven en naar gelang je noden ook je webruimte groter maken.

Als je dit gedaan hebt, kan je met je inloggegevens van je provider (dezelfde als die waarmee je op de site hebt ingelogd) inloggen op de FTP server van je provider.

Voor Telenet is dit ftp://users.telenet.be
Voor Skynet is dit ftp://users.skynet.be

Hierna zal je waarschijnlijk in een lege map terechtkomen. Het is aangewezen om enkele submappen te maken en daarin je foto's te plaatsen (dit gebeurt op dezelfde manier als in windows, kopiëren en plakken etc.).

Wanneer je dit gedaan hebt kan je je foto's raadplegen door volgende URL in te geven:

http://users.provider.be/gewenstenaam/submap

hier krijg je dan meestal een directorylisting, waar de namen van alle bestanden die in die map staan weergegeven worden. Klik rechts op de foto die je hier wil zetten, en klik op "afbeeldingslocatie kopiëren" of "snelkoppeling kopiëren". Dan plak je die URL tussen de IMG tags en klaar is kees ;)
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Afbeelding Afbeelding
Schaap
Site Admin
Berichten: 325
Lid geworden op: 31 jan 2006, 01:51
Locatie: Oostende
Contacteer:

Bericht door Schaap »

Het kan zijn dat er enkele problemen geweest zijn de laatste dagen om bestanden (foto's dus) te uploaden, deze zouden normaal nu verholpen moeten zijn!
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Tutorial: Foto's uploaden.

Bericht door AlexNL »

Als je er weinig verstand van hebt is www.photobucket.com of www.tinypic.com het makkelijkste. Je kiest je foto, je geeft eventueel aan op welk formaat je 'm wilt hebben, even wachten en je krijgt kant-en-klare code die je zo in een post kan plakken. Tinypic is makkelijk en snel, maar Photobucket is uitgebreider - je kunt bij Photobucket foto's naderhand verwijderen waar dat bij Tinypic niet gaat.

Let dan wel op dat je de code pakt waar [img]en[/img] omheenstaat, dan komt het goed :)
enrico8509

Re: Tutorial: Foto's uploaden.

Bericht door enrico8509 »

AlexNL schreef:Als je er weinig verstand van hebt is http://www.photobucket.com of http://www.tinypic.com het makkelijkste. Je kiest je foto, je geeft eventueel aan op welk formaat je 'm wilt hebben, even wachten en je krijgt kant-en-klare code die je zo in een post kan plakken. Tinypic is makkelijk en snel, maar Photobucket is uitgebreider - je kunt bij Photobucket foto's naderhand verwijderen waar dat bij Tinypic niet gaat.

Let dan wel op dat je de code pakt waar [img]en[/img] omheenstaat, dan komt het goed :)
onthoud wel dat als je op soort gelijke sites jouw foto's plaatst dat de website medewerkers jouw foto's mogen gebruiken, dat staat in EOLA (End Of User License Agreement).
Het is maar een toevoeging...
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Tutorial: Foto's uploaden.

Bericht door AlexNL »

enrico8509 schreef:
AlexNL schreef:Als je er weinig verstand van hebt is http://www.photobucket.com of http://www.tinypic.com het makkelijkste. Je kiest je foto, je geeft eventueel aan op welk formaat je 'm wilt hebben, even wachten en je krijgt kant-en-klare code die je zo in een post kan plakken. Tinypic is makkelijk en snel, maar Photobucket is uitgebreider - je kunt bij Photobucket foto's naderhand verwijderen waar dat bij Tinypic niet gaat.

Let dan wel op dat je de code pakt waar [img]en[/img] omheenstaat, dan komt het goed :)
onthoud wel dat als je op soort gelijke sites jouw foto's plaatst dat de website medewerkers jouw foto's mogen gebruiken, dat staat in EOLA (End Of User License Agreement).
Het is maar een toevoeging...
In dat geval kun je Flickr nog gebruiken, waar je foto's sowieso jouw eigendom blijven.

Flickr is best tof.
Dietrich

Re: Tutorial: Foto's uploaden.

Bericht door Dietrich »

Bij Flickr moet je de licentie aangeven, ofwel behoud je zelf alle rechten ofwel geef je deze onder een Open Source-licentie uit (zoals Creative Commons).

Wel op te merken dat bij gratis accounts bij Flickr je een beperking hebt van 200 foto's zichtbaar in uw "photostream". Enkel de laatste 200 blijven dus op uw profiel zichtbaar. Indien allemaal gewenst dien je een Pro-account te kopen.
STOOMLOK

Re: Tutorial: Foto's uploaden.

Bericht door STOOMLOK »

als je fotos op INTERNET zet heb je maar een zekerheid:
je fotos zullen worden gedownloaded door vreemden,zowel in persoon als door "robots".

TIP:haal alle persoonlijke informatie (opgeslagen in de file d.m.v. je digitale fototoestel en bij bewerking op je p.c.!) uit de fotofiles.
1)maak schermafdruk van je foto.
2)sla deze op als naam.png file.
3)upload naar server op internet.

in de .pngfile staat nu enkel nog de kode om de pixels te rangschikken als een zichtbare afbeelding.

==>>
(vergelijk eens de grootte van de fotofile welke je met het fototoestel maakte en de schermafdruk file...zeer groot verschil nietwaar ?) :lol:
Fles

Re: Tutorial: Foto's uploaden.

Bericht door Fles »

Mja, ik dacht dat IK paranoïde was, maar het kan dus nog een pak erger ;) Ik weet niet wat voor "persoonlijke" informatie jouw camera produceert, maar meer dan dingen als resolutie, tijdstip opname, sluitertijd, allerhande technische instellingen (witbalans, belichtingscompensatie etc etc etc) en merk en type camera komt er bij mij niet uit hoor ;)

En dat ik een Canon Powershot SX 120 IS gebruik mag iedereen wel weten :)

Maar je zou het zo kunnen doen inderdaad. Wel wat bewerkelijk, maar okee. Ieder zijn ding he :)

Oh wacht eens trouwens, jij bent serieus van mening dat de filesize van jouw schermafdruk.png zoveel kleiner is dan de oorspronkelijke foto, DOORDAT je je "persoonlijke gegevens" eruit gehaald hebt??? :shock: Nou neem me niet kwalijk, maar dan zou ik me er nog eens wat meer in verdiepen als ik jou was :idea:
STOOMLOK

Re: Tutorial: Foto's uploaden.

Bericht door STOOMLOK »

O.K. "Thomas" :lol:

aanschouwelijk bewijs


origineel : 102.400 bytes:

http://hexjumper.be/test/original.jpg


schermafdruk : 81.920 bytes:

http://hexjumper.be/test/screen.jpg



20.480 bytes foetsie ! en dat is geen paranoia (1/5 de van de originele
filegrootte minder)


en...hoe groter de afmetingen van het origineel hoe meer bytes foetsie met de schermafdruk !
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Tutorial: Foto's uploaden.

Bericht door AlexNL »

Die 20 kilobyte verschil komt door JPEG-compressie. JPEG-compressie is een techniek om de filesize van foto's omlaag te krijgen, maar heeft als nadeel dat hoe meer compressie je kiest, hoe slechter de foto wordt.

Je kunt dit zien in onderstaand plaatje. Links een stukje uit de originele foto, rechts uit de foto nadat je een schermafdruk hebt gemaakt (uitvergroot): Afbeelding Je ziet aan de rechterkant meer lijntjes rondom de hendel dan links, dit is de compressie. :)
Fles

Re: Tutorial: Foto's uploaden.

Bericht door Fles »

Maar het GROTE verschil waar STOOMLOK op doelt komt doorgaans door het resizen. Foto's schiet je op een resolutie van 3000 x 2000 pixels of nog groter. Geen enkele monitor toont dan de hele foto op ware grootte. Wil je de hele foto zien, dan moet je resizen tot doorgaans 30-40 % van deze aantallen. Zowel in de lengte als in de breedte. Dus puur qua aantal pixels hou je maar 9 tot 16 % over. Daar gaat vervolgens bij opslaan eventueel opnieuw een compressieslag overheen en voila: Uw "origineel" van 4-5 MB is nog een 600-800 kB :)

Die 500-1000 bytes tekst die (gelijk welke) "persoonlijke gegevens" vormen, maken in elk geval NIET dat verschil :idea:

Groetjes, Thomas :lol:
STOOMLOK

Re: Tutorial: Foto's uploaden.

Bericht door STOOMLOK »

NEEN !
u stelt uw monitor in op de de beschikbare grotere ruimte waarin de beelden getoond worden en dan neemt u de screenshot van de originele foto en hebt u steeds dezelfde afmetingen hoor.
:!: ik nam als voorbeeld de afmeting 800 x 600 maar dit is absoluut geen dogma !

indien uw monitorinstellingen dusdanig ingesteld zijn dat u (bijvoorbeeld) een fotofile
met de afmetingen 2048 x 1536 volledig op uw monitor kunt zien dan kunt u daar absoluut ook
een schermafdruk van maken met dezelfde 2048 x 1536 afmetingen !

:P
BTW en zelfs uit de schermafdrukfile is het nog mogelijk om met een hex-editor nog data weg te werken en...zelfs de fotofile te zippen naar nog een kleiner fileformaat.(maar een .zipfile is natuurlijk geen fotofile die je zomaar kunt bekijken en daarom vernoemde ik dit fileformaat niet.)
Fles

Re: Tutorial: Foto's uploaden.

Bericht door Fles »

Het JPG-formaat laat zich over het algemeen niet of nauwelijks verder comprimeren door zippen, maar okee. Als je zonodig "persoonlijke informatie" er met een hex-editor wilt gaan uitslopen getroost je je heel veel moeite voor helemaal niks, want zo persoonlijk is het allemaal niet, hoe laat de foto gemaakt was of hoe lang de sluiter open stond. Lijkt me geen zinvol punt voor in een Tutorial dus.

Los daarvan is het misschien zinvol in zo'n tutorial ook iets op te nemen over foto-online-publiceer-etiquette. Al haast ik mij om daar aan toe te voegen dat dat op HGBTF in mijn ogen best prima gaat, maar op andere sites zie je nog weleens een gebrek aan:

Selecteren
Resizen
Rechtopzetten waar nodig

Je hebt gewoon lui die 1:1 hun geheugenkaart leegkieperen op internet, waardoor je alle scheve en onscherpe foto's, het liefst per trein vijftien keer, in hun originele formaat voor je kiezen krijgt. Dat irriteert enorm, daar zullen we het allemaal wel over eens zijn. Het zelfde geldt overigens voor overdreven "aanwezige" signatures over een foto heen (en dat is dan iets wat ik hier WEL zie gebeuren soms).

Maar goed, dat is maar mijn idee hoor, het is mijn website niet :)
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Tutorial: Foto's uploaden.

Bericht door AlexNL »

STOOMLOK schreef:indien uw monitorinstellingen dusdanig ingesteld zijn dat u (bijvoorbeeld) een fotofile
met de afmetingen 2048 x 1536 volledig op uw monitor kunt zien dan kunt u daar absoluut ook
een schermafdruk van maken met dezelfde 2048 x 1536 afmetingen !
Maar wat is daar dan het praktisch nut van? Niets, het is zelfs heel erg pijnlijk.

Die persoonlijke informatie is niet zo heel erg persoonlijk, veel verder dan cameramodel, belichtingsinfo e.d. kom je niet.

Daarnaast heeft Windows daar al ingebouwde functionaliteit voor: Afbeelding
Plaats reactie