Falend gsm-net mogelijk oorzaak van dood vrouw

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Jean

Falend gsm-net mogelijk oorzaak van dood vrouw

Bericht door Jean »


De familie van een vrouw uit het Limburgse Riemst die afgelopen weekend in een ziekenhuis aan de gevolgen van een beroerte overleed, zal klacht indienen tegen de gsm-operatoren.


De vrouw werd in december 2005 door een beroerte getroffen. Toen haar man de 100 belde, kwam hij bij een Franstalige operator in Luik terecht.

Omdat de operator de oproep moeilijk verstond, gingen kostbare minuten verloren.
Het duurde ruim 22 minuten voordat de vrouw door een ziekenwagen werd opgehaald.

Een op de drie gsm-oproepen vanuit Riemst naar noodnummers komt bij Franstalige hulpcentrales terecht.

Het probleem is al herhaaldelijk bij de overheid aangeklaagd. ,,Er worden nog altijd testen uitgevoerd", zegt een woordvoerder van Binnenlandse Zaken in de kranten Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen.
bron : http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 032006_004
Wover

Bericht door Wover »

inderdaad al herhaaldelijke keren in het nieuws geweest ook, een schande dat ze er niks aan doen...
Pieter

Bericht door Pieter »

Het zou heel simpel zijn als die operators in Luik ook nederlands zouden kunnen...
ronny
Berichten: 540
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Bericht door ronny »

Wover schreef:inderdaad al herhaaldelijke keren in het nieuws geweest ook, een schande dat ze er niks aan doen...
Ik zie ook niet direkt een oplossing tenzij je met meerkeuze gaat werken
druk 1 voor nederlands, druk 2 voor frans, druk 3 voor duits
Bert

Bericht door Bert »

en dan ben je ook al weer een hoop tijd kwijt...
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

idd, ze zouden voor de GSM dan beter 3nummers invoeren;
idpv van 112, dan 112voorNL, 113voorFR en 114voorDE. Buiten als ze al in gebruik zijn. Daar ben ik niet van op de hoogte.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

112 is een algemeen noodnummer, ingevoerd op Europees niveau. Ik denk niet dat ze aan Brussel-Schumann zouden appreciëren hoe België de regelgeving naar z'n hand zet :wink: . Dan lijkt het me beter, dat de operatoren over een minimumkennis beschikken van andere talen...
spoorrboy

Bericht door spoorrboy »

Ikzelf ben bij het Rode Kruis waar we ook een algemeen noodnummer hebben: 105. Je komt ofwel in Dispatching Antwerpen terecht (voor Vlaanderen) of Luik (Wallonië). Bel je vanuit tweetalig gebied, krijg je keuze door de computer. Word je toch toevallig doorgeschakeld in een grensgebied naar de verkeerde dispatching,dan kan de dispatcher je onmiddellijk doorverbinden met de juiste dispatching.
Dat wat betreft 105.

Betreft 112: inderdaad,dat is een Europees nummer, in de toekomst zal van 100 en 101 geen sprake meer zijn, uit statistieken blijkt trouwens dat mensen 101 bellen voor brandweerhulp en soms 100 voor politiehulp. In de toekomst zullen deze centra samengevoegd worden, in Oost-Vlaanderen start dit al in het najaar.
PS: je kan ook nog steeds 100 bellen vanaf een GSM, ooit werd gezegd dat dat niet kon,maar dat is een fabeltje. Voor politiehulp bel je vanaf GSM ook best 101,want als je 112 belt, kom je terecht bij de 100.

Hopelijk was dit een beetje duidelijk 8)
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

het is gewoon ondenkbaar dat iemand achter een eerste-hulp centrale niet beide landstalen + het engels als minimum beheerst ... (en voor mij part ook het duits)

wat gebeurt er anders als er een waal in de panne in de zee verzuipt in de zomer, of een vlaming van een rots valt in de ardennen?

Het gaat hier over mensenlevens ....
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Bericht door Frank »

Een taalkeuze aanbieden in de gebieden waar overlapping mogelijk is of in Brussel vind ik een goed idee. En het kost niet eens tijd: voor je antwoord krijgt op 112 duurt nu toch wel even en die tijd kan men daarvoor dan gebruiken.

Als je 112 belt voor puur politionele zaken, vragen ze je trouwens om 101 te bellen. Een samenvoeging lijkt me een goed idee.
spoorrboy

Bericht door spoorrboy »

het is gewoon ondenkbaar dat iemand achter een eerste-hulp centrale niet beide landstalen + het engels als minimum beheerst ... (en voor mij part ook het duits)

wat gebeurt er anders als er een waal in de panne in de zee verzuipt in de zomer, of een vlaming van een rots valt in de ardennen?

Het gaat hier over mensenlevens ....
Ben ik het wel mee eens, maar in het buitenland zal hetzelfde zich voordoen.
22 minuten lees ik trouwens. Ik ben misschien een beetje bevooroordeeld, maar in België hebben we nog niet echt te klagen qua aanrijtijden van de ziekenwagens en/of MUG's. 22 minuten is wel al langer dan normaal (toch voor België) Dat betekent natuurlijk niet dat het niet beter kan: in Halle verschijnt vaak de MUG van Tubize, die geen woord Nederlands kent. Men gaat daar nu een soort MUG-light opstarten waar geen arts inzit,maar een verpleegkundige. Deze rijdt uit vanuit Halle zelf en zodoende zou het probleem gedeeltelijk moeten opgelost zijn.
Betreffende taalproblematiek: dat komt wel vaker voor, ook mensen die geen Nederlands, Frans of Engels praten. Ik snap wel wat je bedoelt,maar elke dispatcher kan onmogelijk 4 talig zijn. (Vergeet niet dat Duits eigenlijk ook een officiele landstaal is).
Ik ben verpleegkundige in Gent en versta ook geen woord Turks, dat is enorm frustrerend op dat moment voor zowel patiënt als hulpverlener.

Kleine opmerking: Ik ben erachtergekomen dat voor bvb Nederland de dekking van de ziekenwagens een pak minder is: in Zeeuws-Vlaanderen bvb staan er 's nachts maar 4 over het hele grondgebied, zeer weinig als je dat vergelijkt met België. Daar staat wel tegenover dat de dringende hulpverlening bestaat uit verpleger+ambulancier en er dus veel minder MUG's nodig zijn. (Bij ons meestal 2 ambulanciers)

Voor alle duidelijkheid: dat praat natuurlijk deze feiten niet goed, ik wou enkel maar even verduidelijken en vergelijken.
Wimpie

Bericht door Wimpie »

IVM 112 en 101. Overlaatst heb ik dus ook naar de 112 gebeld voor de politie alleen en ze verwezen me niet door. Het is zelf zo dat de 112 verplicht is om de politie te bellen en je ze niet mogen afwaaien en vragen om naar de 101 te bellen.


Mvg
Wover

Bericht door Wover »

Ik heb twee weken een auto-ongeluk gehad met een paar vrienden toen we van een fuif kwamen (bestuurder had niets gedronken, maar reed misschien overmoedig snel).

Maar anyway, aangezien ik niet goed wist wat te doen (moet je de politie bellen voor vaststellingen > verzekeringen enz?) heb ik toch maar gewoon den 112 gebeld. Daar alles aan uitgelegd en die hebben mij dan doorgeschakeld met den 101.

Daar nog eens mijn verhaal gedaan, en dan hebben ze gevraagd waar het juist was, maar blijkbaar konden ze dat straatje niet vinden op hun kaart...

Na 5 minuten bleek dat ik de 101 van Vlaams Brabant aan de lijn had, ipv die van Antwerpen, waar ik was...

Er waren bij dat ongeval geen gewonden, maar als dat wel zo geweest zou zijn dan zouden die 5 minuten wel wat kritieker geweest kunnen zijn.
Plaats reactie