Binnen afzienbare tijd te bezichten in oostende,ook kunde er dan gebruik van maken
vr 12/01/07 - De Britse rederij Chikara Shipping wil eind volgend jaar starten met een hogesnelheidsboot tussen Oostende en de Zuid-Engelse haven Sheerness. Dat staat in de krant Le Soir.
Chikara onderhandelt met de haven van Oostende over de plannen. Het havenbestuur is erg geïnteresseerd in het project.
De Britse rederij die vooral door niet-Europese durfkapitaalfondsen wordt gesteund, heeft vijf snelle veerboten besteld bij de Franse groep BGV. Die heeft een zee-hst of supersnelle veerboot ontwikkeld.
Het zou gaan om een trimaran die de afstand van 166 kilometer kan afleggen in twee uur.
Het schip zou 1.500 passagiers, 320 vrachtwagens en 12 autocars kunnen vervoeren.
Wat een plan. Na hoge snelheidslijnen eens een hoge snelheidsboot! Ik vraag me af of het ook concurerend zal zijn. Die schepen moeten helemaal langs de kust varen terwijl treinen rechtdoorzee kunnen.
166km in 2u is gemiddeld 83kph, laat ons zeggen topsnelheid van 100kph, dat lijkt mij niet erg snel, de huidige schepen zullen toch ook wel 80kph kunnen denk ik, of schat ik dat nu zo verkeerd in?
Wover schreef:166km in 2u is gemiddeld 83kph, laat ons zeggen topsnelheid van 100kph, dat lijkt mij niet erg snel, de huidige schepen zullen toch ook wel 80kph kunnen denk ik, of schat ik dat nu zo verkeerd in?
Denk dat je het verkeerd inschat,het zou zeer snel gaan naar het schijnt,en 80 km per uur voor een boot is rap,je kan da nie vergelijken met een wagen,trein,enz...
De vorige "Superspeed" boten gingen "slechts" 60km/u in optimale omstandigheden... en volgens de plannen is die nieuwe boot veeeeeeel groter (grootte van een normaal schip)
Lijkt me een goed initiatief, maar de vraag is als dit wel rendabel kan zijn. Als ik die havenbestuurder hoor praten ben ik niet direct overtuigd..
Ik geloof dat de max snelheid van de seacat Hoek v Holland - Harwich 60 km/u is. En dat is al best snel. Als je dan ziet watvoor motoren ze daarvoor nodig hebben . Ik denk niet dat het rendabel gaat worden om daar een boot te laten varen. Het zal nooit concurrerend tov de trein worden. Een trein rijdt al gauw 140 km/u, tov die 83 van die boot.
Jep ze stoppen. Maar dit is maar even om aan te geven wat je nodig hebt om flink hard te gaan op het water. Die transport kosten per container zullen torenhoog zijn. Die motoren zuipen als een bodemloos vat. En idd, den petrol staat duur......
BRUSSEL - Een Britse rederij wil een lijnverbinding met 'hogesnelheidsboten' openen tussen Oostende en Sheerness, 85 km ten oosten van Londen. Een zeetrimaran, met een capaciteit van 1.500 passagiers, 320 wagens en tot 12 autocars, zou de verbinding over een afstand van 166 kilometer in maar twee uren verzekeren.
Dat bericht Le Soir vrijdag. Het project gaat uit van de weinig bekende Britse rederij Chikara Shipping. Die groep wordt volgens Le Soir gecontroleerd door niet erg duidelijke buiten-Europese kapitaalgroepen.**Al Qaida ? ** Volgens de Brusselse krant wil de maatschappij het maritiem transport ingrijpend hervormen met deze 'zee-HST'.
Volgens Le Soir heeft de groep nog andere projecten in Europa, zoals een snelle verbinding (tegen 80 km/u) met cargoschepen tussen de Franse haven Boulogne-sur-Mer met Drammen (Noorwegen), Santander en Vigo (in Spanje). Directeur Paul Gerard van de haven van Oostende bevestigt dat de haven ,,erg geïnteresseerd is door het project'' en dat de onderhandelingen met de rederij lopen, preciseert Le Soir. wle