de nieuwe anti-rook campagne

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door kika »

Publieke tabaksverbrandingen, naar analogie met boeken in bepaalde tijdperken. Het zal verslaafden van heinde en verre aantrekken maar mensen met gezond verstand zullen luisteren naar de waarschuwingen op de lokale rampenzender: sluit ramen en deuren, hou kinderen en huisdieren binnen!

Waar gaat dit topic heen? Bloedarmoede?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door overweg13 »

kika schreef:
Waar gaat dit topic heen? Bloedarmoede?
Jep, als gevolg van gebrekkige zuurstofopname door tabaksgebruik...
Met vriendelijke groet

overweg13
Peche

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door Peche »

Shrek schreef:
Dieselfreak schreef:Nu mag je nog roken op terrassen, maar voor hoe lang nog? En als ook dat niet meer mag, wat is dan het volgende waar de anti-rooklobby zijn pijlen op zal richten?
De verkoop van sigaretten natuurlijk, daarna zal ook de productie en import verboden worden :wink:
Dat zal wel nooit gebeuren. De staat wint er veel te veel geld mee om die totaal te verbieden...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door Shrek »

Peche schreef:Dat zal wel nooit gebeuren. De staat wint er veel te veel geld mee om die totaal te verbieden...
Het zal niet voor direct zijn, maar op lange termijn komt dat er ongetwijfeld aan.
Door alle rookverboden, campagnes en hoge taksen zal het aantal rokers ongetwijfeld verder dalen. De inkomsten zullen mee dalen en uiteindelijk zal de verkoop minder opbrengen dan de ziekenhuiskosten en wordt het totaal verboden.
Maar dit proces kan zeker nog tientallen jaren duren.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door Bibke »

Peche schreef:Dat zal wel nooit gebeuren. De staat wint er veel te veel geld mee om die totaal te verbieden...
Als ik goed geïnformeerd ben dan kost het meer voor de staat om mensen met longkanker (van het roken) te behandelen dan dat de verkoop van sigaretten voor de de staat opbrengt.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door Marianne »

Mag er in Belgie op de perrons, met dat rookverbod, eigenlijk nog gerookt worden? In Nederland heeft men dat toen ook verboden. Althans niet onder de overkapping en bij speciale rookpalen.

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door Steven »

In de volledig gesloten stations mag het niet. Brussel zuid heeft op die manier twee soorten perrons. Volledige overkapping van spoor 1 tot en met 8 en in principe rookvrij. Op de andere perrons mag je roken. Op de perrons staan jammer genoeg geen rookpalen. Vele rokers lappen echter op verschillende plaatsen de regels aan hun laars. Veel controle is er niet en als je zelf iets durft zeggen kan je meestal op ruzie rekenen of op een dovengesprek.
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door Marianne »

Jammer, dat men zich er niet aan houdt.
Rookpalen plaatsen zal misschien inderdaad al wel helpen. Ik moet zeggen, dat in Nederland men zich toch wel aan de regels houdt over het algemeen (kan wel alleen spreken uit wat ik zie dan). Maar ik denk ook, dat men daar ook wel aan handhaving doet en er staat een boete op bij overtreding.

Dat je er ruzie om krijgt of men gewoon niet luistert als je er eens iets van zegt is belachelijk vind ik, maar wel typisch iets menselijk van tegenwoordig.

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door Asterix »

Bibke schreef:
Peche schreef:Dat zal wel nooit gebeuren. De staat wint er veel te veel geld mee om die totaal te verbieden...
Als ik goed geïnformeerd ben dan kost het meer voor de staat om mensen met longkanker (van het roken) te behandelen dan dat de verkoop van sigaretten voor de de staat opbrengt.
De staat moet hierover niet te veel zeuren, de torenhoge accijnzen zijn destijds ingevoerd om de rokers voor hun eigen gezondheidsbehandeling te laten betalen.
Steven schreef:Vele rokers lappen echter op verschillende plaatsen de regels aan hun laars. Veel controle is er niet en als je zelf iets durft zeggen kan je meestal op ruzie rekenen of op een dovengesprek.
En weet je wie ik vooral zie roken op de perrons en zelfs in de tunnel onder het station? OSTCH Reizigers (toezicht perron), de poetsmensen en TBG's (en in mindere mate TB's) tijdens een stop. Wat denken reizigers dan? Als die het doen, zal het hier wel mogen en doen wij het ook!
Dietrich

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door Dietrich »

Securail ook trouwens.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door Bibke »

Jeroen schreef:
Bibke schreef:
Peche schreef:Dat zal wel nooit gebeuren. De staat wint er veel te veel geld mee om die totaal te verbieden...
Als ik goed geïnformeerd ben dan kost het meer voor de staat om mensen met longkanker (van het roken) te behandelen dan dat de verkoop van sigaretten voor de de staat opbrengt.
De staat moet hierover niet te veel zeuren, de torenhoge accijnzen zijn destijds ingevoerd om de rokers voor hun eigen gezondheidsbehandeling te laten betalen.
Om uit de kosten te geraken zijn de accijnzen nog niet hoog genoeg.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door kika »

Dietrich schreef:Securail ook trouwens.
Bij de invoering van het rookverbod in de stations werd door de NMBS ook toegezegd dat er niet actief op zou worden gecontroleerd. Daar dacht zij toen waarschijnlijk ook aan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door Steven »

kika schreef:
Dietrich schreef:Securail ook trouwens.
Bij de invoering van het rookverbod in de stations werd door de NMBS ook toegezegd dat er niet actief op zou worden gecontroleerd. Daar dacht zij toen waarschijnlijk ook aan.
Al is roken op de werkvloer ook verboden bij wet :mrgreen:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door Asterix »

Bibke schreef:Om uit de kosten te geraken zijn de accijnzen nog niet hoog genoeg.
Akkoord maar ik wil er direct voor gaan om iedereen zijn eigen ziekteverzekering te laten betalen volgens een individueel uitgavepatroon. Helaas schijnt dat principe enkel te moeten worden toegepast op rokers.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef:
Bibke schreef:Om uit de kosten te geraken zijn de accijnzen nog niet hoog genoeg.
Akkoord maar ik wil er direct voor gaan om iedereen zijn eigen ziekteverzekering te laten betalen volgens een individueel uitgavepatroon. Helaas schijnt dat principe enkel te moeten worden toegepast op rokers.
Dat is nu al gedeeltelijk zo: voor bepaalde activiteiten of beroepen betaal je individuele verzekeringspremies (buiten de ziekteverzekering) die erg hoog liggen. Vermits je roken ook als risicogedrag moet beschouwen, zou het me logisch lijken dat je inderdaad meer betaalt. En voor mijn part mag je daar gerust nog een aantal andere afwijkingen (alcoholisme, om er maar één te noemen) bij voegen. De westerling is nog nooit zo zelfbewust en zelfstandig geweest als de voorbije decennia, laat hem dan ook zelf verantwoordelijk zijn voor de gevolgen van zijn gedrag, want nu worden die maar al te graag afgewimpeld op de samenleving.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie