Een scherpe pen over de NMBS-CEO
Geplaatst: 12 sep 2023, 23:28
Is het nu zo onredelijk om een CEO van een bedrijf af te rekenen op de prestaties van zijn/haar bedrijf ?jan_olieslagers schreef: ↑13 sep 2023, 15:41 Inderdaad erg goedkoop, bovendien is Mw. Dutordoir een gemakkelijk slachtoffer voor wie eens lekker de pen in vitriool wil dopen.
Zeker presteert het spoorbedrijf ondermaats, maar in welke mate kan men mw. Dutordoir daar persoonlijk op aanspreken?
Vulgaire riooljournalistiek is dit - ze noemen het een ingezonden stuk, maar het zou net zo goed kunnen door iemand van de redactie geschreven zijn, en dan gecamoufleerd als lezersbrief.
Voor een echte CEO is zo'n kritiek toegestaan, alhoewel nog altijd laag-bij-de-gronds. Voor iemand die alleen maar uit te voeren krijgt wat de politici beslissen is het onrechtvaardig. Eigenlijk hebben NMBS en Infrabel helemaal geen CEO, in de plaats hebben ze iemand met (boutadegewijs) nauwelijks meer bevoegdheden dan een concierge, maar die wel het petje van CEO mag/moet dragen en dus alle p_s en k_k over zich heen mag krijgen. Delegeren van verantwoordelijkheid, heet dat tegenwoordig; maar zonder de normaliter bijhorende delegatie van bevoegdheid.Portbou schreef: ↑13 sep 2023, 19:18Is het nu zo onredelijk om een CEO van een bedrijf af te rekenen op de prestaties van zijn/haar bedrijf ?jan_olieslagers schreef: ↑13 sep 2023, 15:41 Inderdaad erg goedkoop, bovendien is Mw. Dutordoir een gemakkelijk slachtoffer voor wie eens lekker de pen in vitriool wil dopen.
Zeker presteert het spoorbedrijf ondermaats, maar in welke mate kan men mw. Dutordoir daar persoonlijk op aanspreken?
Vulgaire riooljournalistiek is dit - ze noemen het een ingezonden stuk, maar het zou net zo goed kunnen door iemand van de redactie geschreven zijn, en dan gecamoufleerd als lezersbrief.
Als het echt zo is zoals jij schrijft dan is het wel een erg goed betaalde conciërge.jan_olieslagers schreef: ↑13 sep 2023, 19:42Voor een echte CEO is zo'n kritiek toegestaan, alhoewel nog altijd laag-bij-de-gronds. Voor iemand die alleen maar uit te voeren krijgt wat de politici beslissen is het onrechtvaardig. Eigenlijk hebben NMBS en Infrabel helemaal geen CEO, in de plaats hebben ze iemand met (boutadegewijs) nauwelijks meer bevoegdheden dan een concierge, maar die wel het petje van CEO mag/moet dragen en dus alle p_s en k_k over zich heen mag krijgen. Delegeren van verantwoordelijkheid, heet dat tegenwoordig; maar zonder de normaliter bijhorende delegatie van bevoegdheid.Portbou schreef: ↑13 sep 2023, 19:18Is het nu zo onredelijk om een CEO van een bedrijf af te rekenen op de prestaties van zijn/haar bedrijf ?jan_olieslagers schreef: ↑13 sep 2023, 15:41 Inderdaad erg goedkoop, bovendien is Mw. Dutordoir een gemakkelijk slachtoffer voor wie eens lekker de pen in vitriool wil dopen.
Zeker presteert het spoorbedrijf ondermaats, maar in welke mate kan men mw. Dutordoir daar persoonlijk op aanspreken?
Vulgaire riooljournalistiek is dit - ze noemen het een ingezonden stuk, maar het zou net zo goed kunnen door iemand van de redactie geschreven zijn, en dan gecamoufleerd als lezersbrief.
Wat is een echte CEO? In de privésector hangt zijn carrière af van de grillen van de aandeelhouders, bij overheidsbedrijven van de bevoegde ministers. Wat is het verschil?jan_olieslagers schreef: ↑13 sep 2023, 19:42 Voor een echte CEO is zo'n kritiek toegestaan, alhoewel nog altijd laag-bij-de-gronds. Voor iemand die alleen maar uit te voeren krijgt wat de politici beslissen is het onrechtvaardig. Eigenlijk hebben NMBS en Infrabel helemaal geen CEO, in de plaats hebben ze iemand met (boutadegewijs) nauwelijks meer bevoegdheden dan een concierge, maar die wel het petje van CEO mag/moet dragen en dus alle p_s en k_k over zich heen mag krijgen. Delegeren van verantwoordelijkheid, heet dat tegenwoordig; maar zonder de normaliter bijhorende delegatie van bevoegdheid.
Dus in opdracht van de raad van bestuur. De raad van bestuur staat op de website van de NMBS, maar wie heeft hun aangesteld?Gedelegeerd bestuurder of directeur: deze natuurlijke persoon of rechtspersoon neemt de dagelijkse leiding van de vennootschap in handen, in opdracht van de raad van bestuur. Zo hoeft die laatste niet samen te komen voor dagelijkse of dringende beslissingen.
In de privésector willen de aandeelhouders snel en veel dividend zien uitbetaald worden, en laten het hoe en waarom over aan de CEO en haar/zijn team - daarvoor worden ze betaald. Bij NMBS is het alsof de beheerraad van een transportbedrijf beslist of er camions met zes dan wel met acht wielen gaan aangekocht worden.
Als een CEO van een transportbedrijf geld verkwist aan vrachtwagens met 8 wielen wanneer 6 voldoende zijn, zal hij niet lang CEO blijven.jan_olieslagers schreef: ↑14 sep 2023, 10:25 In de privésector willen de aandeelhouders snel en veel dividend zien uitbetaald worden, en laten het hoe en waarom over aan de CEO en haar/zijn team - daarvoor worden ze betaald. Bij NMBS is het alsof de beheerraad van een transportbedrijf beslist of er camions met zes dan wel met acht wielen gaan aangekocht worden.