STL-bestanden fronten

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
VDL Sitea
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 sep 2021, 20:34

STL-bestanden fronten

Bericht door VDL Sitea »

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met lego treinen na te maken net als in het echt.
Nu dacht ik er aan, om de fronten te laten printen.

Ik heb iemand gevonden die dat kan doen, maar die heeft echter "STL-bestanden" nodig om dit te kunnen doen.

Daarom mijn vraag: weet er iemand hoe ik dit het besten zou kunnen doen om die bestanden te krijgen/te maken, van fronten van treinen?
Want met foto's gaat dat denk ik niet?
TKR
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: STL-bestanden fronten

Bericht door TKR »

.stl bestanden zijn bestanden met informatie voor de 3D printer. Over hoe exact the printkop moet lopen, hoe warm de printer moet worden en dergelijke. In feite de instructies dus hoe de printer jouw print kan maken.

Je zal eerst je 3D tekening moeten maken van het object dat je wil printen in bijvoorbeeld Sketchup. Deze exporteer je dan als een .dae bestand.
Dit .dae bestand lees je dan in in bijvoorbeeld Cura, welke hiervan een .stl bestand kan maken met de settings naar jouw keuze.

Je zal waarschijnlijk een aantal keer moeten proberen vooraleer je alle settings juist hebt. Ik vermoed eigenlijk dat het het beste is om gewoon de .dae aan jouw kennis te geven. Hij zal wel meer inzicht hebben in welke settings je best gebruikt in het .stl bestand. (dat hangt ook af van printer tot printer)


Als je geluk hebt kan je de .stl bestanden ook online vinden, als het een object is dat al bestaat. Je kan eens kijken op https://www.thingiverse.com/
VDL Sitea
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 sep 2021, 20:34

Re: STL-bestanden fronten

Bericht door VDL Sitea »

Maar die 3D tekeningen, moeten die zelf getekend worden? Kunnen ze omgevormd worden van foto's?
TKR
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: STL-bestanden fronten

Bericht door TKR »

Er zal waarschijnlijk wel iets bestaan, daar heb ik geen ervaring mee.

Ik weet wel dat er bijvoorbeeld scanners bestaan om een 3D object te 'kopiëren', maar daar zal ook wel een prijskaartje aanhangen. :D
VDL Sitea
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 sep 2021, 20:34

Re: STL-bestanden fronten

Bericht door VDL Sitea »

En die Sketchup & Dae, zijn dat platforms op het net? Softwares dat men moet aankopen?
TKR
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: STL-bestanden fronten

Bericht door TKR »

Sketchup is een programma dat je moet downloaden. Het zou normaal gezien wel een gratis versie hebben.

.dae is een bestandsformaat dat Sketchup kan exporteren.
jan_olieslagers
Berichten: 3518
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: STL-bestanden fronten

Bericht door jan_olieslagers »

Ik gebruik openscad om tekeningen te maken, maar dat maakt combinaties van puur geometrische vormen zoals rechthoekige blokken, cylinders, enzovoort. Het zal helemaal niet simpel worden om daarmee een "vrije" vorm zoals de kop van een trein te maken. Een duikbrilletje MS86 zou nog een beetje kunnen lukken, maar de kop van een Desiro zou een straffe uitdaging zijn!

OpenScad is gratis te downloaden, ik gebruik het op Linux maar ik ben redelijk zeker dat het ook voor Windhoos en voor MacOS bestaat.
Voorbeelden van openscad zijn er te kust en te keur, kijk bv. eens in deze forumdraad: https://www.circuitsonline.net/forum/view/160520
Wees wel gewaarschuwd: openscad is echt een programmeeromgeving, wat men daar schrijft gelijkt sterk op de programmeertaal C, met alle gevolgen vandien. Vergeet 1 kommapunt of komma of haakje, al dan niet vierkant, en de hele boel slaat in de knoop, en zoek maar! Af en toe kan dat stevig frustererend zijn.

Mijn proces is als volgt:
* tekenen met openscad, dat maakt een xxx.scad;
* nog steeds met openscad, uit de xxx.scad een xxx.stl distilleren;
* uit xxx.stl een xxx.gcode maken met slic3r
* xxx.gcode op een sd-kaartje zetten en dat aan de 3d-printer voederen
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 06 mei 2023, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3518
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: STL-bestanden fronten

Bericht door jan_olieslagers »

Ik denk dat het ook mogelijk moet zijn om de tekening te maken met autocad, of iets compatibels, dat produceert dan een xxx.dfx, en die kan men alweer eerst omzetten naar een xxx.stl, en dan door een of andere slicer mangelen om printbare xxx.gcode te bekomen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
VDL Sitea
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 sep 2021, 20:34

Re: STL-bestanden fronten

Bericht door VDL Sitea »

Bedankt allebei voor de reacties, het zal een hele gedoe zijn dus
jan_olieslagers
Berichten: 3518
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: STL-bestanden fronten

Bericht door jan_olieslagers »

Hehehe, wacht maar totdat het echt op printen aankomt, dan begint het gedoe pas...
Maar wees gewaarschuwd: 3d-printen is (zoals de meeste hobbies) behoorlijk verslavend, als ge niet oplet doet ge niks anders meer.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
VDL Sitea
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 sep 2021, 20:34

Re: STL-bestanden fronten

Bericht door VDL Sitea »

Oei, dus het is niet enkel die STL bestand koppelen/verbinden aan de printer, en dan neemt de aparaat al het werk zelf over?
jan_olieslagers
Berichten: 3518
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: STL-bestanden fronten

Bericht door jan_olieslagers »

Het lijkt me dat we hier beter niet al te diep op ingaan, zelfs niet in het babbelhoekje. Modelbouw is al maar een marginaal neventema van dit forum, en 3d-printing is al helemaal off-topic. Kijk eens rond op specifieke forums over 3d-printen, of in de 3d-rubriek van modelbouwforums. Of snor een makerspace op in uw buurt en ga er eens een koffietje drinken. Of, in laatste instantie, neem eens de trein naar Portugal en kom hier eens kijken hoe het er aan toe gaat :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie