De automatische rem zonder hulpreservoir?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: De automatische rem zonder hulpreservoir?

Bericht door jan_olieslagers »

een veer spuien als de rem vast zit lijkt mij wat lastig
Glimlach! Toch is dat wat we met de bus moesten doen als het al eens een (zeer zeldzaam!) keertje mis ging: met een ringsleutel (van 19mm, meen ik me te herinneren) onder de wagen klauteren, en de betreffende remcylinder losschroeven. Gelukkig kwamen daar bij een bus geen zesentwintig procedures en formulieren aan te pas...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: De automatische rem zonder hulpreservoir?

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef: 28 jan 2024, 19:19 In perslucht kan zich water verzamelen, dat water laten weglopen uit een laag punt noemt men ook spuien.
Ook stoomketels kan men spuien om zout-kalkconcentratie te verminderen
Waarschijnlijk noemt men aflaten van de perslucht uit het remsysteem van een rijtuig, wagen ook spuien, maar dan is het om de remmen te lossen. Is dat niet met zo'n gebogen draad met een ringetje ?
U praat over 2 zaken met betrekking tot de rem:
Bij het persen van lucht kan er inderdaad water ontstaan,daarom gingen ze vroeger alcohol in het luchtcircuit van de rem brengen om te verhinderen dat dit ging bevriezen in de winter. Dus deden ze vloeistof(water /alcohol) via een klepje naar een soort van tampon of wiek ,die dus doordrongen was met dit mengsel.
Nu zijn er luchtdrogers in dienst op de treinen /locs.
Betreffende het "spuien van een rem"
Zonder in detail van het remsysteem te treden : er is in het remsysteem een element dat de "verdeler noemt".
Vroeger door sommige instructeurs de "schoonmoeder" van het remsysteem genoemd! De "Jacqueline" dat was zijn schoonmoeder"
Dit "toestel" bevat verschillende membramen die er voor zorgen dat het systeem werkt via evenwichten tussen de verschillende "kamers".
Wanneer er nu een "storing" zich voordoet tussen het evenwicht van die kamers zodat er lucht blijft in de remcylinders en deze erdoor niet kan ontsnappen (rem blijft aangesloten), dan kan een treinbestuurder of andere bediende een stang bedienen ,die de een gat naar de atmosfeer gaat maken om die lucht in een bepaalde kamer/membraan te laten wegvloeien die vervolgens gaat zorgen dat de lucht in de remcylinder ook naar de atmosfeer gaat vloeien en dus de rem gaat lossen. Dit is een handeling die met de nodige voorzorgen moet gebeuren ,zie het befaamd treinongeluk in de Gare de Lyon van Parijs in 1988.
Op locomotieven kan die handeling gebeuren op electrische weg naar een electrovalve die hetzelfde gaat doen. In de machinekamer kan die ook manueel bediend worden via een drukknop.
Bij de remming van een trein ,kan dus de treinbetsuurder zijn loc spuien(rem v.d. loc) om de remkracht iets te verminderen/regelen..
Als ik spreek van kamers in de remverdeler ,dan zijn die niet groot in omvang idem voor de membranen.
Onder deluchtreservoirs zijn er ook spuikranene om het water te spuien . Op dieselocs waren er op de olie/water afscheider.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: De automatische rem zonder hulpreservoir?

Bericht door nighttrain »

nighttrain schreef: 29 jan 2024, 10:59
dentheo schreef: 28 jan 2024, 19:19 In perslucht kan zich water verzamelen, dat water laten weglopen uit een laag punt noemt men ook spuien.
Ook stoomketels kan men spuien om zout-kalkconcentratie te verminderen
Waarschijnlijk noemt men aflaten van de perslucht uit het remsysteem van een rijtuig, wagen ook spuien, maar dan is het om de remmen te lossen. Is dat niet met zo'n gebogen draad met een ringetje ?
U praat over 2 zaken met betrekking tot de rem:
Bij het persen van lucht kan er inderdaad water ontstaan,daarom gingen ze vroeger alcohol in het luchtcircuit van de rem brengen om te verhinderen dat dit ging bevriezen in de winter. Dus deden ze vloeistof(water /alcohol) via een klepje naar een soort van tampon of wiek ,die dus doordrongen was met dit mengsel.
Nu zijn er luchtdrogers in dienst op de treinen /locs.
Betreffende het "spuien van een rem"
Zonder in detail van het remsysteem te treden : er is in het remsysteem een element dat de "verdeler noemt".
Vroeger door sommige instructeurs de "schoonmoeder" van het remsysteem genoemd! De "Jacqueline" dat was zijn schoonmoeder"
Dit "toestel" bevat verschillende membramen die er voor zorgen dat het systeem werkt via evenwichten tussen de verschillende "kamers".
Wanneer er nu een "storing" zich voordoet tussen het evenwicht van die kamers zodat er lucht blijft in de remcylinders en deze erdoor niet kan ontsnappen (rem blijft aangesloten), dan kan een treinbestuurder of andere bediende een stang bedienen ,die de een gat naar de atmosfeer gaat maken om die lucht in een bepaalde kamer/membraan te laten wegvloeien die vervolgens gaat zorgen dat de lucht in de remcylinder ook naar de atmosfeer gaat vloeien en dus de rem gaat lossen. Dit is een handeling die met de nodige voorzorgen moet gebeuren ,zie het befaamd treinongeluk in de Gare de Lyon van Parijs in 1988.
Op locomotieven kan die handeling gebeuren op electrische weg naar een electrovalve die hetzelfde gaat doen. In de machinekamer kan die ook manueel bediend worden via een drukknop.
Bij de remming van een trein ,kan dus de treinbetsuurder zijn loc spuien(rem v.d. loc) om de remkracht iets te verminderen/regelen..
Als ik spreek van kamers in de remverdeler ,dan zijn die niet groot in omvang idem voor de membranen.
Onder deluchtreservoirs zijn er ook spuikranene om het water te spuien . Op dieselocs waren er op de olie/water afscheider.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Y4zgUhXZgbw
Plaats reactie