De automatische rem zonder hulpreservoir?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Ian_99
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 dec 2022, 15:24

De automatische rem zonder hulpreservoir?

Bericht door Ian_99 »

Hallo iedereen!

Ik ben momenteel in de running om een opleiding tot treinbestuurder te starten, maar ik wil toch wat vooruitlopen en hier een vraag stellen waar ik geen logisch antwoord op vind.
Namelijk,waarom keert men de richting van de remcylinder niet om? Zodat de cylinder aanduwt bij verbinding aan de atmosfeer.

Hier is een ruwe tekening van wat ik bedoel: Afbeelding Om te lossen moet de kracht van de veer in de cylinder overwonnen worden.

En hier de gekende automatische rem zoals overal wordt toegepast: Afbeelding Hier zal de remcylinder aanspannen wanneer de kracht van de veer wordt overwonnen, dus wanneer het hulpreservoir wordt verbonden met de remcylinder, bij een drukdaling in de remleiding.

Kan iemand meer duidelijkheid scheppen waarom men niet zo een simpeler systeem gebruikt zonder dit hulpreservoir en ventiel? Want bij beiden zal de rem automatisch aanspannen als er een breuk in de leiding is. Het eerste systeem zou zelf de nood van een immobilisatie rem te niet doen denk ik.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De automatische rem zonder hulpreservoir?

Bericht door Steven »

Omdat je dan druk nodig hebt om je remmen los te krijgen. Als je dan een rijtuig hebt waarvan de remleiding defect is krijg je die rem niet los en kan je dat rijtuig niet verplaatsen naar de werkplaats. Want zonder lucht sluit in jouw versie de rem altijd aan.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: De automatische rem zonder hulpreservoir?

Bericht door nighttrain »

Steven schreef: 07 apr 2023, 09:31 Omdat je dan druk nodig hebt om je remmen los te krijgen. Als je dan een rijtuig hebt waarvan de remleiding defect is krijg je die rem niet los en kan je dat rijtuig niet verplaatsen naar de werkplaats. Want zonder lucht sluit in jouw versie de rem altijd aan.
Voor wat dient spuien dan??
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: De automatische rem zonder hulpreservoir?

Bericht door nighttrain »

Ian_99 schreef: 06 apr 2023, 21:01 Hallo iedereen!

Ik ben momenteel in de running om een opleiding tot treinbestuurder te starten, maar ik wil toch wat vooruitlopen en hier een vraag stellen waar ik geen logisch antwoord op vind.
Namelijk,waarom keert men de richting van de remcylinder niet om? Zodat de cylinder aanduwt bij verbinding aan de atmosfeer.

Hier is een ruwe tekening van wat ik bedoel: Afbeelding Om te lossen moet de kracht van de veer in de cylinder overwonnen worden.

En hier de gekende automatische rem zoals overal wordt toegepast: Afbeelding Hier zal de remcylinder aanspannen wanneer de kracht van de veer wordt overwonnen, dus wanneer het hulpreservoir wordt verbonden met de remcylinder, bij een drukdaling in de remleiding.

Kan iemand meer duidelijkheid scheppen waarom men niet zo een simpeler systeem gebruikt zonder dit hulpreservoir en ventiel? Want bij beiden zal de rem automatisch aanspannen als er een breuk in de leiding is. Het eerste systeem zou zelf de nood van een immobilisatie rem te niet doen denk ik.
Wacht even tot voorbarige conclussies te trekken,en wacht tot de uitleg tijdens de opleiding.
DE REM is de moeilijkste materie tijdens de opleiding voor teinbestuurder.
tip ga eens zoeken op youtube met uitleg betrefende werking van de rem. OA "de verdeler" en de geschiedenis beginnende bij de tripelkleppen en zo verder naar de huidige Oerlikon verdelers.
En eenmaal dit alles begrepen te hebben zal je ons de SAB werking kunnen uitleggen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De automatische rem zonder hulpreservoir?

Bericht door Steven »

nighttrain schreef: 07 apr 2023, 09:43
Steven schreef: 07 apr 2023, 09:31 Omdat je dan druk nodig hebt om je remmen los te krijgen. Als je dan een rijtuig hebt waarvan de remleiding defect is krijg je die rem niet los en kan je dat rijtuig niet verplaatsen naar de werkplaats. Want zonder lucht sluit in jouw versie de rem altijd aan.
Voor wat dient spuien dan??
Dat weet ik wel. Maar daar gaat zijn voorbeeld niet om. In zijn voorbeeld sluit de rem aan door een veer en een veer spuien als de rem vast zit lijkt mij wat lastig 😉.
Ian_99
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 dec 2022, 15:24

Re: De automatische rem zonder hulpreservoir?

Bericht door Ian_99 »

Steven schreef: 07 apr 2023, 09:31 Omdat je dan druk nodig hebt om je remmen los te krijgen. Als je dan een rijtuig hebt waarvan de remleiding defect is krijg je die rem niet los en kan je dat rijtuig niet verplaatsen naar de werkplaats. Want zonder lucht sluit in jouw versie de rem altijd aan.
Bedankt voor je antwoord! Dat lijkt me inderdaad wel zeer logisch... Gebeurt het vaak dat rijtuigen worden gesleept wanneer er geen druk aanwezig is in zowel leiding als hulpreservoir?

nighttrain schreef: 07 apr 2023, 09:48 Wacht even tot voorbarige conclussies te trekken,en wacht tot de uitleg tijdens de opleiding.
DE REM is de moeilijkste materie tijdens de opleiding voor teinbestuurder.
tip ga eens zoeken op youtube met uitleg betrefende werking van de rem. OA "de verdeler" en de geschiedenis beginnende bij de tripelkleppen en zo verder naar de huidige Oerlikon verdelers.
En eenmaal dit alles begrepen te hebben zal je ons de SAB werking kunnen uitleggen.
Aangezien ik waarschijnlijk mag wachten tot oktober om met de opleiding te starten, is de drang om zelf te zoeken naar informatie redelijk groot, vandaar dat ik niet voor alles zo lang wil wachten :wink:
En bedankt voor de tips, zal zeker nog eens op youtube zoeken!
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: De automatische rem zonder hulpreservoir?

Bericht door nighttrain »

Steven schreef: 07 apr 2023, 10:21
nighttrain schreef: 07 apr 2023, 09:43
Steven schreef: 07 apr 2023, 09:31 Omdat je dan druk nodig hebt om je remmen los te krijgen. Als je dan een rijtuig hebt waarvan de remleiding defect is krijg je die rem niet los en kan je dat rijtuig niet verplaatsen naar de werkplaats. Want zonder lucht sluit in jouw versie de rem altijd aan.
Voor wat dient spuien dan??
Dat weet ik wel. Maar daar gaat zijn voorbeeld niet om. In zijn voorbeeld sluit de rem aan door een veer en een veer spuien als de rem vast zit lijkt mij wat lastig 😉.
Toch niet ,op sommige locs kan je "spuien" door een veer te ontgrendelen met een hendeltje bv types Krupp (diesel locs).Dit noem je dan echt niet spuien... Is naturrlijk niet hetzelfde als pneumatisch spuien dmv electrische impuls op de verdeler of trekstang naar de verdeler ,om de verdeler (onderste gedeelte )te spuien die de rem gaat doen lossen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De automatische rem zonder hulpreservoir?

Bericht door Steven »

Ik reageer gewoon op de technische tekening die de starter van het bericht tekende en of het haalbaar is, op basis van zijn schets gaf ik commentaar. Niet over wat er reeds bestaat, zijn vraag was of zijn principe geen betere keuze zou zijn tov het bestaande.
Ducktape
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: De automatische rem zonder hulpreservoir?

Bericht door Ducktape »

Laat het gewoon op je afkomen zou ik zeggen. Iedereen begint vanaf 0, voorkennis is echt niet nodig. De opleiding is al lang en ingewikkeld genoeg, geniet nog even van je rust :wink:
Knipex
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: De automatische rem zonder hulpreservoir?

Bericht door Knipex »

https://www.youtube.com/watch?v=hiflsJ_T1zs&t=4

Een reeks van 6 videos.
Wie zich hier doorleest, kan voor een bacheler degree gaan :D
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De automatische rem zonder hulpreservoir?

Bericht door dentheo »

Ter ontspanning kun je ook het Britse remsysteem met vacuüm ipv perslucht uitknobbelen... en waarom die cilinders groter zijn...
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: De automatische rem zonder hulpreservoir?

Bericht door jan_olieslagers »

@nighttrain: wat betekent precies "spuien" in deze context? Op een boot betekent het "overtollig water van het dek laten wegvloeien" en te dien einde zijn er dan ook spuigaten - en niet spuitgaten, zoals men wel eens hoort. Maar wat betekent het in een trein?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De automatische rem zonder hulpreservoir?

Bericht door dentheo »

In perslucht kan zich water verzamelen, dat water laten weglopen uit een laag punt noemt men ook spuien.
Ook stoomketels kan men spuien om zout-kalkconcentratie te verminderen
Waarschijnlijk noemt men aflaten van de perslucht uit het remsysteem van een rijtuig, wagen ook spuien, maar dan is het om de remmen te lossen. Is dat niet met zo'n gebogen draad met een ringetje ?
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: De automatische rem zonder hulpreservoir?

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, in zware wegvoertuigen, bussen en vrachtwagens en zo, waar perslucht sowieso nodig is om voldoende remkracht te bieden, is er onderaan de persluchtketels een kraantje om het water er uit te laten, waarbij er dan onvermijdelijk ook een deel van het verplichte antivriesmiddel uit kwam. Vieze brol was dat, we noemden het "kattenspauwsel", excuseert me voor het vocabularium. Maar in die systemen was/is het uitgangspunt dan ook dat er een veer de remmen activeerde, zodat een totale panne van de perslucht het voertuig vanzelf tot stilstand bracht, ik meen me te herinneren dat dat verplicht is geworden na de ramp in Martelange in 1972.

Blijkbaar is het op (sommige) treinen nog omgekeerd, dat een totale afwezigheid van perslucht alle remkracht en remvermogen weg neemt?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: De automatische rem zonder hulpreservoir?

Bericht door Klassiekje »

dentheo schreef: 28 jan 2024, 19:19 Waarschijnlijk noemt men aflaten van de perslucht uit het remsysteem van een rijtuig, wagen ook spuien, maar dan is het om de remmen te lossen. Is dat niet met zo'n gebogen draad met een ringetje ?
Dat klopt.
Het spuien (of eigenlijk ook ontluchten) van een remcylinder, in dit geval om de bewuste rem te lossen.
Plaats reactie