Trein vakantie Belgie,waarheen moet je gaan ??

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Juniorfotograaf
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2023, 12:17

Trein vakantie Belgie,waarheen moet je gaan ??

Bericht door Juniorfotograaf »

Goedemiddag,

Na heel wat stille jaren vanwege o.a. het wereldwijde "griepje" waar we mee te maken hebben/hadden,ben ik van plan is een spoorse vakantie te doen naar Belgie :shock:
Nu heb ik al wat lopen zoeken,maar echt concreet is er nog niks uitgekomen,dus vandaar dat ik hier maar is kom met de volgende vragen.
Ik zoek interessante musea/stichtingen,met rijdende oude (stoom)treinen bij voorkeur met de mogelijkheid om langs hun spoorlijn wat te kunnen filmen en fotograferen.
Wie heeft daar tips voor ??

Ook ben ik opzoek naar goed bereikbare plaatsen bij drukke goederen spoorlijnen,na veel duits goederen geweld jaren terug,wil ik me nu is storten op goederen verkeer in Belgie.
Wie heeft tips,linkjes e.d. ??

Zijn er nog cultureel interessante dingen te bezoeken ergens in die omgeving,zoals bv een tour door een oude mijn ofzo ?
Ook dat soort dingen vind ik interessant,dus tips zijn welkom.

Aangezien ook bij mij het geld niet op de rug groeit ben ik ook opzoek naar tips waar ik bovenstaande het meest in een compact gebied ga vinden,auto rijden is niet goedkoop geworden,dus als er bepaalde gebieden zijn die bovenstaande enigzins combineren om me een week mee bezig te houden,dan zou dat top zijn.
Dat je ergens iets voor over moet hebben,dat snap ik,maar bv 200km voor 1 ding en dan weer is 150km voor een ander ding afrijden,dat gaat wel te erg in de benzine centen lopen :cry:

Mijn enige ervaring met goederen in België stamt nog uit de tijd dat je vlakbij het 3 landenpunt op een spoorlijn diesel locs had rijden vanuit België naar Duitsland en vice versa,en wat uitstapjes richting antwerpen noorderdokken e.d. om daar wat cargo te spotten :oops:
Afijn jullie snappen m wel,deze Hollander in weinig de Belgische grens over gestoken :roll:

Alvast bedankt voor jullie hints/tips/moeite. 8)
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Trein vakantie Belgie,waarheen moet je gaan ??

Bericht door HVHTB »

Juniorfotograaf schreef: 07 jan 2023, 12:39 Goedemiddag,

Na heel wat stille jaren vanwege o.a. het wereldwijde "griepje" waar we mee te maken hebben/hadden,ben ik van plan is een spoorse vakantie te doen naar Belgie :shock:
Nu heb ik al wat lopen zoeken,maar echt concreet is er nog niks uitgekomen,dus vandaar dat ik hier maar is kom met de volgende vragen.
Ik zoek interessante musea/stichtingen,met rijdende oude (stoom)treinen bij voorkeur met de mogelijkheid om langs hun spoorlijn wat te kunnen filmen en fotograferen.
Wie heeft daar tips voor ??

Ook ben ik opzoek naar goed bereikbare plaatsen bij drukke goederen spoorlijnen,na veel duits goederen geweld jaren terug,wil ik me nu is storten op goederen verkeer in Belgie.
Wie heeft tips,linkjes e.d. ??

Zijn er nog cultureel interessante dingen te bezoeken ergens in die omgeving,zoals bv een tour door een oude mijn ofzo ?
Ook dat soort dingen vind ik interessant,dus tips zijn welkom.

Aangezien ook bij mij het geld niet op de rug groeit ben ik ook opzoek naar tips waar ik bovenstaande het meest in een compact gebied ga vinden,auto rijden is niet goedkoop geworden,dus als er bepaalde gebieden zijn die bovenstaande enigzins combineren om me een week mee bezig te houden,dan zou dat top zijn.
Dat je ergens iets voor over moet hebben,dat snap ik,maar bv 200km voor 1 ding en dan weer is 150km voor een ander ding afrijden,dat gaat wel te erg in de benzine centen lopen :cry:

Mijn enige ervaring met goederen in België stamt nog uit de tijd dat je vlakbij het 3 landenpunt op een spoorlijn diesel locs had rijden vanuit België naar Duitsland en vice versa,en wat uitstapjes richting antwerpen noorderdokken e.d. om daar wat cargo te spotten :oops:
Afijn jullie snappen m wel,deze Hollander in weinig de Belgische grens over gestoken :roll:

Alvast bedankt voor jullie hints/tips/moeite. 8)
Van museumlijnen heb ik niet veel verstand. Ik ben een keer naar Stoomtrein Dendermonde-Puurs geweest voor hun festival begin juli, was wel mooi en niet te druk. Het jaarlijkse evenement van TSP midden augustus is veel groter, maar ook verder rijden vanuit Nederland.

Als je goederentreinen wil zien in België, vind ik dat je het best kan gaan naar lijn 35/34/24. Daar is de kans om een degelijke hoeveelheid cargo te zien vrij groot, maar in de zomer zijn er misschien werken waardoor er cargo wordt omgeleid? Op een zomerdag ben ik soms een hele dag op die route, en dan verschuif ik van plek naargelang de zonnestand en wat voor verkeer er afkomt. Vanaf een uurtje na zonsopkomst tot ongeveer 9h/10h kan je goed in het centrum van Hoeselt gaan staan, want vaak komen er dan toffe cargo's uit Aken en de toeristentrein uit Tongeren naar Oostende reed vorig jaar gedeeltelijk met I6. Van ongeveer 10h tot 12h komt meestal het meeste uit Antwerpen, dus dan kan je kiezen tussen Bassange of opnieuw Hoeselt (Zapstraat), maar beide plaatsen zijn niet zo bijzonder mooi en er is niet echt een alternatief. Tussen 13h en 17h gaan dan de meeste cargo's weer richting Antwerpen/Zeebrugge. Dan rij ik vaak eerst naar Langdorp omdat daar de zon het eerst goed staat voor treinen richting zowel Antwerpen als Zeebrugge. Na een uurtje kan je naar de Wijngaardstraat rijden in Testelt, want daar sta je naast een overweg en het is gemakkelijk dat je zo verwittigd wordt van een aankomende trein. De optocht aan cargo's eindigt daar bijna altijd met de staaltrein uit Genk naar Châtelet met 2 Traxx'en.
Je kan natuurlijk op deze planning veel variaties maken, bv. in Holsbeek kan je rond 11h heel mooi staan voor treinen richting Zeebrugge, en bv. Wonck is ook altijd goed. Je moet gewoon weten wat je eigenlijk wilt, hoe ver je wil gaan om zo veel mogelijk treinen op een mooie plaats te fotograferen, en natuurlijk hoeveel brandstof je daarvoor wilt oprijden. Ik let zelf ook wel op mijn brandstof in de zin van dat ik het overdreven vind om 1 tank op 2 dagen op te rijden voor een paar foto's. Op de dag die ik hiervoor heb beschreven, kom ik meestal toe met een kwart tank, en dat vind ik wel redelijk.

Voor een oude mijn is er Beringen Mijn, heel mooi!
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Trein vakantie Belgie,waarheen moet je gaan ??

Bericht door joverwimp »

Naast de eerder vermelde lijn (https://www.stoomtrein.be/nl):
http://site.cfv3v.eu/site + museum in Treignes
https://www.stoomtreinmaldegem.be/nl
https://www.cfbocq.be/nl (enkel dieseltreinen? misschien stoom tijdens jaarlijks festival 12-13-15 augustus)

Afdalen kan ook in deze mijn: https://www.blegnymine.be/nl
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Trein vakantie Belgie,waarheen moet je gaan ??

Bericht door Wout912 »

HVHTB schreef: 07 jan 2023, 23:15
Als je goederentreinen wil zien in België, vind ik dat je het best kan gaan naar lijn 35/34/24. Daar is de kans om een degelijke hoeveelheid cargo te zien vrij groot, maar in de zomer zijn er misschien werken waardoor er cargo wordt omgeleid?
Het is inderdaad mogelijk dat er omleidingen zijn tijdens vakantieperiodes. Zowel in de paas- als in de zomervakantie zie ik in de routeplanner van NMBS geen doorgaande reizigerstreinen tussen Hasselt en Tongeren (lijn 34). Tijdens de zomervakanties zie ik enkel nog de twee ICT-treinen Tongeren - Oostende in de routeplanner zitten, maar mogelijk moeten die nog worden verwijderd. Het lijkt er dus op dat er grootschalige werken van Infrabel gaan plaatsvinden bij de uitrit van station Hasselt en/of op lijn 34. Indien die lijn door werkzaamheden volledig is versperd, worden goederentreinen komende uit Duitsland vanaf Visé op lijn 24 doorgaans omgeleid via lijnen 40, 36A en 36 naar Leuven. In dat geval lijkt bijvoorbeeld Argenteau langs lijn 40 mij wel een geschikte plaats om goederentreinen te fotograferen. Dat is bovendien vlakbij de autosnelweg E25 gelegen.

Het bovenstaande is voorlopig enkel een veronderstelling op basis van de gegevens die vandaag in de routeplanner van NMBS staan. Als die periode dichterbij komt, zal het wel duidelijker worden of dit effectief klopt.
Bezoek ook mijn fotopagina op Flickr: https://www.flickr.com/photos/woutverelst/
Juniorfotograaf
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2023, 12:17

Re: Trein vakantie Belgie,waarheen moet je gaan ??

Bericht door Juniorfotograaf »

Tot zover dank voor de info,erg tof 8)
Alles zo lezende is het verstandig om heel even te wachten met iets boeken en te zien wat men met het cargo verkeer gaat doen.
Dan kan ik ondertussen met overige info over musea/museumlijnen is aan de slag en bepalen waar wat ligt en of het te combineren is met wat andere dingen,dan word een centraal punt zoeken om te overnachten ook een stuk makkelijker :wink:
Mocht iemand nog hint/tips/verdere aanvullingen hebben,heel graag.
Plaats reactie