Pagina 3 van 3

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Geplaatst: 11 dec 2022, 19:10
door groentje
Ik vind de wijziging eerlijk gezegd niet alleen overbodig, maar zelfs contraproductief. Een wijziging vraagt altijd meer aanpassen en leidt tot meer verwarring bij reizigers die enigszins vertrouwd zijn met een situatie dat je met verdomd goede argumenten moet afkomen om niet de status quo te behouden. Reisgidsen die plots verouderd zijn, zorgen voor een pak meer verwarde toeristen dan een stationsnaam die minder intuïtief 'hoodfstation' spelt. Zeker wanneer er geen ander station is met een naam die intuïtiever als hoofdstation zou worden gekozen. Die verwarring is tussen Charleroi-Zuid of -West onbestaande.
Dat gezegd zijnde, hoe belachelijk ik de wijziging ook vind, ik ga er evenmin een halszaak van maken, ook wie verwacht naar -Zuid te moeten gaan als het hoofdstation, zal wellicht niet verward zijn met een plotse naamswijziging tot -Centraal. Maar laat aub niemand het onverkwikkelijke idee uitvoeren om Gent-Sint-Pieters om te dopen, en zeker niet naar Gent-Centraal. Voor bestemmingen in het historische centrum ben je in de meeste gevallen zelfs beter af met -Dampoort, Gent-Centraal zou pas echt false advertising zijn.

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Geplaatst: 11 dec 2022, 19:27
door Klassiekje
Waarom bij de grootste stations niet gewoon de achtervoegsels weglaten?

Antwerpen, Gent, Charleroi, ...

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Geplaatst: 11 dec 2022, 19:32
door jan_olieslagers
Precies, ik was een reactie in die zin aan het voorbereiden/uitbroeden.

Maar ik heb zo een gevoel dat er vandaag een regel tegen is:
bv. een "Gent" zou kunnen verwarren met "Gent-Dampoort" voor sommigen,
en zou daarom vandaag kunnen niet-toegelaten zijn.

[ na enig denken en nadenken: nee, dat klopt niet. We hebben nu ook al een Mechelen en een Mechelen-Nekkerspoel. Perfect in orde en bruikbaar en duidelijk. ]

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Geplaatst: 11 dec 2022, 19:35
door overweg13
Absoluut niet akkoord. Die "achtervoegsels" die helemaal geen achtervoegsels zijn, trouwens, geven extra informatie, zoals je een mens ook bepaalt met een voor- en een achternaam. Ik zie ook niet in waarom tram- en bushaltes wel een complete benaming nodig hebben - en ik bedoel echt nodig hebben - en een station niet.

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Geplaatst: 11 dec 2022, 19:37
door groentje
Vasthoudend aan mijn stelling dat je beter niets verandert als het niet nodig is, zou ik van die namen afblijven. Meer nog, de grote stations waar er een tweede (of derde, etc) station is (Aalst, Mechelen, Zaventem,...), zou ik net wel durven hernoemen. Gewoon uit praktische overwegingen, wie nu Mechelen-Nekkerspoel zoekt, moet die naam al bijna helemaal uitspellen om de optie te krijgen om niet Mechelen te nemen. Maar zelfs dat vind ik eerlijk gezegd amper de moeite.

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Geplaatst: 11 dec 2022, 19:44
door jan_olieslagers
wie nu Mechelen-Nekkerspoel zoekt, moet die naam al bijna helemaal uitspellen om de optie te krijgen om niet Mechelen te nemen
Sorry, maar dat is geen argument. Het toont enkel aan dat (sommige) software het al te lastig maakt om de gewenste stationsnaam uit te kiezen.

Wel helemaal akkoord met u dat men niet moet wijzigen zonder grondige reden. En voor mezelf vind ik dat, als er dan moet aan gemorreld worden, dat het dan over het hele land c.q. het hele net moet gebeuren, met een systematische aanpak, met een globale campagne. Wat men nu in Charleroi doet is een beetje clientelisme: "die van Charleroi vragen, en we hebben dat eens bekeken, en voila we doen het maar". Zat er misschien een etentje aan vast, en/of een avondje "Chez Lulu" :mrgreen: ?

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Geplaatst: 11 dec 2022, 19:51
door jan_olieslagers
overweg13 schreef: 11 dec 2022, 19:35 [ ... ]Ik zie ook niet in waarom tram- en bushaltes wel een complete benaming nodig hebben - en ik bedoel echt nodig hebben - en een station niet.
Er is geen vergelijk tussen treinstations en haltes van plaatselijk openbaar vervoer: de ene zijn middel- en lange afstand, de andere korte afstand. Mijn eerdere hypotetische reiziger uit (zeg nu maar) Atlantic City of Kuala Lumpur mag voor mijn part verwachten en verlangen om een duidelijk onderscheid te krijgen tussen Charleroi en Charleroi-Expo (eventjes provoceren...) maar dat hij niet weet of hij nu van de bus wil stappen aan Ranst-Kerk dan wel aan Ranst-Tramhalt dat mocht hij toch wel eens voorbereid hebben - waarmee ik me aansluit bij @CursorX: enige voorbereiding mag men toch wel verwachten van de reizigers.

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Geplaatst: 11 dec 2022, 20:09
door overweg13
jan_olieslagers schreef: 11 dec 2022, 19:51
overweg13 schreef: 11 dec 2022, 19:35 [ ... ]Ik zie ook niet in waarom tram- en bushaltes wel een complete benaming nodig hebben - en ik bedoel echt nodig hebben - en een station niet.
Er is geen vergelijk tussen treinstations en haltes van plaatselijk openbaar vervoer: de ene zijn middel- en lange afstand, de andere korte afstand. Mijn eerdere hypotetische reiziger uit (zeg nu maar) Atlantic City of Kuala Lumpur mag voor mijn part verwachten en verlangen om een duidelijk onderscheid te krijgen tussen Charleroi en Charleroi-Expo (eventjes provoceren...) maar dat hij niet weet of hij nu van de bus wil stappen aan Ranst-Kerk dan wel aan Ranst-Tramhalt dat mocht hij toch wel eens voorbereid hebben - waarmee ik me aansluit bij @CursorX: enige voorbereiding mag men toch wel verwachten van de reizigers.
Wel het zijn precies die reizigers uit Bagdad of Mariopol - en ik heb het al van meerdere buschauffeurs gehoord! - die in Brussel op de bus naar Leerbeek stappen omdat ze dan in Leerbeek een aansluiting hebben naar Kester Brugge, aloude lokale naam. En die moeten vaststellen dat Brugge helemaal niet dat pittoreske stadje is uit de folders. De hele discussie doet me wat denken aan de reorganisatie van het spoorboekje bij de invoering van IC-IR in 1984. Plots waren de lijnnummers ook onbruikbaar en moesten tabelnummers (zonder veel doorzichtigheid) die lijnnummers vervangen. Enkele jaren later stapte men opnieuw over op lijnnummers, die door meer mensen dan je zou denken wél gekend zijn.

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Geplaatst: 12 dec 2022, 12:52
door trainlovertje
overweg13 schreef: 11 dec 2022, 19:08
Portbou schreef: 11 dec 2022, 17:21
jan_olieslagers schreef: 11 dec 2022, 17:03 Het dient overigens gezegd dat "Guillemins" of "Sint-Pieters" nu ook niet echt duidelijk aangeven dat het om het belangrijkste station van de stad gaat.
Het zou inderdaad logisch zijn om deze ook te hernoemen naar "-Central" respectievelijk "-Centraal".
Sorry, maar geen van beide ligt centraal. Dan zou het nog logischer zijn om Liège-Saint-Lambert Liège-Central te noemen. En ook van Gent weten we dat het centrum een 2-tal kilometers van Sint-Pieters ligt. Ik zie echt niet in waarom al die naamsveranderingen nodig zijn. (Ik heb al moeite met Bierges-Walibi ook, waar ongewild (?) publiciteit gemaakt wordt voor het pretpark...)
Centraal duidt niet - behalve in Brussel - op de centrale ligging in de stad, maar wel op het centrale overstapstation ("Hauptbahnhof", zie ook mijn eerdere post in dit topic). Maar laat ook ik duidelijk zijn: die naamsveranderingen hoeven er absoluut niet te komen naar mijn mening.

Daarnaast ben ik het nog steeds niet eens dat die 'gecommercialiseerde' stationsnamen publiciteit zijn voor het nabijgelegen bedrijf. Het is daarentegen publiciteit voor de trein zelf; mensen zullen de trein erheen nemen als ze weten/gemerkt hebben dat er een station naar vernoemd werd. Ik denk niet dat er algeheel meer mensen naar Walibi of Brussels Airport (of bij uitbreiding naar het Place Saint Lambert) zullen gaan, omdat er een station naar vernoemd werd. Wel zullen er waarschijnlijk meer mensen per trein heengaan ipv met de auto.

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Geplaatst: 12 dec 2022, 13:20
door b-loc
DR-fan schreef: 11 dec 2022, 14:23
Portbou schreef: 10 dec 2022, 18:14 Ik vind Kontich-Lint helemaal niet zo nutteloos. Het station ligt dichter bij Lint dan bij Kontich dus...

Van het nut van Rochefort-Jemelle ben ik minder overtuigd... maar dat ziet Mr Bellot vast anders.
Dan moet je bv ook Iddergem veranderen in Denderleeuw-Centrum want die stopplaats ligt dichter bij de dorpskern dan Denderleeuw zelf.
Aan Denderleeuw-Zuid is gedacht. Maar uiteindelijk is het Iddergem geworden.

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Geplaatst: 12 dec 2022, 13:25
door Horatio
trainlovertje schreef: 12 dec 2022, 12:52
overweg13 schreef: 11 dec 2022, 19:08
Portbou schreef: 11 dec 2022, 17:21

Het zou inderdaad logisch zijn om deze ook te hernoemen naar "-Central" respectievelijk "-Centraal".
Sorry, maar geen van beide ligt centraal. Dan zou het nog logischer zijn om Liège-Saint-Lambert Liège-Central te noemen. En ook van Gent weten we dat het centrum een 2-tal kilometers van Sint-Pieters ligt. Ik zie echt niet in waarom al die naamsveranderingen nodig zijn. (Ik heb al moeite met Bierges-Walibi ook, waar ongewild (?) publiciteit gemaakt wordt voor het pretpark...)
Centraal duidt niet - behalve in Brussel - op de centrale ligging in de stad, maar wel op het centrale overstapstation ("Hauptbahnhof", zie ook mijn eerdere post in dit topic). Maar laat ook ik duidelijk zijn: die naamsveranderingen hoeven er absoluut niet te komen naar mijn mening.
Behalve ook nog in Antwerpen & Verviers 😉. Alle stations dus met de toevoeging ‘Centraal’. In België duidt dit dus net wél op de centrale ligging van het station in de stad!
Maar misschien is het Duitse systeem met de toevoeging ‘Hauptbahnhof’ nog wel het het duidelijkste om het belangrijkste station met de meeste overstapmogelijkheden van de stad aan te duiden.

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Geplaatst: 12 dec 2022, 14:26
door Steve
"-Centraal" wijst oorspronkelijk inderdaad op de centrale ligging, maar heeft in de praktijk jaren geleden al de bijklank gekregen van het "belangrijkste" station omdat het vaak gewoon ook zo is en de hernoeming van Charleroi-Zuid lijkt dat idee verder te bevestigen - al kun je natuurlijk argumenteren dat het station ook gewoon vlakbij het centrum ligt, inclusief alle lokale vervoermiddelen daarnaartoe. De echte oplossing is ook voor mij de notie van "Hautbahnhof". Naar dat Duitse model zou Brussel-Zuid dan "Brüssel Hbf" worden, Brussel-Centraal "Brüssel Mitte" enzovoort. Veel duidelijker en uniformer.

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Geplaatst: 12 dec 2022, 14:27
door trainlovertje
Horatio schreef: 12 dec 2022, 13:25
trainlovertje schreef: 12 dec 2022, 12:52 Centraal duidt niet - behalve in Brussel - op de centrale ligging in de stad, maar wel op het centrale overstapstation ("Hauptbahnhof", zie ook mijn eerdere post in dit topic). Maar laat ook ik duidelijk zijn: die naamsveranderingen hoeven er absoluut niet te komen naar mijn mening.
Behalve ook nog in Antwerpen & Verviers 😉. Alle stations dus met de toevoeging ‘Centraal’. In België duidt dit dus net wél op de centrale ligging van het station in de stad!
Maar misschien is het Duitse systeem met de toevoeging ‘Hauptbahnhof’ nog wel het het duidelijkste om het belangrijkste station met de meeste overstapmogelijkheden van de stad aan te duiden.
Maar in Antwerpen en Verviers zijn de centrale stations ook wel de overstapstations. La Louvière-Centre heet niet voor niets La Louvière-Centre en niet La Louvière-Central, vermoed ik.
Daarenboven ligt Verviers-Palais niet verder van het stadscentrum dan Verviers-Cenrtral, net zoals in Charleroi, dus ook daar heeft het er dan nog maar weinig van weg.

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Geplaatst: 13 dec 2022, 17:18
door Paul
Het is niet de eerste keer in de geschiedenis dat de stations van Charleroi van naam veranderen.

Oorspronkelijk (1843, opening van de lijn Braine-le-Comte - Manage - Charleroi - Namur) heette het eerste station gewoon "Charleroi" of "Charleroy" zoals men toen schreef.
Nadat de lijnen naar Erquelinnes-Jeumont, Ottignies-Leuven en Walcourt-Treignes aangelegd waren, werd het "Charleroi (État)". Het station was eigendom van de Belgische Staatsspoorwegen, die de eerste lijnen hadden aangelegd, maar werd mede gebruikt door de privé-maatschappijen Nord-Belge, Charleroi-Louvain/Est-Belge en Entre Sambre et Meuse, de beide laatste later opgegaan in de Grand Central Belge.
Na de overname van de Grand Central Belge door de Belgische Staatsspoorwegen werd het station in 1900 hernoemd naar "Charleroi (Sud)" (soms nog als "Charleroy (Sud)" gespeld).

Het station op de lijn naar Ottignies-Leuven heette oorspronkelijk "Charleroy (Ville-Basse)" en werd in 1900 omgedoopt tot "Charleroi (Ouest)".

En dan had je nog het goederenstation Charleroi-Nord op L. 140A, dat gedurende de hele periode dat er reizigersverkeer was (van 1862 tot 1925) "Charleroi (Ville-Haute)" werd genoemd.

Bronnen: http://spoorweggeschiedenis.quartam.on- ... dat&id=353, http://spoorweggeschiedenis.quartam.on- ... dat&id=352 en http://spoorweggeschiedenis.quartam.on- ... dat&id=347, met dank aan Jean-Pierre Schenkel zaliger.

De ''centrale stations' die in België (hebben) bestaan, zijn:
- Antwerpen-Centraal
- Brussel-Centraal
- Flénu-Central
- Florennes-Central
- Verviers-Central

Daarnaast had of heb je:
- Acoz-Centre
- Couillet-Centre
- Courcelles-Centre
- La Louvière-Centre
- Theux-Centre
- Visé-Centre
- Zeebrugge-Centrum

En misschien vergeet ik er nog een paar...