Charleroi Zuid / Centraal

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door DR-fan »

Portbou schreef: 11 dec 2022, 15:19
DR-fan schreef: 11 dec 2022, 14:26 stopplaats langs een secundaire lijn met 1 trein per uur. Er passeert geen enkele IC, laat staan dat die er stopt.
En al die info die jij hierboven geeft kan een niet-spoorwegkenner dus allemaal op magische wijze afleiden uit de benaming “Charleroi-Ouest” ?
Treinen uit Brussel, Mons, Namen en La Louvière passeren daar niet eens, en dat zijn toch de voornaamste lijnen van en naar Charleroi. Wie er niet passeert (of stopt) zal waarschijnlijk ook niet uitstappen (hoop ik :P ). Daar is geen magie voor nodig, enkel gezond verstand.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door jan_olieslagers »

Sta maar eens als (vreemdeling/buitenlander) reiziger in Brussel, en zoek de trein die u naar uw hotel brengt in Charleroi. Trein naar Charleroi-West of naar Charleroi-Zuid of naar Charleroi-Centraal? Owee als Charleroi-West het dichtstebij is...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door DR-fan »

jan_olieslagers schreef: 11 dec 2022, 15:56 Sta maar eens als (vreemdeling/buitenlander) reiziger in Brussel, en zoek de trein die u naar uw hotel brengt in Charleroi. Trein naar Charleroi-West of naar Charleroi-Zuid of naar Charleroi-Centraal? Owee als Charleroi-West het dichtstebij is...
Aangezien alle treinen uit Brussel enkel in Charleroi Sud/Central/(Hauptbahnhof?) stoppen heeft die reiziger weinig keuze. Als zijn hotel aan Ouest ligt, kan hij overstappen op het L-treintje naar Ottignies of te voet gaan want beide stations liggen 10' te voet van elkaar.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door jan_olieslagers »

Maar dat kan een vreemdeling toch niet weten????????? We weten sinds lang dat het spoorbedrijf en zijn medewerk(st)ers niet zo goed zijn in inlevingsvermogen oftewel empathie, maar dit zou nu toch moeten kunnen?

Stap uit het vliegtuig, wacht op bagage, ga naar station.
Zoek meest geschikte trein. "Charleroi" kiezen op ticket-automaat.
O, er zijn meerdere stations in Charleroi, welk zou ik kiezen?
Mijn hotel is nogal in het westen van de stad, meen ik me te herinneren.
Ik kies dan maar Charleroi-West.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door trainlovertje »

DR-fan schreef: 11 dec 2022, 14:26
trainlovertje schreef: 10 dec 2022, 16:45 Je hebt (officieel nog tot vanavond) Charleroi-Zuid en Charleroi-West. Sommige reizigers zouden dan niet weten welk van de twee het grote station met overstapmogelijkheden is. Ik vind het alleszins een nuttige wijziging, ook omdat het niet ver van het stadscentrum ligt.
Verwarring met Charleroi-Ouest? Dat is toch absurd? Daar gaat het om een stopplaats langs een secundaire lijn met 1 trein per uur. Er passeert geen enkele IC, laat staan dat die er stopt.
Ja wij weten dat inderdaad, maar toch niet iedereen? Stel je zit op die stoptrein van Ottignies richting Charleroi en je wil naar het grote station met de meeste overstapmogelijkheden, maar je niet welk van beide stations dat is. Dan ben je meer gediend door Charleroi-Central te zien/horen dan Charleroi-Sud.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door CursorX »

jan_olieslagers schreef: 11 dec 2022, 16:15 Maar dat kan een vreemdeling toch niet weten????????? We weten sinds lang dat het spoorbedrijf en zijn medewerk(st)ers niet zo goed zijn in inlevingsvermogen oftewel empathie, maar dit zou nu toch moeten kunnen?

Stap uit het vliegtuig, wacht op bagage, ga naar station.
Zoek meest geschikte trein. "Charleroi" kiezen op ticket-automaat.
O, er zijn meerdere stations in Charleroi, welk zou ik kiezen?
Mijn hotel is nogal in het westen van de stad, meen ik me te herinneren.
Ik kies dan maar Charleroi-West.

Sorry dat ik moeilijk doe, maar een toerist is toch niet debiel? Als ik ergens naartoe ga dan kijk ik op voorhand op mijn slimme telefoon of tablet, met 2 klikjes op Google Maps vind je alle info… zelfs treinen en ander OV van en naar het kleinste boerengat kun je daar terugvinden. Zelfs ter plekke kun je dit nog eens gaan opzoeken… ik ben in mijn leven al op veel plaatsen in de wereld geweest waar ik de weg niet kende, laat staan de weg wist of naar waar ik moest met het OV. Dat kleine apparaatje met dat ene appje heeft me al overal gebracht. In Barcelona zijn dacht ik 3 stations, ik heb nu, een aantal jaar later, nog steeds geen flauw idee hoe die heten, maar ik ben perfect geraakt naar waar ik moest.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door jan_olieslagers »

Geen excuses voor het moeilijk doen ;) - perfect in orde! Maar denk maar niet dat er geen debiele toeristen bestaan, ge moest weten aan wie ik al de weg heb gewezen in Brussel. Vooral Engels met kauwgumaccent is een slecht voorteken. Overigens had ik het niet specifiek over toeristen - er zijn ook mensen die reizen om een congres bij te wonen, of deel te nemen aan een evenement van sport of cultuur of wat dan ook.

Maar bovenal: met wat moeite en verstand kan men het inderdaad allemaal uitzoeken, zelfs ruim vooraf, en tijdens de reis checken en eventueel bijsturen. Helemaal akkoord! Maar is dat een voldoende argument om stations te bedelen met nietszeggende, soms zelfs verwarrende namen? Dat stationneke Charleroi-West had men bv. wel eens Charleroi-Expo kunnen noemen, dat ware voor veel mensen heel wat duidelijker.

Het dient overigens gezegd dat "Guillemins" of "Sint-Pieters" nu ook niet echt duidelijk aangeven dat het om het belangrijkste station van de stad gaat.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door Portbou »

CursorX schreef: 11 dec 2022, 16:46 Sorry dat ik moeilijk doe, maar een toerist is toch niet debiel? Als ik ergens naartoe ga dan kijk ik op voorhand op mijn slimme telefoon of tablet, met 2 klikjes op Google Maps vind je alle info… zelfs treinen en ander OV van en naar het kleinste boerengat kun je daar terugvinden. Zelfs ter plekke kun je dit nog eens gaan opzoeken… ik ben in mijn leven al op veel plaatsen in de wereld geweest waar ik de weg niet kende, laat staan de weg wist of naar waar ik moest met het OV. Dat kleine apparaatje met dat ene appje heeft me al overal gebracht. In Barcelona zijn dacht ik 3 stations, ik heb nu, een aantal jaar later, nog steeds geen flauw idee hoe die heten, maar ik ben perfect geraakt naar waar ik moest.
Het is toch niet omdat je alles tegenwoordig in 2 klikken kan opzoeken dat je als aanbieder van een dienst niet meer moet nadenken over de meest duidelijke naamgeving ?

Weet je wat ? We gebruiken geen stationsnamen meer maar gewoon de telegrafische codes.
En als er iemand iets van zegt zeggen we gewoon dat je met 2 klikken op je smartphone toch weet dat FBMZ Brussel Zuid is ?

En op bol.com hoeven ze geen mensen meer te betalen om op de website artikelen te beschrijven.
Je zet als header gewoon "FKE-2776-AE-2". Daarmee weet je in 2 klikken op je smartphone immers ook dat het een frietketel is.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door Portbou »

jan_olieslagers schreef: 11 dec 2022, 17:03 Het dient overigens gezegd dat "Guillemins" of "Sint-Pieters" nu ook niet echt duidelijk aangeven dat het om het belangrijkste station van de stad gaat.
Het zou inderdaad logisch zijn om deze ook te hernoemen naar "-Central" respectievelijk "-Centraal".
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door CursorX »

Portbou schreef: 11 dec 2022, 17:19
CursorX schreef: 11 dec 2022, 16:46 Sorry dat ik moeilijk doe, maar een toerist is toch niet debiel? Als ik ergens naartoe ga dan kijk ik op voorhand op mijn slimme telefoon of tablet, met 2 klikjes op Google Maps vind je alle info… zelfs treinen en ander OV van en naar het kleinste boerengat kun je daar terugvinden. Zelfs ter plekke kun je dit nog eens gaan opzoeken… ik ben in mijn leven al op veel plaatsen in de wereld geweest waar ik de weg niet kende, laat staan de weg wist of naar waar ik moest met het OV. Dat kleine apparaatje met dat ene appje heeft me al overal gebracht. In Barcelona zijn dacht ik 3 stations, ik heb nu, een aantal jaar later, nog steeds geen flauw idee hoe die heten, maar ik ben perfect geraakt naar waar ik moest.
Het is toch niet omdat je alles tegenwoordig in 2 klikken kan opzoeken dat je als aanbieder van een dienst niet meer moet nadenken over de meest duidelijke naamgeving ?

Weet je wat ? We gebruiken geen stationsnamen meer maar gewoon de telegrafische codes.
En als er iemand iets van zegt zeggen we gewoon dat je met 2 klikken op je smartphone toch weet dat FBMZ Brussel Zuid is ?

En op bol.com hoeven ze geen mensen meer te betalen om op de website artikelen te beschrijven.
Je zet als header gewoon "FKE-2776-AE-2". Daarmee weet je in 2 klikken op je smartphone immers ook dat het een frietketel is.

De eerste alinea was interessant, jammer van de overige waarbij je het in het belachelijke trekt, deze moeite had je niet hoeven te doen.
Natuurlijk moet men nadenken over een duidelijke naam bij de aanbieder, maar ik denk dat dit vooral een discussie is die zich afspeelt hier op dit soort fora en bij liefhebbers, maar absoluut niet bij de gewone mens.

Toen ik 16 jaar was, dat is toch al even geleden, ben ik ik m’n eentje naar een godvergeten gat gereisd in Oostenrijk per trein. Toen was de smartphone nog lang niet zo ingeburgerd als nu. Ik ben op voorhand naar het loket geweest te Oostende, die mensen hebben mijn tickets klaargemaakt, alsook een overzichtje waar ik moest overstappen. In Duitsland vond ik te Keulen niet direct mijn trein, even naar een infokiosk gestapt, hoewel ik het Duits toen niet machtig was kreeg ik ook daar een overzichtje voor de rest van m’n reis en ben ik overal geraakt waar ik moest geraken.
Maar eerlijk? Ik heb geen flauw idee hoe die overstapstations toen heetten, ik heb gewoon mijn papiertje gevolgd, en was echt geen ervaren reiziger toen.
Met een beetje goede wil geraak je echt overal, ook zonder die telefoon.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door jan_olieslagers »

Dank voor de openhartige reactie! Alleen vrees ik dat de vergelijking niet goed opgaat: de wereld is al te zeer veranderd, de laatste decennia. Ook ik heb gereisd zoals door u beschreven, bv. fiets op de trein in Aachen en hop naar Reutte, dat werkte vlotjes. Maar ga vandaag maar eens een inlichting vragen aan het loket in FBMZ (haha!), met wat pech staat ge daar een half uur aan te schuiven, ruim genoeg om uw trein te missen.

De wereld van vandaag verlangt en verwacht hapklare brokken en wil vooral niet zelf denken (laat staan nadenken); daarom dient er alsmaar simplistischer informatie te worden aangeboden. Ik vind het ook triestig hoor, maar zoals den Ollander dan zegt: "het is niet anders".
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door Portbou »

CursorX schreef: 11 dec 2022, 17:34
Portbou schreef: 11 dec 2022, 17:19 Weet je wat ? We gebruiken geen stationsnamen meer maar gewoon de telegrafische codes.
En als er iemand iets van zegt zeggen we gewoon dat je met 2 klikken op je smartphone toch weet dat FBMZ Brussel Zuid is ?

En op bol.com hoeven ze geen mensen meer te betalen om op de website artikelen te beschrijven.
Je zet als header gewoon "FKE-2776-AE-2". Daarmee weet je in 2 klikken op je smartphone immers ook dat het een frietketel is.
De eerste alinea was interessant, jammer van de overige waarbij je het in het belachelijke trekt, deze moeite had je niet hoeven te doen.
Natuurlijk moet men nadenken over een duidelijke naam bij de aanbieder, maar ik denk dat dit vooral een discussie is die zich afspeelt hier op dit soort fora en bij liefhebbers, maar absoluut niet bij de gewone mens.
Ok, ok, ik zocht het misschien wat ver in de hoop mijn punt duidelijk te maken.
Daar ben ik duidelijk in mislukt...
Deca
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mei 2018, 15:16

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door Deca »

CursorX schreef: 11 dec 2022, 16:46 Sorry dat ik moeilijk doe, maar een toerist is toch niet debiel?
Daar zou ik niet direct vanuit gaan. :wink: Ik heb ooit aan een medereiziger die vanuit de luchthaven naar Brussel Centraal wou gaan moeten uitleggen dat hij op een trein naar Antwerpen Centraal gestapt was en op punt stond in Antwerpen Berchem aan te komen. Ik vermoed (hoop) wel dat die man echt een grote uitzondering is want als NMBS zijnde kan je u tegen zulke vergissingen niet voorbereiden.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door jan_olieslagers »

Niet ZO uitzonderlijk... We zullen allemaal wel zo enkele verhalen kennen, denk ik. Mijn strafste gaat over een trossel bakvisjes op de S9, die (juist voorbij Zaventem, denk ik, Kortenberg reeds in zicht) wilden weten of we bijna in "Vilvorde" waren. Dat was dus "binnenlands toerisme", zogezegd :) en wel degelijk debiel, althans in mijn appreciatie. Tegen vergissingen kan men nog maatregelen treffen, al zijn die nooit gegarandeerd waterdicht; tegen idiotie is er zelfs geen beginnen aan.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 11 dec 2022, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door overweg13 »

Portbou schreef: 11 dec 2022, 17:21
jan_olieslagers schreef: 11 dec 2022, 17:03 Het dient overigens gezegd dat "Guillemins" of "Sint-Pieters" nu ook niet echt duidelijk aangeven dat het om het belangrijkste station van de stad gaat.
Het zou inderdaad logisch zijn om deze ook te hernoemen naar "-Central" respectievelijk "-Centraal".
Sorry, maar geen van beide ligt centraal. Dan zou het nog logischer zijn om Liège-Saint-Lambert Liège-Central te noemen. En ook van Gent weten we dat het centrum een 2-tal kilometers van Sint-Pieters ligt. Ik zie echt niet in waarom al die naamsveranderingen nodig zijn. (Ik heb al moeite met Bierges-Walibi ook, waar ongewild (?) publiciteit gemaakt wordt voor het pretpark...)
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie