Charleroi Zuid / Centraal

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door Portbou »

Vandaag al een mengvorm op de schermen, blijkbaar twee aparte databases ?
Bijlagen
DFE80255-E179-4C8D-9B59-4AC12F13D965.jpeg
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door ovspotter_be »

De verwarring is de laatste dagen al bezig.
Tot vanavond heet het station nog Charleroi-Zuid, maar meerdere websites en zelfs de NMBS vermeld het nu al als Charleroi-Centraal, waarschijnlijk zijn er ergens al databases vroegtijdig aangepast om vanaf morgen de correcte informatie te tonen.
Is er iemand in de buurt van Charleroi die eventueel weet of daar in het station zelf ook al borden zijn veranderd van naam, of dat ze dat vannacht gaan doen.
Gebruikersavatar
Shin
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jan 2022, 23:09

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door Shin »

Ben op dit moment in Charleroi Zuid/Centraal.

De borden op de perrons zijn al veranderd.
Bijlagen
Screenshot_2022-12-10-13-53-30-910-edit_com.google.android.apps.photos.jpg
Young age train lover
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door jan_olieslagers »

Beetje off-topic: wat is de reden voor deze naamswijziging? Tenslotte is "Charleroi-Sud" best een duidelijke omschrijving, het station ligt effectief aan de zuidelijke stadsrand. Was dit nu plots al dat geld en al die moeite waard?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door DR-fan »

jan_olieslagers schreef: 10 dec 2022, 14:05 Beetje off-topic: wat is de reden voor deze naamswijziging? Tenslotte is "Charleroi-Sud" best een duidelijke omschrijving, het station ligt effectief aan de zuidelijke stadsrand. Was dit nu plots al dat geld en al die moeite waard?
Net zo nuttig als Kontich-Lint en Rochefort-Jemelle... :?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door trainlovertje »

Je hebt (officieel nog tot vanavond) Charleroi-Zuid en Charleroi-West. Sommige reizigers zouden dan niet weten welk van de twee het grote station met overstapmogelijkheden is. Ik vind het alleszins een nuttige wijziging, ook omdat het niet ver van het stadscentrum ligt.
Over het begrip 'Centraal' kan je discussiëren, maar in de meeste gevallen wijst dit op het station in een bepaalde stad met de meeste aansluitingen op allerhande openbaar vervoersmodi (uitzondering hierin is ongetwijfeld Brussel-Centraal).
In La Louvière is dat dan weer La Louvière-Sud, maar het kleinere station dichter bij het stadscentrum heet dan ook La Louvière-Centre en niet La Louvière-Central.

Als je de lijn doortrekt, kan je ook de naam van bvb Gent-Sint-Pieters veranderen naar Gent-Centraal, maar ik vermoed dat dat plannetje op heel veel weerstand zal stoten, voornamelijk van de Gentenaars zelf.
Van Brussel-Centraal kan je dan weer Brussel-Centrum maken...
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door Knipex »

https://www.belgiantrain.be/nl/news/timetable-dec

" Op vraag van de gemeente Charleroi en na een uitgebreide analyse veranderen we de naam van het station in Charleroi-Centraal. Dit is een logische verandering die het voor onze reizigers en toeristen duidelijker maakt dat zij via dit station makkelijk het stadscentrum kunnen bereiken. "
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door Portbou »

ovspotter_be schreef: 10 dec 2022, 12:05 ergens al databases vroegtijdig aangepast om vanaf morgen de correcte informatie te tonen.
Maar waarom gebruiken ze voor die schermen verschillende databases ?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door Portbou »

DR-fan schreef: 10 dec 2022, 14:12 Net zo nuttig als Kontich-Lint en Rochefort-Jemelle... :?
Ik vind Kontich-Lint helemaal niet zo nutteloos. Het station ligt dichter bij Lint dan bij Kontich dus...

Van het nut van Rochefort-Jemelle ben ik minder overtuigd... maar dat ziet Mr Bellot vast anders.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door ovspotter_be »

Portbou schreef: 10 dec 2022, 18:09 Maar waarom gebruiken ze voor die schermen verschillende databases ?
Geen idee, de website heeft het trouwens ook al over Charleroi-Centraal, en niet meer Charleroi-Zuid.
Schermafbeelding 2022-12-10 181422.png
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door jan_olieslagers »

Wie weet is er een verband met de omschakeling van de slimfoon-app, die nu blijkbaar een andere API gebruikt en daarmee allicht ook een andere database? M.a.w. eventjes wat gerommel in de overgangsfase?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door DR-fan »

Portbou schreef: 10 dec 2022, 18:14 Ik vind Kontich-Lint helemaal niet zo nutteloos. Het station ligt dichter bij Lint dan bij Kontich dus...

Van het nut van Rochefort-Jemelle ben ik minder overtuigd... maar dat ziet Mr Bellot vast anders.
Dan moet je bv ook Iddergem veranderen in Denderleeuw-Centrum want die stopplaats ligt dichter bij de dorpskern dan Denderleeuw zelf.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door DR-fan »

trainlovertje schreef: 10 dec 2022, 16:45 Je hebt (officieel nog tot vanavond) Charleroi-Zuid en Charleroi-West. Sommige reizigers zouden dan niet weten welk van de twee het grote station met overstapmogelijkheden is. Ik vind het alleszins een nuttige wijziging, ook omdat het niet ver van het stadscentrum ligt.
Verwarring met Charleroi-Ouest? Dat is toch absurd? Daar gaat het om een stopplaats langs een secundaire lijn met 1 trein per uur. Er passeert geen enkele IC, laat staan dat die er stopt.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door Portbou »

DR-fan schreef: 11 dec 2022, 14:23
Portbou schreef: 10 dec 2022, 18:14 Ik vind Kontich-Lint helemaal niet zo nutteloos. Het station ligt dichter bij Lint dan bij Kontich dus...

Van het nut van Rochefort-Jemelle ben ik minder overtuigd... maar dat ziet Mr Bellot vast anders.
Dan moet je bv ook Iddergem veranderen in Denderleeuw-Centrum want die stopplaats ligt dichter bij de dorpskern dan Denderleeuw zelf.
Ik ken de situatie daar niet maar voor mij mag het.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Charleroi Zuid / Centraal

Bericht door Portbou »

DR-fan schreef: 11 dec 2022, 14:26 stopplaats langs een secundaire lijn met 1 trein per uur. Er passeert geen enkele IC, laat staan dat die er stopt.
En al die info die jij hierboven geeft kan een niet-spoorwegkenner dus allemaal op magische wijze afleiden uit de benaming “Charleroi-Ouest” ?
Plaats reactie