Luxe Belgische rijtuigen in Nederland…

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Luxe Belgische rijtuigen in Nederland…

Bericht door Portbou »

2538C388-F895-4A1B-9445-580EB15EFAC8.jpeg
Is dit eventueel de aanleiding dat er onlangs geruchten waren dat I11 de ICE zou vervangen in Nederland ?
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Luxe Belgische rijtuigen in Nederland…

Bericht door desirootje »

is dat wat men is gaan doen met de I11's het is tijd dat we het gingen weten
TKR
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Luxe Belgische rijtuigen in Nederland…

Bericht door TKR »

Deze foto passeerde enkele dagen geleden (3 sept) op de Discord van Nimby rails (computerspel over treinen) :
Afbeelding Credits van de foto: Vitarr1234. (ik heb toestemming om hem te posten hier)
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Luxe Belgische rijtuigen in Nederland…

Bericht door HLE18 »

En in Mechelen komt er elk uur een vierledige met een klassiek stelletje voorbij, ons beste rijtuigen weggeven :roll: ...
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Luxe Belgische rijtuigen in Nederland…

Bericht door SteC »

Is dat hun eerste inzet in Nederland?
TKR
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Luxe Belgische rijtuigen in Nederland…

Bericht door TKR »

Volgens mij heb ik ze wel al gezien ter vervanging van de Benelux trein.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Luxe Belgische rijtuigen in Nederland…

Bericht door Shrek »

HLE18 schreef: 06 sep 2022, 18:48 En in Mechelen komt er elk uur een vierledige met een klassiek stelletje voorbij, ons beste rijtuigen weggeven :roll: ...
Inderdaad onbegrijpelijk dat de NMBS dit doet. Dat ze dan I6 ofzo verhuren, die zijn veel minder praktisch in het binnenlands verkeer.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Luxe Belgische rijtuigen in Nederland…

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 06 sep 2022, 22:36
HLE18 schreef: 06 sep 2022, 18:48 En in Mechelen komt er elk uur een vierledige met een klassiek stelletje voorbij, ons beste rijtuigen weggeven :roll: ...
Inderdaad onbegrijpelijk dat de NMBS dit doet. Dat ze dan I6 ofzo verhuren, die zijn veel minder praktisch in het binnenlands verkeer.
Nou nou, de NMBS zorgt voor een weekend extra inkomsten met rijtuigen die anders toch stilstaan en het is weer niet goed :roll:

Die viertjes vervangen door I11'en betekent ze insluiten tussen twee 18'en, wat veel duurder is.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Luxe Belgische rijtuigen in Nederland…

Bericht door Terminus »

TKR schreef: 06 sep 2022, 22:04 Volgens mij heb ik ze wel al gezien ter vervanging van de Benelux trein.
Voorlopig zijn er enkel wat tests geweest, volgens mij. Maar het is inderdaad de bedoeling dat ze in de toekomst naar Rotterdam (of ...) gaan rijden.

Wel grappig dat ze in Nederland werden gepercipieerd als luxe rijtuigen. Eind jaren 90, begin 2000 was dat zeker het geval. Nu lijken ze me "niet slecht voor hun leeftijd" ;)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Luxe Belgische rijtuigen in Nederland…

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 07 sep 2022, 12:38
Nou nou, de NMBS zorgt voor een weekend extra inkomsten met rijtuigen die anders toch stilstaan en het is weer niet goed :roll:

Die viertjes vervangen door I11'en betekent ze insluiten tussen twee 18'en, wat veel duurder is.
Als het rijtuigen zijn die stilstaan is het geen probleem, maar het zou mij toch sterk verbazen moesten die maandagochtend al in een P-trein steken.
Indien niet: voor P-treinen zijn I11 veel beter dan I6, dus zolang er I6 in België rondrijden moeten ze die I11 hier houden.
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Luxe Belgische rijtuigen in Nederland…

Bericht door pmuy »

Terminus schreef: 07 sep 2022, 12:43
TKR schreef: 06 sep 2022, 22:04 Volgens mij heb ik ze wel al gezien ter vervanging van de Benelux trein.
Voorlopig zijn er enkel wat tests geweest, volgens mij. Maar het is inderdaad de bedoeling dat ze in de toekomst naar Rotterdam (of ...) gaan rijden.

Wel grappig dat ze in Nederland werden gepercipieerd als luxe rijtuigen. Eind jaren 90, begin 2000 was dat zeker het geval. Nu lijken ze me "niet slecht voor hun leeftijd" ;)
In een aantal aspecten zijn ze dat wel: twee toiletten per rijtuig, voetsteunen in tweede klasse, tafeltjes van behoorlijke grootte (in tegenstelling tot in Nederland), goede uitlijning ten opzichte van vensters, goede verdeling qua indeling zitplaatsen... Internationaal is het misschien zelfs mijn favoriet "klassiek" materieel.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Luxe Belgische rijtuigen in Nederland…

Bericht door maarten »

Ik zit er liever in dan in ICR, en dat is op dit moment toch wel het beste wat NS heeft. Ik vind het ook comfortabeler dan de duitse IC of zelfs ICE.
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Luxe Belgische rijtuigen in Nederland…

Bericht door SteC »

Zelfs na 25 jaar dienst hebben de I11en een interieurdesign dat er nog altijd fris uitziet. Beter dan de gerenoveerde ICRs, die ondertussen ook al weer bijna 20 jaar gerenoveerd rondrijden. De stoeltjes in de I11en zijn niet slecht, maar wat mij betreft zijn de I10 zetels de Strandmon onder de treinzeteltjes (zeker toen ze nog met kunstleer overtrokken waren).
Ik heb persoonlijk de hoop dat ze er in de komende jaren weer meer internationale treinen mee gaan rijden (bijvoorbeeld naar Aachen/Keulen)
Plaats reactie