mobiele dekking

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: mobiele dekking

Bericht door msts.be »

jan_olieslagers schreef: 14 feb 2022, 16:24Sommige treinoperators hebben al een aanbod, dacht ik; of waarom staan er die dikke bubbels op de Thalys-treinen?
Dat was de eerste versie van Wifi op treinen, en SNCF was daar (als meerderheids-aandeelhouder van Thalys) al in 2006 op hun gerenoveerde TGV-R stellen mee begonnen. Die versie werkte niet via 3G of 3.5G (HSDPA/HSUPA), maar via satelliet. Via satelliet is de latency wel enorm traag (vanwege de afstand die het signaal moet afleggen), maar is de bandbreedte wel min-of-meer consistent (als je aan goede QoS doet).
Rond 2014 (?) is men dan overgeschakeld op de nieuwe versie via 4G, en die heeft enkel die antennes nodig. De gebruikte modems zijn inderdaad multi-bonding routers waar dan meerdere sim-kaarten inzitten van verschillende operators. In sommige van onze journalistenwagens staan die ook, en kunnen ze al zaken beginnen doorsturen die in de wagen afgemonteerd zijn ipv op een slot voor de satelliet te moeten wachten.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: mobiele dekking

Bericht door msts.be »

jan_olieslagers schreef: 12 feb 2022, 15:30 Misschien ergens geleerd dat radiogolven het niet zo goed doen in tunnels en dergelijke :) ?
Leg me dan eens uit waarom er mensen toch live fragmenten konden doorsturen terwijl ze in de servicetunnel van de kanaaltunnel stonden :lol:
Serieus: operatoren van beide landen hebben in de tunnel 4G-repeaters geplaatst. De tunnel in zuid-noord richting heeft dekking van de Franse operatoren en schakelt over op Britse operatoren aan het Britse portaal (Folkestone). Omgekeerd is de noord-zuid richting domein van de Britse operatoren.
Geen idee welke operatoren winnen in de servicetunnel, maar blijkbaar werkte het ?

Dus, een paar repeaters in de Oude-God tunnel is geen overkill lijkt me :wink:
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: mobiele dekking

Bericht door BlackEagle »

msts.be schreef: 09 sep 2022, 20:10 Dus, een paar repeaters in de Oude-God tunnel is geen overkill lijkt me :wink:
Ik heb er eens op gelet en op de treinen die halteren in Oude God heb je in het station zelf wel ontvangst. Het is in de sleuf voor en na de tunnel waar de ontvangst het slechtst is...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: mobiele dekking

Bericht door Steven »

De tunnel zelf is inderdaad niet het grootste probleem, daar heb ik ook ontvangst, die sleuf zeker kant Hove is een ander paar mouwen.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: mobiele dekking

Bericht door Davy »

Mijn telefoon gebruikt het Proximusnetwerk in België, een slecht punt wat ik vaak ervaar is net voor je Gent-Sint-Pieters binnenkomt/uitrijdt via L50A kant Brugge. Kom dan niet verder dan Edge of valt zelfs helemaal weg.
Plaats reactie