mobiele dekking

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

mobiele dekking

Bericht door joverwimp »

Het dataportaal van het BIPT is up-to-date gebracht met recente info betreffende de dekking en kwaliteit van de Belgische mobiele netwerken.
Nieuw is dat dit jaar deze testen ook uitgevoerd werden op de meest gebruikte treinlijnen in België. Met een gemiddelde kans op een verbinding in de trein van 98,2% en een gemiddelde downloadsnelheid van 55 Mbps worden performante resultaten gehaald.
https://www.bipt.be/consumenten/publica ... in-treinen
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: mobiele dekking

Bericht door groentje »

En toch zijn er nog een paar vervelende gaten. Het Orangenetwerk in Jette, bijvoorbeeld.
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: mobiele dekking

Bericht door desperado »

Sorry for English.
There are 2-3 places on line 50A between Gent-Sint-Pieters and Brussel-Zuid where Base have no signal. If I join a phone meeting at Gent, I will have to rejoin at least twice during the journey to Brussels.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: mobiele dekking

Bericht door Shrek »

Sommige dingen weet je natuurlijk wel op voorhand. De betere dekking op spoorlijnen is één van de redenen dat ik bij proximus klant ben en niet bij orange.
t-town
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 nov 2012, 18:03

Re: mobiele dekking

Bericht door t-town »

Proximus valt consistent weg op l25 bij Mortsel en in de tunnel bij Antwerpen-Centraal. Teleurstellend dat dit al jaren aansleept imo.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: mobiele dekking

Bericht door Steven »

Mortsel en Antwerpen centraal zijn zwakke plekken voor alle operatoren merk ik.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: mobiele dekking

Bericht door jan_olieslagers »

Misschien ergens geleerd dat radiogolven het niet zo goed doen in tunnels en dergelijke :) ?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: mobiele dekking

Bericht door Adler »

jan_olieslagers schreef: 12 feb 2022, 15:30 Misschien ergens geleerd dat radiogolven het niet zo goed doen in tunnels en dergelijke :) ?
Daar zijn oplossingen voor:
https://www.prorail.nl/nieuws/mobiel-be ... dafone,HSL)%20met%20een%20mobiel%20netwerk.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: mobiele dekking

Bericht door jan_olieslagers »

... en daar is budget voor nodig.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: mobiele dekking

Bericht door stijn »

Proximus op lijn 35 ter hoogte van Wezemaal is ook legendarisch slecht...
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: mobiele dekking

Bericht door Kevin »

stijn schreef: 14 feb 2022, 07:41 Proximus op lijn 35 ter hoogte van Wezemaal is ook legendarisch slecht...
Zeg maar gerust heel de lijn 35... Die lijn heeft veel gaten in het netwerk zitten. Zowel met Proximus & Telenet
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: mobiele dekking

Bericht door jan_olieslagers »

Een beetje amusant om me af te vragen: van wie verwacht men nu eigenlijk WiFi-aanbod?
* van de primaire aanbieders (Telenet-Proximus-Orange-...)
* van de spooroperator (Infrabel)
* van de treinoperator (NMBS / Thalys / ICE / ... )

Eigenlijk zou ik het logisch vinden dat de spooroperator er voor zorgt, maar die gaat dat natuurlijk niet gratis doen. Het kost een pak geld en dat moet ergens vandaan komen. Sommige treinoperators hebben al een aanbod, dacht ik; of waarom staan er die dikke bubbels op de Thalys-treinen? Kan de vergunnende overheid hier een voorwaarde van maken? Eén politieke partij opperde recentelijks zelfs om het recht op internettoegang in te schrijven in de grondwet, misschien kunnen die al eens beginnen met wifi langs het hele spoornet verplicht te maken? Of verplicht in alle reizigersmateriaal?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: mobiele dekking

Bericht door ovspotter_be »

jan_olieslagers schreef: 14 feb 2022, 16:24 Een beetje amusant om me af te vragen: van wie verwacht men nu eigenlijk WiFi-aanbod?
* van de primaire aanbieders (Telenet-Proximus-Orange-...)
* van de spooroperator (Infrabel)
* van de treinoperator (NMBS / Thalys / ICE / ... )

Eigenlijk zou ik het logisch vinden dat de spooroperator er voor zorgt, maar die gaat dat natuurlijk niet gratis doen. Het kost een pak geld en dat moet ergens vandaan komen. Sommige treinoperators hebben al een aanbod, dacht ik; of waarom staan er die dikke bubbels op de Thalys-treinen? Kan de vergunnende overheid hier een voorwaarde van maken? Eén politieke partij opperde recentelijks zelfs om het recht op internettoegang in te schrijven in de grondwet, misschien kunnen die al eens beginnen met wifi langs het hele spoornet verplicht te maken? Of verplicht in alle reizigersmateriaal?
Op de Thalys en ICE-treinen heb je inderdaad, ook in België, toegang tot het internet, en volgens mij werken zij gewoon met de primaire aanbieders, want vanaf dat je de grens passeert valt het internet een aantal minuutjes weg, hoogstwaarschijnlijk omdat het systeem moet "switchen" van operator.
In Nederland werkt men ook zo (bron: https://techacademy.id.nl/blog/de-opkom ... -de-trein/), hier plaatst men op het dak modems met sim-kaarten en werken ze met 3 operatoren (KPN, T-Mobile en Vodafone)
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: mobiele dekking

Bericht door joverwimp »

jan_olieslagers schreef: 14 feb 2022, 16:24 Een beetje amusant om me af te vragen: van wie verwacht men nu eigenlijk WiFi-aanbod?
* van de primaire aanbieders (Telenet-Proximus-Orange-...)
* van de spooroperator (Infrabel)
* van de treinoperator (NMBS / Thalys / ICE / ... )

Eigenlijk zou ik het logisch vinden dat de spooroperator er voor zorgt, maar die gaat dat natuurlijk niet gratis doen. Het kost een pak geld en dat moet ergens vandaan komen. Sommige treinoperators hebben al een aanbod, dacht ik; of waarom staan er die dikke bubbels op de Thalys-treinen? Kan de vergunnende overheid hier een voorwaarde van maken? Eén politieke partij opperde recentelijks zelfs om het recht op internettoegang in te schrijven in de grondwet, misschien kunnen die al eens beginnen met wifi langs het hele spoornet verplicht te maken? Of verplicht in alle reizigersmateriaal?
Een jaar of twee geleden was er gratis internet op sommige treinen van de lijn Oostende-Eupen, bij wijze van proef. Lang heeft het niet geduurd.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: mobiele dekking

Bericht door msts.be »

Vandaag sinds lang nog eens de trein genomen tussen Oostende en Bru-Zuid, en ook in het West- en Oost-Vlaamse binnenland blijkt er nog werk aan de winkel qua ontvangst..
Operator: Orange, gebruikt toestel: Nokia 6.1 (2018, mid-range toestel van die tijd). Tussen Oostende en Brugge prima ontvangst, na Beernem ging het maar naar 1 blokje 4G of zelfs 2 blokjes HSPA (3.5G)..

(En toppunt van al, blijkbaar weten ze het zelf ook, gezien hun eigen dekkingskaart!)
orange_dekking_l50A_Brugge-Gent.png
De pijltjes duiden effectief de dekkingsgaten op L50A aan. De lijn daaronder is de E40, die een ruw parallel (maar niet identiek) parcours volgt tot Gent.
Zat in IC 510 in een M7 AB rijtuig, hebben die 4G-repeaters ? (ik vermoed van wel, of hebben hun ramen een speciale coating die wel RF-signalen doorlaat maar geen UV/warmte)
Plaats reactie