Man valt in slaap op trein en zit vast

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door Freken »

Uiteraard zijn er regels en procedures, maar soms stroken die niet helemaal met de situatie op het terrein. :wink:

Eerst en vooral gaat het hier zeker niet over een uitzondering: dat er iemand slapend wakker wordt in een bundel gebeurt zelfs meerdere keren per jaar. Het is inderdaad de bedoeling dat de TBG een controle doet na de laatste aankomst maar door tijdsdruk, real-time aanpassingen aan het dienstrooster en slechte communicatie kan dit wel eens mislopen.

Dat de deuren naar de stuurpost soms open blijven staan heeft ook een simpele verklaring: in sommige bundels bezit niet alle kuispersoneel (die vaak extern worden ingehuurd) over de correcte sleutels om de stuurpost te openen en schoon te maken.

Volgens mij werd er in een artikel ook vermeldt dat de batterij in de GSM van deze persoon het begeven had waardoor het uiteraard moeilijk werd de veiligheidsdiensten te verwittigen. Al bij al een creatieve oplossing, maar ik had mij misschien eerder nog eens gedraaid en wat verder geslapen. :lol:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door Adler »

Maar ik heb nog steeds geen antwoord gekregen op de vraag of de noodopening van de deuren nu wel of niet werkt als de trein is afgesteld.
De woordvoerder van de NMBS zegt van niet, in dit forum werd gezegd van wel.
Iemand van de TB's moet dit toch weten hier.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door Adler »

Freken schreef: 11 feb 2022, 12:39 Eerst en vooral gaat het hier zeker niet over een uitzondering: dat er iemand slapend wakker wordt in een bundel gebeurt zelfs meerdere keren per jaar.
Dat is nog geen reden dat het in dit geval ook zo was.
Freken schreef: 11 feb 2022, 12:39 Dat de deuren naar de stuurpost soms open blijven staan heeft ook een simpele verklaring: in sommige bundels bezit niet alle kuispersoneel (die vaak extern worden ingehuurd) over de correcte sleutels om de stuurpost te openen en schoon te maken.
Zijn dat dan andere sleutels dan om de deuren van de trein te openen ?
JHS2013
Berichten: 471
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door JHS2013 »

Adler schreef: 11 feb 2022, 13:12
Zijn dat dan andere sleutels dan om de deuren van de trein te openen ?
Bij het meeste materieel wel, ja. Het is mij opgevallen dat vaak maar één lid (de ploegleider?) van de kuisploeg sleutels heeft, dus dan is het voor hun wel handig als de stuurposten makkelijk toegankelijk zijn.
trainlovertje
Berichten: 2336
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door trainlovertje »

Adler schreef: 11 feb 2022, 12:53 Maar ik heb nog steeds geen antwoord gekregen op de vraag of de noodopening van de deuren nu wel of niet werkt als de trein is afgesteld.
De woordvoerder van de NMBS zegt van niet, in dit forum werd gezegd van wel.
Iemand van de TB's moet dit toch weten hier.
Noodopening van de deuren werkt altijd, tenzij een deur effectief 'in dubbel slot zit' (dat wordt gebruikt bij een defecte deur). De woordvoerder bedoelde waarschijnlijk dat de deuren niet volgens de gewoonlijke manier geopend konden worden, maar dus wel via de noodopening.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door nighttrain »

Adler schreef: 11 feb 2022, 12:53 Maar ik heb nog steeds geen antwoord gekregen op de vraag of de noodopening van de deuren nu wel of niet werkt als de trein is afgesteld.
De woordvoerder van de NMBS zegt van niet, in dit forum werd gezegd van wel.
Iemand van de TB's moet dit toch weten hier.
beste Adler, de tijd dat ik TB was ligt al een tijdje achter mij,maar toch hier wat inf.
De noodopening is zuiver pneumatisch. Dus door het bedienen van een rode hendel of trekstang met rode knop ga je de lucht wegnemen (spuien)van de luchtcylinders die de deuren gaan sluiten en dicht houden. Tuurlijk bij afwezigheid van lucht ,moet de deur met spierkracht geopend worden (na lange stilstand in bundel bv..In sommige gevallen mooet je ook nog mechanisch ontgrendelen dmv een handgreep.
Omdat het een noodopening is mag het nooit afhankelijk zijn van een electrische stroomkring. Dus in geval van afwezigheid van electriciteit ,mag dit de noodpening niet verhinderen.Dus geen controle door electromagnetisch ventiel.
Er is een verschil in werking als we spreken van de hendel voor noodremming voor reizigers. Bij gewone treinen (vroeger)maakte je een opening in de 5 bar leiding,maar bij HST treinen is dit een electrisch signaal dat gegeven wordt naar de bestuurder,die vervolgens een controled stop gaat uitvoeren (volgens TOC reglementering).
Heb nog eens de technische documenten na gegeken van TALGO HST en die bevestigen dit , Tijdens de rit is er natuurlijk een waarschuwing voor de treinbestuurder en de traktiekring word onderbroken,dus een remming wordt ingezet..
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door Adler »

Een interessante vraag is of de man een boete had gekregen indien hij de deur had geopend met de noodknop.
Wordt dit aanzien als een ongeoorloofd gebruik of niet?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef: 11 feb 2022, 15:22 [
beste Adler, de tijd dat ik TB was ligt al een tijdje achter mij,maar toch hier wat inf.
De noodopening is zuiver pneumatisch. Dus door het bedienen van een rode hendel of trekstang met rode knop ga je de lucht wegnemen (spuien)van de luchtcylinders die de deuren gaan sluiten en dicht houden.
Het bedienen van de deuropening met de noodknop (zit die nog achter een dun glaasje ? treinstel ?) laat de druk uit de sluitcilinder...
Gaat die deur dan open met een veer?
Dat is niet de indruk die ik had toen een ongeduldige medereiziger zijn boekentas met de hoek door het glaasje knalde, die deur klapte vlot open....
Of zou het een dubbelwerkende cilinder zijn en laat je druk af aan één zijde van de cilinder, dan gaat ze open met wat er nog aan de andere kant van de zuiger overblijft aan lucht.
Of de sluitcilinder heeft gewoon een grotere diameter en drukt daardoor harder dan de opencilinder....
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef: 11 feb 2022, 16:54
nighttrain schreef: 11 feb 2022, 15:22 [
beste Adler, de tijd dat ik TB was ligt al een tijdje achter mij,maar toch hier wat inf.
De noodopening is zuiver pneumatisch. Dus door het bedienen van een rode hendel of trekstang met rode knop ga je de lucht wegnemen (spuien)van de luchtcylinders die de deuren gaan sluiten en dicht houden.
Het bedienen van de deuropening met de noodknop (zit die nog achter een dun glaasje ? treinstel ?) laat de druk uit de sluitcilinder...
Gaat die deur dan open met een veer?
Dat is niet de indruk die ik had toen een ongeduldige medereiziger zijn boekentas met de hoek door het glaasje knalde, die deur klapte vlot open....
Of zou het een dubbelwerkende cilinder zijn en laat je druk af aan één zijde van de cilinder, dan gaat ze open met wat er nog aan de andere kant van de zuiger overblijft aan lucht.
Of de sluitcilinder heeft gewoon een grotere diameter en drukt daardoor harder dan de opencilinder....
beste Theo,zoals bij alles zijn er verschillende systemen in omloop (Wabco,Faivley,MAFELEC)https://www.mafelec.com/application/por ... roviaires/
Alsook volgens de constructeur en wensen van de klient gaan ze die hendel al of niet achter glas steken. Vroeger bij de motorstellen zaten die ook achter glas. Op de TALGO HST was die rode hendel open en bloot.Bijkomend probleem zijn de opblaasbare joints rond de deur,die ook eerst dienen gespuid worden.
2 zaken zijn algemeen, namelijk de onafhankelijkheid van electrische stroom en als er geen luchtdruk is blijft deur toe indien mechanisch vergrendeld.Voor de veiligheid. Ik moet zo volledig mogelijk zijn in mijn antwoord.Geen stroom deur blijft dicht mechanisch vergrendeld,geen luchtdruk dan blijft deur mechanisch vergrendeld.
Die hendel of knop gaat nu de druklucht spuien en ook soms mechanisch ontgrendelen door de beweging van een stang(naargeang construkteur). Natuurlijk is dit afhankelijk hoe de deur normaal geopend wordt. ttz met druk op verlichte knop of hendel/handvat , die wel of niet een tweede mechanische vergrendeling vrij maakt.
Theo als je het handboek van Talgo wil ,laat iets weten 343 paginas (zeer goed document)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door Steven »

Op de M6 zit die hendel kort bij de deur en achter een transparant (plexiglas??) deurtje. De werking werd hierboven al door andere uitgelegd. Het grootste probleem bij de M6 is het gewicht van zo’n deurvleugel. Die zijn vrij zwaar, om die manueel te openen heb je dus wat spierkracht nodig.
Bijlagen
750786F8-AB76-4690-9DEB-604245DEABA7.jpeg
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door nighttrain »

Steven schreef: 11 feb 2022, 18:10 Op de M6 zit die hendel kort bij de deur en achter een transparant (plexiglas??) deurtje. De werking werd hierboven al door andere uitgelegd. Het grootste probleem bij de M6 is het gewicht van zo’n deurvleugel. Die zijn vrij zwaar, om die manueel te openen heb je dus wat spierkracht nodig.
Ik denk niet dat het zozeer gewicht van de deur is.(mechanische glijweerstand)
Hier heb je hetzelfde principe als de panto ttz de neerlatingsveer(openen deur) is sterker dan de oplatingsveer (sluiten deur) ,en die moet overwonnen worden door oplatingsveer +luchtdruk(sluiten deur).Daarom moeten die ook mechanisch vergrendeld worden bij afzondering. Afhankelijk van elk type materiaal.
JHS2013
Berichten: 471
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door JHS2013 »

Er zit toch redelijk wat mechanische weerstand in de deuren van de M6 omdat deze gekoppeld zijn aan de uitklaptrede
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door Steven »

Inderdaad. Die mechanische koppeling aan die trede zorgt voor extra mechanische weerstand bij het manueel openen van de deur op een M6. Lomp en zwaar voelt dat aan elke keer ik zo’n deur bediende.
Nono
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 jan 2022, 08:41

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door Nono »

Ik begrijp er niets meer van. Kan iemand het mij in het Nederlands uitleggen misschien? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door Steven »

Wat snap je dan niet?
Man valt in slaap in trein en komt samen met trein in de bundel uit. Ipv de noodopening te gebruiken is hij blijkbaar in de stuurpost van een M6 geraakt en heeft daar de klakson bediend om aandacht te trekken van zijn omgeving. Vervolgens is men hem daar komen halen.
Plaats reactie