Man valt in slaap op trein en zit vast

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door Adler »

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202202 ... GwvgW9cIqA

Man valt in slaap, mist laatste halte en zit daardoor vast op de trein: “Hij toeterde de hele stationsbuurt uit de zetel”
NMBS verzekert dat de man nooit zomaar de trein in werking had kunnen stellen.

Opschudding woensdagavond rond 21 uur in de buurt van het rangeerstation van Sint-Niklaas, nabij de Singel.
Een passagier had de laatste halte gemist, was blijkbaar opgesloten geraakt in de trein en had er niet beter op gevonden om de claxon van de trein te laten werken.
“Hij was in slaap gevallen.”
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door Shrek »

Voor zo'n situaties zit er een noodopening aan iedere deur.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door Steven »

Mja gewoon de deur openen klinkt logisch. Maar dan sta je alsnog in een spoorwegbundel waar je de weg niet kent en waar heel wat potentiële gevaren zijn ook al rijden treinen er trager. Op deze manier had hij toch instant aandacht en iemand die hem daar komt weghalen :mrgreen:
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door ovspotter_be »

Shrek schreef: 10 feb 2022, 19:44 Voor zo'n situaties zit er een noodopening aan iedere deur.
Dus begrijp ik het verkeerd, of wil dat zeggen dat ik als reiziger eigenlijk gewoon de cabine kan binnenwandelen als ik zou willen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door Shrek »

ovspotter_be schreef: 10 feb 2022, 21:50
Shrek schreef: 10 feb 2022, 19:44 Voor zo'n situaties zit er een noodopening aan iedere deur.
Dus begrijp ik het verkeerd, of wil dat zeggen dat ik als reiziger eigenlijk gewoon de cabine kan binnenwandelen als ik zou willen?
Neen, aan elke buitendeur van de trein zit een hendel waardoor je naar buiten kunt. Je zit dus niet echt opgesloten.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door Adler »

Hier vind je nog een uitgebreider verslag en een radio fragment: https://vrtnws.be/p.dLkR3RxVj

Volgens de woordvoerder Dimitri Temmerman van de NMBS konden de deuren niet geopend worden, is hij dan mis ?

Vraag: is de bestuurderscabine normaal ook niet op slot ?
In het radio fragment wordt ook gezegd dat het onmogelijk is om de trein in beweging te zetten.
Klopt dit ?
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door CursorX »

Adler schreef: 11 feb 2022, 08:50 Hier vind je nog een uitgebreider verslag en een radio fragment: https://vrtnws.be/p.dLkR3RxVj

Volgens de woordvoerder Dimitri Temmerman van de NMBS konden de deuren niet geopend worden, is hij dan mis ?

Vraag: is de bestuurderscabine normaal ook niet op slot ?
In het radio fragment wordt ook gezegd dat het onmogelijk is om de trein in beweging te zetten.
Klopt dit ?
Ik zal er niet te diep op ingaan, bedrijfsgeheimen enz...

MAAR het is altijd mogelijk om de deuren van binnenuit te openen met de noodopening, daarvoor dienen die dingen namelijk.
De stuurpost wordt meestal niet op slot gedaan 's nachts nee, de buitenkant is toch vergrendeld dus in principe kan niemand eraan.
En niet in beweging krijgen, uiteraard zal een leek dit niet lukken omdat het heel erg veel handelingen vereist om een trein op te starten. Maar iemand met de nodige kennis zal dit natuurlijk wel kunnen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door Steven »

Inderdaad zal je als gewone reiziger die trein niet in beweging krijgen. Dat zou maar al te straf zijn met de nieuwe generatie treinen zit er zoveel informatica op dat het in het begin voor een machinist zelfs nadenken is voor hij er vlot mee weg is. Zeker voor de oudere generatie die wat minder affiniteit hebben met computers (raar maar waar soms ook van toepassing op jongere collega’s.)
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door Adler »

Ik vind dit toch maar een bizar verhaal.
Ook de woordvoerder laat in het interview uitschijnen dat de jongeman misschien helemaal niet in slaap was gevallen.
Ik vind het ook nogal raar dat hij wel in staat was om tussen alle schakelaars en hendels in de cabine de schakelaar te vinden om de claxon te bedienen maar blijkbaar niet de veel duidelijker zichtbare rode knop of hendel om de deuren te openen.
Wie zegt er dat hij zich niet heeft verstopt in Sint-Niklaas en eens een grap wou uithalen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door Adler »

Steven schreef: 11 feb 2022, 09:11 Inderdaad zal je als gewone reiziger die trein niet in beweging krijgen. Dat zou maar al te straf zijn met de nieuwe generatie treinen zit er zoveel informatica op dat het in het begin voor een machinist zelfs nadenken is voor hij er vlot mee weg is. Zeker voor de oudere generatie die wat minder affiniteit hebben met computers (raar maar waar soms ook van toepassing op jongere collega’s.)
Je zegt een 'gewone reiziger'. Maar niet iedereen is een gewone reiziger.
Volgens de foto in de krant was de bewuste trein een MS86.
Zijn die ook al zo gecomputeriseerd ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door Steven »

Het ging op een stuurrijtuig M6. De sprinter bij het artikel betreft een archieffoto van de bewuste krant. Op geen enkel artikel is een juiste foto terug te vinden. Andere artikels die ik gezien heb vertoonden een desiro. Op je vraag of een sprinter al zoveel computer heeft is het antwoord neen. Maar volgens ik vernomen heb (ik rijd er zelf al even niet meer mee) worden deze wel uitgerust met ETCS en die heeft correcte parameters nodig om te kunnen rijden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door Steve »

Er wordt wel bijna overal gezegd dat het om een trein van de verbinding Kortrijk - Sint-Niklaas gaat. Dan kan het in principe alleen maar gaan om een stuurstand van een M6 inderdaad (de loc is immers niet toegankelijk vanuit het reizigersgedeelte) of eventueel MS80.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door Adler »

Ik heb toch nog heel wat vragen bij dit voorval.

- In het radio interview zegt de woordvoerder van de NMBS verschillende keren dat de man misschien helemaal niet in slaap was gevallen. Ik had de indruk dat de woordvoerder meer wist dan hij wou vertellen.
- In sommige kranten staat dat het ging om een trein die van Kortrijk naar Brussel reed en vervolgens naar Sint-Niklaas. Dat klopt dus niet met andere berichten dat de man de trein nam van Gent naar Antwerpen.
- De woordvoerder van de NMBS zegt dat de deuren niet konden geopend worden. Hier wordt gezegd van wel. Wat is juist ?
- Zoals ik al zei vind ik het raar dat de man wel de schakelaar vond om de claxon te bedienen in de cabine maar niet de opvallende rode knop of hendel aan elke deur, tenzij die inderdaad niet werken als de trein is afgesteld.
- Een jongeman van 23 jaar heeft hoogst waarschijnlijk een GSM bij. Waarom heeft hij die niet gebruikt om de politie te bellen ?
- Noch de politie, noch de NMBS wil iets zeggen over de identiteit van de man.
- En een laatste bedenking: ik vind het raar dat er blijkbaar geen instructies zijn om de bestuurderscabine op slot te doen na het verlaten van de trein.
De NMBS is nu ook niet gekend voor een gebrek aan veiligheidsprocedures.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door Paul »

En nog een vraag: moet de treinbegeleider zijn trein niet 'leegmaken' in het eindstation, dwz. door heel de trein lopen om te kijken of er niets of niemand is achtergebleven?
Ook dat doet me denken dat het niet gaat om zomaar 'een reiziger die in slaap was gevallen'...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Man valt in slaap op trein en zit vast

Bericht door Adler »

Paul schreef: 11 feb 2022, 12:09 En nog een vraag: moet de treinbegeleider zijn trein niet 'leegmaken' in het eindstation, dwz. door heel de trein lopen om te kijken of er niets of niemand is achtergebleven?
Ook dat doet me denken dat het niet gaat om zomaar 'een reiziger die in slaap was gevallen'...
Volgens mij is het heel gemakkelijk om zich te verstoppen op een dubbeldeksrijtuig.
Plaats reactie