Fictieve spoorwegmaatschappij

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door ovspotter_be »

Voor een schoolopdracht moet ik momenteel een website ontwerpen, en ik heb gekozen voor een website van mijn eigen (fictieve) spoorwegmaatschappij die langeafstandstreinen en nachttreinen operereert doorheen heel Europa.
Toevallig is één van de routes die ik heb uitgewerkt een route Amsterdam - Brussel - Paris via de klassieke route (en niet dezelfde weg die IZY de klassieke route noemt) Brussel - Mons - Aulnoye - Paris.

Dit is de dienstregeling die ik hiervoor had uitgewerkt met Google Maps in beide richtingen:
Schermafbeelding 2022-01-16 175758.png
Schermafbeelding 2022-01-16 180025.png
Laatst gewijzigd door ovspotter_be op 16 jan 2022, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door jan_olieslagers »

ovspotter_be schreef: 16 jan 2022, 18:02 Misschien iets "onrelevant" voor deze topic, maar wou het toch even delen.

Voor een schoolopdracht moet ik momenteel een website ontwerpen, en ik heb gekozen voor een website van mijn eigen (fictieve) spoorwegmaatschappij die langeafstandstreinen en nachttreinen operereert doorheen heel Europa.
Toevallig is één van de routes die ik heb uitgewerkt een route Amsterdam - Brussel - Paris via de klassieke route (en niet dezelfde weg die IZY de klassieke route noemt) Brussel - Mons - Aulnoye - Paris.

Dit is de dienstregeling die ik hiervoor had uitgewerkt met Google Maps in beide richtingen:
Schermafbeelding 2022-01-16 175758.png
Schermafbeelding 2022-01-16 180025.png
Daar is hard aan gewerkt, en goed over gedacht en nagedacht, bravo! Er zijn zeker opmerkingen mogelijk - ik vind bv. dat Noorderkempen niets te maken heeft met internationale verbindingen, en zelfs Breda eigenlijk niet - maar ben toch inder de indruk van de inzet en overtuiging die we hier zien. Proficiat! Sta me deze suggestie toe: laat G-maps voor wat het is, en werk met een niet-commercieel aanbod, bv. openstreetmap.org Er schijnen ook mogelijkheden te zijn om een eigen kaart te maken op basis van deze publieke informatie, helaas weet ik daar het fijne niet van.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door ovspotter_be »

jan_olieslagers schreef: 16 jan 2022, 18:26 Daar is hard aan gewerkt, en goed over gedacht en nagedacht, bravo! Er zijn zeker opmerkingen mogelijk - ik vind bv. dat Noorderkempen niets te maken heeft met internationale verbindingen, en zelfs Breda eigenlijk niet - maar ben toch inder de indruk van de inzet en overtuiging die we hier zien. Proficiat! Sta me deze suggestie toe: laat G-maps voor wat het is, en werk met een niet-commercieel aanbod, bv. openstreetmap.org Er schijnen ook mogelijkheden te zijn om een eigen kaart te maken op basis van deze publieke informatie, helaas weet ik daar het fijne niet van.
Bedankt, ik heb er zeker hard aan gewerkt, maar het is iets dat ik graag doe en dus niet erg vind om veel tijd aan te verspillen.

Momenteel heb ik voor de dagtreinen, die ik de merknaam "EuroXpress" heb gegeven al 3 routes volledig uitgewerkt:
- EX-1: Amsterdam - Antwerpen - Brussels Airport - Liège - Aachen - Bonn (frequentie elke 2u)
- EX-2: Amsterdam - Antwerpen - Brussel - Mons - Aulnoye-Aymeries - Paris (frequentie elke 2u)
- EX-3: Oostende - Brussel - Liège - Aachen - Köln - Essen - Hannover (- Berlin - Praha) (frequentie elke 2u, Berlin en Praha 1x per dag)
Op deze manier is er op de stukken Amsterdam - Mechelen en Leuven - Köln-Ehrenfeld een uursdienst.

Ik snap je opmerkingen, en ik zal je hieronder even mijn mening geven waarom ik bepaalde stations toch bedien, maar ik hou deze opmerkingen zeker in het achterhoofd voor nog te ontwerpen routes.
  • Noorderkempen is inderdaad een lastige, maar ik heb hem toch toegevoegd omdat er al jaren vraag is aan een frequentieverhoging tussen Noorderkempen en Antwerpen/Nederland en deze hierdoor ook gebeurt.
  • In Breda stoppen mijn treinen voornamelijk voor 06:00 en na 22:00 zodat er vanuit België nog een extra verbinding is richting Breda na de laatste Benelux, dit zou zeker welkom zijn in (alhoewel het zeer uitzonderlijk was) situaties zoals in de Kerstvakantie.
  • Google Maps gebruikte ik enkel voor de timings, om te kijken hoe snel de meeste treinen over een bepaald traject doen, voor het plannen van trajecten gebruik ik de Routing Demo van GeOps (https://routing-demo.geops.io/).
Ooit hoop ik deze treinen eventueel echt te laten rijden, maar ik besef ook wel dat die eerder bij een droom zal blijven aangezien eigen treinen rijden een zeer kostelijke praktijk is en sommige vervoerders (zoals ÖBB) nu al een zeer goed netwerk van internationale verbindingen aan het opbouwen zijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door jan_olieslagers »

Noorderkempen is inderdaad een lastige, maar ik heb hem toch toegevoegd omdat er al jaren vraag is aan een frequentieverhoging tussen Noorderkempen en Antwerpen/Nederland en deze hierdoor ook gebeurt.
Het lijkt me dat (bijna) iedereen alhier akkoord is dat Breda vanuit Antwerpen best bediend wordt door een verlenging van (sommige) L-treinen Antwerpen-Noorderkempen; daarmee kunnen zowel Noorderkempen als Breda uit uw dienstregeling weg :( Toegegeven: zeer vroege en zeer late diensten van/naar Breda zouden misschien enig nut kunnen hebben.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door groentje »

Voor Noorderkempen heb je zeker een punt, Breda verdient wat mij betreft wél een internationale bediening. Voor nagenoeg geheel Oost-Nederland is dit station véél interessanter dan overstappen in Rotterdam of Amsterdam, en dat zijn toch wel een rijtje relatief belangrijke steden, hoor. Tilburg, Eindhoven, Den Bosch, Nijmegen en Arnhem... De vraag is echter, of die internationale bediening door moet getrokken worden naar Amsterdam, dat kopmaken zorgt toch wel voor behoorlijk wat tijdsverlies. Eerlijk, over het algemeen ben ik geen voorstander van aparte HST-stations, maar pakweg Breda Prinsenbeek HSL had volgens mij ook kunnen werken...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door jan_olieslagers »

Voor nagenoeg heel Zuid-Oost-Nederland is toch Eindhoven HET station?! Veel meer dan Breda? En inderdaad, het kopmaken van de Benelux in Breda is ergerlijk kostbaar aan tijd; en over een apart station zal wel zijn nagedacht, maar het is niet zomaar dat dit idee niet werd ingevuld.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door ovspotter_be »

Oké, blijkbaar heeft iemand hier een aparte topic van gemaakt, maar dit is misschien iets handiger om in de toekomst nog andere uitgewerkte treinen te weergeven.
jan_olieslagers schreef: 16 jan 2022, 19:55 Voor nagenoeg heel Zuid-Oost-Nederland is toch Eindhoven HET station?!
Dat dacht ik dus ook, maar het zou helemaal absurd zijn om mijn treinen naar Eindhoven te sturen, daar kop te laten maken en dan terug laten gaan richting Amsterdam/Antwerpen.
Dan toch beter kopmaken te Breda.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door groentje »

Vanuit België is Eindhoven niet eens rechtstreeks bereikbaar, en vroeger (toen de Benelux nog via Roosendaal reed), vereiste de snelste verbinding zelfs nog een extra overstap. Maar je hebt gelijk, Eindhoven is het drukste station van Nederland buiten de Randstad, het is vreemd dat er volgens NS en NMBS geen vraag zou zijn die een rechtstreekse verbinding rechtvaardigt. Eindhoven lokt ook Belgische studenten, net zoals Tilburg, en omgekeerd geldt hetzelfde voor de universiteiten van Antwerpen, Leuven, Gent... Als de Benelux wordt versneld door Breda over te slaan, hoop ik nog steeds dat de vervangende verbinding naar Noorderkempen en Breda wél kan worden doorgetrokken, en niet moet eindigen in Breda. Misschien kan het wel gecombineerd worden met de plannen voor een IC Eindhoven-Düsseldorf?
Beetje dromen mag, hé.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door ovspotter_be »

groentje schreef: 16 jan 2022, 20:51 Vanuit België is Eindhoven niet eens rechtstreeks bereikbaar, en vroeger (toen de Benelux nog via Roosendaal reed), vereiste de snelste verbinding zelfs nog een extra overstap. Maar je hebt gelijk, Eindhoven is het drukste station van Nederland buiten de Randstad, het is vreemd dat er volgens NS en NMBS geen vraag zou zijn die een rechtstreekse verbinding rechtvaardigt. Eindhoven lokt ook Belgische studenten, net zoals Tilburg, en omgekeerd geldt hetzelfde voor de universiteiten van Antwerpen, Leuven, Gent... Als de Benelux wordt versneld door Breda over te slaan, hoop ik nog steeds dat de vervangende verbinding naar Noorderkempen en Breda wél kan worden doorgetrokken, en niet moet eindigen in Breda. Misschien kan het wel gecombineerd worden met de plannen voor een IC Eindhoven-Düsseldorf?
Beetje dromen mag, hé.
Beetje dromen mag altijd, en vroeger waren er geruchten dat er een extra IC Antwerpen-Eindhoven kwam voor de halfuursdienst van Noorderkempen en compensatie afschaffing Breda, maar deze heb ik de laatste tijd niet meer gehoord.
En de Belgische compensatie voor het afschaffen van Breda zou Mechelen afschaffen zijn, wat ikzelf (als regelmatige gebruiker van Mechelen) zeer spijtig zou vinden want daardoor maak je de verbinding niet veel sneller, het afschaffen van Brussels Airport zou de verbinding echt sneller maken.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door ovspotter_be »

Nu het toch een aparte topic is en niet meer gerelateerd is aan het topic over een klassieke trein tussen België en Parijs kan ik ook de "schets" van de dienstregelingen van de 2 andere routes van mijn fictieve spoorwegmaatschappij delen.

EX-1: Amsterdam - Antwerpen - Brussels Airport - Liège - Köln - Bonn
Deze route is ontstaan door een topic (https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=261798#p261798), en leek me nog wel een goede verbinding.
Natuurlijk verwacht ik niet dat er reizigers helemaal meegaan van Amsterdam tot Bonn, die zijn volgens mij sneller per ICE vanuit Amsterdam, maar ik denk dat er in realiteit ook maar weinig treinritten zijn waar veel reizigers van begin- tot eindhalte meereizen.
EX1_1.png
EX1_2.png

EX-2: Amsterdam - Antwerpen - Brussel - Mons - Aulnoye-Aymeries - Paris
Zorgt voor uursdienst tussen Amsterdam en Mechelen samen met de EX-1 en een verbinding tussen Nederland/België en het noorden van Frankrijk, en een uursdienst tussen Aulnoye-Aymeries en Paris-Nord samen met de lokale TER.
Schermafbeelding 2022-01-16 175758.png
Schermafbeelding 2022-01-16 180025.png

EX-3: Oostende - Brussel - Liège - Köln - Düsseldorf - Hannover
Zorgt voor een uursdienst tussen Leuven en Köln-Ehrenfeld samen met de EX-1 en een rechtstreekse verbinding vanuit België met het Ruhrgebiet.
Over de eindhalte van deze treinen ben ik momenteel wel nog aan het nadenken, maar jullie kunnen waarschijnlijk ook wel helpen, heeft het nut om deze te laten doorrijden tot Hannover, of zou het interessanter zijn deze te laten eindigen te Dortmund?
EX3_1.png
EX3_2.png
EX3_3.png
EX3_4.png
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door groentje »

Waarom die laatste maar tot Hannover? Is Berlijn, resp. Hamburg dan geen interessantere eindbestemming? Hamburg Hbf is natuurlijk veel te klein om er nog veel verbindingen bij te krijgen, helaas, maar spreekt volgens mij wél meer aan dan Hannover, en Berlijn is al langere tijd zeer populair als bestemming, maar een calvarietocht met de trein.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door ovspotter_be »

groentje schreef: 16 jan 2022, 21:20 Waarom die laatste maar tot Hannover? Is Berlijn, resp. Hamburg dan geen interessantere eindbestemming? Hamburg Hbf is natuurlijk veel te klein om er nog veel verbindingen bij te krijgen, helaas, maar spreekt volgens mij wél meer aan dan Hannover, en Berlijn is al langere tijd zeer populair als bestemming, maar een calvarietocht met de trein.
Omdat ikzelf dacht dat dat een handiger overstapstation zou zijn in de richting van Berlijn i.p.v. Köln of ergens in het Ruhrgebiet, maar de doortrekking tot Berlin zal ik morgen of later eens onderzoeken, aangezien dat de rit slechts 1,5u langer maakt, maar er dan wel een extra vroege rit nodig is.
Ik hou je wel op de hoogte in deze topic.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door rdv »

Leuke ideeën, zou goed zijn om dit in de praktijk te zien (en dan nog liefst met een ticketting à la DB ipv à la Thalys), maar waarschijnlijk zal het bij dromen blijven.
Een kleine tip: In Bonn UN Campus kan er niet gekeerd worden, in Bad Godesberg eventueel wel.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door ovspotter_be »

rdv schreef: 17 jan 2022, 09:29 Een kleine tip: In Bonn UN Campus kan er niet gekeerd worden, in Bad Godesberg eventueel wel.
Als je goed kijkt, of ik heb de schermafbeelding per ongeluk geknipt, rijden mijn treinen wel degelijk door tot Bad Godesberg om dan daar te keren of ter hoogte van station Mehlem, zoals ook werd benoemd in het forum over een binnenlandse HST.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door rdv »

ah, nu zie ik het.
Plaats reactie