Fictieve spoorwegmaatschappij

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door ovspotter_be »

dentheo schreef: 17 feb 2022, 11:56 Volgens mij reed er ooit een Thalys, op zaterdag, een "retour" Ams-Marseille-Ams met een uurtje pauze in Marseille, best mooie dagafstand.
Ik meen rond 8u30 Antwerpen...
De Thalys Zon, rijdt deze niet nog steeds tijdens de zomermaanden?
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door TimJ36 »

ovspotter_be schreef: 17 feb 2022, 15:33
dentheo schreef: 17 feb 2022, 11:56 Volgens mij reed er ooit een Thalys, op zaterdag, een "retour" Ams-Marseille-Ams met een uurtje pauze in Marseille, best mooie dagafstand.
Ik meen rond 8u30 Antwerpen...
De Thalys Zon, rijdt deze niet nog steeds tijdens de zomermaanden?
Ik vind het heel erg fijn dat je deze schoolopdracht met ons deelt op het forum. Er zitten leuke ideeën tussen. Ik dacht zelf ook nog aan een nachttrein Brussel - Wenen - Boedapest - Belgrado. Misschien ook wel leuk om een dienstregeling over uit te werken. Zeker nu de snelheid op het traject Boedapest - Belgrado aanzienlijk zal verhogen lijkt mij dit mij best wel een leuke piste om te onderzoeken.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door ovspotter_be »

TimJ36 schreef: 19 feb 2022, 13:04 Ik vind het heel erg fijn dat je deze schoolopdracht met ons deelt op het forum. Er zitten leuke ideeën tussen. Ik dacht zelf ook nog aan een nachttrein Brussel - Wenen - Boedapest - Belgrado. Misschien ook wel leuk om een dienstregeling over uit te werken. Zeker nu de snelheid op het traject Boedapest - Belgrado aanzienlijk zal verhogen lijkt mij dit mij best wel een leuke piste om te onderzoeken.
Leuk dat je het zo fijn vindt, ondertussen is de schoolopdracht al wel gedaan en is dit iets dat ik graag in m'n vrije tijd doe.
Ik vind dat Europa een heel goed spoorsysteem heeft, maar veel te weinig internationale verbindingen en dat er daardoor veel te veel wordt gevlogen en de monopoly voor langeafstandsreizen bij de auto ligt of bedrijven zoals Ryanair en Flixbus.
Er zijn wel spoorwegmaatschappijen die zich beginnen in te zetten voor internationale verbindingen, ik vind dat vooral de ÖBB goed bezig is met NightJets die heel Europa doorkruisen en de vele internationale EuroCity en RailJet verbindingen van/naar Oostenrijk.

Een mogelijke dienstregeling van een nachttrein naar Belgrado heeft de website "Mobiliteit van Morgen" al gemaakt op hun site: https://mobiliteitvanmorgen.be/2022/02/ ... -belgrado/, deze heeft wel als start- en eindpunt Köln Hbf.
Eerlijk gezegd vind ik dit een iets te lange route voor een nachttrein aangezien je met de verlenging naar Brussel zit met een vertrektijd rond 08:00 's ochtends richting Belgrado en een aankomsstijd vanuit Belgrado rond 22:00.
Dus voor reizen naar Belgrado zou ik eerder tijdens de dag met een dagtrein (waarschijnlijk ICE via Frankfurt) richting Wien, en vanaf daar kan er eventueel wel een "goede" nachttrein rijden richting Belgrado die er geen dag+nacht over doet.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door ovspotter_be »

De voorbije weken ben ik weer eens bezig geweest met het uitwerken van routes volgens een hele netopzet, en heb ik ook al een naam uitgevonden voor deze fictieve spoorwegmaatschappij: "EuroXpress".

De opzet van mijn netwerk is als volgt:
1) Oost <> West
Tussen Brussel en Köln is er een uursdienst met haltes te Brussel, Leuven, Liège, Aachen, Düren en Köln.
Iedere 2u start de trein zelfs in Oostende en stopt bijkomend in Brugge en Gent.

Na Köln splitsen de lijnen op:
1) Iedere 2u een gekoppelde trein richting Essen, in Essen wordt deze gesplitst en rijdt één deel richting Berlijn, Dresden en Praag en het andere deel richting Hamburg en Kopenhagen.
Tussen Osnabrück en Kopenhagen is er ook een uursdienst samen met de EX-03 Amsterdam - Kopenhagen.
2) Iedere 2u een trein richting Mannheim, waarna er iedere 4u een trein rijdt richting München, Salzburg/Innsbruck en de andere 4u richting Freiburg en Basel, met halte in Ringsheim, voor de bediening van Europa Park.


2) Noord <> Zuid
Tussen Amsterdam en Valence TGV rijdt er iedere 2u een EuroXpress-trein.
Samen met de EX-12 "BrabantXpress" die rijdt tussen Eindhoven en Brussel is er tussen Antwerpen en Brussel een uursdienst.
De EX-12 rijdt in de nachten van vrijdag/zaterdag en zaterdag/zondag ook iedere 2u tussen Antwerpen en Brussel.

Na Valence TGV splitsen de lijnen:
1) Iedere 4u een trein richting Perpignan, Barcelona en Madrid.
2) Iedere 4u een trein richting Marseille en Nice.

Daarnaast rijdt er tijdens de winter nog een extra "SkiXpress" richting de skigebieden in het Maurienne-gebied, deze trein eindigt in Modane.
Op zaterdag rijdt deze richting Modane en op zondag terug richting Amsterdam, en dit enkel tijdens het skiseizoen.


3) Driehoek Luxemburg
Ik heb ook 3 lijnen in mijn netwerk die eindigen/starten in Luxemburg:
- EX-20: Oostende - Luxemburg
- EX-21: Frankfurt - Luxemburg
- EX-22: Strasbourg - Luxemburg

Elke lijn rijdt 2u, en de treinen rijden daarna afwisselend door op een andere route, dit wilt zeggen dat je iedere 4u een trein hebt van Frankfurt naar Oostende en iedere 4u van Frankfurt naar Strasbourg, ...
EX-20 rijdt in de nachten van vrijdag/zaterdag en zaterdag/zondag ook iedere 2u tussen Namen en Oostende.


Dienstregeling vindt je hier:
2023_EuroXpress.pdf
(906.52 KiB) 140 keer gedownload
Laatst gewijzigd door ovspotter_be op 17 mar 2023, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Giruno
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2021, 10:45
Locatie: Holsbeek

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door Giruno »

Werkelijk prachtig!
Ik vind dit netwerk vanuit België echt een goede poging tot aanvulling van de bestaande treinen. Vanuit de rest van Europa is het wat minder (is iets van Lyon-Basel-München een mooie aanvulling?) Persoonlijk zou ik een directe verbinding naar Italië (Milaan) ook de moeite vinden, mss iets voor in een volgende vakantie?
Verder vind ik ook dat er te vaak gestopt wordt in stations die zo'n lange verbindingen niet waard zijn: vb. Gembloers of Pagny sur Moselle lijken mij meer een last voor het merendeel van de reizigers, al zijn dat waarschijnlijk bewuste, weloverwogen keuzes van jouw kant.
Veel succes en plezier nog met de hopelijk verdere uitwerking van dit project!
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door ovspotter_be »

Bedankt voor je opmerkingen!
Ik zit dit jaar in mijn laatste jaar secundair onderwijs en hierin dienen we (ik zit in de richting multimedia) een heel bedrijf uit te werken met een website, huisstijl, video, animatie en fotogalerij.
Ik had eerst de bedoeling dit te nemen, maar het onderdeel video leek me iets te moeilijk voor dit idee.
Dus ben ik verder gegaan met een reiskantoor dat enkel en alleen treinreizen en treinrondreizen verkoopt, iets dat ik later ook wel graag zou doen als beroep.
Al denk ik dat ik nadien voor dit project misschien ook wel een huisstijl en/of website zal uitwerken in mijn vrije tijd.
Giruno schreef: 06 jan 2023, 19:14 Vanuit de rest van Europa is het wat minder (is iets van Lyon-Basel-München een mooie aanvulling?)
Ik ben momenteel enkel nog maar aan de slag gegaan met verbindingen vanuit België en Nederland omdat ik daarvoor wel een beetje wist voor welke verbindingen er voldoende vraag zou zijn om deze uit te baten als private spoorwegmaatschappij.
Ik zal in de verdere uitwerking zeker kijken naar zulke verbindingen die niet door België of Nederland gaan.
Giruno schreef: 06 jan 2023, 19:14 Persoonlijk zou ik een directe verbinding naar Italië (Milaan) ook de moeite vinden, mss iets voor in een volgende vakantie?
Dit was oorspronkelijk de bedoeling, maar de reden dat er is ingekort tot Basel is omdat de SBB in Zwitserland een monopolie heeft op Intercity-treinen en er ook geen andere private spoorwegonderneming rijdt met zulke langeafstandstreinen, Flixtrain rijdt niet verder dan Basel Badischer Bahnhof, een station in Zwitserland, maar beheerd door de Deutsche Bahn en dus nog Duitsland op spoorvlak.
Dus ik moet eens uitzoeken of er iets van open access bestaat in Zwitserland en dan zal deze trein zeker en vast doorrijden tot Milaan, want dat lijkt me ook een topverbinding om aan te bieden, en misschien zelfs verder richting Genua en de Cinque Terre.
Giruno schreef: 06 jan 2023, 19:14 Verder vind ik ook dat er te vaak gestopt wordt in stations die zo'n lange verbindingen niet waard zijn: vb. Gembloers of Pagny sur Moselle lijken mij meer een last voor het merendeel van de reizigers, al zijn dat waarschijnlijk bewuste, weloverwogen keuzes van jouw kant.
Dit zijn deels bewuste keuzes langs mijn kant.
Ik wou zelf minder haltes tussen Brussel en Luxembourg, maar om goed te zijn met de timings (ik gebruik namelijk DirektBahnGuru voor het opstellen van deze fictieve dienstregelingen heb ik even de meeste tussenstops van de reeds bestaande treinen gebruikt.
Gembloux mag er in de toekomst zeker van tussenuit, net zoals alle stations tussen Namur en Libramont en Marbehan er al uit zijn gehaald.
Pagny-sur-Moselle wist ik niet goed aangezien ik de streek niet goed ken, maar iedere TER-trein stopt er wel.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Fictieve spoorwegmaatschappij

Bericht door groentje »

Is cabotage mogelijk? Tenzij je een akkoord hebt met de lokale vervoerder, resp. verantwoordelijke overheid, en je dus betaald wordt voor het vervoeren van lokale passagiers, zullen lokale (vaak gesubsidieerde goedkopere) tickets wellicht niet geldig zijn, en moet je afwegen of die bestemming voldoende reizigers voor jouw trein specifiek zou opleveren (bijvoorbeeld omdat ze de trein willen nemen naar Brussel of Basel).
De voormalige EC's tussen Brussel en Basel stopten de laatste jaren behoorlijk vaak, net omdat ze ook lokaal gebruikt kunnen worden, en dus (deels) lokaal gefinancierd werden. Als je alles uit eigen ticketverkoop moet financieren, dan lijkt het me beter om te focussen op enkele money makers, en dat zullen vooral langereafstandsreizigers zijn. Ik denk dat je dus beter kleinere stopplaatsen overslaat.
Plaats reactie