Pagina 1 van 1

capaciteit halveren

Geplaatst: 05 jan 2022, 18:25
door overweg13
Wie dacht dat we het met die kluchtige maatregel tijdens de zomer - weet je nog, op treinen naar de kust mocht je alleen de zitjes aan het raam innemen - wel allemaal gezien hadden, zou wel eens bedrogen kunnen uitkomen. Voor de tweede keer stelt het GEMS voor om de capaciteit van het OV te halveren.
Op een standaardbus betekent dat dus van 100 naar 50 plaatsen, maar waarschijnlijker is dat men bedoelt dat men van de ongeveer 30 zitplaatsen maar 15 plaatsen inneemt en staande reizigers weert. Ik wens hierbij de buschauffeurs veel succes in het handhaven van deze maatregel.
Op de trams wordt het al wat moeilijker. Hoe zal er geteld worden? En wie zal dat doen?
Maar echt belachelijk wordt het als een treinbegeleider die onderweg is met een trein van 1000 potentiƫle reizigers plots mensen zal moeten tegenhouden omdat de trein halfvol zit.
Weten die dames en heren van het GEMS eigenlijk zelf wel hoe openbaar vervoer in elkaar zit? Van Ranst, zelf OV-gebruiker, zou beter moeten weten.

Re: capaciteit halveren

Geplaatst: 05 jan 2022, 18:32
door trainlovertje
Wat een slechte verwoording. Waarom maken ze er niet gewoon 'maximale bezettingsgraad van 50%' van? Er zitten toch ook mensen die Nederlands kunnen in het GEMS?

Re: capaciteit halveren

Geplaatst: 05 jan 2022, 18:34
door overweg13
Mocht die slechte verwoording nog maar het enige probleem zijn... Maar je hebt natuurlijk gelijk. De capaciteit halveren doe je bijvoorbeeld door minder bussen en trams te laten rijden, of door rijtuigen af te haken. En dat zal hopelijk toch niet de bedoeling zijn...

Re: capaciteit halveren

Geplaatst: 05 jan 2022, 21:02
door desirootje
Ook een geweldige maatregel voor de tijd van het jaar. Als je op tijd wou zijn voor je examen had je beter 2 eerdere treinen genomen. Ik snap het idee erachter, en het klopt volledig op gezondheidsvlak, maar het is niet mogelijk, te veel treinen zitten te vol en er is niet genoeg materieel om de capaciteit weer te verdubbelen, hetzelfde geldt voor de trams en metro en in beperktere mate de bussen.
Het land ligt niet stil, examens gaan door en een redelijk deel van de mensen heeft een job die je niet van thuis kunt doen, of willen we weer overal files?

Re: capaciteit halveren

Geplaatst: 06 jan 2022, 01:05
door pietje
Iedereen weet al van bij het begin van de pandemie dat het "sardientjes-model" dat op sommige OV verbindingen eerder regel dan uitzondering is, niet echt bevorderlijk is om overdracht van bepaalde virussen te beperken.
Men heeft heel dikwijls de reflex om dan te rekenen op de magische werking van mondmaskers, maar als het er op aankomt zien we uiteraard wat voor onzin dit is.

Voor de elfendertigste keer komen dan weer wereldvreemde "experten" met een advies dat door even wereldvreemde politici moet beslist worden.
Uiteraard verwacht ik van beide groepen weinig bruikbare oplossingen, het tegendeel zou een echte trendbreuk zijn.

Re: capaciteit halveren

Geplaatst: 06 jan 2022, 14:11
door ovspotter_be
Zoals velen al zeggen, is het halveren van de capaciteit natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
Door het al dan niet verplicht thuiswerken (voor beroepen waar dat mogelijk is) is er natuurlijk al wat minder volk op de treinen, trams en bussen.
Maar men vergeet vaak dat de scholen nog gewoon geopend zijn en dat de universiteiten in januari examens houden, en veel van deze studenten hebben geen rijbewijs (-18j. of nog geen rijexamen kunnen/willen doen) dus worden ze wel aangewezen op het openbaar vervoer.

En ik denk dat studenten, die vaak al rond 07:00/07:30 de trein nemen geen zin hebben om al om 06:00 de trein te nemen om er zeker van te zijn dat ze op school geraken voor de start van de lessen om 08:30.

Dus deze maatregel klinkt logisch, maar is in de praktijk onmogelijk uit te voeren.
Als de regel weer wordt van enkel zitten aan het raam, hoe moet je dan als reiziger kunnen weten of er al dan niet nog plek is aan het raam, alle plaatsen controleren bij aankomst van de trein is ook niet gemakkelijk, en in de meeste stations staat de trein ook veel te kort stil om even de hele trein door te wandelen op zoek naar zitplaats aan het raam.