Vraag om hulp ivm. website-hosting

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Vraag om hulp ivm. website-hosting

Bericht door Paul »

Dag HGBTF-ers,

Velen onder jullie kennen mijn webpagina's over de Belgische spoorlijnen, stations en telegrafische codes (http://users.telenet.be/pk/).
Die staan op de webruimte die ik als klant van Telenet sinds jaar en dag ter beschikking krijg.
Maar Telenet stopt daarmee op 1 juni 2022 (de bandieten :evil: ). Al die pagina's worden dan verwijderd.
Nu wil ik natuurlijk dat die webpagina's ook na die datum beschikbaar blijven op internet.
Als jullie adviezen hebben voor een goedkope en betrouwbare oplossing, dan verneem ik dat graag.

Bij voorbaat dank!

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vraag om hulp ivm. website-hosting

Bericht door jan_olieslagers »

Hallo Paul,

De beschikbaarheid van de megabytes of gigabytes is eigenlijk maar een secundair punt - opslagcapaciteit kost geen geld meer, heden ten dage.
Het lastige punt is de dns-entry - als tel*brol/users/pk niet meer beschikbaar is, dan moet er iets in de plaats komen, zeg maar www.pietje.ijzerenweg.vlaanderen en dát kost geld - niet alleen eenmalig om te registreren, maar zelfs periodiek om te blijven onderhouden worden, als ik het goed begrijp.

Ik vrees dat ge er niet onderuitkomt om sponsoring te zoeken.

PS: mij is hetzelfde overkomen bij proksiflut - de druk op de consumentenprijzen is algemeen, en ik voorzie daarin geen beterschap, helaas helaas.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Vraag om hulp ivm. website-hosting

Bericht door HLE18 »

Dat is jammer want ik gebruik dat regelmatig :D
Het zijn inderdaad bandieten, elk jaar moet je meer betalen om de service te verbeteren en een paar MB webruimte kan er niet af.

Ik zit al veel jaren bij https://www.one.com/nl/ vroeger was dat 30€/jaar maar ondertussen is dat ook al een veelvoud geworden (webruimte is wel toegenomen maar als je dat niet nodig hebt wat ben je daar mee).

Ik zou zeggen zoek eens op Google naar webhosting en kies deze die je het beste past :wink:
Je kan het ook zelf hosten vb. met een Raspberry Pi, dan heb je enkel een DNS naam nodig, iets van paar euro per jaar.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Vraag om hulp ivm. website-hosting

Bericht door am62 »

Dag Paul

We willen je uiteraard helpen al die interessante informatie te behouden.
Probeer eens de gratis versie van Wix uit. Dat is dan wel met reclame.
De betalende Wix-versie... daar zijn veel klachten over.

Strato uit NL is 36 euro per jaar maar dan zit je wel inclusief domeinnaam. Pakket Starter
One.com kent de laatste tijd inderdaad exorbitante prijzen.

S.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vraag om hulp ivm. website-hosting

Bericht door jan_olieslagers »

dan heb je enkel een DNS naam nodig, iets van paar euro per jaar
Een paar euro per jaar? Ik zat met andere getallen in mijn kop - maar ik had het nooit echt helemaal uitgevogeld. Waar kan ik voor een paar euro per jaar de dnsnaam kamielkontrarie.vlaanderen reserveren? Enne, dan heb ik toch ook een vaste IP nodig, nog eens een paar euro per jaar, zeker?

[[ brainstormend / hardop denkend ]] zou het een idee zijn dat er aan www.hgbtf.net een extra webruimte wordt toegevoegd waar Paul zijn (inderdaad bijzonder waardevolle! ) werk kan gepubliceerd worden? Zelfs als er daar extra sponsoring voor nodig is zal het niet over fortuinen gaan - ik ben alvast bereid. Ook voor technisch advies mag men me graag aanspreken, trouwens.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vraag om hulp ivm. website-hosting

Bericht door Steve »

Ben je bereid iets te betalen, kijk dan eens bij Vimexx. Voor een tiental euro per jaar heb je daar al een be-domein en een minimale hosting (2 GB), wat voor jouw site ruimschoots zou moeten volstaan. Prima service ook.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Vraag om hulp ivm. website-hosting

Bericht door pietje »

De gegevens die beschikbaar zijn, zijn van grote waarde en het zou zonde zijn als het verloren gaat.

Er zijn wel wat mogelijkheden met elk wat voor- en nadelen.

Ofwel neem je ergens een hosting, maar dat kost jaarlijks toch wat (ergens tussen 50 en 100 euro ben je toch jaarlijks kwijt). Je krijgt er ineens wel een paar GB opslag, mailboxen en dergelijke mee, maar als je daar niet op zit te wachten, is het toch wat weggegooid geld. Langs de andere kant: je behoudt wel de volledie controle.

Een andere oplossing is om het ergens bij Google te dumpen. Bijvoorbeeld via Google Sites
Je kan dan met hun webeditor iets verzinnen via https://sites.google.com/view/[hier je eigen gekozen naam]
Nadeel is dan wel dat je met hetzelfde probleem komt te zitten als Google ooit stopt met deze service (mij hebben ze zo ooit gevangen toen Picasa verdween)
Andere mogelijkheid bij Google is Blogger, maar dat lijkt mij minder geschikt.

Los daarvan is er ook de mogelijkheid om alles in Wikipedia te steken, maar ik snap dat dat veeeeeeeeeeel werk is en dat je dan zelf de regie een beetje kwijt bent.
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Vraag om hulp ivm. website-hosting

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Mss is Wordpress; https://wordpress.com/nl/ een idee.
Het zou zonde zijn om al dat werk zomaar verloren te laten gaan!!

Met vriendelijke groet,
Floris Cappelle
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Vraag om hulp ivm. website-hosting

Bericht door HLE18 »

jan_olieslagers schreef: 26 okt 2021, 18:39 Enne, dan heb ik toch ook een vaste IP nodig, nog eens een paar euro per jaar, zeker?
Telenet heeft zo goed als een vast IP, als je de modem niet te vaak reboot kan je dit zelfs manueel aanpassen denk ik. Als het toch niet het geval is zijn hier ook oplossing voor: dynamic DNS hosts zoals: https://www.noip.com/. Een programma op je Raspberry of PC doet dan regelmatig een update van het IP naar de DNS provider. Je kan hier zelfs gratis een domain krijgen als je met enkele beperkingen kan leven.
jan_olieslagers schreef: 26 okt 2021, 18:39 zou het een idee zijn dat er aan www.hgbtf.net een extra webruimte wordt toegevoegd waar Paul zijn (inderdaad bijzonder waardevolle! ) werk kan gepubliceerd worden? Zelfs als er daar extra sponsoring voor nodig is zal het niet over fortuinen gaan - ik ben alvast bereid. Ook voor technisch advies mag men me graag aanspreken, trouwens.
Lijkt mij ook een mooie oplossing :) of op https://treinbestuurder.be/ misschien?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Vraag om hulp ivm. website-hosting

Bericht door Paul »

Bedankt allemaal voor jullie suggesties.
Ik heb nog enkele maanden de tijd om de verschillende mogelijkheden op mijn gemak te onderzoeken.
Jullie horen er nog wel van als het zo ver is.

De informatie zal in geen geval verloren gaan; ze staat veilig op mijn pc en ik heb back-ups.
Het komt er alleen op aan ze ergens te uploaden, zodat alle belangstellenden de info kunnen raadplegen. En uiteraard moet ik zelf de pagina's regelmatig kunnen updaten. Via mijn webruimte op Telenet was dat een fluitje van een cent. Heel stom eigenlijk dat ze die service stopzetten.

Vriendelijke groeten,
Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Vraag om hulp ivm. website-hosting

Bericht door dantjebram72 »

Beste Paul,

Ik host op dit moment een website en kan die webpaginas er altijd bij zetten indien je wilt. De url heeft jammer genoeg niets met treinen te maken maar dan kan iedereen er tenminste toch aan. Je mag me altijd contacteren!
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Vraag om hulp ivm. website-hosting

Bericht door dentheo »

Anderzijds heb ik ook forums gekend die enkele FAQ blz hadden, daar kon men in formatie in kwijt die dikwijls gevraagd werd.... lijkt mij zeker iets voor lijst met afkortingen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie