Benaming Rijtuigen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
DylanD
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2020, 20:27
Locatie: FRT

Benaming Rijtuigen

Bericht door DylanD »

Hallo

Ik ben nu al een tijdje bezig met alle verschillende benamingen te leren. Ik weet wel hoe ik rijtuigen benoem, maar wat na "M6" komt niet.

Nu mijn concrete vraag, soms heb je na M6 nog wat letters (M6 BDx bijvoorbeeld), waar staan die letters voor?

Alvast bedankt!
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Benaming Rijtuigen

Bericht door jan_olieslagers »

A: eersteklasse-afdeling aanwezig
B: tweedeklasse-afdeling aanwezig
D: bagageafdeling aanwezig
x: stuurstand aanwezig

er zullen er nog wel meer zijn
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Benaming Rijtuigen

Bericht door trainlovertje »

http://www.bahnseite.de/abkrzw.html

Ik gebruik deze link als ik wat moet opzoeken. Vooral het eerste gedeelte, de hoofdletters, zijn handig, want die worden volgens mij in veel Europese landen op dezelfde manier gebruikt. De kleine letters verschillen in ieder geval, want in België wordt 'x' voor een stuurstandrijtuig gebruikt en niet voor "S-Bahn-Wagen, 2 Mitteleinstiege, zentrale Energieversorgung, Hochleistungsbremse" (verwijzend naar de in Duitsland befaamde x-Wagen: https://de.wikipedia.org/wiki/X-Wagen)
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Benaming Rijtuigen

Bericht door jan_olieslagers »

Hehe, goeie lectuur. Ik had er inderdaad moeten bij vermeld hebben dat die codes verschillen per land, of misschien zelfs per operator - al komt dat totnogtoe redelijk overeen uit, in de meeste landen.

@topic-starter: in ons draadje over de nieuwe M7-rijtuigen valt ergens te lezen
Het betrof volgende combinatie:
BDx (dichtst bij het stootblok)
AB
Bmx
Dat zijn dus drie "bakken" in een treinstel, de middelste heeft eerste en tweede klas, de beide buitenste hebben een stuurstand (x) en tweede klasse (B), bovendien heeft de ene buitenste een bagagekot (D), de andere heeft aandrijving (m).
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 19 aug 2021, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Benaming Rijtuigen

Bericht door Klassiekje »

[quote=jan_olieslagers post_id=259579 time=1629236518 user_id=1891]
A: eersteklasse-afdeling aanwezig
B: tweedeklasse-afdeling aanwezig
D: bagageafdeling aanwezig
x: stuurstand aanwezig

er zullen er nog wel meer zijn
[/quote]

Daar komt nu ook de M bij voor gemotoriseerd, zoals in de M7 BMx.

Meer wordt er normaal gezien voor Belgische binnenlandse rijtuigen niet gebruikt.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Benaming Rijtuigen

Bericht door jan_olieslagers »

Daar komt nu ook de M bij voor gemotoriseerd, zoals in de M7 BMx.
Dat zegde ik toch al?
de andere heeft aandrijving (m).
Alleen lijkt het niet duidelijk of het nu een m of een M is, beide komen voor.
Meer wordt er normaal gezien voor Belgische binnenlandse rijtuigen niet gebruikt.
En abnormaal gezien :) ?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 20 aug 2021, 07:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Benaming Rijtuigen

Bericht door stijn »

Was er bij de M2 vroeger ook niet r als er een keuken(tje) in stond?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Benaming Rijtuigen

Bericht door Paul »

Een keukentje in een M2 ???
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Benaming Rijtuigen

Bericht door am62 »

stijn schreef: 20 aug 2021, 07:55 Was er bij de M2 vroeger ook niet r als er een keuken(tje) in stond?
Ik dacht dat enkel de M4-rijtuigen BD 59926 tot 59935 een keuken aan boord hadden.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Benaming Rijtuigen

Bericht door stijn »

LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Benaming Rijtuigen

Bericht door LML »

Nooit geweten dat er M2's waren met snackbarafdeling. Als daar foto's of dia's van bestaan van die snackbarafdeling...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Benaming Rijtuigen

Bericht door overweg13 »

Wat de M2 betreft, even een overzichtje:
41001 - 41035 A10 (die A verwijzend naar eerste klas en de 10 naar het aantal afdelingen)
42301 - 42650 B11 (B voor 2de klas, 11 voor het aantal afdelingen)
43201 - 43304 A5B5
49201 - 49316 B8D (D voor bagageafdeling)
49901 - 49915 B7DR (R voor restauratie)

7 B8D werden later verbouwd als rijtuig met stuurpost voor dieseltractie, 8 als rijtuig met stuurpost voor elektrische tractie - beide B8Dx
Met vriendelijke groet

overweg13
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Benaming Rijtuigen

Bericht door desirootje »

Ik snap de naamgevingen van het meeste materieel. De M-rijtuigen zijn niet internationaal geldig, er zijn normaalspoor trajecten waar die niet zouden kunnen rijden doordat ze te breed of te hoog zijn. Ze tellen op van 1 tot 7 en later verder en moeten (in de meeste gevallen) getrokken worden door een loc.
De I-rijtuigen hetzelfde maar die zijn volgens een internationale standaard, I1-I6 bestaat uit coupé's en I10 & I11 heeft een middengang.
Tenslotte heb je de motorstellen die zichzelf kunnen trekken en de naam MS hebben gevolgd door het jaar van de bestelling of fabricatie.
Wat ik nog niet snap is de naamgeving van de MW's en HLE's (als er zelf een logica achter zit), hoe verloopt hun nummering, de MW's lijken af te tellen, hoewel de MW40 ook al heeft bestaan, en de HLE's lijken vernoemd te zijn naar vrije wil, alsof het de CEO hun favoriete nummer tussen 10 & 30 is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Benaming Rijtuigen

Bericht door Steven »

Bij elektrische locomotieven heb je in principe 2 groepen.

1xyy= meerspanningslocomotief, vb reeksen 11,13,15,16,18

2xyy= Locomotief voor enkele spanning
vb reeksen 20,21,22,23,25,26,27

De spoorweg zou de spoorweg niet zijn als er geen uitzonderingen op zijn. De oude reeks 25.5 was geschikt voor 2 spanningen en de huidige reeks 28 is zelfs geschikt voor 4 spanningen.

De x in het nummer vervolledigd het reeksnummer de yy geeft het volgnummer in de reeks weer.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Benaming Rijtuigen

Bericht door desirootje »

Dat verklaart waarom we het steeds hebben over de HLE17 hoewel die soms HLE14 genoemd wordt, de enige getallen tussen 10 en 20 die nog niet gebruikt zijn, en men wil niet overlappen met materieel dat nog niet lang van het spoor is. Maar het laatste getal is dan dus willekeurig gekozen uit de overschot? Er is dus geen reden waarom de HLE13 geen HLE14 kon genoemd hebben?
HLE28 heet wss gwn zo omdat dat een kleine reeks is, die we niet lang op het spoor gaan hebben, en er is nu al een tekort aan getallen tussen 10 en 20 die nog niet gebruikt zijn, dus geef je het iets in de 20, ik zie de NMBS toch niet snel weer 1-spannigslocomtieven kopen.
Plaats reactie