Oude foto.... waar is dit

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Oude foto.... waar is dit

Bericht door stefanic »

Zie hierbij foto die ik oppikte op Facebook, op een historie-pagina.
Plaatser beweert: 'Het ringspoor ter hoogte van Berchem richting Borgerhout, met de treinremise'
Dit weldegelijk dan ten tijde dat daar nog een locdepot lag.
Dit kan niet wegens:
Daar lag zeker geen gasketel (die lagen verder aan het huidige Antwerpen-Oost)
Is het dan aan Antwerpen Oost? Gassite gebouwd 1881, incl spooraansluiting. De eerste 'kleine' gasketel van 18.000kuub wordt dan ook gebouwd
Ringspoor werd in 1898 verhoogd...
Ik heb een zeer sterk vermoeden dat deze foto van ergens totaal anders is, mogelijk zelfs niet in België. Maar wieweet is er hier iemand die de site herkent? Afbeelding
spoorwegrealist
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Oude foto.... waar is dit

Bericht door stefanic »

En ik heb de bevestiging al gevonden in het online Felixarchief van 't Stad...
Effectief dus de gasfabriek van Zurenborg... Afbeelding De andere foto is genomen van voor het witte huisje/kotje midden-rechts op de foto.
In de verte het verhoogde spoor van Antwerpen-Oost, met de oude goederenloods. En links vooraan de oude velodroom...
spoorwegrealist
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Oude foto.... waar is dit

Bericht door jan_olieslagers »

Voor mij klopte het direct - uit mijn kinderjaren herinner ik me de gasketels op de plek hieronder aangegeven:
https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.20425/4.43635 Dat is wel niet zodanig ver van het Ooststation, maar toch.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Oude foto.... waar is dit

Bericht door stefanic »

Inderdaad Jan. Zie deze luchtfoto van 1948: Afbeelding De industriesporen lagen op de plaats midden tussen de 2 grote gastanks, maar zijn in 1948 dus al weg. Op de 1e foto van deze post is de kleine gastank (meest links op de foto) te zien. De goederenloods van Ooststation was toen net weg (witte vlek). Nog wel het hooggelegen stationsgebouw, Plantin en Moretuslei liep nog niet door onder de sporen (er was ook nog 'niets' aan de andere kant, geen ring, singel,...), er was nog het buurtspoorwegstation, waar nu de busstelplaats is.
tip: deze (en vele andere luchtfoto's en oude kaarten) zijn te vinden op www.cartesius.be (die site werkt bij mij enkel in InternetExplorer, niet in Chrome of Edge)
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Oude foto.... waar is dit

Bericht door Steve »

Hier nog twee foto's uit de oorlogsjaren: http://krugerpleinpeperbus.blogspot.com ... g.html?m=1
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Oude foto.... waar is dit

Bericht door stefanic »

Die foto hangt in 't groot op canvas in onze eetkamer (van hogeresolutiescan aangekocht via dotka)! Da's trouwens maar één foto (en een 'inzoomke')
spoorwegrealist
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Oude foto.... waar is dit

Bericht door Knipex »

Ook deze foto. Afbeelding Ik dacht eerst Denderleeuw, maar dat klopt niet met de huidige omgeving

Waar is deze foto gemaakt ?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Oude foto.... waar is dit

Bericht door Steve »

Ik dacht meteen aan Vilvoorde of Deinze, maar kan het ook niet helemaal matchen met de (huidige) stationsomgevingen daar.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Oude foto.... waar is dit

Bericht door jan_olieslagers »

Vilvoorde zou kunnen op het eerste zicht, noordwaarts kijkend, maar klopt dat soortement seinhuisje rechtsboven dan wel? Ik kan me daar zo niets herinneren, maar misschien heeft er ooit wel zoiets gestaan.
Edit: neenee, Vilvoorde heeft eilandperrons, tussen spoor 1+2 en een volgend tussen 3+4.
Ook al de bebossing aan de horizon lijkt niet erg op Vilvoorde.

Overigens, hoe meer ik naar de foto kijk, hoe minder ik snap van de spoorindeling: de trein voert wit licht en rijdt dus naar de fotograaf toe. En hij rijdt onder een tegenspoorsein, dus dat spoor vormt een paar met het spoor dat we zien juist links ervan. Maar wat gebeurt er dan uiterst links? Ligt er daar nog één spoor, of twee? Indien twee, waarom ontbreekt het tegenspoorsein van het tweede?

@hieronder: grijns, dat had ik ook wel eens mogen opmerken.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 24 mei 2022, 20:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Oude foto.... waar is dit

Bericht door Klassiekje »

Foto komt volgens de URL uit 1979 trouwens.

Lijn 25 was toen al een redelijke tijd geëlektrificeerd :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Oude foto.... waar is dit

Bericht door Steve »

Zelfs Deinze lijkt me dan weinig waarschijnlijk: Gent-Kortrijk is in 1980 geëlektrificeerd, dan zou je verwachten dat er in 1979 minstens al palen of andere infrastructuur aanwezig zouden zijn. Maar dan ben ik toch ook benieuwd welk station het wel is: sporen op een talud, vijf sporen, drie (hoge!) perrons en duidelijk vrij laattijdig geëlektrificeerd, daar kunnen er toch geen twintig van zijn.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Oude foto.... waar is dit

Bericht door trainlovertje »

Mij doet het denken aan Mol met blik in oostelijke richting, vooral met die bomen daar in de achtergrond. En dan lijkt lijn 15 naar rechts af te buigen, terwijl lijn 19 gewoon rechtdoor loopt. Maar dan moet de sporenconfiguratie veranderd zijn en moeten de perrons vroeger een stuk oostelijker gelegen hebben dan nu.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Oude foto.... waar is dit

Bericht door Steve »

trainlovertje schreef: 24 mei 2022, 21:19 Maar dan moet de sporenconfiguratie veranderd zijn en moeten de perrons vroeger een stuk oostelijker gelegen hebben dan nu.
En dan zouden de sporen ook plots van een talud naar de begane grond gegaan zijn. Mol lijkt me geen kandidaat.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Oude foto.... waar is dit

Bericht door jan_olieslagers »

Woeste gok (want ik ben ter plekke totaal niet bekend): Lichtervelde? Daar kruisen twee dubbelsporige lijnen, L66 en L73, die pas later onder draad kwamen. Al lijkt ook dat station gelijkgronds te liggen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Oude foto.... waar is dit

Bericht door ovspotter_be »

jan_olieslagers schreef: 24 mei 2022, 21:27 Woeste gok (want ik ben ter plekke totaal niet bekend): Lichtervelde? Daar kruisen twee dubbelsporige lijnen, L66 en L73, die pas later onder draad kwamen.
Licht net zoals Mol niet verhoogd.
Zouden we niet beter ook eens over de taalgrens gaan kijken in Wallonië, daar is alles veel later geëlektrificeerd dan in Vlaanderen.
Plaats reactie