Afkortingen in gebruik bij NMBS

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 21043
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Afkortingen in gebruik bij NMBS

Bericht door Steven »

Meermaals valt het voor dat iemand een afkorting niet kent, in dit onderwerp kan je mensen helpen met dit probleem. Dit onderwerp heeft als doel om de afkortingen aan te leren die NIET verwijzen naar een stationsnaam, daarvoor kan je terecht op Wikipedia of andere websites. Als start hier alvast een basislijst

HLE = elektrische locomotief
HLD = diesel locomotief
HLR = rangeerlocomotief
HKV = reizigerstrein
HKM = goederentrein
HL = locomotief
HK = trein
HLV = stoomlocomotief
HV = rijtuig (reizigers)
HG = wagen (goederen)
OW/PN = overweg/passage à niveau
E1234 = elektrisch trein met nummer 1234
Z1234 = dieseltrein met nummer 1234
HLT = handboek treinbestuurders met verkeersregels en depannage opgedeeld in meerdere delen (niemand die nog 100% correct weet waar alle letters voor staan maar we moeten hierbij uitgaan van Franse woorden)
ETCS = European Train Controlling System
ETCS N1 = ETCS niveau 1 ook aangeduid als ETCS level 1
ETCS N2 = ETCS niveau 2 ook aangeduid als ETCS level 2
GSM-r = GSM voor spoorwegen


Dit lijstje is dus alles behalve volledig maar laat het een start zijn om andere mensen wegwijs te maken in alle afkortingen die er bestaan (en dat zijn er best veel om ze allemaal uit het hoofd te kennen)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4511
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Afkortingen in gebruik bij NMBS

Bericht door Steve »

HLP = haut-le-pied (en dus geen type locomotief :mrgreen:), een rit zonder reizigers of ook wel een verplaatsing van een treinbestuurder als reiziger. In dat iaatste geval kom je al iets dichter bij de letterlijke betekenis, voetjes omhoog.
DR-fan
Berichten: 80
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Afkortingen in gebruik bij NMBS

Bericht door DR-fan »

HKC = werktrein
groentje
Berichten: 6458
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Afkortingen in gebruik bij NMBS

Bericht door groentje »

BNX: Bulletin, bijvoorbeeld een mededeling voor werken, of speciale ritten.
BV: Bijzonder Vervoer, kan een (meestal goederen)trein zijn die trager is dan gebruikelijk, te hoog voor sommige lijnen (containerverkeer, bijvoorbeeld), of het meest in het oogspringende: te breed, waardoor bijvoorbeeld het nevenliggende spoor vrij moet blijven.
Jan-Mark
Berichten: 355
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Afkortingen in gebruik bij NMBS

Bericht door Jan-Mark »

HLZ = diesellocomotief in algemene zin (kan zowel een HLD als HLR zijn).
TLO = totale lijnonderbreking (lijn versperd i.v.m. storingen, werken...), CTL in het Frans
DOES = dienst op enkelspoor (een van de twee sporen in dienst), SAVU in het Frans
VNS = voie normale/normaalspoor
CVT = contra voie/tegenspoor
BTS = bericht tijdelijke snelheidsbeperking, ART in het Frans
Cds = cul-de-sac/doodspoor.
glda19
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 mei 2012, 12:45

Re: Afkortingen in gebruik bij NMBS

Bericht door glda19 »

Tw = tractie werkplaats
Cw = centrale werkplaats
Top = technische onderhoud post
Chw ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 21043
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afkortingen in gebruik bij NMBS

Bericht door Steven »

CHW = wagenwerkplaats, dus voornamelijk om goederenwagens een onderhoud te geven.
Donzo
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jul 2019, 18:41

Re: Afkortingen in gebruik bij NMBS

Bericht door Donzo »

Zal hier mijn lijstje droppen die ik heb gemaakt tijdens mijn opleiding van verkeersleider. Sommige afkortingen zijn gerelateerd aan een programma (EBP) die we gebruiken op het seinhuis en zal sommige mensen niet kennen/herkennen.

HL Locomotief
HLE Elektrische locomotief
HLD Diesellocomotief
HLR Rangeerlocomotief
HKV Reizigersvervoer en losrijdende locomotieven
HKM Goederenvervoer
HKC Werktrein
MS of AM Motorstellen
MW Motorwagens
HV Rijtuigen
HG Wagen
HST Hogesnelheidstreinen
pk Kleine beweging
GG Gevaarlijke goederen
IB Infrastructuurbeheerder
SO Spoorwegondermening
PP Plaatselijke protocol
BNX Bulletin werken
TPO Tijdelijke plaatselijke Onderrichting
DU Dagelijks uittreksel
BV Buitengewoon vervoer
BTS Bulletin tijdelijke snelheidsignalisatie
SK spoorstroomkring
VOLP Voorlopig opheffen
VVESI VeiligheidsVoorschriften voor de Exploitatie van SpoorwegInfrastructuur
SI Seininrichting
IG Infrastructuurgebruiker
BSI Intermitterende sperring van de rijrichting
BSP Bestendige sperring van de rijrichting
BSRM Gematerialiseerde sperring van rijrichting
BSRTF Blokstelsel per telefoon
BSP Bestendige sperring
CVT Tegenspoor
VNS Normaalspoor
VMS Rijzin volgens aftellende kilometrering
VPS Rijzin volgens opgaande kilometrering
IS Immobilisatie van een wissel
OL Overschrijdingslicht
NS Normaalspoorsein
TS Tegenspoorsein
HSL Hogesnelheidslijn
HST Hogesnelheidstrein
ELB Elektronisch logboek
BVT Boek Van de Treindienst
ROZ Richt Op Zicht
NIR Hulpfunctie bij al-relaisposten voor afbreken van een definitief ingeklonken reisweg
PLP Poste a logique programmée
DSBR Spoorstaafbreukdetectie
TMS Traffic Management System
EBP Elektronisch Bediende Post
SSP Schematisch SeininrichtingPlan
SOC Security Opertions Center (van nmbs)
RACOR Regional Asset Control and Operations Room
RDV Reizigers dispatching – dispatching voyageurs
CSS Corporate Security Services (bestaat uit Securail en B Security)
VA Veiligheidsafstand
ETCS European Train Control system
Ka Klein alarm
GA Groot alarm
GSM-R GSM for Railways
TMR Traffic Management Report
PAT Permanentie Algemeen Toezicht
DOES Dienst op enkelspoor
PC Plaatselijk consigne
LVHW Leider van het werk
KSK Korte sk, hoog frequent
ZKL Zelfsignalerende Kortsluit lans
ATW Automatic Train Warning
ARO Aard Rijrichting Ogenblik
RT Registratie Terrein
ARE Algemeent Reglement voor de Exploitatie
ARGSI Algemeen Reglement voor het Gebruik van de SpoorwegInfrastructuur
HR Herberunuttiging
OB Overzichtsbeeld
NT Hulpfunctie voor afbreken van de reisweg
DE Detailscherm
DI Dialoogscherm
AI AVG bediend voor trein
AT Assenteller
CAT Assentelling
DP Detectiepunt
NCAT Hulpfunctie voor nulstelling assentellers
WD Wieldetector
ACAT Autonome assentellers
AW Wissel
VG Vergrendeling (wissel)
TNM Treinnummermelder
VA Vooraankondiging
RZ Relaiszaal
SZ Seinzaal
SG Stationsgebouw
SF Sifflier / fluiten
NR Hulpfunctie bij al-relaisposten voor afbreken van een voorlopig ingeklonken reisweg
RC Railcontact
TVP Spoorvrijmelding
dekooiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Afkortingen in gebruik bij NMBS

Bericht door dekooiker »

Indrukwekkend wat hier opgelijst wordt. Niettemin kom ik af en toe de afkorting HLV tegen die, voor zover ik in officiële geschriften zie, alleen door de liefhebbers wordt gebruikt. Het is dus geen algemeen gangbare afkorting in de Belgische beroepsspoorwereld. Spreek me tegen als het in een officieel document voorkomt.

Enkele afkortingen lijken alleen op het opleidingscentrum zo gebruikt; OB staat in wezen voor bezet/occupé (ontvangst op bezet spoor in een EBP-post) terwijl herbenuttiging in EBP ook anders afgekort wordt (en dat men dat dan niet zo aanleert op een opleidingscentrum!). Een losse loc is volgens mij nog altijd HL want HKV is HL met rijtuigen.

Zelf kan ik slechts twee afkortingen toevoegen:
PPO: permanent plaatselijke onderrichting.
FBSS: fiche voor buitenspanningstelling
De trein.
Alleen voor durvers.
jan_olieslagers
Berichten: 1893
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Afkortingen in gebruik bij NMBS

Bericht door jan_olieslagers »

Ik maak het voornemen om dat allemaal eens in tabellen te tikken, in rekenbladsoftware (ook wel "Excel" genoemd door 1 fabrikant :) )
Zou dat dat een permanent plaatske kunnen krijgen, bv. in een "sticky" draadje?
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2565
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Afkortingen in gebruik bij NMBS

Bericht door trainfreak »

jan_olieslagers schreef: 14 feb 2021, 11:22 Zou dat dat een permanent plaatske kunnen krijgen, bv. in een "sticky" draadje?
Goed idee, bij deze!
wilrijkenaar2610
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 jan 2020, 12:54

Re: Afkortingen in gebruik bij NMBS

Bericht door wilrijkenaar2610 »

De E, D en V in HLE, HLD en HLV lijken me vrij logisch. Maar wat is de oorsprong van HL? Is dat iets uit het Frans?
jan_olieslagers
Berichten: 1893
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Afkortingen in gebruik bij NMBS

Bericht door jan_olieslagers »

Een allereerste zeer rudimentaire versie staat online.
http://users.skynet.be/fa348739/spoor/spoortaal.ods
Laat de opbouwende commentaar maar komen!
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Horatio
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Afkortingen in gebruik bij NMBS

Bericht door Horatio »

wilrijkenaar2610 schreef: 23 feb 2021, 22:50 De E, D en V in HLE, HLD en HLV lijken me vrij logisch. Maar wat is de oorsprong van HL? Is dat iets uit het Frans?
Die letters hebben hun oorsprong toen de telegraaf nog gebruikt werd binnen de spoorwegen om te communiceren tussen stations. Om de communicatie zo kort en bondig en dus zo snel mogelijk te houden werden vele woorden afgekort. De letters voor de afkortingen werden niet gekozen afgeleid van de woorden voluit, maar ze werden volgens categorie geplaatst. Zo begint de afkorting voor alle rollend materiaal met de letter 'H' (maar ze hadden evengoed met de vogelpik de letter 'Q' kunnen raken :mrgreen: :wink:, ze moesten gewoon een letter kiezen ). Voor rijtuigen volgt na de 'H' een 'V', voor goederenwagens een 'G' en voor locomotieven een 'L'. Sommige gekozen letters zijn logisch, andere lijken dan weer lukraak.
Nadien kan men dan leuke verklaringen geven aan bepaalde afkortingen zoals bij 'HLP' (een bestuurder die een traject als reiziger aflegt) wordt vaak voluit gezegd als Haut-Les-Pieds (met de voetjes omhoog :D ). Maar dit is zoals bij 'SOS', die letters heeft men indertijd ook gekozen omdat ze makkelijk in morse te herkennen waren; nl. 3 keer Kort, 3 keer Lang, 3 keer Kort. Nadien pas is men dan ook begonnen met verklaringen te zoeken voor die letters zoals: Save Our Souls, maar dit is dus niet de oorspronkelijke bedoeling van die letters.
Steven schreef:HLT = handboek treinbestuurders met verkeersregels en depannage opgedeeld in meerdere delen (niemand die nog 100% correct weet waar alle letters voor staan maar we moeten hierbij uitgaan van Franse woorden)
Ook hier is er hoogstwaarschijnlijk geen exacte verklaring voor elke letter, maar gewoon -net zoals alle andere telegrafische afkortingen- een groepje letters om de reglementering voor treinbestuurders mee aan te duiden.
dekooiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Afkortingen in gebruik bij NMBS

Bericht door dekooiker »

HK komt van hakenkonvooi.

aanvulling op de tabel:
AI komt van AVG/IOT
BIP: bericht inkorting perron (was tot ergens in 2013 BMEP: bericht merkbord einde perron)
BUL: bulletin dienstregeling NMBS
CLI: centre logistique Infrabel
HKV vermeldt ook los rijdende locomotieven, dat klopt niet; hoort bij HL
NIS: opheffen immobilisatie AW
PPO: permanente plaatselijke onderrichting
VOLP: voorlopig opheffen van een beveiliging
Z1234: geen dieseltrein maar trein zonder of met neergelaten stroomafnemer, in de praktijk meestal een dieseltrein. Een stoomtrein rijdt ook als Z1234. Gelieve niet te verwarren met stroomtreinen!

Een afkorting die heel soms nog gebruikt wordt is MR (manoevre/rangering) die duidt op het bord dat de grens dat een rangering mag bereiken afbakent. Het bord was destijds een witte plaat met de letters MR. Of hoe eenvoudig het zijn kan.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie