Update tracker haltelink?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
VDL Sitea
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 sep 2021, 20:34

Re: Update tracker haltelink?

Bericht door VDL Sitea »

Hallo

Is er ook een tracker voor het HST-verkeer (van/naar België)?
VDL Sitea
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 sep 2021, 20:34

Re: Update tracker haltelink?

Bericht door VDL Sitea »

Hallo

Had daarnet contact opgenomen met de eigenaar van HalteLink, met de vraag of hij ook de HST-dienst kan toevoegen aan de tracker.
Ik kreeg een reactie, dat hij dat graag zou willen doen, maar dat hij geen informatie heeft van de samenstellingen van de HST-treinen.
Ik heb hem voor de ICE aangewezen op de "DBF tracker", en voor de Thalys (ritten Amsterdam-Brussel/Parijs) op Treinposities.nl.
Kan men ergens informaties terug vinden over de samenstellingen van de TGV en/of de Eurostar-diensten?

Alvast bedankt
VDL Sitea
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 sep 2021, 20:34

Re: Update tracker haltelink?

Bericht door VDL Sitea »

De ICE-diensten kan men vanaf vandaag terug vinden op HalteLink
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Update tracker haltelink?

Bericht door 4017-4018 »

HalteLink verdwijnt...
https://track.haltelink.be/
Zeer spijtig naar mijn mening
Ciao Ciao
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Update tracker haltelink?

Bericht door overweg13 »

Ik denk dat het iedereen spijt, maar ik kan het toch wel begrijpen. Het is typisch een uit de hand gelopen hobby en op een bepaald moment kun je alleen nog volledig stoppen om het voor jezelf aanvaardbaar te houden. Spijtig, ik heb zo een dertig jaar rijtuigen gespot, wat door corona zo goed als onmogelijk was en dus baseerde ik me op de samenstellingen in de tracker. Dit jaar zal ik opnieuw op pad moeten trekken... of er ook mee stoppen. Alleen een woord van dank aan het adres van Simpy past hier nog: dank je, Simon!
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Update tracker haltelink?

Bericht door groentje »

4017-4018 schreef: 22 feb 2022, 18:38 HalteLink verdwijnt...
https://track.haltelink.be/
Zeer spijtig naar mijn mening
Inderdaad spijtig, maar wel begrijpelijk. De maker is geen student meer met zeeën van vrije tijd( :mrgreen: ), of een jonge professional die zijn kunnen moet laten zien aan potentiële werkgevers, chapeau voor hem om dit zolang vrijwillig te blijven doen hebben, maar uiteindelijk komt er een eind aan alles. Misschien willen de vervoersbedrijven nog wel iets aanvangen met het programma, maar dan uiteraard tegen betaling...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Update tracker haltelink?

Bericht door Shrek »

4017-4018 schreef: 22 feb 2022, 18:38 HalteLink verdwijnt...
https://track.haltelink.be/
Zeer spijtig naar mijn mening
De data waarop de site gebaseerd is, is nog steeds vrij beschikbaar. Dus neem een programmeercursus ter hand en je kan misschien zelf nog een betere site maken :wink:
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Update tracker haltelink?

Bericht door 4017-4018 »

Ik had begrepen dat hij als bron de Trainmap gebruikte
Ciao Ciao
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Update tracker haltelink?

Bericht door overweg13 »

Trainmap? Daar staan toch geen gedetailleerde samenstellingen in?
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Update tracker haltelink?

Bericht door jan_olieslagers »

neem een programmeercursus ter hand en je kan misschien zelf nog een betere site maken
... en mits enig budget kan die zelfs pubiek gemaakt worden (of ook mits een massa vulgaire publiciteit in koop te nemen, natuurlijk - voor niets gaat alleen de zon op, tenslotte)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Update tracker haltelink?

Bericht door ovspotter_be »

overweg13 schreef: 22 feb 2022, 19:25 Trainmap? Daar staan toch geen gedetailleerde samenstellingen in?
Maar wel ergens in de code de materieelnummers.
Als je met deze link: "https://trainmap.belgiantrain.be/data/composition/xxx" de "xxx" vervangt door een treinnummer van een trein die op dit moment aan het rijden is vind je hem als je goed zoekt in de code onder de categorie "materialNumber".

Dit is een voorbeeld van IC 3441 die momenteel aan het rijden is met 1x klassiek motorstel:
Schermafbeelding 2022-02-22 195846.png
Spijtig genoeg werkt deze manier enkel voor treinen die op dit moment aan het rijden zijn, de historie bekijken gaat dus niet.
Natuurlijk zitten er wel wat gaten in dit systeem, zo worden de Beneluxtreinen niet weergegeven op de Train Map en durft een samenstelling of nummers eens niet te kloppen met de realiteit.
Sommige materieelnummers worden vaak ook meerdere keren weergegeven onder "materialNumber" in dezelfde trein.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Update tracker haltelink?

Bericht door Davy »

Haltelink zelf blijft toch bestaan?
Enkel de tracker zou verdwijnen.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Update tracker haltelink?

Bericht door Klassiekje »

De juistheid van de gegevens zou wel moeten verbeteren in de nabije toekomst.
Ik denk dat zowel Trainmap als de Haltelink Tracker hun gegevens uit de ATLAS-database halen.
Deze kon vroeger alleen aangepast worden door tractieverdelers (die geen kennis hebben van de materieelnummers). Hierdoor zaten er vaak 'theoretische' samenstellingen in de database en werden materieelwissels ook zelden geregistreerd.

Nu kan ook rijdend personeel rechtstreeks gegevens uploaden naar ATLAS door het invoeren van de samenstelling in hun tablet.
Dit is nog niet verplicht dus wordt hier vaak nog geen (correct) gebruik van gemaakt. Ook ziet niet iedereen het zitten om deze (nog eens) extra handeling uit te voeren bv. het aanpassen van een volledig verkeerde samenstelling.

Ook is de koppeling blijkbaar nog niet optimaal, want bv. op de lijn 162 wordt niet alles geregistreerd.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Update tracker haltelink?

Bericht door 4017-4018 »

Daarom vindt ik het spijtig, je kon samenstelling van een paar uren geleden opzoeken
Ciao Ciao
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Update tracker haltelink?

Bericht door ovspotter_be »

Misschien dat er tegen een paar weken iemand weer een nieuwe website in elkaar heeft geknutseld, of wordt dit geïntegreerd in al bestaande websites (een grote "kanshebber" hiervoor vindt ik https://treinposities.nl/), al zie ik de voorbije jaren wel steeds meer achteruitgang qua spoorweggerelateerde websites.
https://www.vagonweb.cz/ is namelijk in december gestopt met treinsamenstellingen uit Tsjechië, Slowakije, Polen, Duitsland, Zwitserland, Hongarije, Slovenië, Bosnië & Herzegovina, Montenegro, Noord-Macedonië, Albanië, Kosovo, Roemenië, Bulgarije, Griekenland, Oekraïne, Wit-Rusland en Rusland.
Dit vind ikzelf heel spijtig aangezien ik dit een heel handige website vond bij het plannen van mijn Interrail-reis, en andere sites voor deze landen (buiten Fernbahn voor Duitsland en Reisezüge voor Zwitserland) ken ik spijtig genoeg niet.
Plaats reactie