Quarantaine bij terugkomst

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door JHS2013 »

Dat PLF en de quarantaineregels staan eigenlijk los van het verbod op niet-essentiële reizen. Ze zorgen ook al geruime tijd voor verwarring onder Nederlanders in België, ook omdat Nederland/Duitsland óók eisen aan inreizen stellen.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door joverwimp »

Lees onder https://www.b-europe.com/NL/Coronavirus:
In de deelstaat Nordrhein-Westfalen (o.a. Aken en Keulen) is het sinds maandag 25/01/21 verplicht om in het openbaar vervoer een chirurgisch masker of een FFP2-masker te dragen. Elke andere vorm van mond- en neusbedekking (zoals een stoffen masker, sjaal of buff) zijn in Nordrhein-Westfalen niet toegelaten.
Neem kennis van de veiligheidsmaatregelen van toepassing in treinen en stations in de regio Aachen (in het Duits).
Er zijn momenteel speciale verplichte maatregelen om Duitsland binnen te komen. Het Duitse ministerie van Volksgezondheid eist dat de contact- en reisgegevens gemeld zouden worden van iedereen die rechtstreeks naar Duitsland reist vanuit een gebied dat door het Robert Koch Instituut als bedreigd wordt aangemerkt. Dit kan via dit online formulier.

Hou er rekening mee dat niet-essentiële internationale reizen vanuit of naar België verboden zijn van 27/01/21 t.e.m. 18/04/21. Bij een essentiële verplaatsing moet u in het bezit zijn van een verklaring op eer.
HLE21
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 feb 2021, 20:40
Locatie: Antwerpen

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door HLE21 »

Weet er iemand of er politie/controle op het peron staat waar de ICE aankomt?
En dat met die mondmasker moet dus enkel in de bussen/trein? Op straat/winkels moet dit niet (mag ook met een gewoon mondmasker)?
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door trainlovertje »

HLE21 schreef: 08 apr 2021, 17:52 Weet er iemand of er politie/controle op het peron staat waar de ICE aankomt?
Dat gebeurt wel eens ja, aan beide kanten van de grens.
Maar dat maakt an sich niets uit voor brave burgers zoals wij, want wie zich aan de regels houdt heeft niets te vrezen als hij/zij gecontroleerd wordt door de autoriteiten...
HLE21
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 feb 2021, 20:40
Locatie: Antwerpen

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door HLE21 »

trainlovertje schreef: 08 apr 2021, 17:55
HLE21 schreef: 08 apr 2021, 17:52 Weet er iemand of er politie/controle op het peron staat waar de ICE aankomt?
Dat gebeurt wel eens ja, aan beide kanten van de grens.
Maar dat maakt an sich niets uit voor brave burgers zoals wij, want wie zich aan de regels houdt heeft niets te vrezen als hij/zij gecontroleerd wordt door de autoriteiten...
Sommige "brave burgers" beginnen het ook genoeg te vinden (is al een jaar zo)...
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door JHS2013 »

Tja, het virus is er niet minder dodelijk op geworden helaas.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door trainlovertje »

HLE21 schreef: 08 apr 2021, 18:03
trainlovertje schreef: 08 apr 2021, 17:55
HLE21 schreef: 08 apr 2021, 17:52 Weet er iemand of er politie/controle op het peron staat waar de ICE aankomt?
Dat gebeurt wel eens ja, aan beide kanten van de grens.
Maar dat maakt an sich niets uit voor brave burgers zoals wij, want wie zich aan de regels houdt heeft niets te vrezen als hij/zij gecontroleerd wordt door de autoriteiten...
Sommige "brave burgers" beginnen het ook genoeg te vinden (is al een jaar zo)...
En dat is niet voor niets. Weet je waar ik genoeg van heb? Die COVID-patiënten op de intensieve zorgen behandelen. De druk op het werk is groot binnen mijn dienst (anesthesie/intensieve zorgen) en daar heb ik nu eens echt genoeg van. Sommigen hebben makkelijk spreken met 'ik vind dit niet leuk meer'. Ik ook niet, wees daar maar zeker van.
HLE21
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 feb 2021, 20:40
Locatie: Antwerpen

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door HLE21 »

trainlovertje schreef: 08 apr 2021, 18:10
HLE21 schreef: 08 apr 2021, 18:03
trainlovertje schreef: 08 apr 2021, 17:55
Dat gebeurt wel eens ja, aan beide kanten van de grens.
Maar dat maakt an sich niets uit voor brave burgers zoals wij, want wie zich aan de regels houdt heeft niets te vrezen als hij/zij gecontroleerd wordt door de autoriteiten...
Sommige "brave burgers" beginnen het ook genoeg te vinden (is al een jaar zo)...
En dat is niet voor niets. Weet je waar ik genoeg van heb? Die COVID-patiënten op de intensieve zorgen behandelen. De druk op het werk is groot binnen mijn dienst (anesthesie/intensieve zorgen) en daar heb ik nu eens echt genoeg van. Sommigen hebben makkelijk spreken met 'ik vind dit niet leuk meer'. Ik ook niet, wees daar maar zeker van.
Daar geef ik je groot gelijk in, daarom al mijn respect aan de "helden" die dit allemaal moeten doen (patiënten verzorgen).
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door rdv »

Duitsland is complex als het op de corona-regels aankomt, maar ga er maar van uit dat je een mondmasker aan moet in winkels en in de winkelstraten.

Ik heb de indruk dat er weinig gecontroleerd wordt in Duitsland, maar in tegenstelling tot bij ons zijn de boetes in Duitsland zeer hoog bij overtreden van de regels i.v.m. grensverkeer, testen en quarantaine (ik dacht 1500 EUR vs. 250 EUR bij ons). Voor overtreden van de mondmaskerplicht zijn ze eerder laag (60 EUR).

Je riskeert bij aankomst in Aachen 1500 EUR boete, en bij aankomst in Welkenraedt nog eens 250 EUR boete. Duur dagje treinen/Aachen kijken.

Iedereen heeft er genoeg van, maar dat is geen reden om er van onder te proberen komen.
HLE21
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 feb 2021, 20:40
Locatie: Antwerpen

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door HLE21 »

rdv schreef: 08 apr 2021, 18:17 Duitsland is complex als het op de corona-regels aankomt, maar ga er maar van uit dat je een mondmasker aan moet in winkels en in de winkelstraten.

Ik heb de indruk dat er weinig gecontroleerd wordt in Duitsland, maar in tegenstelling tot bij ons zijn de boetes in Duitsland zeer hoog bij overtreden van de regels i.v.m. grensverkeer, testen en quarantaine (ik dacht 1500 EUR vs. 250 EUR bij ons). Voor overtreden van de mondmaskerplicht zijn ze eerder laag (60 EUR).

Je riskeert bij aankomst in Aachen 1500 EUR boete, en bij aankomst in Welkenraedt nog eens 250 EUR boete. Duur dagje treinen/Aachen kijken.

Iedereen heeft er genoeg van, maar dat is geen reden om er van onder te proberen komen.
Een mondmasker dragen doe ik zowiezo, ik vroeg me gewoon af of er in de winkels/ op straat terug een gewoon mondmasker gedragen mag worden.
En je zegt dat er ook in Welkenraedt controle is, is dat iets nieuws dat de ICE daar stopt?
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door rdv »

Volgens de toeristische dienst van Aken moet je ook in de winkels een medisch mondmasker dragen.
Ik gaf Welkenraedt als voorbeeld (niet wetende of je met ICE of L-trein wil reizen), in Brussel of Luik kan je ook gecontroleerd worden als je van de ICE komt.

Maar aub, doe het niet. Niet enkel uit respect voor mensen in de zorg, maar ook uit respect voor mensen die al meer dan een half jaar hun familie of collega's niet meer kunnen zien. En respect voor spoorwegpersoneel en politiediensten, enzoverder.

De ICE en Aken lopen echt niet weg. Met een beetje geluk kan het deze zomer wel opnieuw, en veiliger.

Grote kans trouwens dat Duitsland volgende week volledig op slot gaat (alle niet-essentiële winkels dicht, beperking op verplaatsingen, etc.) - de paaspauze met vertraging. Bij ons op het werk zijn de collega's dat scenario aan het voorbereiden.
HLE21
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 feb 2021, 20:40
Locatie: Antwerpen

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door HLE21 »

rdv schreef: 08 apr 2021, 18:34
De ICE en Aken lopen echt niet weg. Met een beetje geluk kan het deze zomer wel opnieuw, en veiliger.
Dat was vorig jaar ook het geval...
Nu, het is nog niet zeker of ik zal gaan, ik denk er nog over na.
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door trainlovertje »

HLE21 schreef: 08 apr 2021, 18:43
rdv schreef: 08 apr 2021, 18:34
De ICE en Aken lopen echt niet weg. Met een beetje geluk kan het deze zomer wel opnieuw, en veiliger.
Dat was vorig jaar ook het geval...
Nu, het is nog niet zeker of ik zal gaan, ik denk er nog over na.
In de zomer wordt het beter, echt waar. Vorige zomer was er ook de mogelijkheid om op vakantie te gaan naar het buitenland en zelfs volledig zonder beperkingen als dat naar een groene zone was.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door 4017-4018 »

trainlovertje schreef: 08 apr 2021, 18:50
HLE21 schreef: 08 apr 2021, 18:43
rdv schreef: 08 apr 2021, 18:34
De ICE en Aken lopen echt niet weg. Met een beetje geluk kan het deze zomer wel opnieuw, en veiliger.
Dat was vorig jaar ook het geval...
Nu, het is nog niet zeker of ik zal gaan, ik denk er nog over na.
In de zomer wordt het beter, echt waar. Vorige zomer was er ook de mogelijkheid om op vakantie te gaan naar het buitenland en zelfs volledig zonder beperkingen als dat naar een groene zone was.
Dat met vorig jaar kan ik bevestigen, ben zelf ook in de zomer naar Duitsland geweest (augustus).
Ciao Ciao
HLE21
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 feb 2021, 20:40
Locatie: Antwerpen

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door HLE21 »

trainlovertje schreef: 08 apr 2021, 18:50
HLE21 schreef: 08 apr 2021, 18:43
rdv schreef: 08 apr 2021, 18:34
De ICE en Aken lopen echt niet weg. Met een beetje geluk kan het deze zomer wel opnieuw, en veiliger.
Dat was vorig jaar ook het geval...
Nu, het is nog niet zeker of ik zal gaan, ik denk er nog over na.
In de zomer wordt het beter, echt waar. Vorige zomer was er ook de mogelijkheid om op vakantie te gaan naar het buitenland en zelfs volledig zonder beperkingen als dat naar een groene zone was.
Ik begin het al te kennen, wanneer er een vakantie dichterbij komt beginnen er strengere maatregelen bij te komen.
Na de vakanties wordt alles terug gewoon...
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
Plaats reactie