Quarantaine bij terugkomst

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Quarantaine bij terug komst

Bericht door rvdborgt »

jpvdveer schreef: 29 okt 2020, 20:44
rvdborgt schreef: 29 okt 2020, 18:35 Dat het OV een verhoogde kans op besmetting zou hebben, of zelfs een besmettingshaard zou zijn, is vooralsnog onbewezen, in tegendeel zelfs. Zie bv. wat de UITP aan onderzoek daarover bij elkaar heeft gezet:
https://www.uitp.org/news/public-transp ... ovid-safe/
Twee kanttekeningen hierbij:

* Veel besmettingen in het OV kunnen nooit achterhaald worden - het gaat om contacten tussen onbekenden en er zijn geen passagierslijsten.
* Het gaat om gemiddelden en veel onderzoek is uitgevoerd in periodes waarin een relatief laag percentage van de bevolking besmettelijk was.

Dit soort onderzoek zegt niets over de risico's die je nu in een overvolle trein of metro in België loopt, wetende dat (volgens sommige schattingen) momenteel 5% van je medereizigers positief is.

Het is ook zeer onverantwoord om dit soort onderzoeken te gebruiken (zoals pas geleden gebeurd is) om bijvoorbeeld te stellen dat overvolle metro's in Brussel geen probleem zijn.
Je kanttekeningen zijn terecht en meer onderzoek, dat niet alleen op contactonderzoek is gebaseerd (is trouwens niet telkens zo), is daarom wenselijk. Maar tegelijk is er nog steeds geen reden om aan te nemen dat het OV gemiddeld genomen gevaarlijk zou zijn. En al helemaal niet om het OV af te raden ten voordele van autoverkeer, want daar gaan zeker gevaren mee gepaard die mensenlevens kosten.
In Duitsland zou er momenteel een uitgebreid onderzoek worden uitgevoerd door het Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt dat hopelijk binnenkort gepubliceerd wordt en hopelijk meer duidelijkheid geeft:
https://www.welt.de/wirtschaft/article2 ... t-mit.html
Ik zit zelf momenteel overigens in treinen met hoogstens 25% bezetting (en dat is al veel).

Groetjes,
Rian
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door jpvdveer »

Volkomen mee eens als je naar gemiddelden kijkt. De bezettingsgraad is momenteel inderdaad vaak laag / zeer laag, en dan is er uiteraard geen enkel probleem. Maar ik zou persoonlijk niet naar dit UITP-onderzoek verwijzen als reactie op iemand (pietje) die zorgen uit over het reizen in (over)volle treinen. Ook UITP zou er m.i. beter aan doen om dit gewoon ruiterlijk toe te geven - op drukke momenten in gebieden met een hoge besmettingsgraad vormt het OV wel degelijk een risico. Virologen hebben zorgen over de metro in Brussel geuit en zij hebben er uiteindelijk het meest verstand van.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door rvdborgt »

jpvdveer schreef: 29 okt 2020, 22:45 Volkomen mee eens als je naar gemiddelden kijkt. De bezettingsgraad is momenteel inderdaad vaak laag / zeer laag, en dan is er uiteraard geen enkel probleem. Maar ik zou persoonlijk niet naar dit UITP-onderzoek verwijzen als reactie op iemand (pietje) die zorgen uit over het reizen in (over)volle treinen. Ook UITP zou er m.i. beter aan doen om dit gewoon ruiterlijk toe te geven - op drukke momenten in gebieden met een hoge besmettingsgraad vormt het OV wel degelijk een risico. Virologen hebben zorgen over de metro in Brussel geuit en zij hebben er uiteindelijk het meest verstand van.
Je moet natuurlijk wel lezen wat het UITP-document is :)
De UITP heeft zelf geen onderzoek gedaan maar heeft een aantal uiteenlopende onderzoeken van anderen verzameld.
Dat een volle metro niet prettig is, daar ben ik het mee eens, maar ook voor zulke situaties is onderzoek gewenst. Pendelaars zwijgen doorgaans en de airco draait ook voluit dus wat het totale effect is, daar durf ik geen uitspraken over te doen.

Groetjes,
Rian
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door pietje »

Ik moet toegeven dat ik alles mss iets te scherp gesteld heb en dat het zeker niet de bedoeling is om mensen te laten overstappen van OV naar de auto.
Wat ik wel duidelijk mis, is dat men na meer dan een half jaar, alles nog steeds grotendeels op zijn beloop laat.
Die volle metro's zou men echt wel moeten vermijden en ik heb weet van treinen in de spitsuren die steevast toch nagenoeg 100% gevuld zijn met zelfs soms mensen die moeten blijven rechtstaan.
Als ik dan zie hoeveel moeite er in bv. scholen en winkels gedaan wordt om de afstanden te garanderen, had ik toch graag extra inspanningen gezien in oa. het OV
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door joverwimp »

Tijdens mijn treinreis van Eupen naar Brussel, zaten in onze wagon mensen druk te praten met een mondmasker dat niet correct gedragen werd, of zelfs zonder. Wij verwachtten dat de treinbegeleider zou optreden - maar die hebben we niet gezien op het hele traject (2u 10')
De NMBS liet weten "de veiligheid en gezondheid van de reizigers en het personeel permanent te verzekeren. Voorlopig zijn de treinbegeleiders niet verplicht om de tickets aan boord van de trein te controleren.
... We zijn er ons van bewust dat social distancing niet gegarandeerd kan worden op onze treinen. Daarom verplichten we het dragen van een mondmasker in lijn met de voorschriften van de overheid en de experten. Onze treinbegeleiders kunnen de reizigers enkel sensibiliseren. Ze zijn niet bevoegd voor het uitschrijven van boetes. Dit kan enkel gedaan worden door politiediensten of Securail. Wanneer u een onveilig gevoel heeft in de trein, kan u steeds contact opnemen met Securail op het nummer 0800/30.230"
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door Bordensteker »

Dat doet mij denken aan iets dat heb ik meegemaakt, maar dat lag een beetje anders ...
Een reiziger was ingestapt die ineens wel acht keer achter elkaar niesde. Het was in een VIRM dubbeldekker van NS, op het benedendek. Ik zat in hetzelfde rijtuig maar dan helemaal achteraan, en het was in het achterste rijtuig van het stel, daarom ben ik naar het bovendek gegaan en daar doorheen (ttz over die niezende reiziger heen) naar voren naar het aangrenzende rijtuig.
Elk rijtuig heeft namelijk zijn eigen airco systeem, dus een bovendek krijgt door menging bij de luchtbehandelingsinstallaties voorzover mij bekend na enige tijd ook de aerosolen mee van de lucht van het onderliggende benedendek (en omgekeerd). Maar in een ander rijtuig komt die besmette lucht hooguit in minieme hoeveelheden als er een reiziger naar een aangrenzend rijtuig overstapt. Er is normaal geen luchtverplaatsing van het ene naar het andere rijtuig binnen een motorstel of set rijtuigen.
Het was in juni of zo, en Ik weet niet hoe die reiziger het momenteel maakt, maar met mij gaat het goed!
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door jan_olieslagers »

Zoiets heb ik ook meegemaakt, maar dan van de andere kant... Ik heb nl. een beetje last van stofallergie en kan soms totaal onverwacht stevige hoest/niesbuien produceren; en dat is me eens gebeurd juist na het instappen op de S9 in Kortenberg, voor mijn pendel naar Schuman toen dat nog mocht. Gelukkig zat de (duikbril)trein niet al te vol, nooit meer dan 1 plaats bezet in elk blokje van 4 en ook ik zat dus alleen, maar ik heb toch heel zichtbaar mijn kop in de verste hoek gestoken en door mijn masker heen mijn neus min of meer dichtgeknepen (niet te hard want dan lijdt het middenrif weer te veel, juist genoeg om de druk te regelen) maar ik schaamde me toch echt wel dood, ja.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door Dieselfreak »

jan_olieslagers schreef: 06 nov 2020, 14:12 Zoiets heb ik ook meegemaakt, maar dan van de andere kant... Ik heb nl. een beetje last van stofallergie en kan soms totaal onverwacht stevige hoest/niesbuien produceren; en dat is me eens gebeurd juist na het instappen op de S9 in Kortenberg, voor mijn pendel naar Schuman toen dat nog mocht. Gelukkig zat de (duikbril)trein niet al te vol, nooit meer dan 1 plaats bezet in elk blokje van 4 en ook ik zat dus alleen, maar ik heb toch heel zichtbaar mijn kop in de verste hoek gestoken en door mijn masker heen mijn neus min of meer dichtgeknepen (niet te hard want dan lijdt het middenrif weer te veel, juist genoeg om de druk te regelen) maar ik schaamde me toch echt wel dood, ja.
Dat is weer zo'n bijkomend probleem in deze tijden. Mensen zijn als je niest of hoest meteen geneigd te denken dat je besmet bent. Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn, het kan tal van andere oorzaken hebben. Ik ga geregeld samen met een vriendin in een Chinees restaurant eten, we bestellen daar vaak pikante soep, mijn vriendin zelfs zo goed als altijd. Die soep prikkelt de keel nogal sterk, niet zo vreemd dus dat je daar al eens stevig van moet hoesten. Vóór de komst van heel die ziektecrisis niet zo'n probleem, maar in deze tijden valt het wél erg op. :roll: Daarom bestel ík tegenwoordig meestal geen pikante soep meer in dat restaurant.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door jpvdveer »

Niezen is, in tegenstelling tot hoesten, slechts zelden een specifiek symptoom van corona. Niezen is dus op zich geen reden tot ongerustheid. Maar als je toevallig besmet bent kan je door niezen wel ongemerkt een superverspreider worden. Dat is dus de belangrijkste reden om in een trein inderdaad in je arm te niezen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door trainlovertje »

jpvdveer schreef: 07 nov 2020, 14:45 Niezen is, in tegenstelling tot hoesten, slechts zelden een specifiek symptoom van corona. Niezen is dus op zich geen reden tot ongerustheid. Maar als je toevallig besmet bent kan je door niezen wel ongemerkt een superverspreider worden. Dat is dus de belangrijkste reden om in een trein inderdaad in je arm te niezen.
Dat hoesten meer specifiek is voor COVID-19 dan niezen klopt, maar dat het dat slechts zelden is betwijfel ik sterk, zeker in deze tijden waarbij iedereen mondmaskers draagt en andere virussen zo ook minder voorkomend zijn dan gewoonlijk. Bij mezelf en een aantal kennissen van me presenteerde de ziekte zich namelijk eerst met symptomen van een verkoudheid.
Ik wil hier geen medische discussie van maken, maar wil er alleen op wijzen dat niezen relatief vaak voorkomt bij COVID-19, vooral in het begin van symptomatische periode.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door jan_olieslagers »

Zeer terecht dat we er geen medische discussie van willen maken, helemaal akkoord. Evenzeer bedankt!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
HLE21
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 feb 2021, 20:40
Locatie: Antwerpen

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door HLE21 »

Hallo,
Ik zou volgende week graag naar Aachen reizen, voor 5 uur (even rond kijken).
Wat is het situatie?
Heb ik iets nodig?
Alvast bedankt.
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door JHS2013 »

De situatie is dat je voorlopig geen niet-essentiële reizen naar het buitenland mag maken. Dus je hebt een betere reden nodig ben ik bang. Alle reisregels zijn te vinden op https://www.info-coronavirus.be/nl/reizen/
HLE21
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 feb 2021, 20:40
Locatie: Antwerpen

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door HLE21 »

JHS2013 schreef: 08 apr 2021, 14:02 De situatie is dat je voorlopig geen niet-essentiële reizen naar het buitenland mag maken. Dus je hebt een betere reden nodig ben ik bang. Alle reisregels zijn te vinden op https://www.info-coronavirus.be/nl/reizen/
Ik lees dit:
Verbleef je langer dan 48u in het buitenland of keer je terug met het vliegtuig of de boot of keer terug je met de trein of bus vanuit een land buiten de EU of Schengenzone naar België? Vul het Passagier Lokalisatie Formulier ten vroegste 48uur voor je aankomst in België in.
Dus voor een "dagtripje" heb je niks nodig veronderstel ik?
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door Shrek »

HLE21 schreef: 08 apr 2021, 14:09
Ik lees dit:
Verbleef je langer dan 48u in het buitenland of keer je terug met het vliegtuig of de boot of keer terug je met de trein of bus vanuit een land buiten de EU of Schengenzone naar België? Vul het Passagier Lokalisatie Formulier ten vroegste 48uur voor je aankomst in België in.
Dus voor een "dagtripje" heb je niks nodig veronderstel ik?
Dat is enkel van toepassing als je een gegronde reden hebt om naar het buitenland te gaan. Iets werkgerelateerd of een begrafenis van een familielid ofzo...

https://diplomatie.belgium.be/nl is heel duidelijk: BELANGRIJK: Alle niet-essentiële reizen naar het buitenland zijn verboden.
Plaats reactie