Quarantaine bij terugkomst

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Quarantaine bij terug komst

Bericht door Terminus »

rvdborgt schreef: 28 okt 2020, 19:37
overweg13 schreef: 28 okt 2020, 19:25 Ik zou echt wel 2 keer nadenken voor ik naar het buitenland, zelfs Aachen of Köln, reis...
Dan moet je 3x nadenken voor je naar een stad in België reist. Of gewoon thuisblijven natuurlijk.

Groetjes,
Rian
Is dat dan niet wat ze van ons vragen?

Mijn eerste reactie op dit topic was dan ook: doe dat gewoon niet deze periode (ook al is het niet verboden). Maar dat is puur mijn persoonlijke mening.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Quarantaine bij terug komst

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 28 okt 2020, 19:42 De politie in Aken kijkt vooral en doet weinig.
Ze zouden beter wat strenger controleren, zelfs als ze niets vinden kan het maar afradend werken.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Quarantaine bij terug komst

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 28 okt 2020, 22:57
rvdborgt schreef: 28 okt 2020, 19:42 De politie in Aken kijkt vooral en doet weinig.
Ze zouden beter wat strenger controleren, zelfs als ze niets vinden kan het maar afradend werken.
Mijn ervaring is anders wel verschillend. Ze halen er wel degelijk mensen uit voor een 'inreiscontrole'.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Quarantaine bij terug komst

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 28 okt 2020, 23:10
Shrek schreef: 28 okt 2020, 22:57
rvdborgt schreef: 28 okt 2020, 19:42 De politie in Aken kijkt vooral en doet weinig.
Ze zouden beter wat strenger controleren, zelfs als ze niets vinden kan het maar afradend werken.
Mijn ervaring is anders wel verschillend. Ze halen er wel degelijk mensen uit voor een 'inreiscontrole'.
Ik vermoedde wel zoiets, want mijn waarneming is natuurlijk ook maar een zeer selectieve steekproef.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Quarantaine bij terug komst

Bericht door overweg13 »

rvdborgt schreef: 28 okt 2020, 19:37
overweg13 schreef: 28 okt 2020, 19:25 Ik zou echt wel 2 keer nadenken voor ik naar het buitenland, zelfs Aachen of Köln, reis...
Dan moet je 3x nadenken voor je naar een stad in België reist. Of gewoon thuisblijven natuurlijk.

Groetjes,
Rian
Dat doen we dan ook: vandaar dat in mijn blog alle aandacht nu gaat naar de oude fotootjes. Wandelen (en verplaatsingen met trein en bus) zit er voorlopig niet meer in. We wandelen nu opnieuw op de tijdens de eerste lockdown gepubliceerde Thuis-afleveringen, 10 in totaal, die je in Routeyou.com kunt vinden. Mijn auteursnaam daar is Torken, maar je vindt de wandelingen ook terug als Thuis aflevering 1 enz.
Laatst gewijzigd door overweg13 op 29 okt 2020, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Quarantaine bij terug komst

Bericht door jpvdveer »

Terminus schreef: 28 okt 2020, 21:47 Mijn eerste reactie op dit topic was dan ook: doe dat gewoon niet deze periode (ook al is het niet verboden). Maar dat is puur mijn persoonlijke mening.
Volkomen mee eens. Aan de andere kant is zaterdag wellicht wel de laatste dag dat zoiets kan - nu Frankrijk een verbod op niet-essentiële verplaatsingen heeft uitgevaardigd is de kans dat dit vrijdag na het overlegcomité ook voor België zal worden aangekondigd toegenomen. Zoals men zegt: als het regent in Parijs dan druppelt het in Brussel. Maar liever dan een dagje Aken zou ik dan ergens in de natuur gaan wandelen of zo.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Quarantaine bij terug komst

Bericht door rdv »

trainlovertje schreef: 28 okt 2020, 19:15
4017-4018 schreef: 28 okt 2020, 19:11
trainlovertje schreef: 28 okt 2020, 19:08 Aachen ligt tegenwoordig in een zogenoemde rode zone. Reizen naar dit gebied is niet meer verboden, maar ten zeerste afgeraden. Quarantaine na terugkeer in België is inderdaad pas verplicht vanaf 48u verblijf in deze rode zone.
Maar: je hebt wel het bewijs nodig van een negatieve PCR COVID-19 test van maximaal 48 of 72 uur voordien wanneer je Duitsland inreist. En ik zou er maar op rekenen dat daarop controle bestaat, want ik heb maar al te vaak Polizei klaar zien staan op perron 9 in Aachen Hbf op het moment dat de trein uit België daar aankomt (ook al voor het hele Corona-gedoe).
En Kölen?
Voor Keulen gelden exact dezelfde richtlijnen.
Voor inreizen korter dan 24u is er een uitzondering op het voorleggen van een negatieve test (https://www.land.nrw/de/wichtige-fragen ... s#b9cc3455).
De cijfers in Keulen (200 besmettingen/100.000 per week) en Aken (170/100.000 per week) zijn zeer hoog. Dus geen goed idee om naar daar te gaan.

Zowiezo, aub blijf in uw kot. Ook al zijn het wellicht de laatste dagen dat er geen verbod is op niet-essentiële verplaatsingen. Pre-lockdown uitstapjes zijn af te raden.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Quarantaine bij terug komst

Bericht door pietje »

rdv schreef: 29 okt 2020, 10:33 Zowiezo, aub blijf in uw kot. Ook al zijn het wellicht de laatste dagen dat er geen verbod is op niet-essentiële verplaatsingen. Pre-lockdown uitstapjes zijn af te raden.
Als ik al ergens blijf, is het eerder in mijn huis, woning, appartement of zo. Een kot heb ik niet, dus zal ik daar ook nooit blijven.

Het valt mij trouwens op hoezeer het door de hoofdrolspelers (politici, wetenschappers, andere luide roepers) vermeden wordt om de mensen vooral af te raden om op drukke momenten het OV te nemen.
De meesten wijzen nog liever naar de scholen (waar je dagelijks vooral met dezelfde mensen in contact komt), dan dat men durft toegeven dat het OV op dit moment vooral te vermijden is.
Ik voelde mij de voorbije weken veiliger op plaatsen die nu gesloten zijn, dan in een trein waar alle zitplaatsen volzet waren en er zelfs mensen moesten rechtstaan.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Quarantaine bij terug komst

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 29 okt 2020, 10:33 De cijfers in Keulen (200 besmettingen/100.000 per week) en Aken (170/100.000 per week) zijn zeer hoog. Dus geen goed idee om naar daar te gaan.
Dat is allemaal peanuts vergeleken met België. Zie de Belgische cijfers per gemeente:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/07/24 ... -gemeente/
Die cijfers zijn weliswaar voor de afgelopen 2 weken maar dan nog steeds is het veel hoger dan in Duitsland.

Vandaar ook mijn opmerking dat je over uitstapjes binnen België nog harder moet nadenken.

Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 29 okt 2020, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Quarantaine bij terug komst

Bericht door rvdborgt »

pietje schreef: 29 okt 2020, 11:36 Het valt mij trouwens op hoezeer het door de hoofdrolspelers (politici, wetenschappers, andere luide roepers) vermeden wordt om de mensen vooral af te raden om op drukke momenten het OV te nemen.
De meesten wijzen nog liever naar de scholen (waar je dagelijks vooral met dezelfde mensen in contact komt), dan dat men durft toegeven dat het OV op dit moment vooral te vermijden is.
Ik voelde mij de voorbije weken veiliger op plaatsen die nu gesloten zijn, dan in een trein waar alle zitplaatsen volzet waren en er zelfs mensen moesten rechtstaan.
Dat het OV een verhoogde kans op besmetting zou hebben, of zelfs een besmettingshaard zou zijn, is vooralsnog onbewezen, in tegendeel zelfs. Zie bv. wat de UITP aan onderzoek daarover bij elkaar heeft gezet:
https://www.uitp.org/news/public-transp ... ovid-safe/

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Quarantaine bij terug komst

Bericht door overweg13 »

pietje schreef: 29 okt 2020, 11:36
rdv schreef: 29 okt 2020, 10:33 Zowiezo, aub blijf in uw kot. Ook al zijn het wellicht de laatste dagen dat er geen verbod is op niet-essentiële verplaatsingen. Pre-lockdown uitstapjes zijn af te raden.
Als ik al ergens blijf, is het eerder in mijn huis, woning, appartement of zo. Een kot heb ik niet, dus zal ik daar ook nooit blijven.
Ik denk dat je dat woord "kot" hier verkeerd inschat, omdat je blijkbaar - corrigeer me als ik me vergis - geen Oostvlaming bent. Kot is helemaal niet zo denigererend als jij lijkt te denken. Je moet in die regio wel met meer taaleigenaardigheden rekening houden, zoals aangesproken worden met "jong" en "maske" i.p.v. meneer of mevrouw. Dat went wel, en het klinkt zelfs sympathiek.
Met vriendelijke groet

overweg13
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Quarantaine bij terug komst

Bericht door jpvdveer »

rvdborgt schreef: 29 okt 2020, 18:35 Dat het OV een verhoogde kans op besmetting zou hebben, of zelfs een besmettingshaard zou zijn, is vooralsnog onbewezen, in tegendeel zelfs. Zie bv. wat de UITP aan onderzoek daarover bij elkaar heeft gezet:
https://www.uitp.org/news/public-transp ... ovid-safe/
Twee kanttekeningen hierbij:

* Veel besmettingen in het OV kunnen nooit achterhaald worden - het gaat om contacten tussen onbekenden en er zijn geen passagierslijsten.
* Het gaat om gemiddelden en veel onderzoek is uitgevoerd in periodes waarin een relatief laag percentage van de bevolking besmettelijk was.

Dit soort onderzoek zegt niets over de risico's die je nu in een overvolle trein of metro in België loopt, wetende dat (volgens sommige schattingen) momenteel 5% van je medereizigers positief is.

Het is ook zeer onverantwoord om dit soort onderzoeken te gebruiken (zoals pas geleden gebeurd is) om bijvoorbeeld te stellen dat overvolle metro's in Brussel geen probleem zijn.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Quarantaine bij terug komst

Bericht door pietje »

overweg13 schreef: 29 okt 2020, 18:57
pietje schreef: 29 okt 2020, 11:36
rdv schreef: 29 okt 2020, 10:33 Zowiezo, aub blijf in uw kot. Ook al zijn het wellicht de laatste dagen dat er geen verbod is op niet-essentiële verplaatsingen. Pre-lockdown uitstapjes zijn af te raden.
Als ik al ergens blijf, is het eerder in mijn huis, woning, appartement of zo. Een kot heb ik niet, dus zal ik daar ook nooit blijven.
Ik denk dat je dat woord "kot" hier verkeerd inschat, omdat je blijkbaar - corrigeer me als ik me vergis - geen Oostvlaming bent. Kot is helemaal niet zo denigererend als jij lijkt te denken. Je moet in die regio wel met meer taaleigenaardigheden rekening houden, zoals aangesproken worden met "jong" en "maske" i.p.v. meneer of mevrouw. Dat went wel, en het klinkt zelfs sympathiek.
Dan stel ik voor dat ze de uitleg om in uw kot te blijven, reserveren voor de betrokken regio.
Ik erger mij trouwens nog meer aan de mensen op social media die er dan nog "blijf in u kot" van maken. :roll:
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Quarantaine bij terug komst

Bericht door pietje »

jpvdveer schreef: 29 okt 2020, 20:44
rvdborgt schreef: 29 okt 2020, 18:35 Dat het OV een verhoogde kans op besmetting zou hebben, of zelfs een besmettingshaard zou zijn, is vooralsnog onbewezen, in tegendeel zelfs. Zie bv. wat de UITP aan onderzoek daarover bij elkaar heeft gezet:
https://www.uitp.org/news/public-transp ... ovid-safe/
Twee kanttekeningen hierbij:

* Veel besmettingen in het OV kunnen nooit achterhaald worden - het gaat om contacten tussen onbekenden en er zijn geen passagierslijsten.
* Het gaat om gemiddelden en veel onderzoek is uitgevoerd in periodes waarin een relatief laag percentage van de bevolking besmettelijk was.

Dit soort onderzoek zegt niets over de risico's die je nu in een overvolle trein of metro in België loopt, wetende dat (volgens sommige schattingen) momenteel 5% van je medereizigers positief is.

Het is ook zeer onverantwoord om dit soort onderzoeken te gebruiken (zoals pas geleden gebeurd is) om bijvoorbeeld te stellen dat overvolle metro's in Brussel geen probleem zijn.
Er zijn op dit moment veel besmettingshaarden die niet echt "bewezen" zijn waar ze exact plaats vinden.
Bij de meeste onderzoeken gaan ze er gewoon vanuit dat als ze vragen aan een besmet persoon waar hij besmet is, het antwoord zonder meer accuraat is.
In sommige gevallen zal dat wel kloppen, maar of iemand die met de tram naar de winkel geweest is, zomaar kan uitmaken of het nu op de tram of in de winkel geweest is, durf ik te betwijfelen.

Wat ik uit de huidige cijfers wel kan afleiden is wel dat zowat alle huidige maatregelen tot nu toe amper zoden aan de dijk brengen. Als de wetenschappers zelf zeggen dat ze met deze maatregelen al een kentering verwacht hadden, wil dit zeggen dat er toch nog iets anders aan de hand moet zijn. Als ik dan zie hoe druk het soms op het OV is, zegt mijn gezond verstand dat dat niet verstandig is, ook al ben ik geen minister of expert.

Het OV moet zeker beschikbaar blijven voor iedereen, maar overvolle rijtugen kunnen we ons op dit moment niet permitteren.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Quarantaine bij terugkomst

Bericht door Steve »

Deze krijgt een schopje naar de Babbelhoek - de link met treinen was al dun in het begin en is intussen helemaal verwaterd.
Plaats reactie