Mooiste/slechtste ervaringen met de trein.

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Mooiste/slechtste ervaringen met de trein.

Bericht door overweg13 »

Dan zijn inderdaad prettige ervaringen die met de huidige mentaliteit eigenlijk niet meer mogelijk zijn. De treinbegeleiders zullen nog wel lovenswaardige pogingen ondernemen, maar ze botsen dan op de muren van de verkeersleiding. Verleden jaar kwamen we zo in Libramont aan uit Virton: toen wij binnenreden vertrok de trein naar Brussel, ondanks telefoontje(s!) van de tbg; ze was er zelf verbolgen over.
En ik vroeg ooit eens om de IC naar Luxemburg te laten stoppen n Haversin omdat we in Brussel-Zuid de aansluiting gemist hadden en de ochst perron belde met dispatch?/seinhuis? en we kregen onze stop.
Tegenwoordig kan niets meer. Empatisch vermogen is onbestaande bij het personeel dat veilig opgesloten zit in hun bunkers en de tbg zijn daar evengoed de dupe van. Overigens is het waarschijnlijk niet zozeer empatisch vermogen, maar de druk van strakke reglementeringen die er niet op gericht zijn de reiziger tegemoet te komen.
Met vriendelijke groet

overweg13
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Mooiste/slechtste ervaringen met de trein.

Bericht door traxie »

Ik moet zeggen dat de rol van infrabel niet onderschat kan worden, als zij njet zeggen is het ook zo, hun oogpunt is immers het verkeer veel meer dan de reiziger. Maar de meeste andere argumenten gaan ook wel op. Het komt er op neer dat eigen initiatief vaak ontmoedigd wordt.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Mooiste/slechtste ervaringen met de trein.

Bericht door overweg13 »

Ik besef ook wel dat het allemaal niet zo simpel is. In Leuven heb ik ooit eens een ochst horen zeggen: als we op aansluiting laten wachten, krijgen we klachten en als we het niet doen ook. En dan dekken strakke regels natuurlijk personeel en Infrabel (dat toen trouwens nog niet bestond). Het is zelfs nog ingewikkelder dan dat: zeker als je zoals wij wel eens ingewikkelde verbindingen nodig hebt, kan het best zijn dat een gewachte aansluiting verderop betekent dat de bus al vertrokken is, omdat die niet gewacht heeft.
Met vriendelijke groet

overweg13
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Mooiste/slechtste ervaringen met de trein.

Bericht door jens123 »

Nu soms wordt er ook wel eens iets gedaan zonder Brussel te verwittigen. Ik deed in het weekend (wel 5 jaar geleden) de laatste IC trein van Brussel naar Lokeren. Ik had reizigers mee die eigenlijk naar Luik moesten. Als ik niks had ondernomen waren zij gestrand in Dendermonde. Heb toen met de machinist onderling kunnen regelen om even te stoppen in Asse zodat ze nog met de laatste stoptrein terug konden naar Brussel en zo nog de laatste IC naar Luik konden halen. Die mensen waren mij enorm dankbaar (en er heeft nooit een haan naar gekraaid).
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Mooiste/slechtste ervaringen met de trein.

Bericht door Freken »

jens123 schreef: 08 aug 2020, 14:56 Nu soms wordt er ook wel eens iets gedaan zonder Brussel te verwittigen. Ik deed in het weekend (wel 5 jaar geleden) de laatste IC trein van Brussel naar Lokeren. Ik had reizigers mee die eigenlijk naar Luik moesten. Als ik niks had ondernomen waren zij gestrand in Dendermonde. Heb toen met de machinist onderling kunnen regelen om even te stoppen in Asse zodat ze nog met de laatste stoptrein terug konden naar Brussel en zo nog de laatste IC naar Luik konden halen. Die mensen waren mij enorm dankbaar (en er heeft nooit een haan naar gekraaid).
Vorig jaar in Gent een quasi identieke situatie, de laatste trein naar De Panne met halte in De Pinte (of Deinze?) was afgeschaft bij de minimale dienstverlening. RDV weigert om de IC naar Poperinge bijkomend te laten stoppen dus werd er maar buiten het boekje met de boordchef en treinbestuurder geregeld om eens extra te halteren. Reizigers en personeel tevreden, en in Brussel hadden ze het wellicht niet eens door. 8)
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Mooiste/slechtste ervaringen met de trein.

Bericht door SteC »

Goeie ervaringen:

- De trein-tram-bus dagen als kind. Zo reisden we een hele dag dwars door het land, dikwijls op de kleine lijnen in de Ardennen waar toen nog veel oud dieselmateriaal reed.
- Als 14-jarige met de Intersoc naar Zweizimmen. Voor het eerst de zonsopkomst tussen de bergen zien vanuit een (oranje) I10 is wel heel speciaal.
- Als 18-jarige voor het eerst op kot in Nederland. Het was ergens eind augustus en extreem heet. In die tijd (2001) waren ze in Antwerpen nog druk aan het bouwen. Toen ik uit de trein (I11) stapte was de hitte als een muur die op mij af kwam, een gevoel dat ik nooit vergeten ben. In de Benelux alle raampjes open en iedereen uitgeteld op een zitje.
- 2005, Toulouse-Barcelona met de Talgo en dan via Latour-de-Carol terug. De Talgo was best wel een speciale ervaring.

Slechte ervaringen

- De grote drukte, veel vertraging en vele pannes met de benelux begin jaren '00 op vrijdagnamiddag. Je wist wanneer je vertrok, maar je wist nooit wanneer je thuis kwam. Soms werd de trein dan afgeschaft en werd je met veel te veel mensen in de stoptrein van Roosendaal naar Antwerpen gepropt.
- De Nederlandse DDMs in dezelfde tijd. Extreem smerig en afgeleefd, ondanks dat ze nog niet zo oud waren.
- De Fyra-tijden en de overvolle stoptrein van Roosendaal naar Antwerpen in die tijd.
Plaats reactie