Pagina 2 van 2

Re: Route Antwerpen-Londen

Geplaatst: 12 jul 2020, 09:48
door jan_olieslagers
Wel een onderscheid maken tussen de overheidssteun aan de operatoren vs. overheidstussenkomst in de infrastructuur. Nogmaals, ik vind het heel normaal en verdedigbaar dat de overheid bijdraagt aan de kosten van de infrastructuur. Veel minder aanvaardbaar vind ik de vrijstelling van BTW op de vliegtuigbrandstof, dat is een directe subsidie aan de operatoren.

NB Goed dat dit nevenonderwerp werd afgesplitst!

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 12 jul 2020, 10:33
door LHOON
jan_olieslagers schreef: 10 jul 2020, 09:34 Verder: doe me een lol en ga eens tellen hoeveel binnenschepen er passeren tussen Mechelen en Leuven (om nu maar één kanaal te noemen). Dat zullen er ook geen tientallen per dag zijn hoor.
Ik woon aan dit kanaal, en de laatste jaren is de trafiek aanzienlijk toegenomen. Met name containerschepen.

Re: Route Antwerpen-Londen

Geplaatst: 12 jul 2020, 11:05
door Shrek
jan_olieslagers schreef:Wel een onderscheid maken tussen de overheidssteun aan de operatoren vs. overheidstussenkomst in de infrastructuur. Nogmaals, ik vind het heel normaal en verdedigbaar dat de overheid bijdraagt aan de kosten van de infrastructuur. Veel minder aanvaardbaar vind ik de vrijstelling van BTW op de vliegtuigbrandstof, dat is een directe subsidie aan de operatoren.

NB Goed dat dit nevenonderwerp werd afgesplitst!
Maar als 50km verder een luchthaven kan opereren zonder 1€ aan staatssteun kan je je toch wel serieuze vragen gaan stellen. Zeker omdat het gros van de activiteiten in Deurne (vliegtuigonderhoud, vliegschool, ...) perfect op den buiten (één van de West-Vlaamse vliegvelden) kan gebeuren. Ook voor sportvliegerij zijn er met Hoevenen en Malle vliegvelden genoeg in het Antwerpse. Vliegvelden die de overheid weliswaar geen miljoenen € kosten.