Pagina 1 van 2

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 08 jul 2020, 02:00
door Shrek
groentje schreef: 07 jul 2020, 22:21 Ik maak er ook geen halszaak van, maar als argument om de vluchten van Deurne naar Londen City definitief af te voeren zou een halte best interessant geweest zijn.
Het feit dat die luchthaven ons als belastingbetalers jaarlijks 10 M€ kost, oftewel 30€ per vervoerde passagier, lijkt mij meer dan argument genoeg om met de waanzin van Antwerp Airport te stoppen.

Ter vergelijking: het hele spoorwegsysteem kost de overheid ongeveer 14€ per reiziger, met uiteraard een veel hogere return naar de maatschappij dan een dure, nutteloze luchthaven.

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 08 jul 2020, 02:22
door groentje
Volkomen, maar het zou nét dat tikkeltje gemakkelijker zijn om de powers that be te overtuigen dat zo'n lijnverbinding per vliegtuig overbodig is als er een rechtstreekse trein zou zijn.

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 08 jul 2020, 09:08
door jan_olieslagers
Het feit dat die luchthaven ons als belastingbetalers jaarlijks 10 M€ kost, oftewel 30€ per vervoerde passagier, lijkt mij meer dan argument genoeg om met de waanzin van Antwerp Airport te stoppen.
Hela hola, daar rijdt ge tegen mijn kar! Als ge mijn nick beter bekijkt begrijpt ge dat misschien, want WAAR staat er een standbeeld van meneer Olieslagers? Juist, aan die luchthaven.

Het is niet abnormaal dat de overheid investeert in de hele transportinfrastructuur, en daarbij het rendement niet als eerste factor ziet. Wel ben ik erg sceptisch over de huidige uitbatingsformule van die luchthaven; men probeert er een passagiersluchthaven van te maken zoals alle andere en daarvoor is Zaventem natuurlijk veel te dichtbij. Vermoedelijk is dat een gevolg van een politiek compromis; die zijn altijd ongelukkig, en de spoorwegen hebben er niet het monopolie van :) Maar vergelijk eens hoeveel de binnenwateren kosten? De wegeninfrastructuur?

Voor het bedienen van niche-markten daarentegen heeft die luchthaven sterke troeven: dicht bij het stadscentrum, redelijk vlot bereikbaar, en er is nog een beetje ruimte voor uitbreiding. Mogelijke nichemarkten zijn biz-jets (nu reeds een belangrijke activiteit aldaar, ook voor mensen die eigenlijk naar het Brusselse trekken), onderhoud en herstelling (er zijn daar tientallen jobs, vandaag). Over de vliegschoolactiviteit kan men discuteren, die brengt wel veel geluidshinder voor de omwonenden.

De lijndienst naar London City voelt nu reeds de concurrentie van de supersnelle treinen: ooit waren er vijf vluchten per dag, nu nog maar twee, die dan nog opgeschort zijn bovendien, wegens Corona. Het lijkt me best mogelijk dat die dienst helemaal stopt als er ooit een directe trein Antwerpen-London is.

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 08 jul 2020, 11:38
door dentheo
groentje schreef: 07 jul 2020, 22:21 Ik maak er ook geen halszaak van, maar als argument om de vluchten van Deurne naar Londen City definitief af te voeren zou een halte best interessant geweest zijn.
Totaal niet interessant drie uur ipv één uur.
Prachtig te doen op één dag heen en weer met vergadering voor en namiddag.

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 08 jul 2020, 19:43
door HLE18
dentheo schreef: 08 jul 2020, 11:38
groentje schreef: 07 jul 2020, 22:21 Ik maak er ook geen halszaak van, maar als argument om de vluchten van Deurne naar Londen City definitief af te voeren zou een halte best interessant geweest zijn.
Totaal niet interessant drie uur ipv één uur.
Prachtig te doen op één dag heen en weer met vergadering voor en namiddag.
Met Eurostar is dat ook goed te doen onderweg werk je gewoon rustig verder. Hangt er natuurlijk vanaf waar je ergens vertrekt of moet zijn maar transfer van / naar luchthavens, inchecken enz... kost ook veel tijd. Hoeveel vluchten zijn er per dag? Vergadering vroeger/later gedaan kan je makkelijk een andere Eurostar nemen.

Maar een andere vraag is of we ons in de toekomst nog gaan verplaatsen voor vergaderingen? Iedereen zit nu met Teams en Skype te vergaderen veel goedkoper en efficiënter.

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 09 jul 2020, 00:39
door jan_olieslagers
Totaal niet interessant drie uur ipv één uur.
Als je de reistijd vergelijkt "van voor de deur tot voor de deur" dan wordt het vliegtuig al heel wat minder aantrekkelijk. Tenzij al die vergaderingen op de luchthaven zijn, uiteraard :)
Iedereen zit nu met Teams en Skype te vergaderen veel goedkoper en efficiënter.
Inderdaad. Ik voorzie als een blijvend gevolg van de coronacrisis dat thuiswerken en teleconferencing fel gaan toenemen. Ik heb al heel wat hoger kader gehoord die verbaasd zijn dat hun bedrijf eigenlijk vlotjes blijft draaien ook al staan de kantoren reeds enkele maanden leeg.

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 09 jul 2020, 09:24
door stijn
jan_olieslagers schreef: 09 jul 2020, 00:39 Als je de reistijd vergelijkt "van voor de deur tot voor de deur" dan wordt het vliegtuig al heel wat minder aantrekkelijk. Tenzij al die vergaderingen op de luchthaven zijn, uiteraard :)
De route Antwerpen London-City is een uitzondering omdat beide luchthavens een zeer korte check-in tijd hebben... omdat Antwerpen luchthaven dicht bij het centrum ligt en omdat London-City een perfecte verbinding heeft met de DLR naar de zeer dichtbij gelegen zakencentra City en Canary Wharf...
Meteen ook de reden waarom die lijn nog bestaat... en enkel ook die lijn... vanuit Brussel werkt het niet meer... daar is de Eurostar heer en meester. Alle vluchten die van Brussel naar Heathrow vliegen zijn voor aansluitingen...

Route Antwerpen-Londen

Geplaatst: 09 jul 2020, 09:44
door jan_olieslagers
Meteen ook de reden waarom die lijn nog bestaat... en enkel ook die lijn
Precies. Zoals ik reeds stelde: een nichemarkt.

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 10 jul 2020, 01:17
door groentje
jan_olieslagers schreef: 09 jul 2020, 09:44
Meteen ook de reden waarom die lijn nog bestaat... en enkel ook die lijn
Precies. Zoals ik reeds stelde: een nichemarkt.
Waarbij die verbinding toch wel heel regelmatig wegvalt, omdat de luchtvaartmaatschappij weer eens failliet ging, of anderszins problemen had, en er een nieuwe maatschappij in het gat moet springen. Maar vooral, kan je voor enkel dat soort zeer specifieke nichevluchten wel een luchthaven openhouden? Da's nog wat, 2 vluchten per dag? Aangevuld met charters die net zo goed Zaventem, of desnoods Charleroi, Oostende of Luik kunnen gebruiken.

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 10 jul 2020, 09:27
door Steven
Zelfs vandaag zijn er maar twee vluchten die ik kon vinden die van/naar antwerpen gaan. Split en Ibiza is aangeboden, meer niet. Van Vluchten naar Londen zag ik niets.

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 10 jul 2020, 09:34
door jan_olieslagers
Ik zegde toch al dat die zijn opgeschort wegens corona? :evil: En nogmaals: zakenvluchten zijn een belangrijke activiteit aldaar, maar die worden nergens publiekelijk gemeld.

Verder: doe me een lol en ga eens tellen hoeveel binnenschepen er passeren tussen Mechelen en Leuven (om nu maar één kanaal te noemen). Dat zullen er ook geen tientallen per dag zijn hoor.

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 11 jul 2020, 11:36
door dentheo
jan_olieslagers schreef: 09 jul 2020, 00:39
Totaal niet interessant drie uur ipv één uur.
Als je de reistijd vergelijkt "van voor de deur tot voor de deur" dan wordt het vliegtuig al heel wat minder aantrekkelijk. Tenzij al die vergaderingen op de luchthaven zijn, uiteraard :)
Nee maar check-in Antwerpen was 30 min idem London-city.
Vliegtijd 60min, dus je kwam aan in London om 08:00.
20 min later in DLR
09:00 midden in London
's avonds omgekeerd.
Onmogelijk via Zaventem en Heathrow....
Ticket goedkoper dan Eurostar H/T

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 12 jul 2020, 00:34
door groentje
Maar krijg je daarmee genoeg vluchten gevuld? Aan de hoeveelste maatschappij zitten ze al die die verbinding aanbiedt? Blijkbaar toch niet genoeg om er een duurzaam businessmodel op te bouwen, precies. Ik zou dus nog niet al te zeker zijn dat de verbinding terugkeert na de Coronaschorsing..

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 12 jul 2020, 07:38
door Shrek

dentheo schreef:
Ticket goedkoper dan Eurostar H/T
Ja, maar enkel maar doordat de overheid er een gigantische subsidie tegenaan gooit. Moesten de ticketprijzen de reële kosten dekken was het +30€ per ticket. Zouden ze dan nog steeds goedkoper zijn?
Ik vind niet dat een overheid in 2020 nog dergelijke niet-duurzame transportmiddelen zo zwaar moet subsidiëren.


Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Geplaatst: 12 jul 2020, 07:41
door Shrek

jan_olieslagers schreef:Ik zegde toch al dat die zijn opgeschort wegens corona? :evil: En nogmaals: zakenvluchten zijn een belangrijke activiteit aldaar, maar die worden nergens publiekelijk gemeld.

Verder: doe me een lol en ga eens tellen hoeveel binnenschepen er passeren tussen Mechelen en Leuven (om nu maar één kanaal te noemen). Dat zullen er ook geen tientallen per dag zijn hoor.
Maar elk schip op dat kanaal houdt wel tientallen vrachtwagens van de weg waardoor er een duidelijk voordeel is voor het milieu en het verkeer. Dat kan je van die vliegtuigen niet zeggen.