Toekomst van de NMBS

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Toekomst van de NMBS

Bericht door Adler »

In De Morgen staat een artikel van Jef Van den Bergh, volksvertegenwoordiger en mobiliteitsexpert, over de toekomst van de NMBS.
jvdb.jpg
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Toekomst van de NMBS

Bericht door joverwimp »

NMBS-CEO Sophie Dutordoir heeft dringend extra steun van de overheid nodig, nu in het tweede coronajaar de verliezen nog meer oplopen. Tegen eind dit jaar zal de pandemie de spoorwegmaatschappij 1 miljard euro hebben gekost.
De resultatenrekening van het staatsbedrijf ontspoort dit jaar nog verder dan in het al rampzalige eerste coronajaar 2020. Dat zegt Dutordoir in een interview met De Tijd.(https://www.tijd.be/dossiers/coronaviru ... s/10295705)

De spoorbazin is de afgelopen week opnieuw in de vuurlinie beland, nadat ze had gewaarschuwd voor chaos in de stations als in de paasvakantie de capaciteit op de treinen naar de kust gehalveerd wordt. Maar terwijl Dutordoir die coronabrandjes moet blussen, sluimert op de achtergrond een financiële ramp.

De reizigersaantallen zijn als gevolg van corona nog altijd gehalveerd ten opzichte van het precoronaniveau van 2019. Dat betekent dat ook de inkomsten uit de verkoop van tickets en abonnementen kelderen. Ook de dividenden uit de aandelen in Thalys en Eurostar zijn volledig verdampt en de inkomsten uit de concessies van stationwinkels zijn ingestort. Die dalende inkomsten worden niet gecompenseerd door minder uitgaven. Op vraag van de overheid behoudt de NMBS bijna de volledige dienstregeling en is al het personeel nodig. ‘Behalve wat water en elektriciteit op de bureaus zijn onze kosten dezelfde als in een gewoon jaar’, zegt Dutordoir.

Behalve wat water en elektriciteit op de bureaus zijn onze kosten dezelfde als in een gewoon jaar.
Vorig jaar maakte de NMBS nog een verlies van 360 miljoen euro. Dit jaar verwacht Dutordoir dat het verlies verder oploopt tot 400 miljoen euro. De verliezen nemen toe omdat de vaste dotatie van de overheid dit jaar zakt. Die zijn gebaseerd op de reizigerscijfers van het jaar voordien en die waren door corona rampzalig.

Boven op de operationele verliezen van 2020 en 2021 had de NMBS over vorig jaar gerekend op een operationele winst van 108 miljoen euro, een bedrag dat dit jaar in normale omstandigheden nog zou moeten stijgen. Die bedragen samen maken dat corona de NMBS eind dit jaar ongeveer 1 miljard euro zal hebben gekost.

Vorig jaar kwam de federale regering de NMBS al te hulp met extra steun. Van het verlies van 360 miljoen euro werd 266 miljoen euro bijgepast met een extra dotatie. Ook voor dit jaar heeft Dutordoir extra middelen nodig van de overheid. Harde toezeggingen van minister Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) heeft ze echter nog niet. ‘De regering heeft toegezegd een deel te compenseren. Wij zijn daarover in gesprek en ze staan daar zeer open voor. Maar tot een volledige afspraak is het nog niet gekomen’, aldus Dutordoir.

De regering heeft toegezegd een deel te compenseren. Maar tot een volledige afspraak is het nog niet gekomen

Het staatsspoorbedrijf zal ook nog een aantal jaren nodig hebben om uit de rode cijfers te klimmen. Dutordoir verwacht dat het tot 2025 duurt voordat de financiële resultaten weer op het niveau van 2019 zitten.

De extra steun komt boven op de reguliere dotatie die de NMBS elk jaar van de overheid krijgt om openbaar vervoer in ons land aan te bieden. In 2019 bedroeg die steun 1,27 miljard euro. Van die steun weet het bedrijf zich voorlopig nog wel verzekerd. In de aanloop naar de nieuwe beheersovereenkomst die in 2023 van kracht moet worden is al beslist aan de NMBS ook de komende tien jaar het aanbieden van het reizigersvervoer per trein in ons land te gunnen. Een openbare aanbesteding komt er niet.
Plaats reactie