Pagina 1 van 3

Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Geplaatst: 30 apr 2020, 21:02
door Gothier
Iemand die weet wat voor materieel er vanaf dan zal rondrijden? Maximale capaciteit? En zullen de speciallekes die bv op 18XX rijden eruit? Terug naar de desiros

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk


Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Geplaatst: 30 apr 2020, 21:22
door Steven
Aangezien op wat P treinen alles terug normaal is zal je doorgaans de gewone samenstelling zien rijden. Ik sluit niet uit dat overdag lange samenstellingen blijven rijden waar ze anders ingekort werden.

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Geplaatst: 02 mei 2020, 07:26
door Asterix
Wat is er gaande met het boordpersoneel?

Ik zie op verschillende treinen met rijtuigen de treinbegeleiders en HLP'ers in een afgesloten rijtuig eerste klas zitten. De binnendeuren zijn ook afgesloten wat dus de verplaatsingen binnen in de trein bemoeilijkt.

Ik hoop dat die flauwekul maandag gedaan is.

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Geplaatst: 02 mei 2020, 08:53
door rvdborgt
Asterix schreef: 02 mei 2020, 07:26 Ik hoop dat die flauwekul maandag gedaan is.
Het lijkt me sterk dat de NMBS adviseert om een heel rijtuig af te sluiten als personeelsruimte. Ik zou zeggen: melden aan de NMBS via alle kanalen, met treinnummer.

Groetjes,
Rian

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Geplaatst: 02 mei 2020, 12:14
door Steven
Kan je deels door angst verklaren. Onder de tbg’s zijn er veel zieken geweest. Tot over de 20% van het aantal in het begin dacht ik zelfs.

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Geplaatst: 02 mei 2020, 18:01
door Asterix
rvdborgt schreef: 02 mei 2020, 08:53
Asterix schreef: 02 mei 2020, 07:26 Ik hoop dat die flauwekul maandag gedaan is.
Het lijkt me sterk dat de NMBS adviseert om een heel rijtuig af te sluiten als personeelsruimte. Ik zou zeggen: melden aan de NMBS via alle kanalen, met treinnummer.

Groetjes,
Rian
Is al gebeurd. Eén boordchef probeerde mij wijs te maken dat de deuren stuk waren. Dan kom je niet alleen dit fenomeen tegen, word je ook nog eens als een idioot behandeld.

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Geplaatst: 02 mei 2020, 19:04
door CursorX
Even advocaat van de duivel: wat is dan precies het probleem? Amper 5% van de ruimte was bezet, ruimte zat nog in de trein voor de reizigers lijkt me?

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Geplaatst: 02 mei 2020, 19:18
door jan_olieslagers
Hier wil ik toch pleiten voor begrip en tegemoetkomendheid naar het treinpersoneel toe. Het is al knap genoeg dat ze sowieso nog aan het werk zijn, dat ze dan hun eigen prioriteiten stellen, en liever teveel voorzichtig zijn dan te weinig, wie gaat hun dat kwalijk nemen? Ze konden zich net zo goed ziek melden en thuis blijven, en dan reed de trein niet.

Een week of twee geleden reisde ik van Bornem naar Haacht, per Desiro, bijna een uur aan boord gezeten en geen controle gezien. Treinbegeleider deed wel de gebruikelijke meldingen, ook al is dat in een Desiro redelijk overbodig als alles werkt zoals bedoeld. Ik vond het allemaal heel netjes en correct, zou het niet anders gewenst hebben. En inderdaad was er volop plaats, het waren twee Desiro-stellen en er zaten hoop en al een twintigtal reizigers op, naar mijn schatting.

En inderdaad wacht het hele land vol spanning af wat er maandag gaat gebeuren, hopelijk wordt het niet één grote rommel als alleman terug in gang schiet zoals tevoren. Mij zal het alvast niet overkomen: op maandag neem ik altijd al mijn 4/5 dag, en dinsdags werk ik toch gewoonlijk van thuis. Daarna bezie ik het wel, maar ik ga me niet haasten.

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Geplaatst: 02 mei 2020, 20:53
door Asterix
CursorX schreef: 02 mei 2020, 19:04 Even advocaat van de duivel: wat is dan precies het probleem? Amper 5% van de ruimte was bezet, ruimte zat nog in de trein voor de reizigers lijkt me?
Een praktisch probleem is er op dit ogenblik inderdaad niet maar zoals ik al schreef, hoop ik dan wél dat het maandag (of wanneer het treinverkeer terug veel meer volk zal aantrekken) gedaan is met die cinema.

Ik geef toe dat ik mij enorm erger aan die hysterie en dat 'zomaar iets doen'. Als men werkelijk gebukt gaat onder zo een verschrikkelijke smetvrees, is het inderdaad misschien beter om zich ziek te melden. Er is normaal gezien genoeg personeel beschikbaar om de dienst te verzekeren. Als het dan even kan, zonder die flauwekul.

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Geplaatst: 02 mei 2020, 21:06
door jan_olieslagers
Stel u dan maar mijn ergernis voor over het stilleggen van mijn vliegerhobby. Die wordt volledig individueel beleefd (gasten meenemen kan nu niet, daarover klaag ik niet) maar ik zit alleen in mijn eigen vliegtuigje waar niemand anders in komt. Desondanks: "VERBOTEN".

Ik onderschrijf graag het argument dat er nog volop plaats overblijft in de treinen, en bovendien heb ik (weliswaar op maar enkele rit) geen enkele toename gezien van het risico, noch een mindere dienstverlening. Wel toegegeven dat er veel paniekzaaierij in omloop is, wellicht grotendeels nodeloos, en voor één keer lopen onze diverse overheden daarbij op kop.

Maar goed, okee, eigen ergernis eerst, zeker :)

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Geplaatst: 02 mei 2020, 21:14
door Asterix
jan_olieslagers schreef: 02 mei 2020, 21:06 Ik onderschrijf graag het argument dat er nog volop plaats overblijft in de treinen, en bovendien heb ik (weliswaar op maar enkele rit) geen enkele toename gezien van het risico, noch een mindere dienstverlening.
Wel, als de dienstverlening met een onzichtbare, opgesloten treinbegeleider niet als minder wordt gepercipieerd, is dat het beste argument om (opnieuw) werk te maken van het afschaffen van de treinbegeleiders en hen te vervangen door vliegende brigades enerzijds en het overhevelen van taken naar de bestuurder anderzijds.

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Geplaatst: 02 mei 2020, 21:50
door jan_olieslagers
Op die discussie ga ik liever niet in. Daarover is ongetwijfeld al heel veel gezegd, en helemaal akkoord zullen we er wel nooit over geraken.

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Geplaatst: 03 mei 2020, 02:21
door groentje
Tja, treinbegeleiders kunnen een meerwaarde hebben, maar het is wel aan hen om dat ook te bewijzen in de praktijk..

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Geplaatst: 03 mei 2020, 21:44
door Asterix
Inmiddels zijn we nog een stapje verder: daarnet in een IC-01 een eersteklasrijtuig afgesloten (zijn we inmiddels gewoon) en op het tweede aan de buitendeuren een sticker met de melding dat de deur defect is. De deur ging echter wél open maar toch moesten de stickers blijven hangen.

De perimeter wordt dus blijkbaar al uitgebreid. Dit begint echt een achterlijke situatie te worden.

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Geplaatst: 03 mei 2020, 22:11
door Ducktape
Asterix schreef: 03 mei 2020, 21:44 Inmiddels zijn we nog een stapje verder: daarnet in een IC-01 een eersteklasrijtuig afgesloten (zijn we inmiddels gewoon) en op het tweede aan de buitendeuren een sticker met de melding dat de deur defect is. De deur ging echter wél open maar toch moesten de stickers blijven hangen.

De perimeter wordt dus blijkbaar al uitgebreid. Dit begint echt een achterlijke situatie te worden.
Als het u zo hard stoort leg dan een klacht neer.