Corona-virus

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Corona-virus

Bericht door Dieselfreak »

overweg13 schreef: 22 mei 2022, 11:40Veel hinder hebben we er niet van gehad. Op die enkele gevallen na die sowieso al problemen hebben met de ademhaling, zal de afkeer bij de meesten wel een ideologische achtergrond hebben, zo van: wat denken ze wel, onze vrijheid beperken!

De last gaat toch verder dan enkel maar dat ideologische hoor. Het ademt om te beginnen al niet prettig. Je kunt niet eten of drinken - of je moet die vod afzetten. Het verstoort de communicatie met anderen - je kunt elkaars gezegsuitdrukking niet zien, begrijpt elkaar slechter, vooral zeer vervelend voor mensen die iets minder goed horen. Brildragers hebben voortdurend last van beslagen glazen.

De trein is meer dan enkel een middel om mensen van A naar B te brengen. Om het met de woorden van de NMBS te zeggen:

De trein biedt een duurzame, veilige en comfortabele reiservaring voor iedereen. De trein is een sociaal netwerk op zich; het is een plaats waar alle mensen, die samen onze maatschappij vormen, samenkomen. Nu we geen mondmasker meer hoeven te dragen is er weer ruimte voor interactie en wordt het meest milieuvriendelijk vervoermiddel opnieuw het meest aangename. Dit brengt opnieuw een glimlach op onze gezichten en geeft ons nog meer energie om op een positieve manier onze toekomstplannen uit te werken en jullie reiservaring te verbeteren. Onderweg. Naar beter.

Hoe je het ook draait of keert, het verplicht verbergen van de helft van je gezicht, past gewoon niet in een dergelijke context en mag zéker niet de norm worden, hooguit een noodmaatregel. Bij mijn weten is een trein nog steeds geen ziekenhuis.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Corona-virus

Bericht door Steven »

We kennen je standpunt en bijhorende frustratie dieselfreak. Je hoeft ze niet altijd te herhalen. Laat duidelijk zijn dat niet iedereen zoveel ergernis ervaren heeft zoals jij deed. Nog veel leuke treinkilometers toegewenst.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Corona-virus

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef: 23 mei 2022, 06:41 Hoe je het ook draait of keert, het verplicht verbergen van de helft van je gezicht, past gewoon niet in een dergelijke context en mag zéker niet de norm worden, hooguit een noodmaatregel.
Het was dan ook een noodmaatregel. Intussen is de noodsituatie voorbij en wordt de maatregel afgevoerd, dat lijkt mij alvast een correcte gang van zaken.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Corona-virus

Bericht door groentje »

Minstens tijdelijk voorbij, toch. Ik ken toch nog een paar mensen die de voorbije dagen nog een besmetting opliepen. En ik sluit absoluut niet uit dat er een opflakkering komt in het najaar...
Maar bon, hoewel ik er ook niet zoveel last van had, eenmaal het juiste model te hebben gevonden, en ondanks de bril die ik draag, het is uiteraard fijn om het niet meer constant op te moeten hebben.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Corona-virus

Bericht door ronny »

Ik ben ook blij dat het mondmasker niet meer hoeft ondanks het feit dat ik vanwege mijn bloeddruk behoor tot het deel van de bevolking met verhoogd risico. Met mondmasker op kon ik mij niet ontspannen. Het is dan ook meer dan 2 jaar geleden dat ik nog in een trein ben geweest. Dit in tegenstelling tot mijn ouders en broer die door de gratis museumtickets van het Brussels gewest naar Trainworld zijn geweest vorig jaar.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Corona-virus

Bericht door Dieselfreak »

Ik heb vandaag meteen een verre trip gemaakt naar het oosten van België. Meer dan vijf uur op de trein gezeten. Veel reizigers gezien. Je mág wel nog steeds een masker dragen, maar er waren er bijna geen te bekennen die er een om hadden. Het mag duidelijk zijn dat de overgrote meerderheid van de reizigers die vodden meer dan zat was.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Corona-virus

Bericht door trainlovertje »

Dieselfreak schreef: 23 mei 2022, 20:21 Het mag duidelijk zijn dat de overgrote meerderheid van de reizigers die vodden meer dan zat was.
Of ze gewoon niet dragen, omdat het niet meer hoeft. Dat kan ook zomaar...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Corona-virus

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef: 23 mei 2022, 20:21 Het mag duidelijk zijn dat de overgrote meerderheid van de reizigers die vodden meer dan zat was.
Uiteraard was iedereen ze zat, vanaf dag één al waarschijnlijk. Maar dat wil niet zeggen dat het geen verstandige maatregel was toen er nog een noodsituatie was.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Corona-virus

Bericht door Hagelander »

PS. Tot heden sta ik in het onderwijs, en daar was het erg moeilijk werken met de mondmaskers (ook al snappen we wel waarom ze nodig waren). Elkaar verstaan (leerling-leerkracht) werd plots een stuk moeilijker, je zag niets van de mimiek van het gezicht en de uitspraak bij spreken ging er erg op achteruit (vooral bij vreemde talen). Dus ja, wij waren zeker blij toen het verlossend woord kwam. Als we daarna met het openbaar vervoer op uitstap gingen, kreeg je wel een enorme zucht bij de leerlingen. Maar hoe dan ook, een pluim voor iedereen, omdat we het toch best goed hebben volgehouden, waardoor de situatie nu veel beter is. En ja, van corona zullen we waarschijnlijk nooit nog verlost zijn, maar we hebben nu middelen om ertegen te strijden...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Corona-virus

Bericht door Dieselfreak »

Ik ben van plan samen met een vriendin op 17 december naar Aken te gaan. Eerst naar Welkenraedt, en daar overstappen op de stoptrein richting Aken. Nu lees ik dat er in Duitsland nog steeds een maskerplicht geldt in het openbaar vervoer. Hoe zit het nu als we die trein nemen die slechts een paar kilometer op Duits grondgebied rijdt? Moeten we dan tussen Hergenrath en Aken héél even dat masker op? En hoe zit het met de stations en perrons in Duitsland? Daarover staat niets in dat artikel.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Corona-virus

Bericht door Steven »

Stations is er geen maskerplicht. Treinen wel al zal de Belgische treinbegeleider op die trein daar niet snel een opmerking over maken. Is altijd wat lastig als regels niet van toepassing zijn in alle landen rondom.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Corona-virus

Bericht door FLV-FGSP »

Puur formeel zou je na het overschrijden van de grens je masker op moeten zetten. Echter, personeel en reizigers voelen de trein als een stukje België aan, waar de Belgische regels gelden. In de praktijk zet dus niemand een masker op.
In de deelstaat NRW (en de meeste andere deelstaten) is enkel op de voertuigen een masker verplicht. Als je in Aken de bus of een binnenlandse trein neemt zul je zien dat de meeste mensen dat ook doen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Corona-virus

Bericht door rdv »

Ik zie meer en meer mensen zonder mondmasker op het Duitse OV, maar het blijft een kleine minderheid. Personeel en andere reizigers maken anderen er nog regelmatig op attent dat een mondmasker verplicht is.
Gisteren viel het me op dat het personeel op de ICE niet omriep dat na Aken een mondmasker verplicht is. Dit deed men tot voor kort consequent.
Ter aanvulling: in lange-afstandstreinen in Duitsland zijn enkel nog FFP2 maskers toegelaten op het OV. Voor lokaal verkeer, bus, tram en metro is het deelstaatafhankelijk. NRW laat wel nog medische mondmaskers toe. De meeste mensen dragen echter een FFP2 masker.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Corona-virus

Bericht door apestaart »

En zit dat in Frankrijk? Moet men daar nog op het openbaar vervoer nog een mondmasker dragen?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Corona-virus

Bericht door groentje »

Nee, voor zover ik heb begrepen zijn in Europa Duitsland en Spanje, met deelstaat Wenen in Oostenrijk, de enige plaatsen waar een masker nog verplicht is op het openbaar vervoer. In de andere landen worden maskers nog in wisselende mate aangemoedigd (in Frankrijk bijv. werd het nog meermaals omgeroepen op de TGV waarop ik zat begin vorige maand, en ook bij de MIVB wordt het nog aangeraden, vooral 'bij grote drukte'.)
Plaats reactie