Corona-virus

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Corona-virus

Bericht door pietje »

Ik vind nochtans de reactie van de NMBS nogal zielig.
Een normaal bedrijf zou gereageerd hebben met een statement als "We zijn verheugd in het vertrouwen dat de regering in ons stelt en gaan zo snel mogelijk in gesprek om hierover praktische afspraken te maken", maar we hebben het blijkbaar niet over een normaal bedrijf.

Er zullen inderdaad veel mensen gebruik van maken om met de trein naar zee te gaan, maar ik heb in mijn familie ook al iets gehoord als: we gaan samen naar de zoo. Ik kan mij voorstellen dat er ook mensen met de trein naar Walibi gaan en zo zijn er nog wel wat vrijetijdsbestemmingen. Niet iedereen is zo verzot op dat misbaksel van onze kust, zelfs niet als je er gratis naartoe kan.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Corona-virus

Bericht door nighttrain »

Steven schreef: 07 jun 2020, 12:41 Maar naar goede Belgische gewoonte beslist door ministers zonder NMBS zelf te betrekken in dit besluit ... :roll: :roll:
Uw tussenkomst laat zien hoe weinig de Belgen weten door wie hun land bestuurt is op dit ogenblik. Geen ministers .....maar de "superkern"
De superkern bestaat grotendeels uit partijbestuurders (9 waaronder 5 niet federaal verkozen) en maar 1 federaal verkozen parlementslid van de Nv-a Peter De Roover (N-VA): fractieleider in de Kamer.

Paul Magnette (PS): Europees Parlementslid en voorzitter.
Georges-Louis Bouchez (MR): senator en voorzitter.
Jean-Marc Nollet (Ecolo): Kamerlid en voorzitter.
Joachim Coens (CD&V): geen mandaat en voorzitter.
Lachaert (Open Vld): Parlementslid en voorzitter.
Meyrem Almaci (Groen): Vlaams Parlementslid en voorzitter.
Conner Rousseau (sp.a): Vlaams Parlementslid en voorzitter.
Maxime Prévot (cdH): Kamerlid en voorzitter.
Francois De Smet (DéFI): Kamerlid en voorzitter

en 4 "ministers": Wilmès, vicepremiers Koen Geens (CD&V), Alexander De Croo (Open Vld) en David Clarinval (MR) .
Dus we kunnen besluiten dat het de niet demokratisch verkozenen ( federaal parlement) zijn, die dit doorgedrukt hebben .En zo blijft de minderheidsreging in het zadel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Corona-virus

Bericht door Steven »

Ik had ook gewoon politiekers kunnen gebruiken als term, dat maakt in dit geval weinig uit. Het blijven mensen die bepaalde zaken beslissen zonder enige feeling met de praktijk weer te geven.... net zoals jij mijn bericht uit zijn verband haalt :roll: :roll: :roll:
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Corona-virus

Bericht door nighttrain »

Steven schreef: 08 jun 2020, 11:37 Ik had ook gewoon politiekers kunnen gebruiken als term, dat maakt in dit geval weinig uit. Het blijven mensen die bepaalde zaken beslissen zonder enige feeling met de praktijk weer te geven.... net zoals jij mijn bericht uit zijn verband haalt :roll: :roll: :roll:
Ik haal niks uit zijn verband. Een minister heeft een verantwoordelijheid na de eedaflegging voor de koning een politieker (partij voorzitter) niet.
Zoals J.M Dedecker tweete deze ochtend :'In ons tochtgat aan de Noordzee is iedereen bevoegd, maar niemand aansprakelijk'
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Corona-virus

Bericht door Steven »

Je doet het weer, de woorden die het minst belangrijk waren in mijn uitspraak maak jij tot de belangrijkste. Begrijpend lezen. :roll: :roll: :roll:
De boodschap was voornamelijk dat men zonder overleg iets deed. Of dat nu tussen minsters, superkern of parlementsleden is maakt me weinig uit .... Ongeacht hun titel/functie hebben ze het verprutst.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Corona-virus

Bericht door pietje »

Steven schreef: 08 jun 2020, 12:13 De boodschap was voornamelijk dat men zonder overleg iets deed. Of dat nu tussen minsters, superkern of parlementsleden is maakt me weinig uit .... Ongeacht hun titel/functie hebben ze het verprutst.
Om dan maar to the point te reageren: degenen die de beslissing genomen hebben, hebben zeker niets "verprutst"
Ze hebben enkel een princiepsbeslissing genomen die nu moet uitgewerkt worden door de verantwoordelijken.
Dat het personeel hier vragen en bezorgdheden bij heeft, lijkt mij normaal.
De reactie door de (woordvoerder van) de NMBS is dat niet: die is gewoon zielig ! Alsof beslissingen die door de politiek genomen worden steeds zouden afgetoetst moeten worden vooraleer er een politiek akkoord kan gemaakt worden?
Dan zijn de politiek akkoorden ineens ook ten grave, want zo krijg je niks meer besproken.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Corona-virus

Bericht door nighttrain »

pietje schreef: 08 jun 2020, 15:39
Steven schreef: 08 jun 2020, 12:13 De boodschap was voornamelijk dat men zonder overleg iets deed. Of dat nu tussen minsters, superkern of parlementsleden is maakt me weinig uit .... Ongeacht hun titel/functie hebben ze het verprutst.
De reactie door de (woordvoerder van) de NMBS is dat niet: die is gewoon zielig ! Alsof beslissingen die door de politiek genomen worden steeds zouden afgetoetst moeten worden vooraleer er een politiek akkoord kan gemaakt worden?
Dan zijn de politiek akkoorden ineens ook ten grave, want zo krijg je niks meer besproken.
Klopt niet helemaal wat U zegt.
Beslissingen van de kolderbrigade :dixit prof. Devos deze avond in de afspraak (en bevestigde ook zoals ik eerder sugereerde dat dit een voorstel was van Groen en niet een minister....

300 euro :moet betaald worden door de werkgever en is belastingsvrij voor de ene en aftrekbaar voor de andere! Maar niemand(werkgevers) moet of gaat dit doen, waar gaan ze het geld halen na een lockdown van 3 maand?
BTW 6%: enkel op eten en niet-alcoholische dranken....Volgens economen een zeeeer slechte ingreep...
gratis 10-rittenkaart voor elke resident in Belgie. De ene gebruikt de definitie "inwoner", "resident" en "Belg" Dus een Duitse "tweede verblijver" krijgt er ook 1......vanaf 12 jaar?Alle defenities zullen een voorwerp uitmaken van discussies..
Maar dit alles moet nog in officiele teksten gegoten worden. Wat gaat de NMBS rekenen voor die 10.000.000 railpasses (beheersovereenkomst)???
Ben benieuwd voor het resultaat.......nieuwe belastingen voor de "rijken die meer dan 2500 Euro/maand verdienen"....
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Corona-virus

Bericht door Adler »

Op de laatste superkern (kolderbrigade) van afgelopen vrijdag heeft men een aantal aanpassingen besproken voor de gratis Standard Multi ( of is het "het Standard Multi" ? ).
Opnieuw was de NMBS hiervan niet op de hoogte gebracht.
Men zou dit nu online moeten aanvragen en zou op naam staan.
Volgens een artikel in De Tijd zou die procedure 5 tot 6 weken duren.
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 33107.html

Volgens de NMBS is er ook snel een callcenter nodig om alle vragen te beantwoorden en ze denken er zelfs aan om hiervoor de contacttracers in te schakelen die toch niets te doen hebben.
Zelfs als "maar" 2 miljoen Belgen de kaart aanvragen zou dit volgens de NMBS nog een inkomstenverlies geven van ruim 100 miljoen euro wegens kannibalisatie van onverkochte tickets. Daarbij komen 4 miljoen euro aan ontwikkelings- en beheerskosten.
Morgen 15 juni zou dit besproken worden op de raad van bestuur.
Wordt dus vervolgd...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Corona-virus

Bericht door Steve »

Het is wel bijzonder ironisch dat dit blijkbaar allemaal op papier moet, met alle rompslomp, fysiek contact bij controle en risico op verlies in de post die daarbij komen kijken, terwijl de NMBS zelf al tijden geleden aangekondigd heeft dat die formules digitaal zouden worden. Hoe staat het daar nu eigenlijk mee?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Corona-virus

Bericht door trainlovertje »

Steve schreef: 14 jun 2020, 09:44 Het is wel bijzonder ironisch dat dit blijkbaar allemaal op papier moet, met alle rompslomp, fysiek contact bij controle en risico op verlies in de post die daarbij komen kijken, terwijl de NMBS zelf al tijden geleden aangekondigd heeft dat die formules digitaal zouden worden. Hoe staat het daar nu eigenlijk mee?
Ik heb dat eens nagevraagd aan NMBS en kreeg als antwoord dat de digitalisering van die invulpassen pas mogelijk was als hun nieuwe applicatie klaar was. Ook de lancering van die app wordt nu al een hele tijd op de lange baan geschoven. Men zoekt nu testers voor de app, hopelijk kan het dan vrij snel gaan voor de app openbaar toegankelijk wordt.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Corona-virus

Bericht door Davy »

Wat ik ook onduidelijk vind: wie heeft er recht op?
Personen met de Belgische nationaliteit of inwoners van België (inwoners lijkt me wel meest logisch)? Dat maakt voor mij namelijk een groot verschil uit aangezien ik net over de grens in Sluis woon maar wel de Belgische nationaliteit heb.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Corona-virus

Bericht door rvdborgt »

Davy schreef: 14 jun 2020, 11:48 Wat ik ook onduidelijk vind: wie heeft er recht op?
Personen met de Belgische nationaliteit of inwoners van België (inwoners lijkt me wel meest logisch)? Dat maakt voor mij namelijk een groot verschil uit aangezien ik net over de grens in Sluis woon maar wel de Belgische nationaliteit heb.
Ik vermoed sterk bewoners van België. Je mag immers niet op nationaliteit discrimineren.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Corona-virus

Bericht door Adler »

De raad van bestuur heeft beslist dat er geen gratis tienrittenkaart komt.
Minister Bellot zegt dat ze er toch moet komen.
Het verhaal is dus nog niet afgelopen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Corona-virus

Bericht door Shrek »

Adler schreef: 16 jun 2020, 19:14 De raad van bestuur heeft beslist dat er geen gratis tienrittenkaart komt.
Minister Bellot zegt dat ze er toch moet komen.
Het verhaal is dus nog niet afgelopen...
Wacht...

De raad van bestuur bestaat uit afgevaardigden van de politiek en die spreken dan de politiekers tegen? Hoe vierkant kan het draaien :roll:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Corona-virus

Bericht door Adler »

Shrek schreef: 16 jun 2020, 21:39
Adler schreef: 16 jun 2020, 19:14 De raad van bestuur heeft beslist dat er geen gratis tienrittenkaart komt.
Minister Bellot zegt dat ze er toch moet komen.
Het verhaal is dus nog niet afgelopen...
Wacht...

De raad van bestuur bestaat uit afgevaardigden van de politiek en die spreken dan de politiekers tegen? Hoe vierkant kan het draaien :roll:
In de raad van bestuur zit er geen enkel Groen-lid. Dat verklaart misschien het een en ander.
Plaats reactie