Corona-virus

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Corona-virus

Bericht door rdv »

Dieselfreak schreef: 06 okt 2021, 21:14
rdv schreef: 05 okt 2021, 21:32 En je mag eindelijk ook opnieuw eens drinken of eten in de trein (hoewel dat verbod niet echt goed werd opgevolgd).
Dit staat letterlijk op de website van de nmbs: FAQ - Coronavirus

Afbeelding
Wat er over de mondmaskerplicht op de perrons staat, klopt echter niet meer. Op perrons in open lucht is een mondmasker niet meer verplicht.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Corona-virus

Bericht door jens123 »

Het naleven van de mondmasker plicht is alleszins compleet hopeloos geworden ondertussen…
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Corona-virus

Bericht door rdv »

Hoe zit het met de bezettingsgraad van de treinen ondertussen?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Corona-virus

Bericht door jan_olieslagers »

Slechts een voorbeeld: maandenlang zat op mijn S9-pendel (2 stellen "duikbril" reeks 86, normaliter) 1 plaats vol van elke 4 in een "eilandje". Zowel gisteren als eergisteren waren er dat 3 tot zelfs 4. Op spitsuur, wel te verstaan. Daarentegen de ene keer dat ik pas na negen uur vertrok had ik een hele bak voor mij alleen - maar dat was voordien wellicht ook al zo geweest.

Overigens is het ook in het autoverkeer terug "business as usual" - m.a.w. files, files, files. "Back to normal", inderdaad, hip hip hoera!

Nog overigens: de mondmaskers zie ik keer op keer correct gedragen, door allen. Ik kan me zelfs niet herinneren ooit iemand te hebben zien eten of drinken, ook al is dat dus wel toegelaten; en op de openluchtperrons zie ik meer mensen met dan zonder. De opmerking hierboven, vanwege @jens123, snap ik dan ook niet.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 07 okt 2021, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Corona-virus

Bericht door jens123 »

rdv schreef: 07 okt 2021, 21:30 Hoe zit het met de bezettingsgraad van de treinen ondertussen?
Ik werk in Benelux en TGV en op vrijdag en in het weekend zitten die (over)vol. Op andere dagen is het relatief kalm omdat er nog niet zoveel toeristen zijn.
Op mijn pendeltraject Gent-Brussel is het ook gevoelig drukker geworden, maar er is steeds voldoende plaats, ook tijdens de spits.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Corona-virus

Bericht door jens123 »

jan_olieslagers schreef: 07 okt 2021, 21:35 Nog overigens: de mondmaskers zie ik keer op keer correct gedragen, door allen. Ik kan me zelfs niet herinneren ooit iemand te hebben zien eten of drinken, ook al is dat dus wel toegelaten; en op de openluchtperrons zie ik meer mensen met dan zonder. De opmerking hierboven, vanwege @jens123, snap ik dan ook niet.
Moet je eens een dagje met mij meekomen. De reizigers in mijn treinen hebben er lak aan, maar dat ligt mss aan het feit dat ik enkel langeafstandstreinen doe.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Corona-virus

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, ja, er zal zeker een verschil zijn tussen de reizigersprofielen, dat geloof ik grif. Maar de ene keer dat ik zelf mijn masker omlaag had geschoven, om het aandampen van mijn bril te beletten bij het inschrijven van mijn keycard, en verzuimd/vergeten het terug op zijn plaats te schuiven, werd ik daar door de beleider prompt op aangesproken - beleefd en correct - het was gauw in orde, en met de (verborgen) glimlach. Kan dat niet op lange-afstandstreinen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Corona-virus

Bericht door desirootje »

Ik zit op de P7975 tussen Denderleeuw en Gent via lijn 50A, dat is nooit een rustig treintje geweest maar meestal toch voldoende, het is 1 desiro, elke dag al zat die trein bomvol 95+% van de stoelen zijn bezet en op elke gang bij de deuren staan er mensen. Ik hoop dat ze ze in september vervangen door (en ik dacht dat ik het nooit zou zeggen) 2 klassiekjes of iets van ander materiaal dat de trein langer kan maken desnoods een kortere M4 stam (ik neem aan dat middenin de spits een duikbril koppel aan 120km/h niet gegeerd wordt op lijn 50A en dat er niet veel desiro's overblijven om een extra vlug naar Gent te sturen)
Ik weet dat de UGent een recordaantal van nieuwe studenten heeft en de hoge scholen tellen ook mee maar ik verwachte een lichte daling tov 2019 geen forse stijging naar cijfers die ik nog nooit zelf heb meegemaakt
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Corona-virus

Bericht door Paul »

jan_olieslagers schreef: 07 okt 2021, 21:35 Ik kan me zelfs niet herinneren ooit iemand te hebben zien eten of drinken, ook al is dat dus wel toegelaten; en op de openluchtperrons zie ik meer mensen met dan zonder. De opmerking hierboven, vanwege @jens123, snap ik dan ook niet.
Tijdens de corona-crisis heb ik meerdere lange-afstandstreinreizen gedaan in België. Het mondmasker heb ik altijd correct gedragen, op de perrons en in de trein, maar ik heb ook elke keer wel iets gegeten of toch minstens van een flesje water gedronken in de trein. Ik vind dat een basisrecht. Treinbegeleiders hebben dat trouwens gezien en er nooit een opmerking over gemaakt.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Corona-virus

Bericht door rdv »

Files minstens even lang en (binnenlandse) treinen leger dan voor Corona, het lijkt er dus op dat een deel van de pendelaars de trein ingeruild heeft voor de auto (wetende dat er toch ook nog redelijk veel thuis wordt gewerkt). Vraag is of we dat nog gaan kunnen terugdraaien. Lijkt ook dat er van alle voorspellingen en goede voornemens tijdens de lockdown niet veel van in huis zal komen.
jens123 schreef: 07 okt 2021, 21:45 Ik werk in Benelux en TGV en op vrijdag en in het weekend zitten die (over)vol. Op andere dagen is het relatief kalm omdat er nog niet zoveel toeristen zijn.
Dan lijkt het me toch dat er wel al veel toeristen zijn, als de typische toeristenmomenten vol zitten? (Ik heb dezelfde ervaring van mijn twee professionele reizen in September - ICE en THA bomvol op vrijdagavond-100% bezet, en iedereen mondmasker op)
Professionele reizen worden naar wat ik hoor nog heel sterk afgeraden, bij ons (Europese organisatie) zou de directie ze het liefst van al niet meer zien gebeuren. Als het echt niet anders kan, kunnen we toestemming krijgen (maar enkel van de adjunct directeur himself - vroeger kon het lower management die toestemming geven), maar we mogen geen bus of tram meer gebruiken.
SNCF heeft onlangs laten weten dat het aantal professionele boekingen op -40% ligt.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Corona-virus

Bericht door joverwimp »

rdv schreef: 07 okt 2021, 21:30 Hoe zit het met de bezettingsgraad van de treinen ondertussen?
Cijfers over het Belgische spoor zijn schaars. In het begin van de coronacrisis vorig jaar verschrompelde het aantal reizigers bij de NMBS tot 9,7 procent van de gebruikelijke aantallen. Dat is maar zeer geleidelijk hersteld.
‘Een aantal weken geleden zaten we nog op 70 procent van het precoronaniveau, maar ondertussen zitten we op 80 procent’, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. Volgens Crols komt dat vooral omdat in Brussel het thuiswerkadvies nog altijd van kracht is, waardoor veel pendelaars nog thuiswerken. Verder meden veel mensen het openbaar vervoer en kozen weer voor de auto uit schrik om het virus op te lopen.
Daar komt nog bij dat corona een nieuwe stadsvlucht heeft veroorzaakt. Ook dat speelde in het nadeel van het openbaar vervoer en in de kaart van de auto. De jarenlange inspanningen om meer mensen uit de auto en in het openbaar vervoer te krijgen, lijken door corona met één veeg uitgewist.

Qua reizigersaantallen zit de NMBS momenteel op 80 procent van het precoronaniveau.
Dat neemt niet weg dat de NMBS denkt dat het nog wel even kan duren voor de reizigersaantallen echt weer op het oude peil zijn. ‘Dat blijft koffiedik kijken. Het herstel naar het precoronapeil zal niet voor onmiddellijk zijn’, zegt Crols, die niet verder in detail wil gaan.
NMBS-CEO Sophie Dutordoir zei eerder dit jaar in een gesprek met De Tijd dat ze erop rekent dat het tot 2025 duurt voor de spoorwegmaatschappij de coronacrisis verteerd heeft.
De NMBS werkt aan aangepaste abonnementsformules. En een verbetering van het openbaar vervoer moet de komende jaren maken dat mensen opnieuw de auto inruilen voor de trein, tram of bus.

(uit De Tijd: www.tijd.be/ondernemen/transport/iedere ... 37396.html)
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Corona-virus

Bericht door rdv »

Ik denk dat je ook niet het "signaal" mag onderschatten van de mondmaskerplicht in het OV. Dit is zowat de enige plek (naast ziekenhuizen, kappers e.a. contactberoepen) waar dat nog moet. Eigenlijk zeg je daar als overheid: "OV is nog onveilig", waardoor mensen afhaken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Corona-virus

Bericht door Shrek »

rdv schreef: 08 okt 2021, 10:35 Ik denk dat je ook niet het "signaal" mag onderschatten van de mondmaskerplicht in het OV. Dit is zowat de enige plek (naast ziekenhuizen, kappers e.a. contactberoepen) waar dat nog moet. Eigenlijk zeg je daar als overheid: "OV is nog onveilig", waardoor mensen afhaken.
Op zich klopt dat ook, zolang we het virus als een gevaar beschouwen is je bevinden in een gesloten ruimte met een hoop onbekenden een zeker risico. Pas wanneer we het virus niet meer als een gevaar beschouwen (wanneer dus quasi iedereen gevaccineerd is) kan je zeggen dat openbaar vervoer geen extra risico meer inhoudt.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Corona-virus

Bericht door rdv »

Met het risico op een hele aparte discussie te openen: er is wetenschappelijk geen concensus dat het OV gevaarlijker is dan andere gesloten ruimten (waar de mondmaskerplicht wel werd afgeschaft). Veel hangt af van de ventilatie (die - hoop ik - in moderne treinen goed is).
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Corona-virus

Bericht door joverwimp »

In een Desiro-stel zag ik op het scherm eens cijfers verschijnen over de ventilie. Was het niet om de 10' dat de lucht ververst werd ?
Plaats reactie