Corona-virus

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Corona-virus

Bericht door pietje »

rdv schreef: 08 okt 2021, 11:17 Met het risico op een hele aparte discussie te openen: er is wetenschappelijk geen concensus dat het OV gevaarlijker is dan andere gesloten ruimten (waar de mondmaskerplicht wel werd afgeschaft). Veel hangt af van de ventilatie (die - hoop ik - in moderne treinen goed is).
Ik heb niet het idee dat alle maatregelen ooit op harde wetenschappelijke feiten gebaseerd zijn, eerder met het "voortschrijdend inzicht" van verantwoordelijke politici in combinatie met de luidst roepende virologen. Soms zelfs eerder op buikgevoel, waarbij men achteraf nogal eens het gelijk probeert aan te tonen door toevallige gebeurtenissen als sluitend bewijs voor te stellen. Als je vanop een afstand bekijkt is het zelfs een grappig schouwspel als je de "wappies" en de "experten" tegen mekaar tonnen onzin hoort uitkramen om hun gelijk te bewijzen.

Ik ben er bijgevolg niet van overtuigd dat met de huidige vaccinatiegraad er nog een ernstige noodzaak voor enige maatregel is.
Landen met minder tot zelfs geen enkele maatregel doen het zover ik kan zien niet slechter dan ons bij gelijkaardige vaccinatiegraad.
Uiteraard heb ik het hier enkel over Vlaanderen, want in Brussel is de situatie nog niet erg geruststellend als zelfs mensen met zeer hoog risico niet inzien dat het risico van het vaccin verwaarloosbaar is bij het risico van besmetting bij henzelf.

Gesteld dat er in Vlaanderen toch nog een voldoende besmettingsrisico is, is de vraag of OV gevaarlijker is dan andere gesloten ruimtes nogal breed te interpreteren.
Als je een volle trein vergelijkt met een grootwarenhuis waar de densiteit enkele factoren lager is, zal iedereen begrijpen dat dit een verschil is in besmettingskans.
Als je daarentegen vergelijkt met een goedgevuld café, denk ik dat het verschil veel kleiner is en dat het dan idd van de ventilatie afhangt.

Een verschil dat men wel meeneemt is natuurlijk of de ruimte voor iedereen vermijdbaar is of niet: een café hoef je niet binnen te gaan, maar het OV kunnen sommige mensen niet vermijden om levensnoodzakelijke verplaatsingen te maken.

Daarnaast moet de "signaalfunctie" van het mondmasker niet onderschat worden: als er een ernstige reden is om het ergens op te zetten, wil dit eigenlijk ook zeggen dat je die plaats eigenlijk beter vermijdt
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Corona-virus

Bericht door rdv »

pietje schreef: 08 okt 2021, 13:22 Als je daarentegen vergelijkt met een goedgevuld café, denk ik dat het verschil veel kleiner is en dat het dan idd van de ventilatie afhangt.
Het is ook afhankelijk van wat je doet: op café wordt er wel eens geroepen en gezongen, grabbel je in dezelfde pot nootjes etc. Je voelt je ook veiliger omdat je bij bekenden rond een tafeltje zit.
Op de trein wordt er minder gepraat, laat staan geroepen of gezongen, en je houdt van nature afstand van vreemden. Zal natuurlijk niet altijd lukken.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Corona-virus

Bericht door jan_olieslagers »

<moppermodus>
Op de trein wordt er minder gepraat, laat staan geroepen of gezongen
Behalve in hun telefoon, dan.
</moppermodus>

Wat meer ten gronde, dan:
*/ het zal nog niet zo simpel worden om de treinen even vol te krijgen als pre-corona,want telewerken is een blijvertje. Zoals ik het zie zijn vooral sommige managers er heel wat minder negatief over, nadat ze - tot hun verbazing, wellicht - hebben gezien dat hun boite eigenlijk best bleef draaien ook al werkte ongeveer iedereen van thuis. Op de werkvloer had men dat uiteraard reeds langer in het snuitje.
*/ uit andere bijdragen concludeer ik dat de modale Belg enkel het openbaar vervoer neemt om te pendelen als dat een duidelijk voordeel biedt tegenover de auto. We zijn en blijven een volk van individualisten. En de toename van het thuiswerken zal de druk op de weginfrastructuur verlichten, nog geholpen door de verschuiving van auto naar fiets/motorfiets wegens de stijgende energiekost; dat geeft onvermijdelijk een verschuiving (bij diegenen die dan toch nog naar hun fysische werkplek gaan) van openbaar vervoer naar individueel.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Corona-virus

Bericht door pietje »

jan_olieslagers schreef: 08 okt 2021, 13:41 Wat meer ten gronde, dan:
*/ het zal nog niet zo simpel worden om de treinen even vol te krijgen als pre-corona,want telewerken is een blijvertje. Zoals ik het zie zijn vooral sommige managers er heel wat minder negatief over, nadat ze - tot hun verbazing, wellicht - hebben gezien dat hun boite eigenlijk best bleef draaien ook al werkte ongeveer iedereen van thuis. Op de werkvloer had men dat uiteraard reeds langer in het snuitje.
Ik denk dat de meesten het hierover eens zijn, alleen merk ik bij mijn werkgever toch nog een deel van het management dat helemaal niet mee is.
Algemeen stelt het bedrijf een flexibel systeem met minstens 40% aanwezigheid op kantoor voorop.
Sommige managers vinden het flexibel als zij beslissen of jij dan volgende week 2, 3 of 4 dagen aanwezig moet zijn en dewelke exact.

Ach ja... ze draaien uiteindelijk wel bij, maar manager zijn lijkt mij ook niet altijd gemakkelijk :lol:
*/ uit andere bijdragen concludeer ik dat de modale Belg enkel het openbaar vervoer neemt om te pendelen als dat een duidelijk voordeel biedt tegenover de auto. We zijn en blijven een volk van individualisten. En de toename van het thuiswerken zal de druk op de weginfrastructuur verlichten, nog geholpen door de verschuiving van auto naar fiets/motorfiets wegens de stijgende energiekost; dat geeft onvermijdelijk een verschuiving (bij diegenen die dan toch nog naar hun fysische werkplek gaan) van openbaar vervoer naar individueel.
Ik denk dat niet alleen de modale Belg kiest voor wat hem het meest voordelig lijkt, het lijkt mij eerder iets voor de modale mens.
Maar in tegenstelling tot sommige andere landen is hier de infrastructuur, vooral in en rond Brussel, wel heel erg uitnodigend voor autoverkeer
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Corona-virus

Bericht door Dieselfreak »

rdv schreef: 08 okt 2021, 10:35 Ik denk dat je ook niet het "signaal" mag onderschatten van de mondmaskerplicht in het OV. Dit is zowat de enige plek (naast ziekenhuizen, kappers e.a. contactberoepen) waar dat nog moet. Eigenlijk zeg je daar als overheid: "OV is nog onveilig", waardoor mensen afhaken.
En laten we daarnaast ook zeker de ongemakken die het verplicht dragen van zo'n masker met zich meebrengt, niet vergeten. Daarmee maak je de trein ook niet populair.

Ik spoor tegenwoordig voornamelijk tussen Kortrijk en Gent, vooral in het weekend, maar ook soms wel op vrijdag en donderdag, op verschillende uren. Meestal neem ik de snelle trein, die deel uitmaakt van de verbinding Antwerpen - Rijsel/Poperinge. De laatste weken is het aantal reizigers op deze verbinding toch duidelijk spectaculair gestegen, de trein zit geregeld (over)vol. Vorig jaar had je die plotse sterke stijging bij de start van het nieuwe schooljaar niet.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Corona-virus

Bericht door rdv »

Uit HLN
“Volgens de huidige regels van het openbaar vervoer is een trein volzet als 100% van de zitplaatsen volzet zijn”, reageert Bart Crols van de NMBS.

Mag er dan niet meer rechtgestaan worden in de treinen?
Sinds wanneer is dit van kracht? Nergens iets over gelezen.

In het artikel ging het over L82, maar iedere dag zijn er toch nog treinen waar er rechtgestaan wordt?

In sommige omstandigheden is het m.i. zelfs veiliger om recht te staan ipv rechtover/naast iemand te gaan zitten.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Corona-virus

Bericht door desirootje »

op L82 ben ik verbaasd dat ze die trein volledig konden vullen, chapeau. Wel jammer voor die kinderen, een extra MW in Aalst is mss geen luxe maar maak dat de NMBS wijs
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Corona-virus

Bericht door pietje »

Ik weet niet of het artikel klopt, maar er staat dat de normale bezetting 4 rijtuigen is, dus 2 MW41.
Als die nu met de helft gereden heeft, dus 1 MW41, was dit niet onverwacht.
In Corona-tijden toch wel een blunder van formaat denk ik.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Corona-virus

Bericht door ovspotter_be »

pietje schreef: 10 jan 2022, 22:00 Ik weet niet of het artikel klopt, maar er staat dat de normale bezetting 4 rijtuigen is, dus 2 MW41.
Als die nu met de helft gereden heeft, dus 1 MW41, was dit niet onverwacht.
In Corona-tijden toch wel een blunder van formaat denk ik.
Dat is wel niet de enige blunder in coronatijden hoor, deze middag 4x M6 zien rijden op de IC Charleroi - Antw.-Luchtbal, ik ben wel benieuwd hoe de situatie daarbinnen was.
Normaal gebeurt er bij dit soort blunders niks, omdat ikzelf (en misschien sommige treinbegeleiders ook) niets afwisten van de regel "alle zitplaatsen volzet = trein volzet", ik heb zelf al genoeg treinen met mensen die rechtstaan gezien in deze coronatijden.
En op de Aalst-Burst vandaag waren er wel gevolgen, namelijk kinderen die te laat kwamen op school en er is een vervangbus geregeld.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Corona-virus

Bericht door Freken »

pietje schreef: 10 jan 2022, 22:00 Als die nu met de helft gereden heeft, dus 1 MW41, was dit niet onverwacht.
In Corona-tijden toch wel een blunder van formaat denk ik.
Goh ja, blunder van formaat. Als 1 van de 2 nodige busjes defect is en er geen reservematerieel in Aalst staat (dat was vroeger toch zo het geval) beter met 1 stel rijden dan een aantal ritten afschaffen. Men had hier ook tijdig, voor het eerste vertrek te Burst, begrepen dat de bezetting niet zou volstaan en de nodige vervangbussen opgeroepen die weliswaar later dan voorzien aangekomen zijn.
ovspotter_be schreef: 10 jan 2022, 22:29 Dat is wel niet de enige blunder in coronatijden hoor, deze middag 4x M6 zien rijden op de IC Charleroi - Antw.-Luchtbal, ik ben wel benieuwd hoe de situatie daarbinnen was.
Was dat tegenwoordig niet de voorziene samenstelling op een aantal van die paren (dan wel met een M6 BDx in plaats van tweede T27)? Heeft dit weekend ook zo rondgereden op L59 zoals iemand had opgemerkt in een ander topic.

Moraal van het verhaal: voorzie voldoende reservematerieel en personeel maar da's tegenwoordig o zo moeilijk..
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Corona-virus

Bericht door pietje »

Freken schreef: 10 jan 2022, 22:43
pietje schreef: 10 jan 2022, 22:00 Als die nu met de helft gereden heeft, dus 1 MW41, was dit niet onverwacht.
In Corona-tijden toch wel een blunder van formaat denk ik.
Goh ja, blunder van formaat. Als 1 van de 2 nodige busjes defect is en er geen reservematerieel in Aalst staat (dat was vroeger toch zo het geval) beter met 1 stel rijden dan een aantal ritten afschaffen. Men had hier ook tijdig, voor het eerste vertrek te Burst, begrepen dat de bezetting niet zou volstaan en de nodige vervangbussen opgeroepen die weliswaar later dan voorzien aangekomen zijn.
Zijn er dan nog steeds MW41 tekort?
Ik had gehoopt dat er met de inzet van enkele M5 stammen op Antwerpen-Hamont toch wel iets meer reserve zou zijn gekomen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Corona-virus

Bericht door Steven »

Er zal wel ergens reserve zijn van de MW41 maar daarom staat die niet in Aalst, zeker niet als je weet dat daar totaal geen werkplaats ter beschikking is. Waarschijnlijk staan die altijd te Gent of Melle voor wat Oost-Vlaanderen betreft. Eventueel ook nog in Oudenaarde maar daar durf ik men hand niet voor in het vuur te steken.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Corona-virus

Bericht door desirootje »

Ik rijd regelmatig langs Aalst (en dus ook stelplaats Kerrebroek) met de trein, daar zie je buiten de spits 2 MW's aan elkaar gekoppeld staan en tijdens de spits niets omdat ze rondrijden, ik heb daar nog nooit een 3e MW gezien. Deels te begrijpen, buiten corona was het wss mogelijk om een deel van die kinderen te laten rechtstaan op 1 MW en zo iedereen mee te nemen, maar dit zou eig niet meer mogen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Corona-virus

Bericht door rvdborgt »

desirootje schreef: 11 jan 2022, 14:47 buiten corona was het wss mogelijk om een deel van die kinderen te laten rechtstaan op 1 MW en zo iedereen mee te nemen,
Volgens de NMBS was vanaf een bepaald station de trein zo vol dat de conducteur niet niet meer kon instappen:
https://www.hln.be/erpe-mere/door-coron ... ~acee1603/

Dus ik zou niet zo snel willen beweren dat zonder corona met 1 treinstel alle reizigers wel vervoerd hadden kunnen worden.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Corona-virus

Bericht door dentheo »

Maar is het dan toch zo dat rechtstaan in een trein niet meer mag ? Daar had ik nog nooit iets van gehoord.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie