Corona-virus

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Corona-virus

Bericht door Shrek »

Intussen is er een akkoord tussen de NMBS en de minister, er zullen 2 gratis ritten per maand komen gedurende 6 maanden. Het begint echter pas half augustus waardoor tegemoet gekomen wordt aan de vrees voor overbelaste treinen richting kust in de zomer.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Corona-virus

Bericht door CursorX »

Ondertussen zitten treinen die in Oostende aankomen al 2 dagen tsjok en tjokvol... mensen lijken zich weinig aan te trekken van het virus. En een masker, tjah, sommigen dragen dat
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Corona-virus

Bericht door Wout912 »

CursorX schreef: 23 jun 2020, 16:37 Ondertussen zitten treinen die in Oostende aankomen al 2 dagen tsjok en tjokvol... mensen lijken zich weinig aan te trekken van het virus. En een masker, tjah, sommigen dragen dat
Deze avond zet men ter versterking trouwens een aantal extra treinen in... Vanuit Oostende wordt er naar Hasselt en Schaarbeek gereden en vanuit Blankenberge naar Leuven en Charleroi-Zuid.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Corona-virus

Bericht door trainlovertje »

CursorX schreef: 23 jun 2020, 16:37 Ondertussen zitten treinen die in Oostende aankomen al 2 dagen tsjok en tjokvol... mensen lijken zich weinig aan te trekken van het virus. En een masker, tjah, sommigen dragen dat
Het viel me vandaag op dat de avondspits weer bijna zo druk was als vroeger, of zo leek het toch (traject Jette - Leuven). Maar dat van de mondmaskers: dat wordt toch heel goed nageleefd, vind ik persoonlijk. Sommigen zetten het wel pas op als ze in de trein zelf stappen, ook al moet men het eigenlijk al dragen op het perron. Ook als ik op dit moment rond mij kijk, zie ik dat iedereen een mondmasker draagt (bus 358 Leuven - Bxl-Noord, ca. 15 reizigers)
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Corona-virus

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 23 jun 2020, 23:28
CursorX schreef: 23 jun 2020, 16:37 Ondertussen zitten treinen die in Oostende aankomen al 2 dagen tsjok en tjokvol... mensen lijken zich weinig aan te trekken van het virus. En een masker, tjah, sommigen dragen dat
Het viel me vandaag op dat de avondspits weer bijna zo druk was als vroeger, of zo leek het toch (traject Jette - Leuven). Maar dat van de mondmaskers: dat wordt toch heel goed nageleefd, vind ik persoonlijk. Sommigen zetten het wel pas op als ze in de trein zelf stappen, ook al moet men het eigenlijk al dragen op het perron. Ook als ik op dit moment rond mij kijk, zie ik dat iedereen een mondmasker draagt (bus 358 Leuven - Bxl-Noord, ca. 15 reizigers)
Wat ik zelf zie is dat iedereen een masker op heeft. Maar van anderen lees ik soms ook berichten dat er mensen zijn zonder masker. Misschien is er een verschil tussen pendelaars en regelmatige reizigers enerzijds en gelegenheidsreizigers anderzijds?

Groetjes,
Rian
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Corona-virus

Bericht door CursorX »

rvdborgt schreef: 24 jun 2020, 00:50
trainlovertje schreef: 23 jun 2020, 23:28
CursorX schreef: 23 jun 2020, 16:37 Ondertussen zitten treinen die in Oostende aankomen al 2 dagen tsjok en tjokvol... mensen lijken zich weinig aan te trekken van het virus. En een masker, tjah, sommigen dragen dat
Het viel me vandaag op dat de avondspits weer bijna zo druk was als vroeger, of zo leek het toch (traject Jette - Leuven). Maar dat van de mondmaskers: dat wordt toch heel goed nageleefd, vind ik persoonlijk. Sommigen zetten het wel pas op als ze in de trein zelf stappen, ook al moet men het eigenlijk al dragen op het perron. Ook als ik op dit moment rond mij kijk, zie ik dat iedereen een mondmasker draagt (bus 358 Leuven - Bxl-Noord, ca. 15 reizigers)
Wat ik zelf zie is dat iedereen een masker op heeft. Maar van anderen lees ik soms ook berichten dat er mensen zijn zonder masker. Misschien is er een verschil tussen pendelaars en regelmatige reizigers enerzijds en gelegenheidsreizigers anderzijds?

Groetjes,
Rian
Ik heb gisteren 1830 en 532 zien toekomen in Oostende, de typische dagjesmensen treinen dus. Ik zat er niet op, maar van diegenen die eraf kwamen hadden immens veel mensen geen masker aan, even als van mensen die op het perron stonden te wachten. Ik durf met een gerust hart zeggen dat beide treinen gewoon even vol zitten als op een zonnige juni dag vorig jaar.

Mijn ervaring is trouwens ook dat de regelmatige pendelaar in ochtend en avondspits wel in orde is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Corona-virus

Bericht door Steven »

In de treinen rondom Brussel kan ik zeggen dat de meerderheid zijn masker op heeft. Het is eerder een uitzondering die geen draagt. Idem op de perrons in Brussel.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2058
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Corona-virus

Bericht door Dieselfreak »

Klopt het dat op de open perrons een mondmasker niet langer verplicht is? Ik lees dit net in een bericht van Het Nieuwsblad: Tien pv’s per dag bij NMBS voor negeren mondmaskerplicht

Terwijl de mondmaskerplicht op verschillende plaatsen is versoepeld, blijft het bij het spoor verplicht voor alle binnenruimtes. “Dat betekent dus zeker op de trein zelf, maar ook in de gang van een gesloten station. Op een open perron is een mondmasker dragen niet nodig.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Corona-virus

Bericht door rvdborgt »

Dieselfreak schreef: 05 okt 2021, 21:18 Klopt het dat op de open perrons een mondmasker niet langer verplicht is?
Ja.
https://www.info-coronavirus.be/nl/news/occ-1709/

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Corona-virus

Bericht door rdv »

En je mag eindelijk ook opnieuw eens drinken of eten in de trein (hoewel dat verbod niet echt goed werd opgevolgd).
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Corona-virus

Bericht door overweg13 »

Waar heb je dat gelezen of gehoord?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Corona-virus

Bericht door Steve »

In het hierboven gelinkte artikel, dat het antwoord van minister Gilkinet parafraseert. Al lijkt het veeleer te gaan om gedogen dan formeel toestaan.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Corona-virus

Bericht door overweg13 »

Bedankt!
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2058
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Corona-virus

Bericht door Dieselfreak »

rdv schreef: 05 okt 2021, 21:32 En je mag eindelijk ook opnieuw eens drinken of eten in de trein (hoewel dat verbod niet echt goed werd opgevolgd).
Dit staat letterlijk op de website van de nmbs: FAQ - Coronavirus

Afbeelding
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Corona-virus

Bericht door Ducktape »

Eten en drinken is idd al maaaanden terug toegelaten, maar het is dan wel de bedoeling dat je echt eet, en niet 1 hap neemt om dan 5 minuten later nog een hap te nemen.
Plaats reactie