Coronavirus

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Coronavirus

Bericht door Treinenman »

Opgepast voor het coronavirus. Het zou om een nieuw virus gaan waartegen niemand immuun is.
Momenteel daalt het aantal gevallen in China, maar in andere landen stijgt het aantal gevallen o.a. Italië, Zuid-Korea, de VS, het VK, Frankrijk, Duitsland, Hong Kong, Japan, Australië… In België nog niet maar met de krokusvakantie zijn velen op vakantie.
Zeer besmettelijk en dodelijk. Ik maak me toch zorgen dat tegen de zomer iedereen hier besmet zou geraken.
De trein is altijd een beetje reizen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door trainlovertje »

Als arts krijg ik hier wat van, van deze paniekzaaierij. Het virus is helemaal niet zo dodelijk als iedereen denkt, maar het is gewoon zo ontzettend media-beladen om welke redenen dan ook. Waarom wordt dit zelfs aangehaald hier op het forum? Ik zie geen enkele link met de spoorwegen, behalve dat de ÖBB gisteren kort de verbindingen met Italië opgeschort heeft, maar ze hebben ook ingezien dat dat een overdreven paniekmaatregel was...
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Coronavirus

Bericht door Ducktape »

Het coronavirus dat hier in Europa de ronde doet is evengoed Covid-19 afkomstig uit Wuhan. Het is zelfs zo dodelijk dat mensen die ermee besmet zijn niet allemaal ziek worden :roll:
Zoals trainlovertje zegt is het vooral veel paniek zaaien momenteel.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Coronavirus

Bericht door Treinenman »

In China werden steden in quarantaine gezet & openbaar vervoer afgeschaft. In sommige andere landen (bv Italië) ook.
Als het hier uitbreekt, gaan ze dan ook hier steden in quarantaine zetten? Bijvoorbeeld als er een trein is met besmette personen, men de hele trein in quarantaine zet, of een vliegtuig met 1 of meer besmette personen, men heel het vliegtuig in quarantaine zet. Mondmaskers, afstand houden van andere mensen, handen schudden en zoenen vermijden, ontsmetten, extra handen wassen...

Er gaat haast geen dag voorbij zonder nieuws over dit virus.
De trein is altijd een beetje reizen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door trainlovertje »

Het is niet omdat men personen in quarantaine zet, dat dat meteen betekent dat het uiterst gevaarlijk is, zoals men in films en series ziet, of zoals de pest in de Middeleeuwen (dat was overigens een agressieve bacterie, en dat was erg dodelijk omdat er nog geen antibiotica waren). Men probeert daarmee enkel de verdere verspreiding tegen te gaan, maar het is nu al onvermijdelijk om de wereldwijde verspreiding tegen te gaan. Dit door de lange incubatietijd en het groot aantal asymptomatishe dragers van het virus. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom de ÖBB de treinverbindingen naar Italië meteen weer heeft hersteld; het vormen van quarantaines lijkt niet te werken, net omdat het virus zo besmettelijk is en het weinig of geen klachten geeft.
Dat betekent uiteraard niet dat we bang moeten zijn dat er misschien een epidemie in België zal komen, maar wel dat er binnenkort een nieuw 'soort' virus zal zijn, naast de overige duizenden soorten en varianten van virussen die er nu al zijn. Nu, nieuw is het Coronavirus zelf niet, het is enkel een nieuwe (tot voor kort) onbekende variant van het gekende virus, dat meestal enkel voor verkoudheden zorgt. Ook kan het Covid-19 virus na lange tijd misschien nog vanzelf verdwijnen (omdat mensen er resistent aan worden door aanmaak van anti-lichamen tegen het virus) of kan het alsnog verdwijnen door vaccinatie; er wordt namelijk aan een vaccin tegen het virus gewerkt.
Bekijk het zoals de Mexicaanse griep in 2009 dat zich toen ook wereldwijd verspreid heeft. Dat was overigens een variant van de gewone 'griep', het welgekende Influenza virus. Daar heeft men toen ook een vaccin tegen ontwikkeld, dat gewoon verwerkt werd in het jaarlijkse griepvaccin. En de mensheid in Mexico of de rest van de wereld is hier ook niet door uitgeroeid, verre van zelfs. Het zijn gewoon virussen als de meeste anderen.

In ieder geval, volgende week ga ik naar Oostenrijk, Zwitserland en Noord-Italië (met de trein, uiteraard). Ik denk er niet aan om mijn reis te annuleren omdat ik het risico zou lopen verkouden te worden...

Verder ga ik hier niet meer op ingaan, omdat het helemaal niets met spoorwegen te maken heeft. Ik hoop alleen dat ik de ongeruste forumleden hierbij wat heb kunnen geruststellen.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Coronavirus

Bericht door Klassiekje »

Afbeelding
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Coronavirus

Bericht door dentheo »

trainlovertje schreef: 24 feb 2020, 15:47
Dat betekent uiteraard niet dat we bang moeten zijn dat er misschien een epidemie in België zal komen, maar wel dat er binnenkort een nieuw 'soort' virus zal zijn, naast de overige duizenden soorten en varianten van virussen die er nu al zijn.
Hoe lang duurt het eigenlijk om te weten dat iemand het "coronavirus" heeft... staaltje nemen labo, determineren.
Gisteren deed men alsof men het binnen het uur wist, nadat die Duitse dames uit de trein op de Brenner waren.
Dat lijkt mij ongelooflijk snel.
Theo
Groeten vanop de Heide
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Coronavirus

Bericht door Treinenman »

Heeft niets met treinen te maken (vandaar het in de Babbelhoek staat).
Maar ik vroeg me af of men de quarantaine toestanden zoals in China dan ook hier zal toepassen zoals op het openbaar vervoer (waaronder de spoorwegen, reizigerstreinen) stilleggen, evenementen afgelast, mondmaskers dragen, afstand houden van andere mensen, handen schudden en zoenen vermijden (ook in treinen) enzovoort. Omdat België zo'n dichtbevolkt land is en veel plaatsen met veel mensen (o.a. openbaar vervoer), en het is een zeer besmettelijk virus. Zelfs jonge mensen en artsen worden er ernstig ziek van en zijn er al aan overleden.
De trein is altijd een beetje reizen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Coronavirus

Bericht door dentheo »

Eigenaardig genoeg nog geen enkel slachtoffer jonger dan 10 jaar...
Mijn opmerking ook maar omdat ik in een aanverwant wereldje gewerkt heb en van sommige berichten verbaasd ben.
Theo
Groeten vanop de Heide
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Coronavirus

Bericht door Treinenman »

Heb net in de krant gelezen dat de kans op een uitbraak van het coronavirus voor Belgie groot is en ook nauwe contacten van besmette personen binnen moeten blijven. Ook mensen die in dezelfde trein zaten als de (mogelijk) besmette personen of op andere plaatsen van besmette personen. Als ik in een trein zat waar mogelijk een besmette persoon zat, moet ook ik binnen blijven... Daarnaast dat er in geval van een uitbraak evenementen worden afgelast, steden en gemeenten afgesloten, scholen gesloten enzovoort.

Ik zou komende zomer graag uitstappen doen per trein (naar de kust, dierentuinen etc...). Ook allemaal afgelasten?
De trein is altijd een beetje reizen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Coronavirus

Bericht door rdv »

Ik raad je sterk aan je verder te informeren op https://www.info-coronavirus.be/nl/ in plaats van via de kranten. De media zijn de zaak aan het opblazen. Op het moment is de paniek - zeker in Europa - gevaarlijker dan het virus zelf. Neemt niet weg dat het in quarantaine plaatsen van besmette mensen nuttig kan zijn, zolang de uitbraak beperkt blijft (in aantal mensen, en geografisch), en met het oog op het proberen inperken van verdere verspreiding.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Coronavirus

Bericht door Davy »

Inderdaad, de paniekzaaierij is erger dan het virus zelf...
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Paul »

Treinenman schreef: 25 feb 2020, 11:45Heb net in de krant gelezen dat de kans op een uitbraak van het coronavirus voor Belgie groot is en ook nauwe contacten van besmette personen binnen moeten blijven. Ook mensen die in dezelfde trein zaten als de (mogelijk) besmette personen of op andere plaatsen van besmette personen. Als ik in een trein zat waar mogelijk een besmette persoon zat, moet ook ik binnen blijven... Daarnaast dat er in geval van een uitbraak evenementen worden afgelast, steden en gemeenten afgesloten, scholen gesloten enzovoort.

Ik zou komende zomer graag uitstappen doen per trein (naar de kust, dierentuinen etc...). Ook allemaal afgelasten?
In België steden en gemeenten afsluiten van de buitenwereld, dat zou ik nog wel eens willen zien hoe ze dat in ons landje klaarkrijgen :D :D :D
Maar alle gekheid op een stokje, beste Treinenman, volgens mij is er véél meer kans dat u sterft of ziek wordt door een verkeersongeval, blootstelling aan fijn stof, luchtvervuiling, enz., dan door besmetting met het Coronavirus. Dus a.u.b. geen paniek...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Coronavirus

Bericht door Steven »

Bijkomend was ook geweten dat het coronavirus net als het griepvirus deze tijd van het jaar nodig heeft om zich vlot te verspreiden. Warme lange zomerdagen zijn dus eerder niet geschikt voor dat beestje.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Coronavirus

Bericht door rdv »

Treinenman schreef: 25 feb 2020, 11:45 Ook mensen die in dezelfde trein zaten als de (mogelijk) besmette personen of op andere plaatsen van besmette personen. Als ik in een trein zat waar mogelijk een besmette persoon zat, moet ook ik binnen blijven...
De range waarbinnen het virus zich verspreid zou beperkt zijn tot 2 meter van een geïnfecteerd persoon. In het extreme geval zou men dus mensen die een wagon gedeeld hebben met een besmet persoon, ook in quarantaine kunnen zetten, maar zeker niet de hele trein.
Paul schreef: 25 feb 2020, 16:11 In België steden en gemeenten afsluiten van de buitenwereld, dat zou ik nog wel eens willen zien hoe ze dat in ons landje klaarkrijgen
Je mag Belgische steden niet vergelijken met Chinese steden. Chinese steden zijn megapolissen (Wuhan heeft 10 miljoen inwoners), en zijn ook veel geconcentreerder dan onze steden. De grens tussen stad en platteland is er vrij scherp, in tegenstelling tot onze "suburbia" waar je nog moeilijk een grens kunt trekken tussen stad en platteland. Ook is China zeer hiërarchisch georganiseerd, en hebben ze veel meer veiligheidsdiensten dan wij, zodat ze gemakkelijker volk kunnen mobiliseren om de boel af te sluiten. De afsluiting is/was zowiezo niet hermetisch (toch niet de eerste dagen), getuige de VRT journaliste die zonder problemen in het "afgesloten" Wuhan binnen geraakte.
Treinenman schreef: 24 feb 2020, 18:49 Omdat België zo'n dichtbevolkt land is en veel plaatsen met veel mensen (o.a. openbaar vervoer)
In vergelijking met Chinese steden is België een rustig idyllisch dorpje
Gesloten