Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?
Geplaatst: 29 jan 2020, 19:26
Er zijn een paar voorbeelden van wat er met dergelijke infrastructuur kan gebeuren. Ex-Joegoslavië is er één van, en de resultaten waren niet optimaal, zullen we maar zeggen. Enkele lijnen die over de nieuwe grenzen slingerden zijn nog steeds gesloten. Toegegeven, er was ook een oorlog, maar ook tussen Kroatië en Slovenië werden heel wat lijnen opgeknipt, en al zijn sommige nu hersteld, veel succes kennen ze nog niet.
Een ouder voorbeeld is Ierland, waar ik nu zit. De afbouw van het spoornet kwam terzelfdertijd met de algemene inkrimping van het spoornet, maar feit blijft, er is nog slechts één grensverbinding over, tussen Belfast en Dublin kon men moeilijk andere. Maar Enniskillen, Armagh, Omagh... verloren allen hun spoorverbinding mede door de nieuwe grens.
In België zie ik iets vergelijkbaar gebeuren. Lijnen 1, 2, 124, 94, 96 en 161 zijn belangrijk genoeg, maar ik ben toch ongerust over het grensoverschrijdend reizigersaanbod op Geraardsbergen-Ath en Geraardsbergen-Enghien, Leuven-Ottignies, Hasselt-Luik of de bediening van de Vlaamse stations op lijnen 124 en 161 schat ik toch minder optimistisch in.
Een ouder voorbeeld is Ierland, waar ik nu zit. De afbouw van het spoornet kwam terzelfdertijd met de algemene inkrimping van het spoornet, maar feit blijft, er is nog slechts één grensverbinding over, tussen Belfast en Dublin kon men moeilijk andere. Maar Enniskillen, Armagh, Omagh... verloren allen hun spoorverbinding mede door de nieuwe grens.
In België zie ik iets vergelijkbaar gebeuren. Lijnen 1, 2, 124, 94, 96 en 161 zijn belangrijk genoeg, maar ik ben toch ongerust over het grensoverschrijdend reizigersaanbod op Geraardsbergen-Ath en Geraardsbergen-Enghien, Leuven-Ottignies, Hasselt-Luik of de bediening van de Vlaamse stations op lijnen 124 en 161 schat ik toch minder optimistisch in.